Să faci ceea ce îți place și să nu ai grija zilei de mâine. Aceasta este ideea de la care au plecat Alexandra și Andrei Deak din Sibiu, cei care au pus Bubuland pe harta micilor afaceri crescute pe Facebook. Nu au avut un plan de afaceri. Nu au făcut calcule. Au folosit resursele pe care le aveau la îndemână, pasiunea și îndemnânarea de a lucra cu lemnul, uneltele din dotare și cunoștințele de marketing, și au vrut să vadă ce iese.
Anul acesta așteaptă vânzări de 200.000 de lei și se pregătesc să treacă într-o nouă etapă de dezvoltare, după ce au accesat o finanțare prin programul StartUp Plus.
Totul a început în 2018, cu un scăunel pentru Bubu, așa cu îl alintă pe fiul lor Tudor. A urmat apoi un leagăn. Tot pentru el. Și tot el a fost sursa de inspirație pentru aproape toate produsele care pleacă acum din Bubuland și intră în universul altor copii: mese și scăunele, dulapuri, spații de depozitare pentru jucării, etajere, birouri sau pătuțuri ori mini-biblioteci. Cealaltă sursă de inspirație o reprezintă clienții care vor produse cu o anumită tematică. Și tot ei îi motivează să meargă mai departe.
Nimic de pierdut
Andrei este la bază restaurator, o meserie nu foarte bine plătită. Alexandra lucra în marketing și era în concediu de maternitate. Pentru că avea puțin timp liber și era curioasă să vadă care ar fi impactul unor produse ca acelea făcute de soțul ei pentru copilul lor, Alexandra i-a rugat pe niște prieteni să facă niște fotografii, și-a făcut curaj și le-a postat pe Facebook.
„Nu aveam nimic de pierdut. Am avut tot timpul chestia asta să nu îmi pară rău că aș fi putut să fac ceva și nu am încercat. În plus, aveam nevoie de flexibilitate. Nu voiam să mă mai întorc la un job de 8-9 ore. Și am zis să încercăm să facem ceva ca să nu avem grija zilei de mâine”, spune Alexandra.
Facebook. Recomandări. Și eMag
Bubuland este un business care s-a născut și a crescut pe Facebook. Rețeaua de socializare reprezintă și acum, după aproape 2 ani, principala sursă de clienți, fără investiții semnificative. „Încă de la început, nu am făcut față comenzilor. Suntem doar eu și soțul meu. De aceea nici nu am investit foarte mult în marketing. Pagina de Facebook a crescut de la sine”, spune Alexandra.
Comenzile vin și din recomandări, de la cei care au văzut produsele la alții și își doresc același lucru. Dar și din emag. Bubuland are un parteneriat cu magazinul online de un an și de aici vin aproximativ 20% din vânzări, în special de leagăne. Lucrurile se complică puțin atunci când primesc comenzi de mobilier, pentru că termenul de livrare e scurt, iar ei nu au stoc. Și atunci apare presiunea. Pentru a putea onora toate comenzile, pentru solicitările venite prin Facebook, termenul de livrare este mai lung.
„Nu e un job de 8 ore. E un job de multe ore și de multe zile din week-end. Mai ales pentru Andrei. Îl mai ajut la pictat, dar el face munca grea”, spune Alexandra, care speră ca în curând să găsescă oameni pe care îi angajeze.
Următorul pas: magazin online, un spațiu nou și angajați
Anul trecut, Alexandra a depus un proiect în cadrul programului StartUp Plus și a câștigat o finanțare de 100.000 de lei.
Va folosi banii pentru a dezvolta un magazin online, pentru a achiziționa echipamente noi și pentru a se muta într-un nou spațiu. Își dorește să facă și angajari, mai ales că, odată cu lansarea site-ului, se așteptă ca vânzările să crească. Dar asta rămâne deocamdată o provocare pentru că e greu să găsești oameni cărora să le placă să stea toată ziua într-un atelier, să șlefuiască lemnul și să fie atenți la detalii.
Marile provocări ale afacerilor mici
Lipsa forței de muncă este o problemă pentru pentru orice tip de business, indiferent de mărimea sau vechimea lui. O altă provocare pentru un business cum este Bubuland o reprezintă livrarea produselor la clienți, mai ales la cei din afara țării.
Prețurile sunt prea mari, spune Alexandra. Livrarea unui colet de 12 kilograme prin Poșta Română costă 300 de lei, în condițiile în care produsul costă 450 lei. Livrarea printr-un curier se situează undeva la 160 de lei, dar tot este scump.
„Și în țară avem probleme cu transportul. Curierii taxează volumetric, iar noi avem produse voluminoase. În plus, întârzieri, produse rupte, distruse. Paturi, nu mai facem, de exemplu, decât dacă le putem livra noi sau poate clientul să vină să le ridice. E un risc prea mare”, spune Alexandra.
Angajat vs antreprenor
Alexandra s-a angajat încă din facultate și a lucrat tot timpul. A ezitat destul de mult când a trebuit să își dea demisia, la sfârșitul concediului de maternitate.
„Jobul îți dă o oarecare stabilitate. E mai sigur și mai simplu să ai un job. Trece luna, îți iei banii. Au fost momente în care nu mai știam cum să învârtim banii ca să o scoatem la capăt. Atunci când trăiești exclusiv dintr-un business cum este al nostru, e mai complicat. Dacă am fi făcut asta ca hobby, ca al doilea job, ar fi fost poate mai ușor. Dar noi din asta trăim”, spune Alexandra.
În plus, sunt momente tensionate, foarte mult stres pentru a se organiza și a livra așa cum își doresc toate comenzile. Tocmai de aceea, e foarte important să îți placă ceea ce faci și să ai o motivație puternică atunci când ai un business, pentru a putea merge mai departe, crede Alexandra.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Flexibilitate, răbdare și încredere în ideea ta.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Și mai multă răbdare.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Multe. Dar mi-am revenit repede.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Ori de câte ori primesc feedback de la clienți.
Ce este antreprenorul: O persoană care știe că nu există o rețetă a succesului, știe că nu există scurtături, își ascultă instinctul și are încredere în produsul lui.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: N/A
Numar de angajati: doi.
Timp de recuperare a investiției: N/A.
Cifra de afaceri: 200.000 lei (estimare 2019).
Profit: 50% .
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Bunicul, când termina de finisat un mobilier începea să-l lovească tare, cu palma deschisă, cu latul palmei si să-l mângâie, prima oara am crezut că-i supărat pe cea a făcut, dar după, mi-a spus ca preferă să verifice pe pielea lui daca nu poate răni sau deranja. Băga mâna chiar si dedesubt unde de regula nimeni nu se uită sau umblă. Ferească Dumnezeu să fie Tudor cel care va începe cu accidentele.
Ikea a plătit 46 milioane de $ pt. ca a murit un copil in Statele Unite.