Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Propuneri pentru perioada în care școlile sunt închise: lecții online de programare pentru cei mici

Lectii de programare online

Foto: Guliver/ Getty Images

Școlile s-au închis și vor rămâne așa până cel puțin pe 21 aprilie, după vacanța de Paște a elevilor. Cursurile la care copiii mergeau după școală nu se mai țin, excursiile au fost anulate, iar cei mici au mai mult timp de petrecut în casă ca niciodată. 

Există însă o serie de resurse educaționale online care îi pot ajuta să își dezvolte competențele digitale și abilități precum gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme.

Coder Dojo București, o asociație care organizează cursuri de progamare pentru elevi cu ajutorul voluntarilor, și-a anulat atelierele. Însă îi invită pe părinții care doresc să îi ajute pe copiii lor să deprindă abilități digitale să intre pe platforma Academia Coder Dojo, unde au la dispoziție lecții online de programare pentru cei mici.

Aici găsesc cursuri de programare pentru diferite vârste - de la clasa I, când copiii de abia au învățat să citească, până la liceu. „Pe Academia Coder Dojo, sunt materialele pe care noi le folosim în predarea atelierelor noastre. Sunt organizate astfel încât copiii să învețe nu dar programare, ci să își dezvolte și alte abilități”, explică Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București.

Platforma de educație a fost dezvoltată de CoderDojo Bucureşti în parteneriat cu Școala de Valori, și face parte din AltViitor, un program educațional susținut de Microsoft România.

Copiii din clasele primare pot urma cursurile de Scratch pentru începători. Scratch este un limbaj de programare interactiv, în care copii transpun propriile idei folosind animații sau creează jocuri și muzica pe care le pot împărtăși între ei. Lecțiile de pe Academia Coder Dojo le permit părinților și copiilor să realizeze împreună proiecte. 

„Lecțiile sunt în limba română și, dincolo de faptul că îi învață pe cei mici noțiuni de programare, îi învață și cum să își organizeze un proiect, să își formuleze de la început scopurile, să lucreze structurat, în etape”, explică Oana Vasilache. 

Pe platformă se mai găsesc clipuri video traduse, quiz-uri și linkuri către resurse cu ajutorul cărora copiii pot face proiecte în Scratch. 

Părinții nu au nevoie de cunoștințe de programare pentru a parcurge împreună cu copiii lecțiile.

Copiii ceva mai avansați pot învăța câte ceva despre bazele programării Micro:bit, un minicalculator de mărimea unui ceas mai mare. Dotat cu procesor, accelerometru, magnetometru, conectivitate Bluetooth și USB și două butoane, dispozitivul are lumini LED pot fi programate să indice diverse mesaje. Limbajul care pune luminile în mișcare se numește Make Code, iar copiii învață să scrie linii de cod care le determină parcursul. Pe platforma Micro:bit este reprodus online și un astfel de dispozitiv pe care copiii pot să îl programeze. Însă Oana Vasilache este de părere că este mai interesant pentru copii să primească dispozitivul fizic cu care pot să lucreze. „Există site-uri care îl vând online, costă în jur de 100 de lei. Este foarte interesant pentru copii să vadă cum ceea ce scriu ei în cod devine realitate”, spune ea.

Adolescenții, care au deja cunoștințe de informatică, găsesc pe platforma Academia Coder Dojo cursuri de HTML și JAVA. Ca lucrurile să fie mai interesante, elevii învață să programeze pentru a crea extensii pentru Minecraft.

Coder Dojo este o mișcare de programare începută în Irlanda care s-a extins la nivel internațional cu ajutorul voluntarilor pasionați de programare. Un mare eveniment pentru elevii din toată lumea, care trebuia să aibă loc la Dublin s-a anulat din cauza epidemiei de coronavirus. Un concurs, cu aproape 300 de participanți, ce ar fi trebuit să se țină la București pe 28 martie s-a amânat pentru un termen nedefinit.

Însă resurse ce le permit copiilor să învețe există. Și pot fi accesate oricând, în siguranță.

Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult