Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Podcast pentru minte. Cum vede un copil școala online: „E ca un prieten lângă care mă simt relaxat, dar nu știu dacă aș putea învăța foarte multe de la el și dacă am putea avea o prietenie de lungă durată”

Școala gimnazială numărul 1 din comuna Roata de Jos, județul Giurgiu, are astăzi un website datorită unui elev, care l-a realizat ca să participe la un concurs. Când elevul a absolvit, colegii lui mai mici au preluat ștafeta și au continuat să actualizeze informațiile, povestește Ana Eleftărescu, program manager la Fundației Orange care coordonează programul Digitaliada. „Am avut un elev care a și câștigat concursul nostru anual de resurse digitale, categoria specială pentru elevi. A câștigat cu site-ul școlii înainte de pandemie și ulterior s-a dovedit foarte util. Și a spus: Eu nici măcar nu am participat ca să câștig, dar ce am învățat și felul în care am fost motivat să continui să învăț informatica la liceu a fost un câștig foarte mare”, a spus Ana Eleftărescu, în cadrul Podcastului pentru Minte, realizat cu susținerea Brio.ro și UiPath Foundation și amplificat de Republica.

Ce aplicații pot folosi ca să-i explic copilului într-un mod mai prietenos și pe înțelesul lui fracțiile?

Început în anul 2016 de către Fundația Orange, programul Digitaliada se desfășoară în 50 de școli din mediul rural, iar scopul său este dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor și elevilor. Dincolo de crearea unor laboratoare dotate cu tablete, proiectoare și, în unele cazuri, table smart, programul s-a axat pe oferirea de cursuri și resurse metodologice pentru profesori, astfel încât aceștia să folosească în mod eficient tehnologia în predare. „Am început cu matematica și TIC pentru care am dezvoltat și ghiduri de predare. Un profesor de matematică poate să ia acest ghid: Azi am lecția despre fracții. Ce aplicații pot folosi ca să-i explic copilului într-un mod mai prietenos și pe înțelesul lui fracțiile? Fiecare lucrează individual, le dau și teme de grup, le dau și testări interactive folosind tot felul de aplicații la limita dintre joc și evaluare. Am creat în 2019 un learning management system, apoi a venit pandemia și a fost foarte util. A fost gratuit și a fost folosit de mult mai multe școli decât sunt în program, sunt 800 de școli care îl folosesc în mod constant”, a explicat ea în timpul unei discuții cu jurnalistul Claudiu Pândaru și cu profesorul universitar Dragoș Iliescu, fondatorul platformei educaționale Brio.ro.

„La ce îți ajută dacă ai elevi cu literație digitală și nu ai profesori cu literație digitală?”

În ultimii ani, dezvoltarea competențelor digitale a devenit o necesitate pentru a trăi, munci și învăța într-o lume din ce în ce mai tehnologizată. Din păcate, România se află pe ultimul loc din Uniunea Europeană la acest capitol, iar pentru a reduce din decalaj nevoie de o abordare pe cel puțin două niveluri: „La ce îți ajută dacă ai elevi cu literație digitală și nu ai profesori cu literație digitală?”, se întreabă retoric Dragoș Iliescu, care subliniază că și în privința digitalizării trebuie să vizăm fondul problemei. „Adoptăm forma, iar fondul nu e. Ne amintim de computerele care stăteau la Poșta Română cu husa pe ele, am mai văzut asta. Simplul fapt că îi dotezi pe oameni și îi ajuți să folosească tehnologia nu îi va face să utilizeze tehnologia dacă nu văd valoare acolo și dacă nu au dobândit competențele necesare”, este de părere el.

„Am observat că în digital e mult mai greu să te pregătești de pe o zi pe alta”

Predarea în format digital cere o pregătire mai laborioasă decât cea față în față. „Am observat că în digital e mult mai greu să te pregătești de pe o zi pe alta. Dacă nu ți-ai pregătit exercițiile, nu sunt acolo, dacă nu ai pregătit quiz-ul dinainte nu e acolo, atrage atenția Dragoș Iliescu.

Potrivit lui, pentru ca digitalizarea educației să devină o realitate, este nevoie de o masă critică de profesori, care să utilizeze tehnologia la clasă, iar aceasta încă nu a fost atinsă în România.

În timpul cursurilor din programul Digitaliada, au existat însă semnale încurajatoare din partea profesorilor. Dascăli care se apropiau de pensie și veniseră inițial la curs doar pentru diplomă s-au dovedit foarte receptivi și implicați în activități, odată ce și-au dat seama că tehnologia le ușurează munca, subliniază Ana Eleftărescu. În ceea ce privește competențele digitale, „mai sunt profesori dispuși să învețe de la elevi. Mă bucur foarte mult să văd asta, este și o altă abordare a lor față de pedagogie, nu mai există acea rigiditate - eu sunt profesorul și eu nu trebuie să învăț nimic în plus, nu sunt aici doar ca să livrez ceva”.

Școala online a fost o provocare și pentru elevi și pentru profesori. Ana Eleftărescu rezumă neajunsurile sale prin răspunsul dat de un copil la un chestionar al Fundației cu privire la acest aspect. „Școala online ar fi ca un prieten lângă care mă simt relaxat, dar nu știu dacă aș putea învăța foarte multe lucruri de la el și nu știu dacă aș putea ține o prietenie de lungă durată cu școala online. Mi se pare atât de frumos și creativ spus. Și copiii au perceput minusurile școlii online”, spune ea.

Dar faptul că au existat neajunsuri în timpul predării exlusiv online nu înseamnă că digitalizarea trebuie să dispară din educație, ci dimpotrivă. Tehnologia trebuie folosită la clasă pentru a potența învățarea față în față. „Copiii sunt dezamăgiți că s-au întors integral la cretă și la tablă. A fost total abandonată unealta digitalului și în zonele în care studiile arătau de dinainte că este eficientă. Nu pentru a înlocui educația față în față, ci pentru a o completa”.

Ascultați integral Podcastul pentru minte, amplificat de Republica și susținut de Brio.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon