Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cuvântul care îi sperie pe profi

„De mâine vă luați copilul și îl mutați la altă școală”, asta a auzit mama lui Marian de la directorul școlii la care și-a înscris băiatul în prima clasă. O școală de stat, din București, în care fiul ei- boboc în clasa întâi- a și primit eticheta de „nu este în stare” de la învățătoare. Primul semestru a fost o cursă de rezistență pentru mamă, care și-a dorit să ajute dascălul la clasă în relația cu copilul ei, pentru ca acesta să fie primit și acceptat.

„Spuneți-mi ce să-i dau sa facă, cum să lucrez cu el”, i-ar fi cerut educatorului cu politețe femeia. O vreme mama a cerut sprijin unei asociații și fișe alternative pentru lucrul la clasă. Zadarnic, a povestit femeia. Decizia dacă le folosea sau nu la predare aparținea doar învățătoarei. Iar copilul, odată etichetat, făcea zero progrese. Când a mers la directorul școlii să ceară un sfat, mama lui Marian a primit mutarea. Nu în plic, ci oral: „De mâine, la altă școală”. Așa că și-a luat copilul și s-a dus.

Plecarea a fost o alegere bună, spune Carmen Andreșoi, manager de proiect eduacces.ro. Marian a ajuns la o școală din Ilfov, într-o clasă în care doamna l-a primit și integrat. Mai mult, noua învățătoare s-a bucurat să primească susținere și materiale alternative de lucru, a încurajat-o pe mamă spunându-i că fiul ei e un copil normal. Marian e acum, la aceeași doamnă, în clasa a III-a. De curând, băiatul a înțeles că primește teme diferite de colegii lui, așa că și-a întrebat mama de ce se întâmplă asta. „Atunci ne-a sunat mamica, iar colegii mei, terapeuți, au sfătuit-o ce e momentul să facă”, povestește Carmen Andreșoi în podcastul Cuvântul care îi sperie pe profi, amplificat de Republica.ro. Puteți asculta podcastul accesând fișierul audio de la finalul acestui articol sau dând click pe clipul de la începutul acestui material. 

În România, 1 din 5 copii abandonează școala, iar unul dintre ei ar fi putut fi Marian - un copil cu CES, o abreviere care înseamnă „cerințe educaționale speciale”. Ceea ce se traduce prin nevoie de metode alternative de învățare, de profesor de sprijin, de un mod accesibil de prezentare a informației și, firește, de integrare într-o școală de masă.

La nivelul Capitalei, sunt peste 2000 de astfel de copii, iar la nivel național 33.000. Statistici oficiale nu există, dar potrivit specialiștilor din domeniu, cifra reală este dublă. Asta pentru că nu toți copiii sunt diagnosticați corect sau unii părinți se feresc să ceară o evaluare complexă pentru copiii lor, spune Andreșoi.

În București, de exemplu, peste 2000 de copii au primit certificate de orientare școlară din partea CMBRAE, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională. Certificate egal speranță pentru părinții acestor copii, care înțeleg că „CES” implică deschidere, efort și acceptare atât din partea școlii și a profesorilor, cât și a celorlalți părinți și a fiecăruia dintre noi.

În sprijinul specialiștilor care au la clasă copii cu CES, o asociație non-profit și un organism de stat au creat, cu sprijinul financiar al Fundației Vodafone România, eduacces.ro. Un spațiu virtual, un centralizator de resurse digitale oferite gratuit specialiștilor, spune Carmen Andreșoi, manager de proiect.

„Încercăm să punem informația într-un spațiu accesibil tuturor”, spune reprezentanta FDP-Protagoniști în educație. „Un copil cu CES are nevoie de prezentarea informației într-un mod în care o poate înțelege; de adaptarea modului de transmitere a informației potrivit potențialului lui; tipului de inteligență, plusurilor pe care le are. Copiii cu CES au dificultăți de învățare, dar dacă îi observăm cu atenție vedem că au foarte multe plusuri în alte domenii sau arii de dezvoltare care pot fi valorizate”.

Acest spațiu virtual, eduacces.ro, se adresează cadrelor didactice și consilierilor școlari, cât și profesorilor itineranți, asistenților sociali, și altor specialiști din ONG-uri care ajung să interacționeze cu copii și cu tineri cu CES în mediul lor terapeutic.

Mai mult, informația este disponibilă în română, maghiară și germană, pentru a răspunde cât mai multor nevoie la nivel național, indiferent că vin din învățământul de stat ori din cel privat, de școlile de la oraș sau din rural. „E o platformă națională, o invitație pentru toți dascălii din România”, afirmă Carmen Andreșoi. „Ne dorim să o acceseze toți cei care din bunăvoința lor au testat anumite materiale și au adaptat cu copiii cu dificultăți de învățare în propriile clase. Am vrea ca acest spațiu să fie folositor atât celor care au experiență în educație, cât și celor care sunt la început de drum și care, din multitudinea de resurse care au apărut în spațiul virtual, nu au timp să le caute, nu știu unde să le caute sau nu știu care sunt mai bune; ne dorim ca platforma asta să adune bunele practici și ele să poată fi folosite la clase”.

Informația e structurată pe niveluri de învățare, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a, inclusiv și pe diagnostice. E gândită să fie ușor accesibilă din perspectiva cadrului didactic care, dacă are la clasă un copil cu deficit de atenție și hiperactivitate, de exemplu, poate accesa „Materiale ADHD clasa 0”. Informația e accesibilă, în zona de lecții, rapoarte de cercetare, articole utile, legislație, jocuri video, resurse utile care pot fi consultate, descărcate și adaptate de fiecare la clasa în care lucrează, punctează Carmen Andreșoi. Accesul se face folosind un user și o parolă, iar după logare utilizatorul poate încărca sau descărca diferite resurse educaționale.

Platforma dispune și de o linie de suport pusă la dispoziția profesorilor care se confruntă cu diverse provocări în lucru cu copiii cu CES. Întrebată care sunt acestea, Carmen Andreșoi explică: de la simpla neacceptare a elevului la clasă și coeziunea celorlalți părinți care pun presiune pe cadrul didactic pentru ca acest copil să fie exclus, până la dificultățile de abordare în procesul educațional.

După trei ani de experiență în școlile de masă din București, în care asociația pe care o reprezintă a derulat programe de incluziune socială, a reieșit o hibă a sistemului universitar românesc care nu pregătește dascăli pentru lucrul efectiv cu copiii cu CES. Un viitor profesor iese din facultate doar cu informații despre disciplina pe care urmează să o predea neavând niciun modul de practică pedagogică specifică activității cu acești elevi.

„Un pic mai ușor” e în învățământul primar, spune managerul proiectului eduacces.ro. Aici, „copiii cu CES care rămân în învățământul de masă reușesc asta prin bunăvoința și deschiderea învățătorului. Aici întâlnim învățători care prin structura lor umană, prin deschiderea arătată, primesc acești copii și încearcă din răsputeri să-i țină, să îi integreze în colectiv. Dificultățile cele mai mari apar în gimnaziu când copiii cu CES ajung să întâlnească mai multe cadre didactice și ajung să se piardă pentru că nu reușesc să facă față cerințelor educaționale care vin în tumult asupra lor”.

Unii dintre ei abandonează școala, dar sunt și copii care reușesc. Ei au în spate familii foarte puternice, spune Carmen Andreșoi, familii care li se dedică în totalitate – care îi însoțesc, care le dedică timp pentru a le explica cerințele. „Cei care depășesc ciclul gimnazial și ajung la liceu – da, au niște părinți foarte puternici”.

„O altă nevoie a cadrelor didactice o reprezintă absența resurselor, pentru că România nu dispune la acest moment de manuale adaptate copiilor cu CES, pe diagnostice. Toate sunt uniformizate la același nivel”, punctează Carmen Andreșoi. „Ei (n.r.profesorii) nu au o resursă pe care să o acceseze și să zică: Da, asta trebuie lucrat pentru copilul cu ADHD”.

În viitor, platforma ar putea reprezenta o direcție la nivel educațional în România, iar resursele adunate aici ar putea fi folosite pentru adaptarea curiculară și elaborarea unor manuale dedicate copiilor cu CES, mai spune Carmen Andreșoi.

Proiectul eduacces.ro este finanțat cu 240.000 de lei prin programul strategic Connecting for Good al Fundației Vodafone România și este dezvoltat în parteneriat cu asociația Code for Romania.

Ce răspuns a primit mama lui Marian de la experții CES

Marian este numele fictiv al unui copil real cu CES, elev în clasa a III-a într-o școală de masă din Ilfov. Copilul, care prezintă note autiste și ADHD, nu a abandonat școala având alături o mamă puternică și o învățătoare de excepție. Face progrese remarcabile și de curând a înțeles că primește teme diferențiate de ale colegilor de clasă. Așa că și-a întrebat mama de ce se întâmplă asta. A fost prima dată când mama băiatului nu a știut ce să îi răspundă. Femeia a apelat, din nou, la oamenii care i-au fost alături. Răspunsul lor, aici:

„Observația băiatului este firească și pertinentă. A venit momentul să înceapă să fie tratat de către profesori așa cum aceștia îi tratează și pe ceilalți copii. Să îl implice în activitățile de la oră, să îi dea teme, să îl responsabilizeze la fel.

Învățarea are o puternică componentă socială și copilul doar în relație cu altcineva poate învăța - de la ceilalți, cu ceilalți, prin ceilalți. Așa se poate observa concret ceea ce el poate, ceea ce nu poate și pe ce e necesar să se lucreze suplimentar.

Sfaturi pentru mamă: schimbați-vă poziționarea de tipul “copilul meu nu știe, copilul meu nu poate, copilul meu e diferit”. Comportați-vă cu el ca și cum ar fi un copil ca toți ceilalați copii care au nevoie să fie învățați pas cu pas cum să facă anumite lucruri pe care deocamdată, singuri sau spontan, nu le pot face. Cu dedicare, atenție, răbdare, exercițiu, fiecare copil poate să învețe.

Apoi, mai este ceva foarte important de menționat. Dacă unui copil îi spui în mod repetat că este special și îl tratezi ca și cum ar fi special, el se va comporta în conformitate cu ceea ce îi spui tu ca adult. Copilul vine pe lume și nu știe nimic. El este dependent de adult și de aceea, te crede pe tine, “pe cuvânt”. Însă dacă te raportezi la el ținând cont de faptul că este o ființă în proces de învățare și dezvoltare, el va fi dornic să învețe și să se dezvolte o dată cu tine, adultul”.

Cum se simt copiii noștri în școlile din România când sunt bombardați cu informații, care sunt diagnosticele care se încadrează sub umbrela CES, aflați ascultând podcastul „Cuvântul care-i sperie pe profi” amplificat de Republica.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt mama unui adolescent de acum , student anul 1 . Cum am ajuns pana aici e o poveste lunga de diagnostice care mai de care , care a fost victima abuzului colegilor si profesorilor deranjati de curiozitatea si intrebarile unui copil diferit , care se incapataneaza sa gandeasca cu capul lui. Este dezamagit de sistemul universitar pentru ca imi spune ca "e penalizat pentru ca stie sau ca intreaba" . E revoltat pentru ca a luat nota 6 la o materie dupa un calcul absurd: 10 la colocviu , 10 la seminarii si zero pentru temele incarcate pe platforma ( temele au 40% pondere) . Se intreaba de cand era mic la ce folosesc temele daca nimeni nu le verifica decat cantitativ sau ca sa te penalizeze daca nu le-ai facut . In conditiile in care la evaluari ei note peste 8 , cum e posibil sa fii penalizat pentru neefectuarea temelor . Aceste teme nu au rolul de a ajuta in procesul invatarii ? Ori daca dovedesti ca ai invatat si esti capabilsa dovedesti in evaluare acest lucru de ce te depuncteaza pentru teme ? Eu nu stiu ce sa ii raspund . Voi ce raspuns i-ati da? Mentionez ca are capacitatea de a invata fara a scrie , se bazeaza pe stimuli auditivi si vizuali si pe experiment.( a obtinut si premii la concursuri stiintifice si de stiinta aplicata la care a participat )
    • Like 1
  • In sistemul de invatamant romanesc s-a creat un fel de CASTA prin care cadrele didactice fac fix ce vor si fara a suporta vreo consecinta. La scoala Tudor Arghezi din Bucuresti, doamna educatoare de la clasa a II-a B umileste copiii, face glume pe seama problemelor familiale si promoveaza bullying-ul. Noi locuim intr-un cartier din apropierea Bucurestiului si dimineata mai intarziam uneori cand fetita era in clasa pregatitoare. Intr-o zi mi-a spus fetita ca daca intarzie sta pe hol pana se termina ora. Repet, clasa pregatitoare. Ajunsese sa planga dimineata cand traficul era mai aglomerat de frica sa nu o tina doamna la usa. Am incercat sa discutam cu doamna sa o primeasca in clasa cu tot cu absenta si raspunsul doamnei a fost: mutati copilul la alta scoala! Anul acesta, pe fondul pandemiei, am optat pentru scoala online intrucat sotia sufera de o boala cronica. Din acel moment, fetita mea a fost tinta glumelor "nesarate" ale doamnei invatatoare. Intr-o zi, fetita mea nu a inteles ca mai trebuie sa stea conectata pentru a preda o tema la avap si s-a deconectat. Doamna in loc sa o ne anunte de lucrul acesta i-a pus nota I, desi fetita avea tema facuta. Noi am incercat sa discutam cu doamna si chiar eu am sunat-o intr-o dupa-amiaza si am rugat-o sa nu se razbune pe fetita mea pentru ca decizia de a face scoala online am luat-o pentru a proteja familia. Doamna mi-a reprosat ca ma folosesc de portite ca sa nu aduc fetita la scoala. I-am explicat ca exista o lege in acest sens si ca nu e corecta aceasta atitudine. In ziua urmatoare a dat-o exemplu negativ in fata clasei folosind expresia: "copii, stiti de ce A. a primit nota I? Fetita mea nu este un caz singular, mai multi copii au fost umiliti sau au reprezentat tema unei glume nepotrivite. Mai multi copii s-au transferat deja de la scoala, insa eu nu as dori sa mut copilul la alta scoala intrucat locul de munca este in apropiere si mai am un baietel in aceeasi scoala. Doamna nu intelege ca esecul unui copil la o tema este in primul rand esecul dumneaei ca si cadru didactic. Mentionez ca fetita mea nu are nicio problema de sanatate sau de atitudine si ca la clasa pregatitoare fetita mea era laudata de doamna invatatoare. mai precizez ca totul a inceput cand eu m-am opus strangerii de bani pentru plicul obisnuit din preajma sarbatoarilor de iarna. In urma acestor intamplari nefericite, fetita mea a capatat o fobie fata de scoala si pare ca este afectata emotional si ca increderea si stima de sine i-au fost puternic diminuate.

    Zilele trecute am aflat ca Ministrul educatiei nu doreste evaluarea cadrelor didactice. E si normal, doar nu vrem ca generatia de maine sa scoata capul din pamant, nu? O generatie umila e mult mai usor de controlat.
    • Like 1
    • @ Mihai Alecu
      - doamna aia nu are ce cauta acolo, e nevoie de reclamat si evaluat, dar cine?
      - pediatrul a recomandat ca scoala cea mai buna e langa casa. Poate sa fie scoala cat de mareatza, daca nu doarme copilul suficient si nu merge pe jos impreuna cu colegi, sa isi consume energia si sa se bucure de prezenta lor, boala e garantata.
      • Like 0
  • Si eu m am confruntat cu aceasta problema in scoala in care invata copilul meu ... in fiecare zi timp de 2 ani de zile mi s a spus de catre cadrul didactic sa mi iau copilul de acolo ... conducerea unitatii de invatamant nu a luat nici o atitudine de sprijin a copilului ... mai mult de atat de 2 ori chiar a reclamat cazul la protectia copilului ... precizez ca copilul avea COSP eliberat de CMBRAE Bucuresti ... scoala zicea in batjocura ca e FALS si a reclamat si la CMBRAE asta ... DAR am trecut si peste toate astea si am mers mai departe ignorand zilnic lipsa de interes a invatatoarei, a unor profesori de la gimnaziu si chiar a conducerii scolii ... am ramas in aceeasi scoala impotriva curentului si am luptat pentru copilul meu ... din clasa a2 a pana in clasa a 4 a l-am insotit la ore la scoala, am stat cu el, l am incurajat, am platit si insotitori din banii mei ... sume colosale ... cand a inceput gimnaziu am hotarat ca este destul de pregatit sa stea singur la ore sa scrie, sa fie atent si de restul am continuat sa ne ocupam acasa ( teme, explicarea pe intelesul lui a lectiilor, incurajare, speranta de mai bine) ... PENTRU COPILUL CU CES FAMILIA ESTE SPERANTA ! ... nu am intalnit nici un cadru didactic pana in prezent ( suntem clasa 7) care sa vrea macar sa inteleaga si sa lucreze adaptat cu elevul ... profesorul de sprijin doar lucreaza cu elevii CES dar asta inseamna doar 30 minute o data pe saptamana ceea ce este aproape deloc ... precizez ca doamna din articol a avut mare noroc sa poata muta copilul la alta scoala pentru si eu am vrut si am incercat si TOATE SCOLILE LA CARE AM INCERCAT AU SPUS "NOI NU LUAM GUNOAIELE DE AL ALTE SCOLI" si aici ma refer la directoare Lidia Slaninoiu - scoala 116 Bucuresti si la directorul scolii 82 Bucuresti ... nu am mai incercat in alte locuri ptr ca am fost scarbita de raspuns ... chiar pentru scoala 116 am avut APROBARE SCRISA DE MINISTERUL EDUCATIEI si dna directoare mi a spus citez " ma pis pe ce a zis ministerul " ... cam asta este situatia ADEVARATA din scoli ... de cand au bagat reclama aceia la tv cu copiii cu dizabilitati pot invata in orice scoala MACAR profesorii din scoala noastra se mai abtin de la tot felul de comentarii rautacioase (bine, doar unii dintre ei ) ... multumesc si succes tuturor !
    • Like 1
  • Ce fel de dascal este acela care nu crede ca orice copil, mai mult, orice persoana, cu sau fara dificultati de atentie, concentrare sau de orice alt fel, are capacitatea de a evolua, de a fi in fiecare zi cu ceva mai bun, mai competent? Nici nu stiu daca am dreptul sa pun o astfel de intrebare, intr-atat de multe exemple contrare se fac cunoscute in ultimele decenii. Ajungi sa crezi ca astfel de invatatori/profesori, fara pic de vocatie si, pana la urma, lipsiti de cea mai elementara empatie, atat fata de copil, cat si fata de mama, sunt din ce in ce mai mult "norma" si cei dedicati meseriei si copiilor, devin exceptii.
    • Like 2
  • NU ARE VOIE profesorul sau directorul să trimită la plimbare copilul cu CES! Știu caz de copil ajuns cu CES într-a 12a care va da BAC-ul într-o sală separată, supravegheat, unde va avea mai mult timp decît copiii ceilalți. Mă rog, se întîmplă în TImișoara, nu București...
    • Like 3
  • "Cuvântul care îi sperie pe profi" - "REPUBLICA" SOCIALISTA ROMANIA.
    • Like 1
    • @ HyperX Radu Panaitescu
      Care-i legatura?
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
Text: Diana Marcu/ Invitat: Carmen Andreșoi, manager de proiect eduacces.ro
sound-bars icon