Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Dansul dintre vechi și nou, într-un apartament bucureștean din 1920, de lângă Ateneu

Un dans lent, cu treceri subtile, foarte fotogenic și perfect funcțional, care creează armonie între piesele originale, păstrate și recondiționate, și cele proaspăt create. Și ca tabloul să fie complet, totul este pus în valoare de fundalul neutru al pereților, într-un apartament de 70 mp, renovat și reamenajat de arh. Anda Zota și arh. Claudia Moței. Îți facem turul mai jos.

Proiectul apartamentului de lângă Ateneu a fost inclus în secțiunea Arhitectura spațiului interior/ Amenajări rezidențiale a Anualei de Arhitectură București 2019 .

Apartamentul se află într-un imobil finalizat în anul 1920. A trecut prin mai multe etape de folosire, deci, la începutul proiectului, spațiul purta piese și straturi de finisaje care îl aglomerau inutil. Primul pas a venit firesc: eliberarea de decorațiunile anterioare + decopertarea pereților și revenirea la caracterul original al apartamentului.

„Ne-am gândit că un proiect de restaurare ar trebui să salveze toate elementele care au o anumită semnificație pentru spațiul respectiv. Ceea ce noi am găsit acolo nu a avut o moștenire sau o valoare istorică excepțională, dar a fost utilizabil și atractiv prin autenticitate și ne-a condus către o strategie de reciclare și transformare, cu linii minimaliste, în care am inserat noi elemente funcționale concentrate și distincte”, ne-au explicat arhitectele.

Principalele elemente originale recuperate au fost cele din lemn – tâmplăria ferestrelor și ușilor a trecut printr-un proces de recondiționare, iar parchetul a fost șlefuit și lăcuit. Instalațiile electrice și cele sanitare au fost refăcute, operațiuni pretențioase, de lungă durată, care au cerut multă răbdare din partea proprietarilor. De altfel, potrivit arhitectelor, cea mai mare provocare a proiectului nu au fost problemele apartamentului vârstnic, ci definitivarea echipei de execuție a modificărilor.

Mix-ul vechi-nou s-a întregit odată cu amenajarea. Dacă întreaga tâmplărie intră în grupul de piese recondiționate, mobilierul stă cu un picior în secolul trecut și altul în cel actual: arhitectele ne-au spus că o parte dintre piesele de mobilier a venit odată cu spațiul, vechi amintiri adunate de proprietari, a căror încărcătură sentimentală cântărea semnificativ, iar o altă parte înseamnă piese vintage achiziționate de la Retros și piese contemporane.

De exemplu, piesele de depozitare suspendate, pe care este prinsă oglinda uriașă, fac legătura dintre zona de intrare și living și au fost realizate custom de ProConfort Design. Corpurile de iluminat de deasupra mesei din dining sunt create de designerul Ilse Crawford pentru IKEA.

„Fiind un apartament cu planimetrie veche, spațiile sunt succesive: se intră direct în zona de zi, pe lângă dining și bucătărie, traseul urmand cursul firesc al locuirii: living și dormitor”, ne-au explicat arhitectele.


Dacă în dining cromatica e mai degrabă caldă, tonurile scad în living, sub corpul de iluminat Formakami de la &Tradition. Piese de mobilier minimaliste, cu linii elementare, lasă camera să respire fără decorațiuni în exces.

Dormitorul bicolor este o altă expresie vizuală a minimalismului salvat de exces. Zărim în decor și câteva piese moștenite: lustra vintage din alamă și banca de lângă pat, accent de nonculoare.

Bugetul apartamentului a fost restârns, dar bine chibzuit, ne-au spus arhitectele. O lecție de bază pentru toți cei care plănuiesc asemenea lucrări.

Fotografii: Răzvan Chirilă

Articol preluat de pe designist.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult