Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum și-a creat un drum în lumea artei Paul, un fost miner care în ciuda experienței grele din subteran nu a încetat să viseze

Paul și Laurențiu Stan

Capitalul uman este esențial pentru orice antreprenor și, totodată, poate reprezenta una dintre cele mai mari provocări: găsirea și păstrarea celor mai buni oameni. Utilitatea și raritatea sunt doi factori cheie care determină valoarea oricărui tip de capital, inclusiv cel uman. Știm cu toții că raritatea este adesea considerată cea mai importantă trăsătură atunci când vorbim despre oamenii potriviți pentru a ne susține în călătoria de creștere a valorii afacerii. Însă, câți dintre antreprenori gândesc precum Jim Collins, autorul cărților clasice de business „Good to Great” și „Built to Last”, care subliniază importanța capitalului uman într-o companie și consideră că este crucial să te gândești întâi la „cine” și apoi la „ce”? Și câți antreprenori își doresc alături oameni cu un brand personal puternic și autentic? În acest context, apare întrebarea: „Câți dintre oamenii cu un brand personal puternic și autentic ar alege să rămână alături de antreprenori aflați la început de drum?”

Am realizat recent că, de-a lungul timpului, am fost adesea prea ocupat pentru a mă concentra pe lucruri care, deși păreau neimportante la acea vreme, acum le consider esențiale pentru creștere. Tot auzeam în jurul meu despre „branding personal” și aveam impresia că efortul depus în construirea unui brand personal ar fi fost o pierdere de timp. E ușor să cazi în această capcană atunci când faci parte dintr-o comunitate în care crezi că locul tău este bine definit și statutul tău de profesionist este cunoscut și apreciat. Însă, am învățat că mai aveam multe de descoperit, inclusiv despre modestie.

În spatele unei idei bune se află multă muncă. Cred mai puțin în talent, dar cred cu tărie în inteligență, motivație și inspirație. Iar când începi aproape de la zero, cu resurse limitate, începi să te întrebi de ce nu ai făcut lucrurile potrivite la momentul potrivit.

Steven Denn spunea că nu poți face o greșeală de două ori, pentru că a doua oară nu mai este o greșeală, ci o alegere. Astfel, am decis să schimb modul în care abordez lucrurile, inclusiv din perspectiva comunicării. Deși poate părea o decizie simplă, pentru o persoană introvertită ca mine, care a evitat mereu expunerea publică, această schimbare a însemnat foarte mult. A fost o decizie de tip „totul sau nimic”, care m-a scos din rutina introspectivă în care mă aflam.

După aproape 20 de ani de antreprenoriat, aș fi putut crede că știu și pot face totul. Am o idee de afacere cu potențial, care poate ajuta antreprenorii să parcurgă mai rapid etapele de creștere. De aceea, îmi doresc alături oameni excelenți în ceea ce fac și, în plus, cu un brand personal puternic și autentic. Așa încât, astăzi vreau să vă vorbesc despre Paul Șerban, un exemplu de cum un brand personal puternic poate transforma echipe și afaceri și, nu în ultimul rând, de cum ne poate aduce cu picioarele pe pământ atunci când credem că știm totul.

Paul are 28 de ani și, în călătoria sa impresionantă, a transformat provocările în oportunități de neuitat. Absolvent al Facultății de Arte și Design din Timișoara în 2021, cu o licență în design grafic, a început să-și croiască drum în lumea artei cu pasiune și dedicare. A fost fotograf, a realizat picturi murale timp de aproape doi ani și, din februarie 2024, s-a dedicat land-art-ului, explorând o formă rară și efemeră a artei. Născut în Petroșani și crescut în Aninoasa, Paul își poartă cu mândrie trecutul de miner, o experiență de trei ani care l-a format profund. Când l-am cunoscut, se autointitula „miner bătrân” și descria viața în subteran ca fiind grea și neîndurătoare—cu condiții precare, salarii mici și puțini mentori. În ciuda acestor provocări, a visat mereu la ceva mai mare și mai frumos.

Paul a creat opere surprinzătoare în land-art, inclusiv „Gaia”, „Lupul dacic”, „Artemis” și „Pasărea Phoenix”, folosind exclusiv elemente efemere ale naturii. Într-o țară unde astfel de forme de artă sunt aproape inexistente și unde, chiar și în străinătate, sunt rare și variate în stil, el se remarcă prin unicitatea și autenticitatea sa. Pasiunea sa pentru artă l-a adus săptămâna aceasta în București, unde participă la proiectul meu, în calitate de creator vizual care stă la baza unui film de prezentare.

Intenția de a schimba ceva este inutilă fără acțiune. Poate că aș fi rămas la nivelul intenției dacă nu aveam alături prieteni care să mă impulsioneze și oameni inteligenți care știu foarte bine ce este necesar pentru a crea un proiect autentic.

Atunci când l-am provocat pe Paul să creeze un film de prezentare pentru noul meu proiect, a decis să își folosească conceptul cu frunze și crengi pentru a aduce un strop de natură în lumea corporativă. A transformat aceste elemente naturale în decoruri impresionante pentru filmul de prezentare al companiei. Folosind tehnica sa unică de land-art, a creat un vizual de poveste, care a captat nu doar esența brandului, dar și frumusețea efemeră a naturii.

Când m-am întrebat de ce Paul a ales să facă un astfel de proiect, răspunsul a fost simplu: pentru că poate. Este dovada că un brand personal puternic poate transcende limitările convenționale și poate aduce un suflu nou în orice domeniu, inclusiv în prezentările corporate. În final, ne amintește că adevărata inovație nu vine întotdeauna din tehnologii avansate, ci din modul unic în care îmbinăm creativitatea cu resursele pe care le avem la dispoziție.

Investiția în oameni ca Paul este esențială pentru succesul oricărei afaceri, deoarece astfel de persoane aduc doar prospețime și creativitate, ci și o perspectivă unică, care poate transforma complet modul în care abordăm provocările și inovăm. Pentru mine, Paul Șerban demonstrează că, atunci când susținem oameni cu un brand personal puternic și autentic, nu doar că le amplificăm potențialul, dar și proiectele noastre devin mai adaptabile, mai inspirate și, în final, mai competitive. Oamenii valoroși sunt cei care pot face diferența între a rămâne pe loc, plafonat, și a prospera.

Deși am evaluat multe branduri de companii și știam ce le face valoroase și ce presupune creșterea și menținerea unei imagini relevante în piață, m-am mințit singur că brandul personal este ceva mai puțin important, mult mai simplu de obținut și, mai ales, de menținut. După nouă luni de la prima discuție despre acest subiect, mii de cuvinte scrise în aproape 50 de opinii și interviuri preluate de diferite publicații de specialitate, apariții TV și participări la evenimente, știu că încă mă aflu la început de drum.

„De ce faci asta și de ce acum?”, „Te-a ținut cineva din scris până acum?”, „Chiar tu scrii toate acele articole?” au fost câteva dintre întrebările pe care le-am primit de la cunoștințe și amici. Și eu m-am întrebat de ce fac asta. Aceasta este, de fapt, întrebarea cu care ar trebui să începem orice tip de planificare, fie pe plan profesional, fie personal. Iar răspunsul pe care mi l-am dat a fost că anii de pregătire profesională, de învățare și acumulare a experienței, nu sunt complet valorificați dacă nu pot contribui cu ceva bun pentru a dezvolta comunitatea din care fac parte. Așa cum face și Paul Șerban.

Mi-am dat seama că brandul personal poate fi imaginea fidelă a ceea ce sunt, a ceea ce fac și a ceea ce pot oferi. Este un instrument de autocunoaștere, pentru că în acest proces realizez care îmi sunt punctele forte și cele slabe, îmi cunosc potențialul și, în același timp, limitele. În plus, am devenit mai disciplinat, mai punctual și, cel mai important, mai încrezător în forțele proprii. Am învățat să comunic mai eficient, să-mi gestionez timpul mai bine și să-mi stabilesc obiective clare.

O companie este alcătuită din oameni, nu funcționează „de la sine”. Cum ar fi o companie formată din profesioniști experimentați, cu o bună reputație, cu un brand personal puternic și autentic? Probabil cea mai bună din domeniul ei, sau „best in class”, cum îmi place mie să spun.

Cu parcursul său unic și inspirațional, Paul ilustrează perfect legătura dintre creativitate, capitalul uman și puterea minților inovatoare. Într-o eră în care brandul personal devine un element esențial pentru succesul și dezvoltarea capitalului uman, povestea lui Paul este un exemplu de cum aceste componente se pot combina pentru a crea ceva cu adevărat remarcabil.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce frumos!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult