Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cum poți să înveți programare în timpul pandemiei. „Copiii își pot crea propriile jocuri”

Ateliere online

Foto: Guliver/Getty Images

Copiii sunt pasionați de jocurile jocurile video și petrec mult timp în poveștile în care intră cu ajutorul consolelor, al telefoanelor inteligente sau al calculatoarelor. Pentru voluntarii Coder Dojo București, atracția copiilor față de lumea digitală reprezintă mai mult decât o pierdere de vreme, ci este un punct de plecare de la care îi pot învăța pe cei mici noțiuni de programare și competențe digitale, dar și abilități de gândire critică și rezolvare de probleme.

Înainte de izbucnirea pandemiei de coronavirus, reprezentanții Coder Dojo București țineau periodic cursuri de programare pentru elevi cu vârste între 8 și 16 ani din Capitală. Totodată, în cadrul unui program derulat de Microsoft România, aceștia au reușit să contribuie la deschiderea altor cluburi (Dojo-uri) de programare din țară. 

„Pentru că nu mai putem face acest lucru din cauza nevoii de distanțare socială, ne-am mutat activitatea în online”, spune Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București. Recent, Coder Dojo București a organizat un eveniment online pentru profesorii și părinții interesați să aducă în școli cursuri de programare pentru elevi. „Au fost 144 de participanți, cei mai mulți profesori, din 30 de județe ale țării. Am avut județe cu un singur participant, dar și județe cu 20 de participanți. 85 dintre cei care luat parte la conferință sunt interesați să organizeze cursuri de programare în școlile lor și vom avea discuții ulterioare cu ei pentru a stabili detaliile. Unii vor să înceapă cursurile, pe online, chiar din această perioadă”, spune Oana Vasilache.

Ateliere demonstrative la care au participat peste 200 de copii

Weekendul trecut, 23 de mentori ai Coder Dojo au organizat ateliere demonstrative pentru peste 200 de copii cu vârste între 8 și 16 ani care nu mai participaseră la cursuri de programare.

Voluntarii i-au introdus în lumea Scratch, Micro:bit, Minecraft Education și creării de site-uri web și le-au arătat cum pot urma ei singuri, de acasă, cursurile disponibile gratuit pe platforma Academia Coder Dojo

„O mămică m-a sunat să îmi spună că băiețelul ei de 12 ani s-a înscris singur și că ea ar vrea să o înscrie și pe fetița ei în vârstă de 9 ani. Copiii au lucrat foarte frumos și au fost foarte încântați, chiar au fost foarte captivați de ceea ce se întâmpla la curs. La un moment dat, o fetița și-a scos căștile, ca să audă și mama ei care era în cameră și atunci nu se mai auzea nimic. Iar eu o auzeam spunând: E cel mai important moment, pierd cel mai important moment. Bineînțeles că i-am trimis după aceea toate materialele pe e-mail”, spune Oana Vasilache.

În timpul cursurilor de la Coder Dojo, copiii învață că pot nu doar să urmeze scenariul dintr-un joc creat de alții, ci că pot să își creeze propria poveste pe calculator. 

„La finalul atelierului, am lăsat timp pentru ca elevii să își poată crea propriile jocuri, am vrut ca ei să vadă că sunt capabili de asta, chiar dacă nu avuseseră înainte nicio noțiune de programare. Acest lucru le-a plăcut cel mai mult. Chiar și cei mai mici au putut să își creeze propriile jocuri în Scratch: și-au animat literele numelui, au făcut două personaje, o pisică și un șoarece să se miște unul după altul”, spune Oana Vasilache.

După atelierele demo, copiii au învățat cum să își continue procesul de învățare, folosind gratuit resursele puse la dispoziție pe Academia Coder Dojo, unde găsesc cursuri de programare pentru diferite vârste - de la clasa I, până la liceu. Platforma de educație a fost dezvoltată de CoderDojo Bucureşti în parteneriat cu Școala de Valori, în cadrul AltViitor, un program educațional susținut de Microsoft România. Aici, elevii pot urma cursuri de Scratch, Micro:bit, HTML și JAVA.

Pentru cei înscriși deja la cursurile Coder Dojo, activitățile continuă online. „Vom ține în curând un concurs de programare online și continuăm să ne întâlnim cu copiii, prin intermediul tehnologiei”, spune Oana Vasilache.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Doar ca scratch nu e nici unealta si nici nu o poti folosi ca sa programezi. A fost inventata si e folosita pentru a invata copiii cum sa gandeasca logic si coerent, asa ca titlul articolului poate fi considerat click bait...
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult

Oradea centru

„Trebuie să existe o abordare integrată pentru că altfel, cu sisteme, cu programe diferite, cu lucruri făcute nișat, nu ai cum să faci o integrare la nivel național. Toate sistemele folosite de autoritățile din România trebuie să fie compatibile, pentru că altfel nu poți să faci mai mult decât s-a făcut până acum”, crede Ilie Bolojan. (Foto: Silviu Filip/ Inquam Photos)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Halep - Moisescu

Sportivii români trebuie să depășească- pentru a face performanță- limite care le sunt impuse de la vârste mici. „Nu poți să faci aia”, „Nu ești în stare”, „Nu poți să ajungi numărul unu”, „Nu poți să câștigi un Grand Slam”, spune Simona Halep, care crede că un sportiv cu pishicul „tare”, e mai pregătit să fie campion. Ea are și câteva sfaturi pentru părinții care își încurajează copiii să facă sport.

Citește mai mult

ANAF - declarații online

În ultimele două luni și jumătate, multe dintre instituțiile publice din România au descoperit că pot funcționa și fără dosar cu șină. O ordonanță dată de Guvern în perioada pandemiei le obligă astăzi să primească de la cetățeni documente în format electronic și să le răspundă în același fel. „

Citește mai mult