Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De 2 ori pe lună acostează la Galați o navă cu turiști. Surprinzător, se îmbarcă în autocare și merg într-un sat din… Republica Moldova

Turista vapor

Foto: Guliver Getty Images

Deși e poziționat „avantajos”, Galațiul, oraș înconjurat de ape, nu oferă niciun mod de agrement și nicio oportunitate turistică.

Mai mult, majoritatea navelor de croazieră pe Dunăre ce vin aval, dinspre Viena, Bratislava, Budapesta, sau amonte, dinspre Delta Dunării, nu opresc aici. Totuși, cam de două ori pe lună acostează la un ponton, și nu la cel Schengen pentru care s-a investit un milion de euro și zace să ruginească, o navă încărcată cu turiști.

În jur de 150, majoritatea pensionari, din diferite colțuri ale lumii. Paradoxul este că acești turiști sunt îmbarcați în 3 autocare și pleacă către Republica Moldova, în satul Văleni. 

Acolo, la inițiativa doamnei primar, care a și contractat acest demers turistic, li se oferă un program folcloric, o masă și o degustare de vinuri, un program de 4 ore, cu tot cu deplasare însemnând 6-7 ore.

După întoarcere, turiștii urcă pe vapor și își continuă croaziera. Cu alte cuvinte, un sat poate oferi mai multe oportunități turistice decât un oraș cu o istorie încărcată. De ce? Fiindcă în afară de câțiva reprezentanți ai societății civile, ai mediului academic și ai presei, se pare că nu interesează pe nimeni.

Făcând mici „investigații”, am aflat că succesul doamnei primar are la bază o abordare pragmatică. Dumneaei a participat la un târg de turism la Viena, a promovat bine localitatea (satul Văleni) și a fost abordată chiar de armatorul navelor de croazieră, care la rândul său, printr-o firmă tur-operatoare românească a pus la punct această afacere, în fond. La Galați nu s-a găsit rețeta de succes.

Asociația Galați, orașul meu a contactat firma tur-operatoare, dar a fost informată că din păcate contractele sunt deja semnate în acest scenariu cu Republica Moldova până în 2021. Totodată, asociația a organizat o masă rotundă împreună cu mediul academic, unde au fost invitate autoritățile locale, agențiile de turism din oraș, mass-media, pentru a găsi unele soluții, trasee și obiective de vizitare atractive în oraș. Interesul a fost scăzut, câteva soluții au fost identificate, dar fără implicarea administrației locale realizarea acestui obiectiv este practic imposibilă. 

Ce așteaptă turiștii de fapt când vizitează un oraș? Istorie și agrement. Istorie avem, este un oraș unde există obiective istorice, „povești” frumoase de relatat, dar și acestea trebuie puse în valoare în primul rând prin restaurare, reabilitare și o promovare consistentă. Apoi, centrul istoric trebuie restaurat, pietonalizat pe alocuri, faleza consolidată și modernizată, regândită arhitectural. Cât privește agrementul, acesta este punctul nevralgic. Galațiul nu oferă absolut nimic din acest punct de vedere. Când ai atâta apă împrejur și nu dispui de un Aqua-park, plaje, un port de mici ambarcațiuni ce ar putea oferi plimbări pe Dunăre, sau pentru sporturi pe apă, nu există nicio conexiune navală cu alte orașe dunărene, sau pentru minicroaziere, ce pretenții mai poți emite?

Chiar și așa, Asociația Galați, orașul meu a conceput două variante de tururi de vizitare a orașului, cu obiective istorice și turistice, servirea unei mese pescărești la prânz, degustare de vinuri din regiune. Tururile au fost prezentate și transmise instituțiilor care ar putea face ceva în sensul ăsta. Nu s-a întâmplat nimic, chiar zilele trecute am văzut un alt grup de turiști trecând în R. Moldova. Până se va schimba ceva, turiștii amatori de plimbări pe Dunăre care ne vizitează orașul au ca singură variantă bacul care traversează Dunărea până la I.C. Brătianu. Trist, dar real, să nu uităm că Galațiul pierde anual mii de turiști și încasările ce ar fi asigurate de la aceștia, ca să nu vorbim despre vizibilitatea orașului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parerist check icon
    Turiștii au nevoie de activități... Pană si Cocutza Beach cred ca e desființată... La Cat's Elbow se mai fac orgii?
    Eu ma gândeam la un centru de paintball sau niște escape rooms, sau poate un roller coaster printr-o cocserie sau secție de aglomerare abandonate... Pentru cine vrea aventura într-un decor post - apocaliptic.
    • Like 0
  • Domnul Brînzan scrie despre atragerea turiştilor, în condiţiile în care gălăţenii preferă, pentru distracţii, Brăila.
    • Like 0
  • Adevarat! Sunt Galatean...imi este rusine ... asta din cauza Primarului care nu sa implicat impreuna cu celelalte autoritati sa dezvolte orasul din punct de vedere turistic . Din contra a distrus oameni ..
    • Like 0
  • Galațiul a fost transformat,de ciuma roșie,dintr-un oraș într-un târg...
    Nimic investiții,pe ici pe colo câte un loc de joacă și multe borduri și pavaje prin zona centrală...Ne merităm soarta !
    • Like 0
    • @ Ioan Hamza
      Parerist check icon
      E ceva mai complicat de atat. Galațiului a fost un targusor comercial și cosmopolit, axat pe comerț, pe unde colcaiau de la greci și armeni la englezi și americani.
      Apoi au venit comuniștii și l-au transformat într-un monstru (mono) industrial. Și când s-a dus combinatul s-a cam dus și orasul. Cei aduși cu forța de la tara la oraș au plecat înapoi..
      Orașul are nevoie să-și găsească o strategie, nu se poate baza doar pe șantierul naval și pe videochat....
      • Like 0
  • Asta în loc de oțel, probabil.
    Forjăm turismul. Sau ar trebui.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Galațiul este condus de foști comuniști sau de puii lor fără nici o pregătire pe care nu-i duce mintea decât la diferite descurcăreli pentru ei și neamurile lor.Puțin le pasă de altceva dacă oricum sunt votați.

    • Like 1
  • AlexisZ check icon
    Am tot respectul pentru gàlàteni, am rude apropiate, colegi, cunosc orasul din copilarie. Problema este ca avem de-a face, si aici ca si in alte cazuri, cu un fost oras portuar de glorie al Moldovei, targ comercial puternic, cu traditii si istorie, dar care a fost distrus si transformat intr-un oras industrial, care odata economia prabusita a decazut dramatic si nu mai are ce oferi ca potential turistic. Din pacate nu reuseste.sa atraga nici macar turistii romani, daramite pe cei straini.
    • Like 3


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult