Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Andrei Cerbu, Mexican Bizness: „O afacere se poate naște dintr-o pasiune, dar nu e suficient pentru a crește o companie. E nevoie să te descurci, să vii tot timpul cu idei noi și soluții”. Republica antreprenorilor

mexican-buziness

Andrei Cerbu are 30 de ani și în aproape doi ani a reușit să pună pe roți, la propriu, o afacere cu șase cifre. Totul a început dintr-o joacă și din apetitul pentru mâncarea mexicană. Dar și pentru risc, ingredientul de bază al oricărei inițiative antreprenoriale. A început cu un food truck. Azi are două, un restaurant și în curând deschide o fabrică de mâncare pentru câini în orașul său natal. Nu și-a gândit încă un „exit” din această afacere, așa cum a învățat la o școală de vară în timpul studenției, dar știe cu siguranță că va investi și în alte tipuri de afaceri. Pentru că nu este doar un tânăr care și-a transformat o pasiune într-un business, ci unul care caută tot timpul oportunități de a face business.

După ce s-a întors din Marea Britanie, unde a lucrat în telecom pentru o perioadă, obișnuia să își cheme prietenii acasă și să le gătească. Și pentru că aceștia îi spuneau de fiecare dată că e „bun tare”, Andrei s-a gândit să-și testeze preparatele pe un public mai larg. A făcut cu credit de nevoi personale de 20.000 de euro, a cumpărat un food truck, a angajat 3 oameni și, în 6 luni, ieșea în stradă cu Mexican Bizness. Era 1 aprilie 2018. 

„Am zis să îmi fac un food truck pentru că investiția mi s-a părut mică. Mi-am zis că nu am ce să pierd. Nu am avut un plan de afaceri. Mi s-a părut o joacă în principal. Am cerut niște oferte pentru echipamente, mi-am dat un termen, mi-am făcut un proiect, fix cum am învățat la Microsoft, și am pornit”, spune Andrei Cerbu.

„Aveam casă, mașină și un job bun. Dar simțeam că mă plafonez”

Andrei este din Galați. Când era mic îi plăcea să se joace „La oacă” și crede că era singurul talent pe care îl avea. Jocul presupunea să arunci monede într-o groapă în pământ, iar cel care nimerea lua toți banii. Cu buzunarele pline de monede, Andrei mergea și cumpăra semințe de la o doamnă, pe care le vindea apoi în stația de autobuz, la preț dublu. Mai târziu, în timpul facultății, folosea mașina tatălui său pentru a aduce produse din Carrefour-ul din Brăila în Galați, unde nu era încă deschis un astfel de magazin. Făcea „livrări underground” luând comenzi prin SMS.

La sfârșitul facultății a prins gustul organizării de evenimente, cu ocazia întâlnirii liderilor studenților din UE la București de care s-a ocupat. A făcut fundraising și a reușit să pună la punct toate detaliile unui astfel de eveniment, de la cazare până la catering. Implicarea în acțiunile Ligii studenților pe tot parcursul anilor de facultate, i-a adus însă un câștig pe termen lung. A învățat să comunice și să se transforme din băiatul căruia îi era rușine să scoată o fată în oraș, într-un tânăr încrezător care știa să relaționeze cu oamenii.

După terminarea facultății, s-a angajat la Alcatel, în Timișoara. Apoi a plecat să lucreze în Franța și în Marea Britanie, dar s-a întors din cauza singurătății și s-a angajat la Microsoft, în București. Își cumpărase casă, mașină și avea un job bun. Dar cumva, simțea că începe să se plafoneze. 

„Am făcut 22.000 de lei în 3 zile. Gata, îmi dau demisia!”

Evenimentul de lansare a Mexican Bizness a fost „o debandadă totală”, pentru că nu știau cum să se organizeze în rulotă, dar s-a dovedit a fi o experiență utilă de învățare, chiar dacă păguboasă din punct de vedere financiar. Apoi însă, Andrei a participat la primul festival de gen, la Wine and Food Street Festival, iar încasările i-au arătat că găsise rețeta câștigătoare.

„Am decis să avem doar două preparate: vrăbioară de vită cu cartofi la cuptor gătiți în grăsime de gâscă și un taco cu carne de vită și miel. Testasem prețul cu prietenii mei pe care i-am întrebat cât ar plăti pentru un astfel de produs, așa cum învățasem la corporație. În prima zi de festival am fost destul de dezamăgit de încasări. Chiar l-am sunat pe măcelar să congeleze carnea. Apoi, în următoarele două zile, nu mai făceam față comenzilor. Am făcut 22.000 lei în 3 zile. Și am zis „Gata, îmi dau demisia!”.

Nu și-a dat demisia, dar și-a condus rulota pe la cele mai importante festivaluri de mâncare organizate în țară. Cu cele două preparate îmbunătățite de bucătari profesioniști, la care s-au mai adăugat și altele pe parcurs, și multă voie bună, Andrei a reușit să își câștige un public. Încurajat de succesul din prima jumătate de an, a decis să mai cumpere încă un food truck. De data asta, mai mare și mai bine echipat. Cu mașină de gătit și spații mari de refrigerare, astfel că a doua rulotă arată mai degrabă a restaurant mobil decât a food truck.

„La niciun festival la care am participat nu am făcut față comenzilor. Și pentru că telefonul îmi suna încontinuu și eram invitați la tot felul de evenimente, am vândut apartamentul și, cu 50.000 de euro, mi-am luat a doua rulotă și o mașină cu care să o trag”, povestește Andrei.     

Toată lumea le cerea cartofi prăjiți. Și le-au dat, dar i-au transformat în avantaj competitiv

În 2018, Andrei a pornit la drum încercând să educe gusturile publicului. Încă o mai face, dar din 2019 a început „să asculte și piața”.

„Toată lumea ne cerea cartofi prăjiți și burgeri. Și am zis «ok, îi dăm, dar să îi dăm pe cei mai buni». Și am fost singurii din street food care aveam cartofi prăjiți tăiați de mână. Restul aveau congelați. Și oamenii ne-au ținut minte pentru asta. Își aduceau prietenii și rudele să mănânce. Burgerul l-am făcut din carne de vită feliată, guacamole, rucola, ceapă caramelizată și pâine cu unt și cu ghimbir”, spune Andrei.

Principiul diversificării meniului este simplu: preparate specifice street-food-ului reinterpretate în manieră mexicană și preparate adaptate la zona unde ajung, în fiecare oraș un alt preparat. De exemplu, vara trecută au avut un produs de inspirație grecească, pentru că prima rulotă a ajuns pe o plajă din Tuzla: pită, hallomi, tzatiki și sfeclă. La Galați, au cumpărat un grătar special și au făcut un preparat cu carne de porc. De obicei, Andrei vine cu ideile, iar bucătarii le perfecționează.

Odată cu achiziționarea celei de a doua rulote, Andrei și-a adaptat și strategia de business. Cu rulota mare merge la festivaluri, iar anul acesta speră să prindă „tripleta Neversea-Electric Castle și Untold”, iar rulota mică staționează în diverse locuri din țară.

Andrei are un plan și pentru drumul de întoarcere de la Untold. În parteneriat cu un lanț de supermarketuri și un fabricant de produse congelate, se vor opri în parcări din diferite orașe și vor găti acolo pentru câteva zile. Acompaniați de o trupă care va cânta live pe plafonul rulotei, „pentru că nu poți să faci street-food adevărat fără distracție”.

Rulota mică va staționa anul aceasta la Galați. „Avem un proiect cu primăria Galați care va deveni astfel primul oraș cu un street food pe domeniul public. Am luat trei spații și am mai invitat doi vendori, și ne vom roti la un anumit interval. Eu cred în comunitate. Aș fi putut să mă duc singur, dar nu aș fi avut același impact. Dacă mai vine cineva și promovează și ei alte produse, atunci avem mai mult capital de imagine din prima”, crede Andrei. 

Al doilea credit. Primul eșec

Decizia de a lua a doua rulotă s-a justificat și prin faptul că Andrei a prins un contract cu un parc de distracții de lângă București, unde mergea în weekend-urile când nu avea evenimente. Lucrurile nu au mers tocmai cum se aștepta și atunci i-a propus proprietarului să facă un restaurant, pentru că oamenii își doreau să stea la mese ca să mânânce. Așa că a mai făcut un credit de 20.000 de euro pentru a investi într-un restaurant cu specific mediteranean. Amenajările au durat până în aprilie 2019, dar într-un timp foarte scurt, înțelegerea cu proprietarul parcului de distracții a căzut. „A făcut în așa fel încât să plec de acolo. Și tot ce am putut să recuperez din investiție au fost echipamentele de gătit și de bucătărie”, povestește Andrei, fără să dorească să dea alte detalii.

„Un business nu eșuează din considerente obiective, financiare, ci pentru că managerul nu se implică destul. Un manager trebuie să fie conectat la business, să aibă idei noi și să găsească soluții”, crede Andrei, care a găsit o cale să salveze cât se putea dintr-o investiție necâștigătoare.

Și a mai încercat încă o dată. De această dată cu proprietarul grădinii Dorobanți, unde exista un bar, iar Andrei i-a propus să aducă partea de mâncare. Și așa a apărut restaurantul The Wood. Avea echipamentele, dar a fost nevoie de încă 50.000 de lei, pe care Andrei i-a luat, de această dată, de la tatăl său. Iar lucrurile au mers bine chiar din prima lună, astfel că a reușit deja să returneze împrumutul.

40.000 de euro pentru o fabrică de mâncare de câini

Andrei a obținut o finanțare de 40.000 de euro prin programul Start-up Nation pentru deschiderea unei fabrici de mâncare de câini, pe care o va inaugura anul acesta. Brandul „Drooler” va fi distribuit direct în pet-shopurile din București.

„În fabrica pe care am gândit-o pentru mâncare de câini, un concept unic, cel puțin în România, pot să produc și pentru restaurant și astfel să controlez calitatea și să-mi eficientizez costurile. Pe mine mă motivează apetitul pentru a reinvesti, apetitul de a crea cât mai mult. Eu nu continui să rămân într-un business de horeca, ci în business în general. Anul următor, poate vom reinvesti într-un alt fel de business, în alt domeniu”, spune Andrei.  

FIȘĂ DE BUSINESS. SUBIECTIV

Ce îți trebuie pentru a fi antreprenor? Curaj, apetit pentru risc și ambiție.

Ce îți trebuie să devii antreprenor în România – Să cunoști instituțiile de stat și să te pliezi pe ele. Și răbdare.

A fost vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu, pentru că nu am de ales. Nu pot să renunț. Am credite și angajați.

Ce este antreprenorul? Cel care se întreabă ce are de făcut atunci când nu are nimic de făcut.

FIȘĂ DE BUSINESS. OBIECTIV

Cifră de afaceri 2019 - 650.000 de lei (Mexican Bizness, în 5 luni)

Investiția inițială– 75.000 euro (2 rulote și restaurant)

Timp de recuperare a investiției – Nu știu, nu mă concentrez pe asta. Ce am investit sunt deja bani cheltuiți.

Angajați – 25 angajați (2 rulote, restaurant, fabrică)

Profit 2019 – 150.000 de lei 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pt.d- nul Andrei Cerbu ,,Mexicanu". Eu cred că pt. o afacere ( reușită) nu trebuie sa te descurci ( smecherii se descurca),trebuie să știi,iar pt. a ști trebuie studiu.(Becali s-a descurcat)
    • Like 0
  • cox check icon
    Mda... mîncare pentru genul ăla de festivaluri unde iei un hamburger cu 30-40 de lei. Vine omul si ia o data, așa, de curiozitate. Dar a doua oara nu-l mai prinzi. Băăi, dar niciunul nu vă conectati la realitate? Ceva la un preț normal, gustos si sanatos n-ai vedea la unul. Numai șaorma cu dă toate, kebap, hamburgeri si covrigi. Asta gasești. A si exotisme din astea de dai pe el cat caștigi in 4 ore. Nu, mersi!
    • Like 1
  • Parerist check icon
    Eu nu inteleg, ceva imi da cu virgula la cifre. Pai are o cifra de afaceri de ~1100€/luna/angajat. Sigur nu e o greseala pe undeva? Pentru ca din avion pare extrem de putin ca sa incapa in cifra asta si avocado, salarii, dari, si profit...
    • Like 1
    • @ Parerist
      Vezi că 1100 euro e pe LUNA. Afacerea e pe TERRA. (parerea mea).
      • Like 0
  • Ecarulan check icon
    How cool!
    • Like 0


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult