Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Dacă îți curge apa tulbure la robinet te adresezi direct lui Iohannis? 50 la sută dintre reclamanți așa fac, spune șeful Asociațiilor de proprietari

Cum se „împarte” salariul femeii de serviciu de pe scara blocului, pe număr de persoane sau pe cotă indiviză, unde trebuie să faci sesizare dacă apa de la robinet e tulbure, ce înseamnă AMRSP (Autoritatea Municipala de Reglementare a Serviciilor Publice) ce faci dacă ai o problemă cu RADET-ul. 

Peste 50.000 de membri ai asociațiilor de locatari/proprietari au participat în ultimii 20 de ani la 650 de dezbateri organizate în București și orașe din țară unde au avut ocazia să își spună păsurile direct sau indirect reprezentanților autorităților precum și furnizorilor de servicii și utilități.

„La dezbateri am mers pe principiul rezolvăm și probleme particulare, personale, problema ta cu Apa Nova, sau cu RADET-ul, sau cu ENEL sau cu GDF Suez, dar la început discutăm despre ce a apărut nou în legislație în domenii de interes pentru asociațiile de propretari. Avem tematici din cele mai variate, de la asigurări, fiscalitate, utilități până la legislația muncii”, spune Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat. 

Oamenii sunt astfel informați și îndrumați. „Este bine să vorbească reprezentantul Fiscului sau al Inspecției Muncii, de la ISU sau de la Inspectoratul de Stat în Construcții. Am organizat și întruniri pe teme de ordine publică, unde au venit reprezentați de la Poliție. În ultimul timp am mers mai mult în țară, am fost la Ploiești, urmează Timișoara, Brașov, iar în ianuarie vreau să merg la Vâlcea”, spune Mereuță.

La rândul lor furnizorii de utilități au înțeles că transparența este cuvântul cheie pentru a avea o relație directă și cât mai bună cu cei care plătesc facturile și au de câștigat pentru că prin organizarea întâlnirilor cu cetățenii numărul de reclamații se reduce. Cu timpul, companiile au început „să învețe cum să vorbească cu oamenii, în primul rând”. Și sunt și exemple în acest sens, în care companiile își concentrează eforturile de comunicare mai mult pe activități de informare a clienților și consumatorilor și mai puțin pe activități de promovare.

„Ei câștigă pentru că noi reducem astfel numârul de plângeri. Prin activitatea noastră 80 la sută din reclamații sunt rezovate. Sunt multe conflicte care apar din lipsă de comunicare. Din lipsa de informare oamenii nu știu nici măcar unde să se adreseze. Dacă am o problemă cu apa unde trebuie să mă adresez? Direct la președintele Iohannis? Că așa procedează 50 la sută din cei ce fac reclamații. Nu, nu mă adresez direct la președintele Iohannis dacă mie îmi curge apa tulbure la robinet”, continuă Mereuță.

Reprezentantul asociațiilor de proprietari spune că multe dintre legi influențează direct activitatea asociațiilor, dar legiutorul nu ține cont de aceste detalii.

„Au apărut la un moment dat mari probleme pentru asociațiile de locatari. Niște parlamentari au decis că se pot ierta penalitățile timp de un an. Adică dacă dvs aveți un contract cu cineva, vine un terț și spune că poți să nu mai plătești penalitățile dacă plătești în termen de un an. A fost o lege publicată în Monitorul Oficial. Vă dați seama ce dezastru a fost în anul acela! Noroc că nu s-a știut de multă lume. Cei care au avut nesimțire au putut să stea 11 luni și 29 de zile cu cotele neplătite și dacă plăteau în interiorul unui an, plata era bună, și nu se puneau penalități. În schimb, în 11 luni de neplată, blocul rămânea fără utilități”, explică Mereuță. 

„Să fie limpede!”

Una dintre companiile care au mers pe principiul transparenței este Apa Nova. Astfel, anul acesta Apa Nova Bucureşti a organizat la Sala Palatului o consultare publică - sub motto-ul „Să fie limpede!” - la care au participat aproximativ 1.500 de persoane. 

A fost pentru prima dată când o companie de utilități organiza un astfel de eveniment. Șefii Apa Nova București au discutat cu participanții în mod direct și nu prin intermediul unor specialiști de comunicare, fără regie, cu bune și rele, abordând diverse subiecte, de la plata apei de ploaie, până la problema dosarului de la DNA al fostei conduceri a companiei.

Oamenii au aflat că rețelele de alimentare cu apă situate după branșamentul de apă, inclusiv conductele și armăturile din imobilele de tip locuințe aflate în proprietate privată constituie rețele interioare de alimentare cu apă, iar obligațiile de întreținere sau reparații/ înlocuire revin proprietarilor de apartamente din imobilele respective.

Țevile interioare ale blocurilor se află într-o stare avansată de uzură sau au la bază soluții tehnologice vechi și pot să afecteze aspectul apei potabile de la robinete. Problema nu este nici a Primăriei Municipiului București, nici a Apa Nova București, nici a vreunui potențial alt furnizor de apă rece, ci este o problemă sistemică, moștenită, au transmis atunci oficialii companiei.

Este o problemă ce nu poate fi rezolvată decât printr-o abordare integrată, într-o manieră similară programului de reabilitare termică a blocurilor.

Plecând de la această realitate, o inițiativă atipică a Apa Nova o reprezintă programul pilot „A doua țeavă” prin care compania finanțează 95% din costurile de înlocuire a instalațiilor interne din unele imobile, chiar dacă nu intră în obligația sa.   

În aceeași dezbatere publică, din aprilie, noua conducere a mulțumit procurorilor DNA pentru ancheta pe care o desfășoară. „Trebuie să mulțumesc domnilor de la DNA pentru că din punctul meu de vedere desfășoară o anchetă corectă. Ne-au arătat și nouă unde am greșit, noi la rândul nostru, noua echipă maganerială, am început să ne facem propria anchetă, și am depus noi documente la DNA. Așteptăm concluzia. Cert este că s-a declanșat o anchetă internă, s-au reziliat contractele suspecte și vom ține legătura cu autoritățile. Cine a fost vinovat, să plătească, nu sunt vinovați 2.000 de oameni pentru derapajele câtorva”, a fost mesajul transmis de șefii Apa Nova la dezbaterea publică.

ANB a anunțat că a răspuns la toate întrebările pe care le-a primit, fie în timpul consultării publice, fie ulterior, în scris. Sugestiile au fost procesate, iar cele care au fost fizic posibil se pun în aplicare deja, urmând ca anul viitor să fie anunțată o nouă dezbatere publică.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    La noi gânditul e o problemă destul de dificilă...
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult