Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Copiii minerilor din Valea Jiului au găsit o cale ca să-și schimbe viața

Rolland Szedlacsek e inginer de sistem la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Petroșani, iar meseria lui este să facă aplicații practice cu copiii în timpul orelor de informatică. Cu ani în urmă, a lucrat la un club al copiilor din oraș, unde făcea ceva asemănător. „După cum știți, la clubul copiilor activitățile nu sunt obligatorii. Copiii vin, se înscriu și, dacă facem activități frumoase care îi atrag, mergem mai departe. Dacă nu, ei nu mai vin”, spune Rolland Szedlacsek. 

Această filosofie simplă i-a influențat abordarea orelor pe care le are de făcut cu elevii liceului: copiii nu sunt ființe captive în sala de clasă, ei trebuie „câștigați” înainte să li se ceară să se implice în activitățile pe care le propune profesorul. 

 Colegiul Național Mihai Eminescu Petroșani

„Chiar dacă noi avem un plan de lecție, ei avansează foarte rapid”

Astfel, a început să colaboreze cu Fundația EOS, care le oferă profesorilor de informatică traininguri și resurse moderne cu care să îi învețe pe elevi să codeze. Într-unul dintre programele fundația, în parteneriat cu Microsoft și Ministerul Educației, îi învață pe profesori să le predea copiilor informatica cu ajutorul jocului Minecraft - varianta pentru educație, sau al Microbiților.

M-am gândit să aduc varianta pentru educație a jocului Minecraft în clasă după o activitate de o săptămână, Ora de codare, în care am văzut cât de mult le-a plăcut aceasta copiilor. Mă întrebau mereu când mai facem Minecraft”, spune inginerul de sistem. 

A început să vadă rapid beneficiile acestei idei. „Ei învață în clasa a cincea - a șasea să facă primii pași în codare și, decât să ne apucăm să le explicăm cum e cu algoritmii, cum e cu schemele logice, le arătăm: Uite ăsta e un bloc de cod pe care noi îl asamblăm cu celălalt imediat ei se prind. O iau înainte, chiar dacă noi avem un plan de lecție, ei avansează foarte rapid”, povestește Rolland Szedlacsek. 

Rolland Szedlacsek

Anul trecut, doi elevi din clasa a IX-a și a X-a a liceului au participat la un concurs organziat cu sprijinul Microsoft, în care au avut de creat în Minecraft cetatea Alba Carolina și au câștigat premiul I la categoria lor de vârstă. 

I-a chemat după aceea să le vorbească și celor mai mici despre reușita lor. „Întotdeauna încerc să implic și copiii în partea asta de învățare pentru că ei altfel sunt văzuți de colegii lor, nu ca un profesor, care vine, deschide catalogul și întreabă cine iese la tablă. Și acum chiar am solicitări de la cei mici, de clasa a cincea, să participe în concurs”, spune Rolland Szedlacsek.

„Puneți mâna și învățați, să nu ajungeți cum am ajuns noi în fundul pământului”

La liceul la care predă acesta se înscriu copii cu rezultate bune la învățătură din toată Valea Jiului. „Minele au început să se închidă de mai mulți ani, dar copiii au majoritatea părinți care au lucrat la mină și le mai spuneau: Puneți mâna și învățați, să nu ajungeți cum am ajuns noi în fundul pământului. Copiii sunt conștienți de pericolul prin care au trecut părințiilor și, în general, trag și învață ca să nu mai rămână aici. Cam totul e pe închidere. Fiind zonă monoindustrială nu prea au alternative”, explică el. 

Mulți dintre elevii săi își iau, în cadrul liceului, certificate de competențe digitale recunoscute internațional, precum IC3, sau atestate pentru Java, Python și rețelistică recunoscute în străinătate. „Participăm cu elevii la Campionatul Mondial de Microsoft Office, în fiecare an avem un număr de elevi care se califică în etapa națională. Acum 3-4 ani, a, avut un elev care a câștigat Finala Națională și a mers în America. Anul acesta, o fată avut același punctaj cu cel aflat pe primul loc, însă cu șapte secunde mai slab”, spune inginerul de sistem.

Cu fiecare abilitate nouă dobândită, elevii au o șansă mai bună de a-și construi un viitor. Deocamdată, acest viitor este la București, Cluj, Timișoara sau peste granițe. 

„Învață ca să plece”, spune Rolland Szedlacsek, care speră că într-o zi copiii de astăzi vor avea un motiv bun să se întoarcă acasă.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bravo bravisimo ... cred ca ei inteleg cel mai bine spiritul succesului si le doresc succes din tot sufletul.
    • Like 0


Îți recomandăm

Tășuleasa Social

„Este o uriașă sală de clasă și o formă de protest. S-au înscris foarte mulți adolescenți și tineri. Generația noastră le lasă lor o datorie. Și uneori le lăsăm conștient datoria asta, iar ei vor trebui să repare toate problemele care decurg din ea”, spune Alin Ușeriu. (Foto: Facebook Tășuleasa Social)

Citește mai mult

Carmen Avram, BEC - Inquam Photos / Octav Ganea

„Erau fericiți că ajunseseră acolo, doreau să facă ceva. Și din față erau ăia, ca la Hollywood, cu ventilatoare, cu...să îi oprească din a avansa”. (Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea)

Citește mai mult