Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

De ce l-au respins pe Mircea Cărtărescu | Suntem poporul care va trebui să fie mai înțelept decât propria Academie

Mircea Cărtărescu

Ar trebui să fie obligatoriu ca dezbaterile Academiei Române privind admiterea noilor membri să fie publice. Nu votul - acela să fie secret, cum e normal. Ci dezbaterile, cum zic. Fiindcă altfel ajungem la situații precum cea privindu-l pe Mircea Cărtărescu: cel mai important scriitor român contemporan e respins din cea mai importantă instituție de consacrare culturală & academică a României.

Iar ce e și mai grav nu e doar respingerea în sine - oricum scandaloasă. Chiar mai oribil e că, din câte se spune, argumentele împotriva lui Cărtărescu au fost că i-ar denigra pe Eminescu & Cioran, întrucât ar fi afirmat că cel dintâi a fost antisemit - iar cel de-al doilea legionar. 

Chestiuni evident adevărate, probate și răsprobate istoric - dar, se pare, intolerabile într-o Academie în care adevărul nu mai contează. Ana Blandiana s-a ridicat și a protestat, spunând că atmosfera discuțiilor din Academie e exact cea din "Săptămâna" lui Eugen Barbu sau din "România Mare" a lui Vadim Tudor. For the record, nu știu asta de la doamna Blandiana însăși, ci din altă sursă - dar am ținut să consemnez aici că mai există și oameni onești în Academie. Cărora, cum mi-au spus, le e o rușine enormă.

În orice caz, dacă nu are nimic de ascuns, Academia Română ar trebui să facă publice discuțiile și intervențiile acestea. Inclusiv textul indignat al acelui academician, el însuși prozator, pentru care constatarea lui Cărtărescu privitoare la trecutul legionar al lui Cioran e o culpă enormă și inacceptabilă, de natură să-i blocheze intrarea în Academie. Inclusiv textele acelor membri care-l acuză pe Mircea Cărtărescu de denigrarea lui Eminescu. Toate acestea ar trebui să fie conversație publică - de vreme ce Academia însăși e for public. 

Altfel, așa cum arată lucrurile acum, e limpede că o mare parte din Academia Română e locuită de spiritul naționalismului extremist de rit georgist. Ceea ce, dacă e adevărat (și Academia nu-mi dă motive să cred că nu e), e un eșec al tuturor conducerilor Academiei din '90 până azi.

Fiindcă, pe de o parte, e evident că ultimele 3 decenii sunt printre cele mai bune ale culturii române: avem o cinematografie extraordinară, o literatură așijderea, artele vizuale sunt și ele tot mai vizibile pe plan mondial, teatrul face săli pline cu spectacole la rândul lor extraordinare ș.am.d. Pe de altă parte, Academia Română nu a reușit să rețină decât prea puțin din spiritul acesta atât de viu și fertil al culturii române cu care are norocul să fie contemporană.

Încât avem acum cu toții, ca țară, exemplul unei instituții românești care ar fi putut fi extraordinară - dar a eșuat în naționalism toxic și rânced. Nu trebuie să permitem ca România să eșueze precum Academia ei.

Asta a ajuns Academia Română: trebuia să fie „așa da!"-ul nostru național, exemplul viu pentru ce putem să facem mai bine pe lume. Și a ajuns exact contrariul: „așa nu!"-ul nostru național, lecția perfectă despre cum nu trebuie să fim. Suntem, așadar, poporul care va trebui să fie mai înțelept decât propria Academie. Glumind trist, nici n-ar trebui să fie prea greu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Radsub Radsub check icon
    citind comentariile... cine e cartarescu? nu sunt un cititor care sa il inteleg. mie mi se pare o mizerie ca vea sa ajunga in mizeria de academie. vrei pensie? ca nu te recunosc eu, nu te intereseaz, dar ai volum, nu volume vandute. te intereeseraza sapca? cam asta e academia vor sapca si nu c fac
    • Like 0
  • pixel check icon
    o valoare nu are nevoia cârjei recunoașterii, acceptării, integrării, compromisului, e deasupra norilor micimii mereu vie, etern reper
    • Like 3
  • Spuneti-mi un scriitor academic din 2000 incoace!
    • Like 1
  • Sa o iau de la Brancusi incoace? Nici academicienii nu mai sunt ce au fost...Ca sa nu mai discutam despre doctori! Lumea se schimba! Speciile raman la fel.
    • Like 0
  • Citez din textul lui Radu Vancu: ”argumentele împotriva lui Cărtărescu au fost că i-ar denigra pe Eminescu & Cioran, întrucât ar fi afirmat că cel dintâi a fost antisemit - iar cel de-al doilea legionar. Chestiuni evident adevărate, probate și răsprobate istoric...” . Adevărul nu este același lucru cu etichetarea, după cum, etichetarea nu este un argument, o probă sau o dovadă istorică. Te iert de superficialitatea pe care o mânuiești pentru că am văzut că ți-ai desăvârșit profunzimea cu Mircea Ivănescu, iar asta îți spală nerăbdarea. Ce e aia ”antisemitism” când din Sem se trag atâtea neamuri, iar evreii sunt doar unii dintre aceștia? Ce e aia ”legionarism” când cânți Hora Unirii și ești ponegrit pentru asta? Opintește-te mai mult Radu Vancu, nu accepta mânjeala tainei tale naționale. Poate că Nu e vremea Cărtărăscului încă, atâta tot! Eclesiastul, parcă... capitolul 3..
    • Like 5
    • @ Niculae Moromete
      Dan check icon
      Dar sigur nu e vremea antisemiților și legionarilor, oricât și-au creat unii impresii greșite după ani de zile de eforturi ale rusiei de a sabota democrația occidentală.
      • Like 3
    • @ Niculae Moromete
      Prea Fericitul Daniel este membru din 2007!
      • Like 0
    • @ Niculae Moromete
      Radsub Radsub check icon
      surpriza! legionarii confor legii nu sunt interzisi. numai simbolurile. intr-o perioada ... ca acum au aparut. nu stiu cati din cei care au citit cioran au devenit legionari, si cat s-au gasit in scrierile lui. de aia am ajuns aici negi istoria, condamni afiliati, care au pus romania pe harta culturala pentrru 2 demeti? conform ideii ... chinezi sunt invetatori razboiului ca au inventat praful de pusca? openheimer e vinovat de milioane de morti si nu de miliarde care au curent? daca ai stat ca prostul pe plaja, sun obligat sa iti zic ameroindian? nu ca esti piele rosie? cum se zice prazit in lumea voasra dar sa nu va ofuschez?
      • Like 0
    • @ Niculae Moromete
      Radsub Radsub check icon
      mai da 2 din cap4 si cam asta e. 9 cruci si 1 ora de stiinta. cine zice aia sa nu faci chip cioplit? unde e aia. lingatorilor si votanti de cruci?
      • Like 0
  • Ovidiu check icon
    E, undeva, pe aici, un comentariu al lui Rucs, care trage, la final, o concluzie: ''Și, să fim sinceri: Cărtărescu poate are cumpărători, dar cred că are puțini cititori, realmente. Îl însoțești o vreme, apoi îți dai seama ca timpul tău merită cărți mai bune.'' Experiența asta am cam avut-o și eu. Am început cu mult entuziasm ''Faruri, vitrine, fotogtafii'', ''Poeme de amor'', ''Totul''. Am gustat și eu, (ca și Băsescu, care nu se mai sătura de citit din Cărtărăscu), poemul epic ''Levantul''. Mi-a plăcut ''Orbitor II''. Mi-am trecut, și eu, pe cartea de vizită, așa cum ne indemnase Liiceanu la lansare: ''Am citit Solenoid de Mircea Cărtărescu!!!'' ''Theodoros'', însă, recunosc, plin de umilință, nu l-am mai putut termina. Am abandonat-o dupa vreo două sute de pagini, considerând că, totuși, ajunge. Am citit Cărtărescu atât cât mi-a plăcut, n-o să mă lupt acum, ca un snob, să dau gata un roman, pentru mine plictisitor, doar pentru că autorul a luat niște premii pe la nu mai știu care edituri străine.
    Cărtărescu a fost scriitorul român cel mai tradus în perioada ICR-ului patronat de Patapievici. Nu că n-ar fi meritat, dar a fost totuși un demers exagerat ca să reduci literatura română la doar o singură persoană. A făcut parte din intelectualii lui Băsescu. Deseori, l-am văzut, în timpul demonstrațiilor din Piața Victoriei, printre protestatari, la braț cu Ioana Nicolaie. Era un om de dreapta, scrisese un pamflet, ''Baroane!'' (de altfel, nereușit), apreciat doar pentru că îl ridiculiza pe Năstase.
    Aud, acum, că a fost refuzat de academicieni. Sunt destui inși acolo care afișează un naționalism tâmp, retrograd, și care nu-l pot valida pe Cărtărescu, cel puțin din motive politice.
    • Like 3
    • @ Ovidiu
      Radsub Radsub check icon
      habar nu am cum sa iti mai dau un plus. asta e a singurul comenariu pertinent restul sunt plica
      • Like 0
  • Nu știu dacă explicația respingerii lui Cărtărescu e neapărat un așa zis naționalism toxic în Academia Română. Cred că explicația e mult mai prozaică: INVIDIA academică. „Acuzele aduse lui Cărtărescu e foarte probabil să fi fost simple pretexte. Adeseori, și nu numai la noi, ci în toată lumea, cei care au fost foarte valoroși ca profesioniști în orice domeniu, sau pur și simplu oameni buni sau cu o mare sfintenie etc au fost persecutați de-a dreptul. Păi cum să-l accepte academicienii din domeniul respectiv pe Cărtărescu să le fie coleg, când ei nu-i ajung nici până la gleznă, profesional vorbind? Fiindcă într-adevăr, indiferent de opțiunile politice sau pozițiile într-o chestiune sau alta, Cărtărescu este de departe cel mai talentat prozator român contemporan, ba chiar aș zice cel mai talentat prozator român punct. El e și poet, dar aici au excelat alții, de-a lungul timpului, începând cu Eminescu, dar continuând cu mulți alții. Dar în proză, cam nimeni nu-i poate face concurență. Se apropie un Marin Preda, să zicem, dar nu-l ajunge.
    • Like 4
    • @ Dan Cojocaru
      Rucs Rucs check icon
      Aveți ghilimele. Cui aparține citatul? Mi se pare o enormitate. Nicolae Manolescu (fiind și decedat, parca are și mai multa greutate opinia lui) ii considera ca cei mai mari prozatori postbelici pe Marin Preda și Nicolae Breban. M Cartarescu este un prozator mare, dar are niște particularități de stil care îl vor face întotdeauna gustat numai de un anumit tip de public. Este destul de nisat, pentru ca are un stil liric. El și în proza, rămâne poet. Este un lirism fluviu, amestecat cu o confesiune de larga respirație, cu eseistica și cu joc postmodern de intertextualitate. Deci, ca cititor, trebuie sa fii cumva un pic poet și un pic filolog ca să îl gusti. Apoi: este pe alocuri manierist. Forma, expresivitatea bat ideea. Nu are filon epic, nu are forță de a crea personaje. De altfel personajele sale sunt mai toate alter ego-uri proprii. Asta nu e neaparat un minus, asa e în postmodernism la mulți autori. Dar e iarăși un aspect care duce la îngustarea publicului său. O altă trăsătură, care pe mine de ex mă îndepărtează de proza lui, este cea care a fost evidențiată de criticul Alex Ștefănescu. Din paginile cartaresciene nu se desprinde dragostea de om, nici măreția condiției umane, nici a suferinței, nici empatia. Da, poți sa ramai fermecat de puterea de observație, de forța unei analogii (este mare creator de imagini), poți sa ii admiri limba română (jocul cu registrele, cuvinte recuperate, plasticitatea expresiei etc). Dar nu poti sa exclami: ce înțelegere pentru sufletul uman, ce dragoste de oameni. Mie mi se pare o răceală a observatiei, ca și o aroganta. Parca naratorul se ridica deasupra paginii sale și face cu ochiul cititorului: asa e ca mi-a ieșit fraza asta? Metafora asta? Dar când citesc o carte nu o fac doar pentru forma ei. Un mare scriitor nu trebuie sa aibă doar talent, ci și viziune, mesaj. Plus, sa ma transporte undeva - cartea lui sa fie un vehicul spre metafizic, spre extrasenzorial, prin care sa ajung la întrebări, reflecții. Nu îmi trebuie un prozator arogant care sa facă din mine cititorul arogant ca am reușit sa citesc 900 de pagini de metafore și analogii și de vise, de proiecții, de persoana 1 dilatata eu-eu-eu. Eu la școală, eu pe Ștefan cel Mare, eu în pat, eu scriitorul, eu în cada, eu mâncând, eu cascand etc etc. E un spectacol egocentric în care cititorul e ținut captiv ca martor. Dar el nu importă - dezvoltarea cititorului, călătoria lui în acest univers ficțional nu contează. Ceea ce contează este ca acest ego literar supradilatat sa găsească un martor al conștiinței sale pornite sa analizeze și sa pună lupa pe tot, inclusiv pe scamele din propriul buric. Pe scurt: mijloace de expresie superioare, mesaj și atitudine... - nu, mulțumesc. Și, sa fim sinceri: Cărtărescu poate are cumpărători, dar cred ca are putini cititori, realmente. Îl însoțești o vreme, apoi îți dai seama ca timpul tău merita cărți mai bune.
      • Like 4
    • @ Dan Cojocaru
      RazvanP check icon
      Să nu exagerăm totuși, chiar "cel mai mare"...
      Cel mai popularizat post-89, poate.

      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Îmi place. Frumos zis. Numai aprecieri de bine. Poate te-am convins de obiectivitate.
      • Like 1
    • @ Rucs
      Văd și eu că apar, în postarea mea niște ghilimele la început și nu și la un sfârșit. E o greșeală, scuze. N-au ce căuta.
      Sunt onorat și în egală măsură intimidat că ați răspuns postării mele simple și banale. De ce intimidat? Fiindcă eu nu sunt profesor, specialist în filologie, în literatură, ca Dvs, ci sunt din altă lume, mai exact sunt inginer. Deci ce am scris am scris ca un amator oarecare și, recunosc, ca un iubitor de Cărtărescu. Înțeleg că Dvs îl apreciați într-o măsură limitată dar nu-l considerați un așa mare prozator și nu-l iubiți. În domeniul literar eu sunt un fel de Bolojan, pardon! am vrut să spun bolovan și pot să exprim doar ce simt eu, la nivelul meu. Îmi e greu să dezbat aspectele tehnice ale scrisului, pe care le-ați expus Dvs, dar pot să încerc să spun de ce îl iubesc pe Cărtărescu, cu cuvintele mele, de nespecialist. Într-adevăr, scrierile sale nu dospesc de filosofie, el nu e un filosof, ci un mare IMPRESIONABIL. Ar trebui să fie un minus pentru mine, care chiar am formație interioară de filosof, nu de estet, dar... el reușeșete să mă impresioneze, să mă transpună, din lumea reală și familiară pe care reușește să o descrie atât de familiar mie, într-o lume fantastică, derivată din asta reală dar totuși alta. Iar glisarea asta o face foarte firesc, ca și când și această a doua lume, paralelă, e tot o realitate familiară. Recunosc și îmi fac mea culpa că deși îl laud pe Cărtărescu, nu i-am citit încă (dar vreau să le citesc pe viitor) cele mai puternice scrieri, cum ar fi trilogia Orbitor, Solenoid etc. Dar i-am citit scrierile de început (Nostalgia) precum și diferite povestiri mai ușor de asimilat. Dar am tupeul să comentez fiindcă de felul meu am puterea de a extrage maximum din ceea ce citesc și de a extrapola. În general am tendința asta, de a extrage esențe, de a merge în profunzime, nu de a acoperi un mare volum de scriituri. De multe ori am tendința de a reciti, din nou și din nou, scriiturile care-mi plac, de a revedea filmele care-mi plac, mai degrabă decât a consuma altele noi. Iar din ce consum, așa cum ziceam, extrag maximum de informație și trăire. Revenid. Cărtărescu NU e arogant fiindcă vorbește mai degrabă despre el și despre alter-egourile lui decât să creeze pesonaje independente puternice. E, așa cum am zis, un tip impresionabil. Într-adevăr NU e foarte umanist, foarte empatic, dar deși asta la modul absolut e un minus... lui AȘA îi stă bine, zic eu. Așa ca poet în proză... Dar el e conștient de asta și a și exprimat-o mai direct sau mai indirect în scrierile sale. E un loc în povestirea REM parcă, în care îl descrie pe băiețandrul respectiv (un alter ego evident al lui) și spune că are pe față o linie discretă de cruzime. Pare că e genul care dacă ar fi să aleagă ce să scoată dintr-o casă în incendiu, un copil sau un tablou valoros, ar alege fără ezitare tabloul. Mai apoi, în povestirea ”Cu urechile pe spate” face o întreagă analiză, cu vinovăție a răutății proprii (din nou a unui alter ego). Iar vinovăția și tulburarea exprimate sunt copleșitoare. Deci până la urmă din scrierile sale nu lipsește umanitatea, precum nici gama de sentimente puternice omenești, ci doar faptul că așa cum ziceți, e mai mult un poet în proză, decât un prozator get-beget. Pe mine a reușit să mă vrăjească și să impresioneze, eu fiind la rândul meu un caracter puternic impresionabil. Un banal exemplu. A lăsat asupra mea o puternică impresie glisarea asta a lui de la lumea reală la alta spra-reală, proprie lui. Mă șocau, mă tulburau și mă impresionau la maximum de fiecare dată când (re)citeam ”teoriile” fantastice ale Mendebilului, din povestirea cu celași nume. Și una mai mult ca celelalte: cea în care vorbește despre infinituri. La început spune că unui univers anume îi spune ”taur”, fiindcă are o punguță la gât care are un taur imprimat pe ea și își închipuie că acolo e un întreg infinit. Dar mai spune că nu există un singur infinit, ci sunt unele mai mari și altele mai mici. Dar există un infinit care cuprinde toate celelalte infinituri. Și aici vine fraza care mă copleșește pe mine efectiv: ”Mi-l închipui ca pe o turmă nesfârșită de tauri”. Extraordinar, copleștor pentru mine. Nu pentru vorbele luate ca atare, ci pentru ușurința firească cu care glisează, de la fraza de început, în care DENUMEȘTE, absolut arbitar, un infinit ca taur, iar în 2-3 fraze ajunge, în mod atât de natural, să descrie universul suprem ca fiind CHIAR ca o turmă nesfârșită de tauri, la modul propriu. O glisare halucinantă, sublimă așa zice. Dar ăsta e Cărtărescu, cel pe care am zis deja că îl iubesc. Cel care descrie atât de detaliat și firesc și apropiat lumea pe care o știm toți, lumea atât de familiară și din care la un moment dat glisează cu grație către lumea sa interioară, halucinantă, poetică, fantastică. Zicea el, tot într-o scriere, că un scriitor adevărat nu poate face altceva decât să fie sincer cu cititorii săi și cu el însuși și să scrie dspre ce simte el cu adevărat, corect și complet (am redat din memorie, imperfect, dar asta era ideea). Dvs tocmai asta îi reproșați că e prea mult EL și prea puțin altceva sau altcineva în scrierile lui. Dar sincer, deși altor scriitori le stă bine așa cum ziceți, cred că lui îi stă bine așa cum este, asta e autenticitatea și valoarea lui. Părerea mea, vorba lui nea Nicu Văcăroiu :-) :-)
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Rucs Rucs check icon
      Da, o apărare frumoasa. Nu doar impresionantă și de cititor impresionabil, ci și argumentată. Cred că d-lui Cărtărescu i-ar plăcea să citească aceasta mărturisire sinceră de lectură. Deși cu alte opinii ale dvs ar fi în puternic dezacord. Dar asta e frumusețea literaturii, să ne apropie și sa se ridice deasupra imediatului.
      • Like 2
    • @ Rucs
      Mulțumesc. Știu opiniile politice ale D-lui Cărtărescu, care sunt total opuse mie, dar chiar n-am nicio problemă cu asta, mai ales că știu că el e un om de bună credință. Așa cum ziceți, literatura lui se ridică deasupra noastră și ne acoperă, ne unește.
      • Like 3
    • @ Rucs
      Radsub Radsub check icon
      "lirism fluviu, amestecat cu o confesiune de larga respirație, cu eseistica și cu joc postmodern de intertextualitate. ... pic poet și un pic filolg"
      asa e mai am unpic sa il ilvat cu punct si vilgula ca pe rebreanu ca il dau la bac
      :)Cărtărescu poate are cumpărători, dar cred ca are putini cititori," chiar ma cgandeam cum se pot bate campii.c de curiozitateam cuparat toate cartile lui dintr-o librarie. nu era sa ma dau mare, sa nu ii las pe altii.
      sa imi spui si mie in opera lui daca a vandut mai mul de 2 mil
      • Like 0
    • @ RazvanP
      Radsub Radsub check icon
      cdaca te uiti la presedinti chiar e. cartarescu presedinte. era o gluma
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Radsub Radsub check icon
      sunt un dobitoc. am un doctorat in matematica datorita a unui poet. omul ala a definit teoria haosului, a reusit oproape ca herbert (in sf) sa o faca predictibila. ii multumesc domnulu ION BARBU. ubarbu poet asta prozator.....nu il bagam mai bine pe bacovia? ca ic pe ala nu l-am inteles. sau stanescu? ala care avea reviats ast in romania ar rebui sa in tre in academie. sunt rau. dau r cu o academie de ...nuvreau sa platesc im,pozite
      • Like 0
  • Marius check icon
    Ce sa caute cel mai citit scriitor roman in Acacademie? L-au propus la Nobelul pentru Literatura? Afara cu el. Adica nici macar nu-l lasam sa intre!

    Cine sunt cei care nu l-au votat? O gasca de persoane ajunse la varsta senectutii (securiste), o gasca care se citesc ei intre ei! Si de care n-a auzit mai nimeni!

    PS. Nici Zamfir n-a reusit sa intre multa vreme in Uniunea Compozitorilor, nici Baniciu. De Covaci ce sa mai vorbim, poate il vor primi post-mortem!

    PPS. Herta Muller este membru al Acacademiei? Cine a auzit de ea???? SIC!
    • Like 5


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult