Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Coronavirus în România | „O doamnă se lipește de mine. O întreb de ce se înghesuie”. Cât de (im)probabil e să te infectezi la coadă la supermarket

Coadă supermarket

Ne-au lăsat să lucrăm de acasă. O decizie eficientă și înțeleaptă. La prânz m-am hotărât să merg la supermarketul din orășelul nostru să-mi cumpăr câte ceva de mâncare. M-am gândit că, fiind o comunitate mai mică, unda de panică din București nu s-a propagat până la noi în Măgurele. M-am gândit greșit.

Magazinul era arhiplin, mi-am dat seama de lucrul ăsta încă de când am ajuns în parcare. Niciun loc liber. Asta e, până la urmă dacă mersul la cumpărături îi calmează pe oameni e foarte bine. Mai știu că oamenii când sunt stresați mănâncă.  Coșuri pline cu baxuri de sticle de ulei, făină, legume congelate, conserve, și tot felul de alte lucruri. Nu toți clienții cumpărau provizii pentru vremuri de restriște, unii, ca mine de altfel, cumpărau câteva produse. Având în vedere ora, marea majoritate a clienților erau pensionari. Dacă pot să înțeleg oamenii care aleg să cumpere drojdie și făină în cantități industriale, în schimb nu pot să-i înțeleg pe cei care se înghesuie. Înghesuială e boală grea la noi și e moștenire scumpă de pe vremea comunismului. Se vede treaba că nu vrem cu niciun chip să ne debarasăm de obiceiurile proaste.

Înghesuiala cea mai evidentă e la casă, am senzația că cetățenii ăștia nu au auzit nimic despre măsurile de protecție sanitară. La un moment dat simt cum o femeie din spatele meu se lipește de mine. Mă întorc revoltat, mi-e jenă pur simplu de situația asta penibilă, și o întreb „de ce se înghesuie”. Îmi răspunde că s-a băgat în fața ei un alt bărbat care se face că nu ne aude, vorbind preocupat la telefon, iar ea practic și-a recuperat locul pierdut împingându-mă pe mine. Cozile de la cele două case seamănă izbitor de mult cu înghesuielile de pe vremea lui Ceaușescu pentru prins „orice”.

În franceză, când faci cumpărături, se spune că faci curse. Este clar că în acest moment e cel mai bine să limităm numărul de  curse la cât mai puține. Am avut senzația că în magazinul ăsta oamenii continuă să-și ducă viață ca și până acum, se plimbă, se uită curioși, se gândesc apoi se răzgândesc, mai stau de vorbă. 

Cel mai mult mă irită, și asta nu de acum, cei care încep să-și pună produsele în sacoșe abia după ce ultimul produs a fost scanat și apoi plătesc. Bineînțeles că mai durează până își caută portmoneul în genți fără fund, până scot banii, mai fac câte o remarcă de spirit negustată de nimeni. Toată lumea spune că trebuie să stăm acasă, însă unii aleg să stea prin magazine. Mai ales în condițiile în care s-a spus foarte clar că vârstnicii sunt cei mai vulnerabil chiar nu înțeleg de ce aleg să se expună în felul acesta.

Înghesuiala la noi e sport național, avem campionate regionale, în orașe, comune și sate. Există campioni experimentați, înfrângeri și victorii, tehnică și regulamente. Realitatea e că înghesuială e o dovadă crasă de primitivism, lipsă de civilizație, amintire de pe vremea foametei din comunism. Dar astăzi,  mai mult mai mult ca oricând, evitarea aglomerației e o măsură fundamentală de igienă. Poate ajunge virusul ăsta să ne mai civilizeze. Abia acum înțeleg de ce în Italia intră doar câte 20 de persoane în magazine iar la coadă stă câte un polițist care se asigura că se păstrează o distanță corespunzătoare. Oamenii nu vor să înțeleagă.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Nu mă miră.Nesimțirea , nepăsarea și ignoranța e tipic românească.Mai frecventă la cei născuți în comunism.
    • Like 3
    • @ Dorin
      Nume check icon
      Nu neaparat. Nici generatiile dupa '90 nu prea au cei sapte ani de acasa
      • Like 5
  • "Cel mai mult mă irită, și asta nu de acum, cei care încep să-și pună produsele în sacoșe abia după ce ultimul produs a fost scanat și apoi plătesc". Oh, slava Domnului, credeam ca sunt singur!... De fapt e ceva care ma irita si mai mult: dezinvoltura cu care scot tacticos portmoneul dintr-o geanta foarte aglomerata, cum cauta bancnotele din tot felul de buzunarase ale portmoneului... Si asta cand daca ochii de la coada ar putea ucide ar cadea izbiti. Ce ma termina e faptul ca eu sunt teribil de stresat sa nu pierd vremea altora (si a mea, desigur) cand exista alternativa de a nu o face.
    PS: da, nu luam in calcul persoanele in varsta care au problemele specifice de mobilitate, acolo e altceva. Doar ca in perioada asta ei ar trebui sa-si reconsidere decizia de a face cumparaturi direct. Sa apeleze la cineva - familie, vecini.
    • Like 7


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult