Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum s-a reinventat „în ritm de marș forțat” un business de un milion de euro care depindea de industria HoReCa. Cristian Tudor, Microgreens: „În mod paradoxal, efectele pandemiei sunt benefice pe termen lung”. Republica antreprenorilor

Cristian Tudor și angajații

La 24 de ani, Cristian Tudor decidea să își deschidă propriul business, după ce citise întâmplător pe un site din Statele Unite, despre microplante, noua generație de alimente. Chiar a doua zi a plantat primele semințe pe balconul apartamentului din Drumul Taberei și și-a convins părinții să îl lase să facă niște testări, într-o seră pe care aceștia o aveau în satul Făinari, din județul Prahova. După ce a obținut un împrumut de 30.000 de euro, cumulat din mai multe credite, s-a apucat serios de treaba. Afacerea a crescut de la an la an, iar astăzi compania pe care o conduce este cel mai mare producător local de microplante din România. 

Ce sunt microplantele?

Microplantele sunt o nouă categorie de legume sub forma unor plante tinere, comestibile, intrate în categoria de superfood datorită conținutului ridicat de substanțe benefice. Pe lângă concentrația mai mare de nutrienți, gustul și aroma sunt mult mai intense decât la plantele mature, ceea ce le face ideale pentru gastronomie.

În România, microplantele se folosec, în special, în restaurante, dar sunt și nutriționiști care le includ în diverse diete sau cure. Microplantele încep însă să câștige popularitate și în rândul amatorilor de gourmet la ei acasă, aceștia descoperind că sunt ușor de utilizat, atât pentru savoare, cât și pentru aportul nutritiv. 

„A existat un moment zero. Așa că a trebuit să ne reinventăm peste noapte”

În primii ani, dezvoltarea business-ului lui Cristian Tudor s-a bazat, în principal, pe cererea venită din zona HoReCa, care procura microplante din import. În perioada 2014-2017, cifra de afaceri s-a dublat de la an la an, pentru ca în 2019 să ajungă la 937.000 de euro. După ce a început distribuția și prin magazinele Selgros (2016) și Metro (2017), Cristian Tudor a continuat extinderea în zona de retail prin parteneriatele cu Mega Image, Auchan (2018) și Carrefour (2019). Ceea ce a determinat investiții totale de peste 900.000 de euro, în special în creșterea capacității de producție, care acum este de 10 ori mai mare.

În contextul generat de pandemia de COVID-19, care a paralizat practic industria HoReCa, Cristian a trebuit să gândească rapid o strategie prin care să își salveze business-ul.

„A existat un moment zero în care nu mai aveam aproape deloc vânzări pe produsul nostru principal, microplantele. Așa că a trebuit să ne reinventăm peste noapte și să schimbăm modelul de business în ritm de marș forțat. Practic, ne-am reorientat către nevoile comunității în acel moment: fructe și legume proaspete, livrate acasă, în condiții de maximă siguranță. Am intrat în legătură și cu alți producători și distribuitori români și am listat și produsele lor pe site-ul nostru. Din fericire noi aveam bine pusă la punct logistica necesară onorării unui număr mare de comenzi zilnic, inclusiv flota proprie de mașini frigorifice. Tot acest sistem l-am reorientat de la deservirea industriei HoReCa la livrarea către clienți individuali”, spune Cristian Tudor. 

Transformarea rapidă a site-ului în magazin online și atragerea altor producători locali nu au generat rezultate spectaculoase, dar au fost suficiente comenzi care să asigure venitul minim necesar care să permită acoperirea cheltuielilor operaționale și conservarea capacităților de producție, „în așteptarea unor vremuri mai bune”.

Vulnerabilități transformate în oportunități

În paralel cu dezvoltarea magazinului online, Cristian Tudor a decis să își diversifice portofoliul de produse cultivate și a început să pună mai mult accent pe cultivarea de plante aromatice la ghiveci, precum și de răsaduri, ambele tipuri de produse fiind destinate consumatorului final.

„În mod paradoxal, efectele (pandemiei- n.r) au fost benefice pentru planurile pe termen lung. În această perioadă, foarte mulți oameni au redescoperit atât nevoia de autonomie, cât și plăcerea grădinăritului. Chiar dacă nu ai un teren la dispoziție, poți să îți faci propria grădină pe balcon și să ai la îndemână pătrunjel sau busuioc proaspăt, fără să mai faci drumuri la magazin sau la piață. De aceea vom păstra și vom dezvolta linia de răsaduri și plante aromatice, care s-a dovedit un succes. De asemenea, și pe site vom păstra o parte din produsele partenerilor noștri care vin în completarea firească a gamei de produse Microgreens - fructele, legumele și salatele, produsele vegane”, spune Cristian Tudor.

Pe de altă parte, pandemia a crescut atenția și interesul publicului larg pentru microplante. „De mult timp suntem preocupați să ajungem la cumpărătorul de acasă. Însă acest lucru presupune educație și cunoașterea proprietăților benefice ale microplantelor. Distanțarea socială și perioada în care cumpărăturile au fost făcute online, au creat o oportunitate de comunicare oarecum neașteptată. Numărul de vizitatori ai site-ului a explodat, foarte mulți oameni vizitându-ne în căutarea de produse proaspete, livrate în siguranță acasă. Însă, cu această ocazie au descoperit și microplantele, ceea ce e de bun augur pentru noi”, crede Cristian Tudor.

MicroSera, o tehnologie validată de pandemie

Dincolo de lărgirea portofoliului de plante, care astăzi a depășit 60, și a clienților din zona HoReCa și retail, Cristian Tudor a dezolvat, printr-un program de cercetare și testare realizat 100% în România, și o tehnologie prin intermediul căreia plantele cresc chiar în supermarketurile care le comercializează sau în restaurante. Soluția se numește MicroSera și a fost deja implementată în câte un magazin ale lanțurilor Metro, Selgros și Kaufland.

Speciile cultivate în acest moment sunt busuioc verde și roșu, pătrunjel creț, coriandru, leuștean, pak choi și varză kale. Plantele se dezvoltă într-o incintă controlată în care au la dispoziție exact cantitatea de apă și lumină care le este necesară. În momentul în care ajung la maturitate, sunt mutate într-un stand de vânzare care le ține cu rădăcinile în apă. Astfel, clienții au acces tot timpul anului la produse proaspete, la un preț constant.

O idee care s-a dovedit cu atât mai utilă în contextul pandemiei, care a scos la iveală fragilitatea lanțului de distribuție alimentară la nivel mondial și a reiterat importanța producției locale. Iar pentru Microgreens, asta a însemnat o accelerare de implementare a proiectului, pentru că cele trei lanțuri de retail unde deja funcționează câte o microseră, au cerut instalarea de astfel de echipamente și în alte magazine.

Lecțiile pandemiei. Pentru orice tip de business

Ultimele trei luni au adus provocări majore pentru majoritatea business-urilor, indiferent de mărimea lor, dar a fost o perioadă din care fiecare antreprenor a avut de învățat.

Pentru Cristian Tudor cea mai importantă lecție privește agilitatea afacerii. „Trebuie să ai în permanență o mare capacitate de adaptare, dublată de imaginație și de sesizarea oportunităților într-un mediu de afaceri extrem de fluid. O altă concluzie, pe care o trăsesem deja, dar a fost întărită acum, este că trebuie să ai o bază de clienți foarte diversificată. Dependența de o anumită industrie este periculoasă. Nu trebuie să cedezi tentației confortului oferit de zone sigure, mai ales dacă ai o gamă de produse care se adresează în mod firesc unor categorii mult mai largi de consumatori. În următoarea perioadă ne vom crește semnificativ eforturile de a ne adresa clienților individuali”, concluzionează Cristian Tudor.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Succes si felicitari unui adevarat antreprenor.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult