Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Încă de la început, nu am făcut față comenzilor”. Totul a pornit de la un „scăunel pentru Bubu”. Republica antreprenorilor

Bubuland

photo icon Totul a început în 2018, cu un scăunel pentru Bubu, așa cu îl alintă pe fiul lor Tudor. A urmat apoi un leagăn. Tot pentru el. Sursa: Bubuland

Să faci ceea ce îți place și să nu ai grija zilei de mâine. Aceasta este ideea de la care au plecat Alexandra și Andrei Deak din Sibiu, cei care au pus Bubuland pe harta micilor afaceri crescute pe Facebook. Nu au avut un plan de afaceri. Nu au făcut calcule. Au folosit resursele pe care le aveau la îndemână, pasiunea și îndemnânarea de a lucra cu lemnul, uneltele din dotare și cunoștințele de marketing, și au vrut să vadă ce iese. 

Anul acesta așteaptă vânzări de 200.000 de lei și se pregătesc să treacă într-o nouă etapă de dezvoltare, după ce au accesat o finanțare prin programul StartUp Plus.

Totul a început în 2018, cu un scăunel pentru Bubu, așa cu îl alintă pe fiul lor Tudor. A urmat apoi un leagăn. Tot pentru el. Și tot el a fost sursa de inspirație pentru aproape toate produsele care pleacă acum din Bubuland și intră în universul altor copii: mese și scăunele, dulapuri, spații de depozitare pentru jucării, etajere, birouri sau pătuțuri ori mini-biblioteci. Cealaltă sursă de inspirație o reprezintă clienții care vor produse cu o anumită tematică. Și tot ei îi motivează să meargă mai departe.

Nimic de pierdut

Andrei este la bază restaurator, o meserie nu foarte bine plătită. Alexandra lucra în marketing și era în concediu de maternitate. Pentru că avea puțin timp liber și era curioasă să vadă care ar fi impactul unor produse ca acelea făcute de soțul ei pentru copilul lor, Alexandra i-a rugat pe niște prieteni să facă niște fotografii, și-a făcut curaj și le-a postat pe Facebook.

„Nu aveam nimic de pierdut. Am avut tot timpul chestia asta să nu îmi pară rău că aș fi putut să fac ceva și nu am încercat. În plus, aveam nevoie de flexibilitate. Nu voiam să mă mai întorc la un job de 8-9 ore. Și am zis să încercăm să facem ceva ca să nu avem grija zilei de mâine”, spune Alexandra.  

Facebook. Recomandări. Și eMag

Bubuland este un business care s-a născut și a crescut pe Facebook. Rețeaua de socializare reprezintă și acum, după aproape 2 ani, principala sursă de clienți, fără investiții semnificative. „Încă de la început, nu am făcut față comenzilor. Suntem doar eu și soțul meu. De aceea nici nu am investit foarte mult în marketing. Pagina de Facebook a crescut de la sine”, spune Alexandra.

Comenzile vin și din recomandări, de la cei care au văzut produsele la alții și își doresc același lucru. Dar și din emag. Bubuland are un parteneriat cu magazinul online de un an și de aici vin aproximativ 20% din vânzări, în special de leagăne. Lucrurile se complică puțin atunci când primesc comenzi de mobilier, pentru că termenul de livrare e scurt, iar ei nu au stoc. Și atunci apare presiunea. Pentru a putea onora toate comenzile, pentru solicitările venite prin Facebook, termenul de livrare este mai lung.

„Nu e un job de 8 ore. E un job de multe ore și de multe zile din week-end. Mai ales pentru Andrei. Îl mai ajut la pictat, dar el face munca grea”, spune Alexandra, care speră ca în curând să găsescă oameni pe care îi angajeze.

Următorul pas: magazin online, un spațiu nou și angajați

Anul trecut, Alexandra a depus un proiect în cadrul programului StartUp Plus și a câștigat o finanțare de 100.000 de lei.

Va folosi banii pentru a dezvolta un magazin online, pentru a achiziționa echipamente noi și pentru a se muta într-un nou spațiu. Își dorește să facă și angajari, mai ales că, odată cu lansarea site-ului, se așteptă ca vânzările să crească. Dar asta rămâne deocamdată o provocare pentru că e greu să găsești oameni cărora să le placă să stea toată ziua într-un atelier, să șlefuiască lemnul și să fie atenți la detalii.

Marile provocări ale afacerilor mici

Lipsa forței de muncă este o problemă pentru pentru orice tip de business, indiferent de mărimea sau vechimea lui. O altă provocare pentru un business cum este Bubuland o reprezintă livrarea produselor la clienți, mai ales la cei din afara țării.

Prețurile sunt prea mari, spune Alexandra. Livrarea unui colet de 12 kilograme prin Poșta Română costă 300 de lei, în condițiile în care produsul costă 450 lei. Livrarea printr-un curier se situează undeva la 160 de lei, dar tot este scump.

„Și în țară avem probleme cu transportul. Curierii taxează volumetric, iar noi avem produse voluminoase. În plus, întârzieri, produse rupte, distruse. Paturi, nu mai facem, de exemplu, decât dacă le putem livra noi sau poate clientul să vină să le ridice. E un risc prea mare”, spune Alexandra.

Angajat vs antreprenor

Alexandra s-a angajat încă din facultate și a lucrat tot timpul. A ezitat destul de mult când a trebuit să își dea demisia, la sfârșitul concediului de maternitate.

„Jobul îți dă o oarecare stabilitate. E mai sigur și mai simplu să ai un job. Trece luna, îți iei banii. Au fost momente în care nu mai știam cum să învârtim banii ca să o scoatem la capăt. Atunci când trăiești exclusiv dintr-un business cum este al nostru, e mai complicat. Dacă am fi făcut asta ca hobby, ca al doilea job, ar fi fost poate mai ușor. Dar noi din asta trăim”, spune Alexandra.

În plus, sunt momente tensionate, foarte mult stres pentru a se organiza și a livra așa cum își doresc toate comenzile. Tocmai de aceea, e foarte important să îți placă ceea ce faci și să ai o motivație puternică atunci când ai un business, pentru a putea merge mai departe, crede Alexandra. 

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Flexibilitate, răbdare și încredere în ideea ta.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Și mai multă răbdare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Multe. Dar mi-am revenit repede.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Ori de câte ori primesc feedback de la clienți.

Ce este antreprenorul: O persoană care știe că nu există o rețetă a succesului, știe că nu există scurtături, își ascultă instinctul și are încredere în produsul lui.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: N/A

Numar de angajati: doi.

Timp de recuperare a investiției: N/A.

Cifra de afaceri: 200.000 lei (estimare 2019).

Profit: 50% .

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alex Mag check icon
    Minunată afacere in condiția in care cineva a analizat si realizat riscul utilizării acestor produse de către copii si adulți. Acele magnifice urechiușe de iepuraș de la scăunele poate să rănească grav un copil in cădere, chiar sa-i scoată ochiul. Scaunele poate fi folosite in joacă si ca să se împingă cu urechiușele in fata. Muchiile si colțurile vii de la polițe pot si ele râni grav. Piulițele de sub polița etajată pot răni la cap un copil când acesta se ridica din joacă sub poliță.
    Bunicul, când termina de finisat un mobilier începea să-l lovească tare, cu palma deschisă, cu latul palmei si să-l mângâie, prima oara am crezut că-i supărat pe cea a făcut, dar după, mi-a spus ca preferă să verifice pe pielea lui daca nu poate răni sau deranja. Băga mâna chiar si dedesubt unde de regula nimeni nu se uită sau umblă. Ferească Dumnezeu să fie Tudor cel care va începe cu accidentele.
    Ikea a plătit 46 milioane de $ pt. ca a murit un copil in Statele Unite.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult