Pe Florin Hrituliac l-am găsit pe o plajă de lângă Salonic. Era cu soția și cei doi copii într-un circuit cu autorulota.
Mergem spre sudul Greciei. Să vedem unde ne-om opri.
Florin și Andra Hrituliac locuiesc în Brașov. Ea e pasionată de câini de concurs. Are trei câini de talie mare cu care participă la concursuri prin toată Europa. Par fioroși, dar sunt foarte blânzi. La hoteluri nu erau primiți cu patrupedele, așa că au cumpărat din Germania o autorulotă. Un Camper de 7,5 tone, pentru care Florin nu avea permis auto la acea vreme. 200.000 de euro au dat pe ea. Era ca un autocar, foarte greu de manevrat. Au început să călătorească prin Europa.
Împreună au decis să mai cumpere o autorulotă, pentru a se plimba cu prietenii apropiați, în timpul liber. Au dat-o spre închiriere. La două zile după ce o cumpăraseră nu o mai aveau disponibilă până la sfârșitul anului. Se întâmpla prin aprilie 2015.
Pentru că nu știa mai nimic despre acest gen de afacere, Florin a urmat o serie de cursuri de specialitate în Europa și SUA. Peste ocean a învățat de la cel mai mare operator de profil, o companie cu un parc de 400.000 de autorulote.
Acum parcul auo al Haff.ro are 19 autorulote. 90 la sută din ele sunt achiziționate în 2017, prin leasing. O astfel de minigarsonieră pe roți pornește în medie de la 55.000 euro. Ale lor, pentru că au tot felul de accesorii, depășesc 60.000 de euro bucata. În flotă au investit circa un milion de euro. Plus bani pentru spațiul de parcare la Brașov, bani pentru igienizarea care se face după fiecare client, mentenanță, asigurări auto.
„Facem această activitate din pasiune și un pic de nebunie. Vom vedea în câțiva ani dacă a meritat”
30.000 de kilometri într-o vacanță prelungită
În prezent autorulotele Haff.ro sunt închiriate 280 de zile pe an și pot fi văzute peste tot în Europa. Perioada cea mai căutată este din aprilie până în octombrie, dar nu e o regulă.
„În acest business, cererea pe piața locală este încă foarte mare, iar oferta este nesemnificativă. Practic noi nu existăm pe piața europeană de închirieri rulote și autorulote. Comparativ cu Germania, unde sunt 70.000 de rulote și autorulote la închiriere, în România există doar 25 de rulote la închiere”, spune Florin Hrituliac. E drept că nici facilități nu sunt în țară atât de multe pentru „autorulotiști”: 56 camping-uri cu tot ceea ce le trebuie în privința utilităților.
Antreprenorul estimează că în circa trei-patru ani sezonul de închirieri se va reduce la 90-100 de zile pe an, odată cu intrarea pe piață a altor competitori.
Publicul-țintă este cel cu venituri medii spre ridicate. „Avem clienți ce închiriază 60 de zile în fiecare an, vara. Parcurg 30.000 de kilometri într-un sezon. Au mers din nordul continentului până în Gibraltar, apoi în sudul Italiei, sudul Greciei. S-au plimbat foarte mult în interiorul continentului”.
Autorulotele au 4-7 locuri, baie, bucătărie complet funcționale.
Anul acesta familia de antreprenori a comandat niște modele speciale de autorulote, echipate de iarnă, care permit deplasări la minus 40 de grade. Au avut foarte multe solicitări de la persoane care vor să meargă în țările scandinave, să vadă luminile nordului.
Tariful de închiriere a unei autorulote este între 52 și 150 de euro pe zi. Pentru cele din gama premium costul ajunge la 160 de euro pe zi. Tariful include și asigurarea full Casco, cu franșiză de 250 de euro per eveniment.
„Nu cerem garanție. Este un lucru atipic pentru industria de închirieri autorulote. Dacă am fi urmat o politică de percepere a garanțiilor ar fi trebuit să pornim de la 1.200 de euro și până la 4.000 de euro - un efort financiar prea mare pentru o familie care vrea să plece cu familia cu autorulota în vacanță”.
Nu există limită de kilometri parcurși, așa cum impun operatorii de profil din Europa.
Condiții de închiriere: permis categoria B, vârsta minimă de 23 de ani și experiența de condus de minimum doi ani.
„Turismul cu rulota sau autorulota nu e o variantă mai ieftină a turismului clasic”
„Principala provocare este educarea publicului din România să înțeleagă ce înseamnă turismul cu rulota sau autorulota. Turismul cu rulota sau autorulota nu e o variantă mai ieftină a turismului tradițional, cu mașina și cazare la hotel, ci poate fi mult mai scump pentru turistul ce călătorește doar în România. Din moment ce trece granița cu autorulota, lucrurile se schimbă. Pentru un circuit european, prețul scade mult în cazul variantei cu autorulota”, spune fondatorul brandului Haff.ro.
A doua provocare este echilibrarea încasărilor cu obligațiile față de ceilalți prestatori de servicii. „Este o line foarte subțire de demarcație între profit și pierdere”.
Haff.ro a ajuns anul trecut la vânzări de peste 300.000 de euro, iar familia de antreprenori a decis să intre şi pe nişa importurilor de rulote.
Planul este un parc de 200 rulote de închiriat pentru piața din România. Urmează deschiderea de filiale în Grecia și Ungaria.
Acest articol face parte dintr-o campanie susținută de Banca Transilvania. Schimbările legislative dese, lipsa de predictibilitate fiscală, inconstanța partenerilor de afaceri sunt principalele provocări cu care se confruntă antreprenorii români, relevă studiile. Predictibilitatea în afaceri este extrem de importantă în vederea creșterii unui business, pentru proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, dar și pentru menținerea unui cashflow sănătos.
Tocmai de aceea, pentru a veni în întâmpinarea nevoii de predictibilitate, BT a lansat un serviciu dedicat antreprenorilor, Nelimitat BT. Indiferent de numărul de operatiuni pe care le faci în rețeaua BT, tariful este unul fix, predictibil de la o lună la alta.
În această campanie, vom cunoaște oameni de afaceri, ne vor povesti ideile lor, dar mai ales problemele pe care le întâmpină zi de zi și ale căror soluții stau în puterea noastră, a partenerilor lor. Dacă vreți să vă povestiți experiențele din viața de antreprenor, vă așteptăm mesajele pe redactia@republica.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.