
Foto: Romanian Chamber Orchestra
„Festivalul Internațional George Enescu este un reper cultural care reflectă, prin muzică, diversitatea și bogăția valorilor umane în România, o țară aflată la intersecția culturilor”, spune Cristian Măcelaru pe 4 septembrie 2025, într-un interviu pentru Deutsche Welle Română, în care își exprimă susținerea pentru integrarea Republicii Moldova într-o Europa deschisă și democratică: „e un efort pe care trebuie să-l facem cu toţii, pentru a ne alinia valorilor europene. Europa a luptat pentru aceste valori şi continuă să lupte pentru a menţine valorile europene, despre care Schiller a scris iar Beethoven le-a pus în muzică. Ideea de unitate, de a avea același ideal în viață: pace, libertate, democrație. Pentru Republica Moldova e un moment decisiv și eu fac tot efortul în plan cultural ca ei să se alinieze tot mai mult cu o Europă deschisă și democratică.”

Pe 16 septembrie, directorul artistic al Festivalului Internaţional George Enescu a dirijat Romanian Chamber Orchestra într-un concert extraordinar la Sala cu Orgă din Chișinău, instituție care a găzduit și premiera unor cursuri de măiestrie susținute de instrumentiștii ansamblului din România pentru muzicienii din Republica Moldova. Președinta Maia Sandu i-a ovaţionat minute în şir alături de publicul moldovean pe muzicienii din România.
În programul concertului Festivalului Internaţional George Enescu din capitala Republicii Moldova publicul a putut asculta în primă audiție absolută o lucrare compusă special pentru această premieră - Suită de dansuri românești (Șchioapa, Doină, Geampara) de Toma Verly. Seara a continuat cu Concertul op. 80 în sol minor pentru vioară și orchestră de Samuel Coleridge-Taylor, partitură în care românca Ioana Cristina Goicea a evoluat în ipostază solistică și cu Simfonia a III-a op. 56 în la minor "Scoțiana", din creația lui Felix Mendelssohn.
Despre prezența Festivalului George Enescu la Chișinău dar și despre concertul din 26 august al Orchestrei Naționale de Cameră a Republicii Moldova la Ateneul Român am stat de vorbă cu Larisa Zubcu , director general Sala cu Orgă, Chișinău:
„Ne dorim ca prezența Festivalului Enescu la Chișinău să devină o tradiție.”

Larisa Zubcu, Director General Sala cu Orgă Chişinău
Ce a reprezentat pentru dumneavoastră concertul Romanian Chamber Orchestra dirijat de Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului Enescu, care a ținut să conducă personal această orchestră în capitala Republicii Moldova?
Am fost onorați şi încântaţi să primim această minunată orchestră la Sala cu Orgă și de-a dreptul fascinați să-l cunoaștem și urmărim pe dirijorul Cristian Măcelaru. Această colaborare este extrem de importantă pentru noi. Am fost foarte încântată să pot asculta acest concert, m-am simțit inspirată. Ne bucurăm că idea discutată încă de anul trecut s-a putut în sfârșit materializa. Ne bucurăm că și organizarea a fost la nivel, dar și că muzicienii s-au simțit bine, de asemenea. Publicul a fost unul select și numeros, iar impresiile au fost frumoase. Ne-am dori mult ca prezența Festivalului Enescu la Chișinău să devină o tradiție.
Cum vi s-a părut programul?
M-am bucurat că am avut o primă audiţie absolută, Suita de dansuri românești de Toma Verly şi că festivalul promovează muzica academică contemporană. De asemenea, ne-am bucurat de prezenţa compozitorului în sală, căruia și îi dorim inspirație și succes în continuare. Și Concertul în sol minor de Samuel Coleridge-Taylor a fost nou pentru noi și ne-a făcut plăcere că orchestra a lărgit astfel cunoașterea muzicală a publicului și a noastră. Este un lucru lăudabil că festivalul cercetează și aduce lucruri noi. Violonista Ioana Goicea a interpretat concertul cu virtuozitate și implicare artistică și a fost o bucurie să o ascultăm. Este o artistă cu tehnică bună, cu școală, una dintre cele mai promovate și apreciate violoniste ale generației sale. La Simfonia nr. 3 Scoțiana de Mendelssohn orchestra a fost impresionantă. Un sunet atât de bun și plin, cu precizie și nuanțare minunate. Maestrul Măcelaru a fost extraordinar. Este atât de talentat și îl urmărim în toate succesele sale internaționale. Ne mândrim că este atât de activ prin concerte în toată lumea, dar l-am surprins atât de profesionist și de o cumsecădenie cuceritoare.

Cristian Măcelaru vorbește publicului la Sala cu Orgă
Ce a reprezentat pentru colectivul pe care îl reprezentaţi includerea în ediția de anul acesta a Festivalului Enescu, cu concertul Orchestrei Naționale de Cameră a Republicii Moldova de la Ateneul Român din 26 august sub bagheta maestrului Cristian Florea?
O onoare și o responsabilitate foarte mare, deoarece reprezentăm Republica Moldova cu o formație dintre cele mai bune ale țării, Orchestra Națională de Cameră, cu care poți merge pe orice scenă a lumii. Și, în plus, deja am avut în spate trei experiențe și cunoaștem nivelul acestui festival. Deci ne-am preocupat cu toată seriozitatea să avem un program potrivit pentru Bucureșt și să avem și un solist care reprezintă țara noastră. În cazul ediției din acest an, Ilian Gârneț , un violonist notoriu și cu care orice țară s-ar putea mândri.
Da, publicul din România v-a aplaudat cu frenezie public, au fost interpretări entuziasmante ale unui un program încheiat ”sărbătoreşte”!
Eu personal am avut foarte mari emoții. De fiecare dată când intru în sala Ateneului Român, mă simt copleșită de emoții. În special, datorită acestei săli maiestuoase, cu atâta istorie în spate, un spațiu în care sunt găzduite cele mai frumoase concerte cu mari artiști ai lumii. A fost o responsabilitate enormă și m-a sensibilizat muzica pe care am asultat-o în concert, care a sunat parcă altfel. Probabil se datorează și acusticii și artmosferei, care m-au făcut să am momente de revelație, dar și de emoție pentru artiștii noștri, pentru solist și dirijor, deopotrivă. Întotdeauna încerc să fiu foarte obiectivă și concertul a fost într-adevăr unul dintre cele mai bune din ultimii ani și m-am convins din nou că și programul a fost unul potrivit. S-a muncit foarte mult pentru acest concert. Deci la final eu am fost pur și simplu un om fericit.

Dirijorul Cristian Florea, violonistul Ilian Gârneţ şi Orchestra de Camera a Republicii Moldova la Ateneul Român
Cum s-au simțit muzicienii moldoveni dirijați de maestrul Cristian Florea la București, ați stat de vorbă cu ei?
Sigur, fiecare dintre ei a avut emoții mari înainte de concert și și-a dorit să iasă bine. Este un lucru firesc pentru orice artist care se respectă și are respinsabilitate pentru prestația sa. Și Maestrul Florea ne-a spus despre un moment intens în culise, înainte de concert. La fel, Ilian Gârneț ne-a povestit că a fost un moment emoționant pentru el, mai ales că se simte întotdeauna special pe scena Ateneului, un loc unde orice artist visează să ajungă. La fel și muzicienii orchestrei noastre s-au bucurat, știind cu mult timp înainte că vor cânta în festival și erau mândri de această șansă și la final au fost mulțumiți și ei de concertul care s-a petrecut în 26 august.

Instrumentişti din Orchestra de Camera a Republicii Moldova la Ateneul Român, foto: Andrei Gîndac
Acum despre cursurile de masterclass susținute de Romanian Chamber Orchestra la Sală cu orgă Chișinău. De ce credeți că e bine pentru tinerii moldoveni să ia contact cu profesori din România?
În primul rând este un schimb de experiență important. Se spune că fiecare țară are propria manieră de interpretare, propria școală. Eu cred că omul cât trăiește, învață și cred că e la fel de important și pentru profesori să participe la masterclass-uri și mai ales pentru copii să aibă parte de o asemenea experiență. E important să cunoști maniere diferite de predare, stiluri de gândire, abordări ale muzicii. Da, există diverse școli de interpretare și e bine să iei din fiecare dintre ele ceea ce e mai reușit. De aceea susțin organizarea acestor masterclass-uri și îndemn întotdeauna și elevi și profesori să participe la ele.
Ce speranţe aveţi pentru ediţia viitoare a Festivalului Enescu?
Am speranța că vom participa din nou. Sinceră să fiu, deja ne gândim și la un program frumos. Sperăm să ne audă organizatorii festivalului și vom fi bucuroși să participăm din nou, pentru că e un mare prestigiu pentru țara noastră și pentru orchestră, de asemenea, care știe că trebuie să mențină și nivelul interpretativ. Și Festivalul Enescu te mobilizează să fii mai bun. Urăm deci festivalului cât mai multe ediții în continuare, Bucureștiul și cei din țară să aibă parte de concerte memorabile, cu mari muzicieni. La fel sperăm că venirea Festivalului Enescu la Chișinău va avea continuitate și că Sala cu Orgă va putea găzdui în continuare Festivalul Enescu și ne va face mare plăcere să putem menține această colaborare. Pe această cale mulțumim Artexim și doamnei Cristina Uruc pentru toată deschiderea și colaborarea.

Orchestra de Camera a Republicii Moldova la Ateneul Român, foto: Andrei Gîndac
Poate Enescu să ne lege, să lege oamenii dincolo de o graniță? Ce speranţe aveţi pentru viitorul muzical şi nu numai al Republicii Moldova, doamnă director general?
Sigur că există o legătură strânsă între România și Republica Moldova și prin cultură și prin istorie și limbă. Festivalul Enescu este un loc al întâlnirii pentru atâtea culturi și școli, artiști și națiuni. Este un lucru atât de important pentru ziua de astăzi, în care trăim vremuri atât de dificile, iar aceste întruniri ale lumii muzicale, sperăm să-i facă pe oameni mai buni și să nu le lase timp oamenilor de gânduri rele, de războaie și dușmănie. Vreau să cred că muzica academică va dăinui aici și în continuare, grație instituțiilor muzicale în care sunt pregătiți muzicienii, grație participărilor la festivaluri și concursuri, care oferă din nou o șansă de a învăța și progresa. Sper foarte mult că și statul va contribui la menținerea și prosperarea muzicii în Republica Moldova. Sper să atragă muzicienii prin mai multe metode – fie recompense financiare, infrastructură îmbunătățită, cumpărarea instrumentelor muzicale, pentru că e greu să fii un muzician de clasă fără un instrument bun Deci muzica va dăinui prin investiție și implicare. Pentru că doar prin cultură un popor rămâne și este cunoscut în lume, pentru că știți, artiștii au fost dintotdeauna cei mai buni ambasadori ai unei țări!

Înaintea concertului de la Sala cu Orgă, Romanian Chamber Orchestra a organizat la Chişinău în 13 şi 16 septembrie 2025 un ciclu de masterclass-uri destinate atât instrumentelor cu coarde, cât și celor de suflat, cursuri dedicate exclusiv tinerilor muzicieni din Republica Moldova și din România, cu vârsta cuprinsă între 14 și 28 de ani. Acestea au fost realizate de Artexim la idea lui Cristian Andriş, director artistic al Romanian Chamber Orchestra, în parteneriat cu Ambasada României în Republica Moldova, ICR Chișinău, Ministerul Culturii al Republicii Moldova și Sala cu Orgă din Chișinău. Sesiunile de lucru au fost susținute de artiști de prestigiu care activează atât în România, cât și în unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii. Despre aceste masterclasses am stat de vorbă cu Cristian Andriş, violist şi director artistic al Romanian Chamber Orchestra şi cu unul dintre profesorii implicaţi, flautistul Ştefan Diaconu, liderul Cvintetului de suflători V Coloris.

Cristian Andriș
Cum a fost experiența Masterclass Romanian Chamber Orchestra la Chișinău?
Cristian Andriș: Interesul pentru aceste cursuri de măiestrie interpretativă a fost unul foarte mare la toate instrumentele. Ceea ce ne-a bucurat foarte mult este dat de faptul că toți participanții au asistat la toate orele susținute de fiecare dintre cei 12 profesori, înțelegând faptul că de cele mai multe ori această meserie se deprinde când tinerii muzicieni beneficiază de cât mai multe informații corecte, iar talentul trebuie potențat în permanență. De asemenea, prezența profesorilor din Chișinău la cursuri ne-a arătat cât de bine primiți am fost în Republica Moldova și cât de necesare sunt astfel de masterclass-uri. Sperăm să revenim curând!
Ștefan Diaconu: A fost o reală plăcere să mă întâlnesc cu elevii dar și cu profesorii de flaut din Moldova. Am avut un număr destul de mare de doritori, ceea ce arată un interes ridicat pentru informații noi și deschidere către perfectionare. Am fost plăcut surprins sa cunosc elevi care au venit cu tot cu profesorii lor, de la trei ore distanta de Chișinău, special pentru acest Masterclass.
Care e nivelul cursanţilor din Republica Moldova și cât de important este pentru tine partea de formare a unei noii generații de artiști?
Cristian Andriș: Încă de la debutul proiectului Romanian Chamber Orchestra în 2019, acesta a fost gândit nu doar ca un ansamblu, ci ca un hub muzical al României.
La fiecare proiect au existat atât masterclass-uri, până acum oferite tinerilor muzicieni români din țară și din Diasporă, cât și apelul Call for Scores, dedicat tinerilor compozitori români. Nu în ultimul rând, partea educațională a proiectului nostru a avut și două masterclass-uri de dirijat susținute de maestrul Cristian Măcelaru, la care au participat tineri dirijori de pe toate continentele. Nivelul cursanților proveniți din România este, ca de fiecare dată, oglinda sistemului educațional vocațional existent în țara noastră și ne este cunoscut. Tot timpul am avut vârfuri, în general cei foarte studioși și care sunt sprijiniți de implicarea activă a părinților în educarea acestora, dar și elevi/studenți care necesită cunoștințe de bază, pentru a putea performa. În meseria noastră este extrem de dificil de a obține o standardizare a nivelului, acesta fiind dat de potențialul individual al fiecăruia, de cantitatea de muncă depusă eficient și în mod regulat.

Ștefan Diaconu
Ștefan Diaconu: Nivelul cursanților a fost variat, în funcție de vârstă, profesori și dedicarea fiecăruia. Dar un lucru a fost constant : indiferent de nivel, toți aveau un interes real de a canta, de a învăța și de a se dezvolta. Cum au primit muzicienii moldoveni aceste cursuri de master?
Cristian Andriș: Foarte bine! Ne-au dovedit că ideea de a realiza aceste cursuri nu doar că a fost una necesară, ci ar trebui repetată cu regularitate și ne gândim în acest moment cum am putea menține această legătură. Maniera în care au asimilat informațiile mi-au amintit mie personal de cursurile pe care le-am susținut în cadrul programului “El Sistema” din Venezuela, în care există o emulație foarte mare între profesorul de talie internațională care este invitat să predea, profesorii din sistemul național și elevii/studenții acestora.
Ștefan Diaconu: Au fost foarte receptivi, am avut prezenți și flautisti consacrati, care au asistat la masterclass, ceea ce spune multe despre interesul pentru acest tip de întâlniri lucrative.
Cum te-ai simțit să lucrezi cu acești tineri?
Cristian Andriș: Cu toate că eu am susținut acest masterclass între repetiția generală și concertul Romanian Chamber Orchestra, maniera în care am reușit să interacționez cu tinerii violiști și cu profesorul Vladimir Andrieș mi-a oferit o energie deosebită, pe care o resimt și astăzi. Pe lângă faptul că am reușit într-un timp foarte scurt să transmit o parte din viziunea mea asupra muzicii, m-a bucurat enorm faptul că toți participanții au reușit să implementeze foarte rapid multe dintre informațiile transmise, făcând acest lucru cu zâmbetul pe buze.
Ștefan Diaconu: Nu e prima dată când am Masterclass în Moldova, și de fiecare dată e aceeași poveste: interes mare, oameni deschiși și doritori și multe, foarte multe talente. Sper ca acest interes să fie mai prezent și în unele locuri din România,unde este un "lux" mai mare vis a vis de astfel de oportunități.
Cum a fost concertul Romanian Chamber Orchestra, cum ai perceput publicul din Moldova?
Cristian Andriș: Concertul a adus în Sala cu Orgă un public avid de muzică clasică realizată la un nivel foarte înalt, cum ne răsfață de fiecare dată Festivalul Internațional George Enescu, atât în București, cât și în numeroase orașe din România. Aplauzele îndelungate de care am avut parte după fiecare lucrare, și celebrele “standing ovations”, a fost maniera în care publicul prezent ne-a răsplătit, în cel mai frumos mod posibil, pentru actul artistic.
Prezența în premieră a Festivalului cu un astfel de concert în Republica Moldova are din punctul meu de vedere o însemnătate deosebită, potențată și de prezența la concert a doamnei Președinte Maia Sandu, a Ambasadorului României în Republica Moldova, Cristian Țurcanu și a numeroși ambasadori, dovedind faptul că muzica nu se rezumă la a fi doar un act artistic, ci este de multe ori un minunat prilej de diplomație culturală, fiind locul în care putem întâlni o unitate pe care ne-o dorim să existe peste tot în societate, la toate nivelurile și în toate țările.
Ștefan Diaconu: Îți răspund la întrebarea asta în timp ce ne pregătim de plecare în următorul oraș, Timișoara. E aşadar o impresie la cald despre concertul Romanian Chamber Orchestra în Chișinău. Pot spune că a fost cu adevărat un eveniment festiv, cu o sala arhiplină, cu oameni care stăteau în picioare doar să asculte acest concert. Chiar dacă în Sala cu Orgă, cea mai bună sală din Republica Moldova, căldura a depășit limitele confortului, totuși lumea a stat cu o atenție de invidiat, până la ultima notă. Ovaţiile în picioare și aplauzele prelungite au fost cu adevărat o recunoaștere a muncii noastre, muncă intensa, pe o perioada foarte scurta, pentru că am avut doar două zile de repetiții. Muzicienii invitați în acest proiect au fost cu adevărat profesioniști desăvârșiti, iar recepția publicului a fost la superlativ. După concert, o recepție de suflet, cu vin şi mai ales trăire moldovenească autentică, ne-a făcut să plecăm spre hotel cu zâmbetul pe buze și cu satisfacția unui concert de zile mari. Abia așteptăm să cântam și la Timișoara, orașul din care este dirijorul nostru drag, Cristian Măcelaru.
Cum ai descrie includerea Republicii Moldova în Festivalul Enescu de anul acesta?
Cristian Andriș: Ideea de a crea o punte culturală între București și Chișinău prin intermediul unuia dintre cele mai importante și apreciate festivaluri de muzică clasică din lume, cum este Festivalul Internațional George Enescu, este nu doar salutară, ci o consider o necesitate. Am speranța că acest concert, și cursurile de masterclass pe care le-am susținut, este doar o primă colaborare, și îmi doresc din tot sufletul ca aceasta să continue și să se consolideze de la ediție la ediție. Pentru a putea realiza acest lucru este necesară o implicare activă și constantă, care sunt convins că va exista, deoarece echipa Artexim condusă de doamna Cristina Uruc, și vizionarul director artistic Cristian Măcelaru, reprezintă excelența în domeniul muzicii clasice.
Ștefan Diaconu: Faptul că Republica Moldova a fost inclusa în concertele Festivalului Enescu dovedește încă odată legătura strânsă şi profundă între cele două ţări, care au în fond, același popor. Am fost plăcut surprins să observ multe proiecte susținute de guvernul României la Chisinău, iar evenimentele culturale din festival fac parte din această dovadă comună de fraternitate şi generozitate între cele două țări, care sunt despărțite de o granița oarecum artificială. Mă bucur că am putut fi ambasadorii acestei idei și că receptarea acestui concert la care a participat atât președinta Maia Sandu cât și Ministrul Culturii, domnul Sergiu Prodan, a dovedit setea și, în același timp, respectul pentru ceea ce noi am adus peste Prut.

Cristian Măcelaru, Romanian Chamber Orchestra la Sala cu Orgă Chișinău
Despre cursurile de masterclass organizate la Chişinău am stat de vorbă şi cu una dintre tinerele participante: Polina Cibotari, 16 ani, elevă în clasa a X-a la Liceul Republican de muzică Ciprian Porumbescu, clasa de vioară profesor Galina Buinovschi, o tânără violonistă cu rezultate remarcabile la competiții din Republica Moldova și România: Master of Strings International Violin Competition 2025 – Premiul I și Locul 2 din Top 10 Cupa României, Concursul Nicolae Știuca ediția VI-a, Premiul I si Premiul Nicolae Buinovschi 2025, Premiul al II-lea la Concursul Paul Constantinescu 2024, Ploiești și membră a Royal Concertgebouw Young Orchestra, Amsterdam 2025.

Polina Cibotari
Polina, de ce te-ai înscris la aceste cursuri de măiestrie?
M-am înscris la acest masterclass pentru că îmi doresc să acumulez cât mai multă experiență, să învăț de la profesori de valoare și să descopăr noi perspective interpretative care să mă ajute în evoluția mea artistică. Consider că astfel de oportunități sunt esențiale pentru dezvoltarea mea ca muzician.
Cum ți s-a părut să lucrezi cu domnul Vlad Popescu, profesor la Facultatea de Muzică din România?
A fost o experiență frumoasă și utilă. Am lucrat la câteva detalii de interpretare, iar această colaborare m-a motivat și mi-a oferit o perspectivă nouă și cred foarte utilă asupra muzicii, a interpretării.
Ce știi tu despre Festivalul Enescu?
Știu că Festivalul Enescu este unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică clasică din Europa și din lume, unde participă orchestre și artiști de mare prestigiu. Este o platformă unică ce promovează muzica lui George Enescu și aduce împreună tradiția și excelența artistică internațională.
Care e cel mai mare vis al tău de muzician?
Cel mai mare vis al meu este să pot cânta pe marile scene internaționale, să transmit emoție publicului și să las o amprentă personală prin muzică. Îmi doresc să cresc continuu și să mă dedic artei la cel mai înalt nivel.

Masterclass Romanian Chamber Orchestra
Ce spune despre Masterclass-ul Romanian Chamber Orchestra la Chișinău profesoara Polinei, doamna Galina Buinovschi, o figură importantă în lumea violoniștilor din Republica Moldova şi profesoară a multor generații de importanți violoniști:
„Sunt profund impresionată de cursul de măiestrie care a avut loc la Sala cu Orgă, cu distinsul violonist și profesor Vlad Popescu, care ne-a încântat pe toți cei prezenți cu o deosebită abordare a creațiilor și cu o atitudine foarte interesantă față de mesajul compozitorului. Fiecare copil era întrebat ce sentimente îi trezește lucrarea studiată și asta mă bucură, fiindcă aceleași lucruri noi le abordăm la orele de specialitate, pe care le avem. Mă bucur de asemenea că am rezonat frumos cu acest minunat muzician. Nu m-am așteptat că va fi de un nivel atât de înalt și suntem extrem de bucuroși că acești copii s-au apropiat de cerinţele elevate și rafinate. S-a lucrat frumos cu calitatea sunetului, s-au recomandat niște exerciții pentru cultivarea unui sunet colorat și, de fapt, într-o manieră absolut minunată, prietenoasă, încurajatoare. Copiii noștri au rămas profund impresionați, ei parcă zburau după orele cu domnul Popescu. Sperăm să ne mai vedem, să mai vină domnul pe la noi și să se mai întâlnească cu copii noștri, pentru că au preluat multe lucruri utile și interesante. ”
Atât prezența în premieră la Chişinău a Festivalului Enescu prin Romanian Chamber Orchestra cât şi cursurile de măiestrie realizate la Sala cu Orgă au fost organizate de Artexim în parteneriat cu Ambasada României în Republica Moldova, Institutul Cultural Român Mihai Eminescu și Ministerul Culturii al Republicii Moldova şi Sala cu Orgă Chişinău.
Mulțumiri pentru colaborarea în realizarea interviurilor Natalia Țurcanu, redactor-șef Sala cu Orgă.
Fotografiile de la Chișinău sunt proprietatea Romanian Chamber Orchestra.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.