Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cum poți să înveți programare în timpul pandemiei. „Copiii își pot crea propriile jocuri”

Ateliere online

Foto: Guliver/Getty Images

Copiii sunt pasionați de jocurile jocurile video și petrec mult timp în poveștile în care intră cu ajutorul consolelor, al telefoanelor inteligente sau al calculatoarelor. Pentru voluntarii Coder Dojo București, atracția copiilor față de lumea digitală reprezintă mai mult decât o pierdere de vreme, ci este un punct de plecare de la care îi pot învăța pe cei mici noțiuni de programare și competențe digitale, dar și abilități de gândire critică și rezolvare de probleme.

Înainte de izbucnirea pandemiei de coronavirus, reprezentanții Coder Dojo București țineau periodic cursuri de programare pentru elevi cu vârste între 8 și 16 ani din Capitală. Totodată, în cadrul unui program derulat de Microsoft România, aceștia au reușit să contribuie la deschiderea altor cluburi (Dojo-uri) de programare din țară. 

„Pentru că nu mai putem face acest lucru din cauza nevoii de distanțare socială, ne-am mutat activitatea în online”, spune Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București. Recent, Coder Dojo București a organizat un eveniment online pentru profesorii și părinții interesați să aducă în școli cursuri de programare pentru elevi. „Au fost 144 de participanți, cei mai mulți profesori, din 30 de județe ale țării. Am avut județe cu un singur participant, dar și județe cu 20 de participanți. 85 dintre cei care luat parte la conferință sunt interesați să organizeze cursuri de programare în școlile lor și vom avea discuții ulterioare cu ei pentru a stabili detaliile. Unii vor să înceapă cursurile, pe online, chiar din această perioadă”, spune Oana Vasilache.

Ateliere demonstrative la care au participat peste 200 de copii

Weekendul trecut, 23 de mentori ai Coder Dojo au organizat ateliere demonstrative pentru peste 200 de copii cu vârste între 8 și 16 ani care nu mai participaseră la cursuri de programare.

Voluntarii i-au introdus în lumea Scratch, Micro:bit, Minecraft Education și creării de site-uri web și le-au arătat cum pot urma ei singuri, de acasă, cursurile disponibile gratuit pe platforma Academia Coder Dojo

„O mămică m-a sunat să îmi spună că băiețelul ei de 12 ani s-a înscris singur și că ea ar vrea să o înscrie și pe fetița ei în vârstă de 9 ani. Copiii au lucrat foarte frumos și au fost foarte încântați, chiar au fost foarte captivați de ceea ce se întâmpla la curs. La un moment dat, o fetița și-a scos căștile, ca să audă și mama ei care era în cameră și atunci nu se mai auzea nimic. Iar eu o auzeam spunând: E cel mai important moment, pierd cel mai important moment. Bineînțeles că i-am trimis după aceea toate materialele pe e-mail”, spune Oana Vasilache.

În timpul cursurilor de la Coder Dojo, copiii învață că pot nu doar să urmeze scenariul dintr-un joc creat de alții, ci că pot să își creeze propria poveste pe calculator. 

„La finalul atelierului, am lăsat timp pentru ca elevii să își poată crea propriile jocuri, am vrut ca ei să vadă că sunt capabili de asta, chiar dacă nu avuseseră înainte nicio noțiune de programare. Acest lucru le-a plăcut cel mai mult. Chiar și cei mai mici au putut să își creeze propriile jocuri în Scratch: și-au animat literele numelui, au făcut două personaje, o pisică și un șoarece să se miște unul după altul”, spune Oana Vasilache.

După atelierele demo, copiii au învățat cum să își continue procesul de învățare, folosind gratuit resursele puse la dispoziție pe Academia Coder Dojo, unde găsesc cursuri de programare pentru diferite vârste - de la clasa I, până la liceu. Platforma de educație a fost dezvoltată de CoderDojo Bucureşti în parteneriat cu Școala de Valori, în cadrul AltViitor, un program educațional susținut de Microsoft România. Aici, elevii pot urma cursuri de Scratch, Micro:bit, HTML și JAVA.

Pentru cei înscriși deja la cursurile Coder Dojo, activitățile continuă online. „Vom ține în curând un concurs de programare online și continuăm să ne întâlnim cu copiii, prin intermediul tehnologiei”, spune Oana Vasilache.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Doar ca scratch nu e nici unealta si nici nu o poti folosi ca sa programezi. A fost inventata si e folosita pentru a invata copiii cum sa gandeasca logic si coerent, asa ca titlul articolului poate fi considerat click bait...
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult