
Foto: Cătălina Filip
Începând de weekendul acesta, în inima Festivalului Enescu se deschide oaza de intimitate a muzicii camerale din ediția 2025. Recitalurile și concertele camerale de la Sala Auditorium, Muzeul Național de Artă al României, vor fi în fiecare în fiecare sâmbătă și Duminică adevărate matinee ale frumuseții sonore.
Și o călătorie unică în lumea interiorizării și subtilității pe care ți-o poate oferi doar muzica de cameră, o muzică ce se adresează fiecăruia dintre noi într-o manieră cu totul personală, mai ales intimă. Ea reflectă şi se reflectă atât în sufletul interpretului, cât şi al ascultătorului. Astăzi în Republica, 8 motive pentru întâlnirea cu frumusețea muzicii de cameră, 8 recomandări pentru fiecare dintre cele 8 recitaluri ale acestei serii speciale care va conține și multă muzică nouă, de la unul dintre vârfurile camerale enesciene cu cvartetul ieșean Ad Libitum, până la un subtil aranjament la Rapsodia română nr. 1 pentru cvintet de suflători și acordeon, realizat de tânărul și inepuizabilul muzician Ștefan Diaconu.
Intensitate, Fascinație, Omagiu, Descoperiri, Celebrare, Rafinament, Performanță și Încântare, opt teme pentru 8 recitaluri camerale

Intensitate în primul recital al seriei Auditorium de sâmbătă 30 august cu prestigiosul Cvartet Ad Libitum din Iași. Formația camerală a Filarmonicii Moldova deschide balul cu Cvartetul de coarde nr. 8 în do minor op. 110, un epitaf profund personal și autobiografic, pe care Șostakovici l-a dedicat oficial victimelor fascismului din cel de-al doilea război mondial. Cvartetul de coarde nr. 2 în Sol major op. 22 este cea mai reușită lucrare pe care Enescu a dedicat-o cvartetului, de o frumusețe sobră și austeră. Remus Azoiței, Șerban Mereuță, Bogdan Bișoc și Filip Papa au studiat această capodoperă camerală enesciană sub îndrumarea directă a maeștrilor din Voces, cvartetul ieșean care ne-a lăsat cea mai bună interpretare a cvartetelor enesciene all time. În partea a doua a programului pe care Ad Libitum l-a oferit și melomanilor din Iași, joi 28 august, Cvintetul cu pian în fa minor op. 34 de Johannes Brahms, o capodoperă camerală cântată alături de pianista germană Sina Kloke, o mare îndrăgostită de creația enesciană.

Fascinație. Despre recitalul de Duminică 31 august am stat de vorbă pe larg în Republica cu Valentin Răduțiu, care va interpreta la Auditorium un program centrat pe muzica lui Enescu: „contextul programului meu în recitalul de la Festivalul Enescu e construit pe o axă Viena-Paris, să spun așa: Brahms-Enescu, prima sonată alături de cântece de Brahms și a doua sonată alături de un compozitor francez, deci Debussy-Enescu, pentru a jalona un indiciu despre cele două lumi, cele două școli distincte care l-au influențat și marcat pe Enescu atât de puternic. Oricum, creația lui este fascinantă!” spune violoncelistul german de origine română care va evolua la București alături de Per Rundberg, un pianist suedez cu care cântă de 20 de ani.

Omagiu. Al doilea weekend cameral ne aduce în dimineața zilei de sâmbătă 6 septembrie trei muzicieni ai Ensemble intercontemporain din Paris, un ansamblu fondat în 1976 de compozitorul Pierre Boulez, omagiat în festivalul Enescu la aniversarea centenarului. Pentru muzica acestui mare creator și interpret al secolului 21, alături de Diégo Tosi – vioară, Martin Adámek – clarinet și Dimitri Vassilakis - pian vor fi prezenți la București și doi specialiști IRCAM, Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique de la Paris, Augustin Muller, music designer și Sylvain Cadars, live electronics specialist care vor intermedia interpretarea a patru creații emblematice ale celui care a fost o figură predominantă a muzicii contemporane de după cel de-al Doilea Război Mondial: Dialogue de l’ombre double pentru clarinet și mediu electronic; 12 Notations pentru pian, Incises pentru pian și Anthèmes 2 pentru vioară și mediu electronic. Programul francezilor din 6 septembrie începe cu o capodoperă enesciană, Impressions d’enfance op.28, o muzică inefabilă și tandră dar care necesită o tehnică excelentă dacă nu brillantă!

Descoperiri. Născut în 1985, violonistul, dirijorul și compozitorul Vlad Maistorovici e un pasionat al descoperirilor contemporane prin proiecte multidisciplinare pe care le propune publicului din toată lumea alături de olandezii din New European Ensemble, muzicieni valoroși și inovatori. În 2023, muzicianul român a conceput și dirijat spectacolul Metamorfoze: o călătorie muzicală în lumea lui M. C. Escher la Tuinzaal de la Kunstmuseum din Haga alături de New European Ensemble și colectivul de artiști video DeFrame cu ocazia aniversării marelui artist olandez, care reunește muzica lui Bach, Webern, Pärt și Maistorovici și despre care ArtsTalk Magazine spunea că e „un spectacol muzical/vizual prin excelență, un concert foarte plăcut, cu o concepție și execuție strălucită”. Veți mai putea descoperi pe 7 septembrie și lucrări inedite ca Shades of Red, un dialog muzical despre culoarea roșie a olandezului Michel van der Aa, Hyperkardia II op.139, un in memoriam Ştefan Niculescu scris de Dan Dediu în 2009 sau Rapsodia română, o lucrare pentru vioară și ansamblu scrisă pentru Vlad Maistorovici de compozitorul britanic Mark-Anthony Turnage. La final, Simfonia de cameră pentru 12 instrumente op. 33, capodopera finală a creației lui George Enescu care reprezintă pe durata a doar 17-18 minute o rememorare a unei vieți dedicate creației.

Celebrare. Programul recitalului din 13 septembrie se suprapune perfect cu tema ediției 2025 a Festivalului Enescu, care e „Aniversări /Celebrations” – un omagiu adus marilor muzicieni și momentelor de referință din istoria muzicii. Cvartetul Giocoso și minunata pianistă Luiza Borac propun publicului român trei momente importante din creația camerală a trei mari creatori. Cvartetul nr. 2 în re minor pentru pian, vioară, violă și violoncel op. 30 de George Enescu (70 de ani de la moarte), capodoperă de o atmosferă dureroasă și introspectivă, compusă între 1943-1944, în lunile cele mai negre pentru Romînia în cel de-al Doilea Război Mondial, Cvartetul de coarde în fa major M. 35 de Maurice Ravel, (150 de ani de la naștere) în care muzicianul francez dă dovadă de o maturitate tehnică uimitoare în ciuda entuziasmului tinereții și Cvintetul cu pian în sol minor op. 57 de Dmitri Șostakovici (50 de ani de la moarte) una dintre cele mai cunoscute lucrări, devenite „clasice” în repertoriul cameral contemporan. Este și un prilej al reîntâlnirii cu mult-premiatul cvartet Giocoso, formație cu începuturi la Iași care numără actualmente muzicieni din Germania, România, Spania și Canada, adică Sebastian Câșleanu – vioara I, un alt muzician de origine română născut în Germania, Kate Maloney – vioară, Martha Câșleanu-Windhagauer – violă și Ariel Barnes – violoncel. Alături de ei, româncă Luiza Borac, o pianistă cu o carieră prodigioasă și o activitate în care a prevalat interesul acordat muzicii compozitorilor români, în principal Enescu, Lipatti și Silvestri.

Rafinament. Duminică, 14 septembrie, putem asculta la Auditorium duo-ul francez Marc Coppey & François Dumont, într-un cameral rafinat și subtil cu interiorizata Sonată pentru violoncel și pian în fa minor op. posth. de George Enescu, Sonata pentru violoncel și pian nr. 2 în sol minor op. 117 de Gabriel Fauré, alături de delicioasele sale Élégie op. 24 , Romance op. 69 și Papillon op. 77, adevărate culmi ale rafinamentului cameral francez și Sonata pentru violoncel și pian în sol minor op. 65 de Frédéric Chopin, capodoperă romantică cu influențe tematice tradițional poloneze. Marc Coppey este unul dintre cei mai importanți violonceliști contemporani ai momentului și alături de renumitul pianist François Dumont a înregistrat în 2024 la casa Musikproduktion „Fauré Authentique”, integrala operelor pentru cello și pian a compozitorului francez. Și François Dumont e un specialist Fauré, el a înregistrat în 2020 la casa Piano Classics integrala nocturnelor sale.

Performanță. „Un solist bun este întotdeauna un bun muzician de cameră, iar în muzica de cameră, uneori conduci, iar alteori te lași condus”, spune tânprul Hans Christian Aavik, excepționalul violonist născut în Estonia și stabilit astăzi în Germania care pe 20 septembrie va interpreta într-un veritabil tur de forță alături de soția sa Karolina Aavik integrala sonatelor pentru vioară și pian de George Enescu. Nu vezi foarte des Sonata nr. 1 în re major pentru vioară și pian op. 2, Sonata nr. 2 în fa minor pentru vioară și pian op. 6 și Sonata nr. 3 în la minor pentru vioară și pian op. 25, „în caracter popular românesc” în același program, e o performanță remarcabilă, și nu-mi amintesc să fi văzut foarte des o integrală a acestor sonate într-un recital, nici măcar în edițiile Festivalul Enescu la care am participat, din 1998 încoace. Invitația pentru acest recital a fost adresată celor doi foarte tineri estonieni de către Cristian Măcelaru, care a ascultat un highlights înregistrat de ei în 2024 pentru Deutsche Grammophon. Excelentul duo Aavik cântă împreună de pe vremea când ambii erau muzicieni erau la Liceul de Muzică din Tallinn iar prezența în seria înregistrăilor live Rising Stars de la DG le-a adus în 2022 consacrarea internațională.

Încântare. Pe 21 septembrie, Cvintetul internațional de suflători V Coloris alături de acordeonistul basarabean Radu Rățoi va face spectacol cu încântare în cântare la Auditorium, în ultimul program al acestei serii camerale. Niște variațiuni, o primă audiție absolută datorată clarinetistului și compozitorului Aurelian Băcan cu care am stat de vorbă într-un interviu foarte interesant aici, Cvintetul de suflători op. 43 de Carl Nielsen, Opus Number Zoo de Luciano Berio și un incredibil aranjament pentru cvintet de suflători și acordeon așa cum numai muzicianul complex care e Ștefan Diaconu poate face la Rapsodia română nr. 1 în la major op. 11 George Enescu.
Nu ratați oaza de intimitate de la Auditorium! Vă doresc audiție plăcută!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.