Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Dacă îți curge apa tulbure la robinet te adresezi direct lui Iohannis? 50 la sută dintre reclamanți așa fac, spune șeful Asociațiilor de proprietari

Cum se „împarte” salariul femeii de serviciu de pe scara blocului, pe număr de persoane sau pe cotă indiviză, unde trebuie să faci sesizare dacă apa de la robinet e tulbure, ce înseamnă AMRSP (Autoritatea Municipala de Reglementare a Serviciilor Publice) ce faci dacă ai o problemă cu RADET-ul. 

Peste 50.000 de membri ai asociațiilor de locatari/proprietari au participat în ultimii 20 de ani la 650 de dezbateri organizate în București și orașe din țară unde au avut ocazia să își spună păsurile direct sau indirect reprezentanților autorităților precum și furnizorilor de servicii și utilități.

„La dezbateri am mers pe principiul rezolvăm și probleme particulare, personale, problema ta cu Apa Nova, sau cu RADET-ul, sau cu ENEL sau cu GDF Suez, dar la început discutăm despre ce a apărut nou în legislație în domenii de interes pentru asociațiile de propretari. Avem tematici din cele mai variate, de la asigurări, fiscalitate, utilități până la legislația muncii”, spune Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat. 

Oamenii sunt astfel informați și îndrumați. „Este bine să vorbească reprezentantul Fiscului sau al Inspecției Muncii, de la ISU sau de la Inspectoratul de Stat în Construcții. Am organizat și întruniri pe teme de ordine publică, unde au venit reprezentați de la Poliție. În ultimul timp am mers mai mult în țară, am fost la Ploiești, urmează Timișoara, Brașov, iar în ianuarie vreau să merg la Vâlcea”, spune Mereuță.

La rândul lor furnizorii de utilități au înțeles că transparența este cuvântul cheie pentru a avea o relație directă și cât mai bună cu cei care plătesc facturile și au de câștigat pentru că prin organizarea întâlnirilor cu cetățenii numărul de reclamații se reduce. Cu timpul, companiile au început „să învețe cum să vorbească cu oamenii, în primul rând”. Și sunt și exemple în acest sens, în care companiile își concentrează eforturile de comunicare mai mult pe activități de informare a clienților și consumatorilor și mai puțin pe activități de promovare.

„Ei câștigă pentru că noi reducem astfel numârul de plângeri. Prin activitatea noastră 80 la sută din reclamații sunt rezovate. Sunt multe conflicte care apar din lipsă de comunicare. Din lipsa de informare oamenii nu știu nici măcar unde să se adreseze. Dacă am o problemă cu apa unde trebuie să mă adresez? Direct la președintele Iohannis? Că așa procedează 50 la sută din cei ce fac reclamații. Nu, nu mă adresez direct la președintele Iohannis dacă mie îmi curge apa tulbure la robinet”, continuă Mereuță.

Reprezentantul asociațiilor de proprietari spune că multe dintre legi influențează direct activitatea asociațiilor, dar legiutorul nu ține cont de aceste detalii.

„Au apărut la un moment dat mari probleme pentru asociațiile de locatari. Niște parlamentari au decis că se pot ierta penalitățile timp de un an. Adică dacă dvs aveți un contract cu cineva, vine un terț și spune că poți să nu mai plătești penalitățile dacă plătești în termen de un an. A fost o lege publicată în Monitorul Oficial. Vă dați seama ce dezastru a fost în anul acela! Noroc că nu s-a știut de multă lume. Cei care au avut nesimțire au putut să stea 11 luni și 29 de zile cu cotele neplătite și dacă plăteau în interiorul unui an, plata era bună, și nu se puneau penalități. În schimb, în 11 luni de neplată, blocul rămânea fără utilități”, explică Mereuță. 

„Să fie limpede!”

Una dintre companiile care au mers pe principiul transparenței este Apa Nova. Astfel, anul acesta Apa Nova Bucureşti a organizat la Sala Palatului o consultare publică - sub motto-ul „Să fie limpede!” - la care au participat aproximativ 1.500 de persoane. 

A fost pentru prima dată când o companie de utilități organiza un astfel de eveniment. Șefii Apa Nova București au discutat cu participanții în mod direct și nu prin intermediul unor specialiști de comunicare, fără regie, cu bune și rele, abordând diverse subiecte, de la plata apei de ploaie, până la problema dosarului de la DNA al fostei conduceri a companiei.

Oamenii au aflat că rețelele de alimentare cu apă situate după branșamentul de apă, inclusiv conductele și armăturile din imobilele de tip locuințe aflate în proprietate privată constituie rețele interioare de alimentare cu apă, iar obligațiile de întreținere sau reparații/ înlocuire revin proprietarilor de apartamente din imobilele respective.

Țevile interioare ale blocurilor se află într-o stare avansată de uzură sau au la bază soluții tehnologice vechi și pot să afecteze aspectul apei potabile de la robinete. Problema nu este nici a Primăriei Municipiului București, nici a Apa Nova București, nici a vreunui potențial alt furnizor de apă rece, ci este o problemă sistemică, moștenită, au transmis atunci oficialii companiei.

Este o problemă ce nu poate fi rezolvată decât printr-o abordare integrată, într-o manieră similară programului de reabilitare termică a blocurilor.

Plecând de la această realitate, o inițiativă atipică a Apa Nova o reprezintă programul pilot „A doua țeavă” prin care compania finanțează 95% din costurile de înlocuire a instalațiilor interne din unele imobile, chiar dacă nu intră în obligația sa.   

În aceeași dezbatere publică, din aprilie, noua conducere a mulțumit procurorilor DNA pentru ancheta pe care o desfășoară. „Trebuie să mulțumesc domnilor de la DNA pentru că din punctul meu de vedere desfășoară o anchetă corectă. Ne-au arătat și nouă unde am greșit, noi la rândul nostru, noua echipă maganerială, am început să ne facem propria anchetă, și am depus noi documente la DNA. Așteptăm concluzia. Cert este că s-a declanșat o anchetă internă, s-au reziliat contractele suspecte și vom ține legătura cu autoritățile. Cine a fost vinovat, să plătească, nu sunt vinovați 2.000 de oameni pentru derapajele câtorva”, a fost mesajul transmis de șefii Apa Nova la dezbaterea publică.

ANB a anunțat că a răspuns la toate întrebările pe care le-a primit, fie în timpul consultării publice, fie ulterior, în scris. Sugestiile au fost procesate, iar cele care au fost fizic posibil se pun în aplicare deja, urmând ca anul viitor să fie anunțată o nouă dezbatere publică.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    La noi gânditul e o problemă destul de dificilă...
    • Like 0


Îți recomandăm

Dove cover

De ce au nevoie adolescenții pentru a-și dezvolta o imagine sănătoasă de sine? De mai mulți factori protectori, dintre care cel mai important este relația de încredere și apropiere cu adulții din viața lor, cu precădere părinții.

Citește mai mult

Mădălina Stănescu

„Nu ar trebui să existe business de niciun fel care să nu aibă prezență minimă în online, iar aici mă refer la website în primul rând și apoi la pagini pe rețelele de socializare. Încă mai sunt afaceri care au numai prezență pe Facebook, iar noi le spunem că nu e sănătos să-ți pui tot ce ține de identitatea și brandul tău pe o singură platformă, care, iată, acum ceva săptămâni, a picat 6 ore, nu a mai funcționat deloc”, spune Mădălina Stănescu, fondator Optimized,

Citește mai mult