Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

De 2 ori pe lună acostează la Galați o navă cu turiști. Surprinzător, se îmbarcă în autocare și merg într-un sat din… Republica Moldova

Turista vapor

Foto: Guliver Getty Images

Deși e poziționat „avantajos”, Galațiul, oraș înconjurat de ape, nu oferă niciun mod de agrement și nicio oportunitate turistică.

Mai mult, majoritatea navelor de croazieră pe Dunăre ce vin aval, dinspre Viena, Bratislava, Budapesta, sau amonte, dinspre Delta Dunării, nu opresc aici. Totuși, cam de două ori pe lună acostează la un ponton, și nu la cel Schengen pentru care s-a investit un milion de euro și zace să ruginească, o navă încărcată cu turiști.

În jur de 150, majoritatea pensionari, din diferite colțuri ale lumii. Paradoxul este că acești turiști sunt îmbarcați în 3 autocare și pleacă către Republica Moldova, în satul Văleni. 

Acolo, la inițiativa doamnei primar, care a și contractat acest demers turistic, li se oferă un program folcloric, o masă și o degustare de vinuri, un program de 4 ore, cu tot cu deplasare însemnând 6-7 ore.

După întoarcere, turiștii urcă pe vapor și își continuă croaziera. Cu alte cuvinte, un sat poate oferi mai multe oportunități turistice decât un oraș cu o istorie încărcată. De ce? Fiindcă în afară de câțiva reprezentanți ai societății civile, ai mediului academic și ai presei, se pare că nu interesează pe nimeni.

Făcând mici „investigații”, am aflat că succesul doamnei primar are la bază o abordare pragmatică. Dumneaei a participat la un târg de turism la Viena, a promovat bine localitatea (satul Văleni) și a fost abordată chiar de armatorul navelor de croazieră, care la rândul său, printr-o firmă tur-operatoare românească a pus la punct această afacere, în fond. La Galați nu s-a găsit rețeta de succes.

Asociația Galați, orașul meu a contactat firma tur-operatoare, dar a fost informată că din păcate contractele sunt deja semnate în acest scenariu cu Republica Moldova până în 2021. Totodată, asociația a organizat o masă rotundă împreună cu mediul academic, unde au fost invitate autoritățile locale, agențiile de turism din oraș, mass-media, pentru a găsi unele soluții, trasee și obiective de vizitare atractive în oraș. Interesul a fost scăzut, câteva soluții au fost identificate, dar fără implicarea administrației locale realizarea acestui obiectiv este practic imposibilă. 

Ce așteaptă turiștii de fapt când vizitează un oraș? Istorie și agrement. Istorie avem, este un oraș unde există obiective istorice, „povești” frumoase de relatat, dar și acestea trebuie puse în valoare în primul rând prin restaurare, reabilitare și o promovare consistentă. Apoi, centrul istoric trebuie restaurat, pietonalizat pe alocuri, faleza consolidată și modernizată, regândită arhitectural. Cât privește agrementul, acesta este punctul nevralgic. Galațiul nu oferă absolut nimic din acest punct de vedere. Când ai atâta apă împrejur și nu dispui de un Aqua-park, plaje, un port de mici ambarcațiuni ce ar putea oferi plimbări pe Dunăre, sau pentru sporturi pe apă, nu există nicio conexiune navală cu alte orașe dunărene, sau pentru minicroaziere, ce pretenții mai poți emite?

Chiar și așa, Asociația Galați, orașul meu a conceput două variante de tururi de vizitare a orașului, cu obiective istorice și turistice, servirea unei mese pescărești la prânz, degustare de vinuri din regiune. Tururile au fost prezentate și transmise instituțiilor care ar putea face ceva în sensul ăsta. Nu s-a întâmplat nimic, chiar zilele trecute am văzut un alt grup de turiști trecând în R. Moldova. Până se va schimba ceva, turiștii amatori de plimbări pe Dunăre care ne vizitează orașul au ca singură variantă bacul care traversează Dunărea până la I.C. Brătianu. Trist, dar real, să nu uităm că Galațiul pierde anual mii de turiști și încasările ce ar fi asigurate de la aceștia, ca să nu vorbim despre vizibilitatea orașului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parerist check icon
    Turiștii au nevoie de activități... Pană si Cocutza Beach cred ca e desființată... La Cat's Elbow se mai fac orgii?
    Eu ma gândeam la un centru de paintball sau niște escape rooms, sau poate un roller coaster printr-o cocserie sau secție de aglomerare abandonate... Pentru cine vrea aventura într-un decor post - apocaliptic.
    • Like 0
  • Domnul Brînzan scrie despre atragerea turiştilor, în condiţiile în care gălăţenii preferă, pentru distracţii, Brăila.
    • Like 0
  • Adevarat! Sunt Galatean...imi este rusine ... asta din cauza Primarului care nu sa implicat impreuna cu celelalte autoritati sa dezvolte orasul din punct de vedere turistic . Din contra a distrus oameni ..
    • Like 0
  • Galațiul a fost transformat,de ciuma roșie,dintr-un oraș într-un târg...
    Nimic investiții,pe ici pe colo câte un loc de joacă și multe borduri și pavaje prin zona centrală...Ne merităm soarta !
    • Like 0
    • @ Ioan Hamza
      Parerist check icon
      E ceva mai complicat de atat. Galațiului a fost un targusor comercial și cosmopolit, axat pe comerț, pe unde colcaiau de la greci și armeni la englezi și americani.
      Apoi au venit comuniștii și l-au transformat într-un monstru (mono) industrial. Și când s-a dus combinatul s-a cam dus și orasul. Cei aduși cu forța de la tara la oraș au plecat înapoi..
      Orașul are nevoie să-și găsească o strategie, nu se poate baza doar pe șantierul naval și pe videochat....
      • Like 0
  • Asta în loc de oțel, probabil.
    Forjăm turismul. Sau ar trebui.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Galațiul este condus de foști comuniști sau de puii lor fără nici o pregătire pe care nu-i duce mintea decât la diferite descurcăreli pentru ei și neamurile lor.Puțin le pasă de altceva dacă oricum sunt votați.

    • Like 1
  • AlexisZ check icon
    Am tot respectul pentru gàlàteni, am rude apropiate, colegi, cunosc orasul din copilarie. Problema este ca avem de-a face, si aici ca si in alte cazuri, cu un fost oras portuar de glorie al Moldovei, targ comercial puternic, cu traditii si istorie, dar care a fost distrus si transformat intr-un oras industrial, care odata economia prabusita a decazut dramatic si nu mai are ce oferi ca potential turistic. Din pacate nu reuseste.sa atraga nici macar turistii romani, daramite pe cei straini.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult