
(Foto: Inquam Photos / George Călin)
Mihai Pătrașcu, actualul CEO evoMAG, era licean când a făcut primii pași în antreprenoriat: a realizat o rețea de cartier și a început să furnizeze internet. Numărul abonaților săi a ajuns destul de repede la 250 de persoane. Ajuns la facultate și-a deschis, alături de un prieten, o companie de vânzare și reparat calculatoare. Avea 21 de ani.
„Mi-am dat seama că vreau să fac mai mult. Reparam foarte multe calculatoare. Aveam abonamente de mentenanță. Din dorința de a avea propria firmă am luat bani împrumut pe câteva abonamente. Toți acei oameni au avut încredere”, a povestit la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 Mihai Pătrașcu, fondatorul evoMAG, companie care a ajuns la o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro pe an.
Pentru că trebuia să meargă pe teren să repare calculatoare, dar în același timp să și vândă calculatoare, s-a gândit la o companie de vânzări online.
Foamea este prima motivație a unui antreprenor, este convins Mihai Pătrașcu.
„Merg pe ideea că foamea e un motivator foarte puternic. Poate pare exagerat, dar dorința de a avea mai mult, dar și de a realiza ceva este o motivație”, crede fondatorul evoMAG, care amintește de susținerea puternică de care s-a bucurat încă de pe atunci din partea familiei sale.
Primii bani i-a obținut din vânzarea calculatoarelor.
Primul eșec - o țeapă luată de la un client care nu a plătit după ce s-a văzut cu marfa.
„Eram la început, nu știam despre ce e vorba. Au venit cumpărători de rea credință. Fiind la început, am avut inocența de a le da calculatoarele respective și nu le-au plătit. Țin minte că două luni am lucrat fără încetare, alături de colegii mei, ca să ieșim din această situatie. A fost prima lecție dură”.
Consideră că primii trei-cinci ani din viața de antreprenor sunt cei mai grei.
„Dacă ai trecut de perioada asta, ai căpătat o experiență foarte mare. Ți-ai făcut o masă critică a clienților. Nu mai sunt decizii eronate atât de mari”, vede tânărul antreprenor.
Mărturisește că a pornit afacerea sa online „din instinct”, dar acum nu ar mai începe un business fără o bună documentare, pentru că piața arată diferit în prezent, există mult mai multe informații. Pe de altă parte, CEO evoMAG spune că este important pentru un antreprenor să aibă partenerii de care are nevoie la momentul respectiv.
„S-ar putea să ai anumiți parteneri care nu împart aceeași dorință cu tine. Nu aș mai porni fără a mă documenta foarte mult și despre avantajul competitiv pe care îl aduc în piață. Piața te cerne”.
Foarte mult timp a controlat fiecare aspect al companiei. „E foarte greu să dai încredere de foarte multe ori. Poți să dai încredere cu un anumit risc. Dar să fii obsedat de control nu e un mod de a face lucrurile”. Acum se bucură mult că are manageri, „o echipă frumoasă”.
Moderator: „Vă mai este foame?”
Mihai Pătrașcu: „Este altă foame. Foame de a fi mai bun. De a avea un impact mai mare”.
Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica de la miezul nopții.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.