Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Cum se naște un parfum? Scurtă incursiune în atelierul de parfumerie naturală Matca. Republica antreprenorilor

Matca - RA

Cum miros serile târzii de vară? Ce parfum au aminitirile din vacanțele petrecute la bunici? Ce simți când te învăluie aerul în care s-au dispersat uleiurile dintr-o coajă de portocală sau miroși un baton de vanilie ori de scorțișoară? Orice experiență trăită are o dimensiune olfactivă pe care de multe ori nu o conștientizăm în timp real, dar pe care memoria o păstrează. Nu este niciun secret că un anumit miros sau parfum te poate duce înapoi în timp, într-un loc în care ai trăit sau pe care l-ai viziat ori lângă o persoană pe care ai cunoscut-o.

Dar dincolo de a fi o mașină a timpului care te poartă în trecutul personal, parfumul poate vorbi și la timpul prezent. Parfumul purtat conștient poate deveni un mesager a ceea ce suntem sau simțim în anumite momente sau perioade ale vieții noastre.

Într-un atelier din Sibiu, Georgiana Ştefănoaei lucrează la un parfum nou, pudrat, de zi cu zi, care să completeze gama de parfumuri botanice produse sub brandul Matca, pe care l-a lansat la sfârșitul lui 2020, alături de Sebastian Țiplea. Pentru creațiile sale folosește numai esențe obținute prin diverse tehnici chiar din trandafiri, iasomie, citrice, Vetiver, Lemn de Santal și orice alt ingredient purtător de note olfactive mai puternice sau mai discrete, care vin din întreaga lume.

„Crearea unui parfum poate dura câteva săptămâni sau chiar luni, uneori și un an. Te așezi la masă și faci o primă încercare. Apoi aștepți cel puțin două săptămâni cât durează procesul de macerare, de amestecare a tuturor moleculelor din ingrediente, evaluezi rezultatul, iar apoi urmează o serie de modificări și evaluări, pană se ajunge la forma finală. Câteodată sunt și „accidente” fericite și nu sunt necesare decât câteva mici ajustări. Dar în general este un proces riguros, care ia foarte mult timp”, explică Georgiana.

O persoană. O stare. Un ingredient ...

Ce se întâmplă însă înainte ca Georgiana să se așeze la masa de lucru sau, altfel spus, cum se naște un parfum într-un atelier artizanal? Uneori poate fi o temă dată.

„O prietenă care voia să ne susțină mi-a cerut un parfum cu o notă delicată, florală, pentru sora ei căreia îi plac foarte mult trandafirii. Și-a ales câteva ingrediente pe baza cărora eu urma să creez parfumul. Am creat mai multe variante, inclusiv una care păstra aceeași temă centrală, dar incluzând și alte ingrediente. Prietena mea s-a consultat cu mama ei, și din toate variantele l-a considerat pe acela foarte special pentru ea. Și pentru că i-a plăcut așa de mult și am avut feed-back rapid, am scos și noi parfumul, și pe care l-am numit Pianista, după elevata ocupație a mamei”, povestește Georgiana.

Crearea unui parfum în jurul preferințelor unei persoane continuă în cadrul atelierelor pe care Georgiana le organizează în Sibiu. Sunt întâlniri în care participanții se familiarizează cu regulile de bază ale combinării esențelor și își creează propriul parfum în jurul aromelor preferate.

Alteori, un parfum poate fi construit în jurul unui ingredient sau al unei stări.

„În crearea unui parfum poți să pornești de la fascinația pentru o esență și să construiești în jurul ei. De exemplu, parfumul Lurra e construit în jurul fascinației pentru Vetiverul de Haiti și pentru că l-am vrut versatil și foarte solar, l-am combinat cu citrice, Neroli și tămâie, iar totul te duce cu gândul la pământ, pentru ca Vetiverul are o strânsă legătură cu pământul. În traducere din bască, Lurra înseamnă pământ (…) Un parfum poate să plece și de la o stare pe care vrei să o transmiți. De exemplu, Smoked Sunday are un aer de afară, de pădure și de lemn ars care apoi se transformă într-o notă plăcută și reconfortantă, ca atunci când ai toți prietenii care contează lângă tine. Apoi, la Oakmoss Tabac, eram în perioada în care mă lăsasem de fumat și tânjeam după un pic de tutun și după toate esențele tari, și am combinat tot ce îmi place într-un joc frumos. Ca parfumier însă nu trebuie să folosești doar esențele care îți plac la nivel personal, ci trebuie să treci de limita asta, pentru că în sticlă să întâmplă altceva. (…) Un parfum nu miroase distinctiv a trandafiri, de exemplu. Un parfum este suma tuturor notelor, acordurilor, pentru că se creează un parfum total nou”, explică Georgiana.

Parfum artizanal versus parfum pentru mase

Parfumul artizanal este creația artistică personală a unui parfumier, care a scris formula și care deține brandul și toate drepturile legale asupra parfumului. Iar aceasta este o primă diferență față de parfumurile de masă.

„Pentru parfumurile industriale, marile companii angajează parfumieri din afară, aceștia trebuind să urmeze un brief foarte strict legat de costuri și de temă. Costurile pentru parfumul propriu-zis trebuie să fie foarte mici, pentru că de obicei cel mai mare buget merge către packaging si advertising. Parfumul trebuie să ajungă să fie pe placul unei mase cât mai mari de oameni”, explică Georgiana.

O altă diferență între parfumul artizanal și cel produs industrial este scopul cu care el este creat. „Parfumurile comerciale sunt făcute ca să se vândă. De obicei, când alegem un astfel de parfum o facem pentru că suntem bombardați cu imaginea lui. Parfumurile artizanale însă sunt făcute pentru a genera o emoție, un gând, pentru a trezi ceva în conștiința celui care îl poartă”, spune Georgiana, care consideră că, mai ales în perioada aceasta, internetul este cea mai bună cale de comunica povestea din spatele unui parfum și a ajunge la publicul care îl poate aprecia. Indiferent că e vorba de pasionați care știu toate brandurile și vor să încerce altceva sau un parfum produs în România, de oameni care fac alegeri conștiente în funcție de ingrediente și valorile brandului, sau de cei care sunt preocupați de un stil de viață sănătos și preferă ingredientele naturale.      

Matca, un business lansat în pandemie

Pentru Georgiana parfumurile au fost la început un hobby, alimentat de schimbarea stilului de viață care a dus-o în zona produselor naturale și a alegerilor conștiente. A încercat să-și facă propriile combinații de parfum întrucât în zona parfumurilor nu prea existau opțiuni. A început să citească și să se instruiască urmând diverse cursuri în străinătate, pentru că era un domeniu care o fascina tot mai mult și căruia nu i se mai putea sustrage. Apoi, odată familiarizată cu toate secretele, a făcut pasul spre business. La sfârșitul lui 2020, Georgiana și Sebastian lansau primele patru parfumuri sub brandul Matca, prin intermediul unui magazin online. Georgiana este parfumierul, iar Sebastian, cel care se ocupă de imaginea brandului Matca.

Spre deosebire de alte business-uri, pandemia nu i-a încurcat foarte tare. Din contră. Pentru că oamenii petreceau mai mult timp acasă, pe internet, iar comenzile online au câștigat teren, a fost un moment oportun. În plus, experiența de a descoperi un parfum în afara unui magazin de specialitate este cu totul alta.

„Într-un magazin nu poți evalua foarte bine un parfum. Te dai cu el și simți doar notele de top. Practic, evaluezi doar începutul parfumului, peste cinci ore el va mirosi diferit, până se relevă și celelalte note. În schimb acasă, îl porți pe parcursul unei întregi zile și îl descoperi treptat. De aceea noi avem un set de mostre pe care îl poți comanda și experimenta în liniște, acasă”, spune Georgiana.

Parfumurile Matca se găsesc însă și în magazine fizice din București, Sibiu, Cluj, Iași, Brașov și Stavanger, Norvegia.

Atunci când alegem un parfum, putem lua în calcul diverse criterii. Momentul sau anotimpul în care îl folosim, efectul pe care vrem să-l aibă asupra noastră sau asupra celorlalți, brandul și valorile asociate, notele olfactive preferate. Indiferent dacă alegem un parfum de masă sau unul artizanal, cel mai important e să facem trecerea de la banalul gest de a ne da cu parfum, la arta de a purta unul.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? O idee. O viziune. Sprijin și investitori

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj. Educație antreprenorială și financiară. Câteodată nervi de oțel.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Da, un singur moment, când încă eram la început de drum.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când visul nostru a prins contur, în momentul în care am lansat magazinul online.

Ce este antreprenorul? O persoană care întrezărește o oportunitate, care rezolvă o problemă, își asumă riscuri și care are răbdarea și puterea să vadă mai departe de a doua zi sau de luna viitoare.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 10.000 euro

Număr de angajați: 2

Timp de recuperare a investiției: În primul an

Cifra de afaceri 2021: 81.000 euro

Profit: reinvestit

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă poartă într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult