Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Propuneri pentru perioada în care școlile sunt închise: lecții online de programare pentru cei mici

Lectii de programare online

Foto: Guliver/ Getty Images

Școlile s-au închis și vor rămâne așa până cel puțin pe 21 aprilie, după vacanța de Paște a elevilor. Cursurile la care copiii mergeau după școală nu se mai țin, excursiile au fost anulate, iar cei mici au mai mult timp de petrecut în casă ca niciodată. 

Există însă o serie de resurse educaționale online care îi pot ajuta să își dezvolte competențele digitale și abilități precum gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme.

Coder Dojo București, o asociație care organizează cursuri de progamare pentru elevi cu ajutorul voluntarilor, și-a anulat atelierele. Însă îi invită pe părinții care doresc să îi ajute pe copiii lor să deprindă abilități digitale să intre pe platforma Academia Coder Dojo, unde au la dispoziție lecții online de programare pentru cei mici.

Aici găsesc cursuri de programare pentru diferite vârste - de la clasa I, când copiii de abia au învățat să citească, până la liceu. „Pe Academia Coder Dojo, sunt materialele pe care noi le folosim în predarea atelierelor noastre. Sunt organizate astfel încât copiii să învețe nu dar programare, ci să își dezvolte și alte abilități”, explică Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București.

Platforma de educație a fost dezvoltată de CoderDojo Bucureşti în parteneriat cu Școala de Valori, și face parte din AltViitor, un program educațional susținut de Microsoft România.

Copiii din clasele primare pot urma cursurile de Scratch pentru începători. Scratch este un limbaj de programare interactiv, în care copii transpun propriile idei folosind animații sau creează jocuri și muzica pe care le pot împărtăși între ei. Lecțiile de pe Academia Coder Dojo le permit părinților și copiilor să realizeze împreună proiecte. 

„Lecțiile sunt în limba română și, dincolo de faptul că îi învață pe cei mici noțiuni de programare, îi învață și cum să își organizeze un proiect, să își formuleze de la început scopurile, să lucreze structurat, în etape”, explică Oana Vasilache. 

Pe platformă se mai găsesc clipuri video traduse, quiz-uri și linkuri către resurse cu ajutorul cărora copiii pot face proiecte în Scratch. 

Părinții nu au nevoie de cunoștințe de programare pentru a parcurge împreună cu copiii lecțiile.

Copiii ceva mai avansați pot învăța câte ceva despre bazele programării Micro:bit, un minicalculator de mărimea unui ceas mai mare. Dotat cu procesor, accelerometru, magnetometru, conectivitate Bluetooth și USB și două butoane, dispozitivul are lumini LED pot fi programate să indice diverse mesaje. Limbajul care pune luminile în mișcare se numește Make Code, iar copiii învață să scrie linii de cod care le determină parcursul. Pe platforma Micro:bit este reprodus online și un astfel de dispozitiv pe care copiii pot să îl programeze. Însă Oana Vasilache este de părere că este mai interesant pentru copii să primească dispozitivul fizic cu care pot să lucreze. „Există site-uri care îl vând online, costă în jur de 100 de lei. Este foarte interesant pentru copii să vadă cum ceea ce scriu ei în cod devine realitate”, spune ea.

Adolescenții, care au deja cunoștințe de informatică, găsesc pe platforma Academia Coder Dojo cursuri de HTML și JAVA. Ca lucrurile să fie mai interesante, elevii învață să programeze pentru a crea extensii pentru Minecraft.

Coder Dojo este o mișcare de programare începută în Irlanda care s-a extins la nivel internațional cu ajutorul voluntarilor pasionați de programare. Un mare eveniment pentru elevii din toată lumea, care trebuia să aibă loc la Dublin s-a anulat din cauza epidemiei de coronavirus. Un concurs, cu aproape 300 de participanți, ce ar fi trebuit să se țină la București pe 28 martie s-a amânat pentru un termen nedefinit.

Însă resurse ce le permit copiilor să învețe există. Și pot fi accesate oricând, în siguranță.

Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult