Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

De ce sunt rasiste animațiile „Pisicile aristocrate”, „Dumbo” și „Peter Pan”?

disney

Foto: Masheter Movie Archive / Alamy / Alamy / Profimedia

Platforma de streaming video Disney+, deţinută de compania Walt Disney, a blocat accesul pentru copiii sub 7 ani la desenele cu Peter Pan, Dumbo și Pisicile aristocrate, pe motiv că ar prezenta scene cu stereotipuri rasiste. Conducerea Disney a luat decizia controversată în urma actualizărilor făcute la recomandările de conținut. Îndrăgitele filme nu mai apar în secţiunea „Copii” a platformei, dar pot fi accesate de pe un cont de adult și sunt precedate de un avertisment despre „descrieri negative” prezente în respectivele animaţii, precizează compania Disney, notează publicația The Sun.

„Acest program include descrieri negative și/sau tratament necorespunzător aplicat unor persoane sau obiceiuri. Aceste stereotipuri erau greșite atunci și sunt greșite și acum. În loc să înlăturăm acest conţinut, vrem să recunoaștem că el are un impact nociv, să învățăm din acest lucru și să lansăm o dezbatere pentru a crea împreună un viitor mai tolerant”, se arată în mesajul care însoțește desenele animate menționate pe platforma Disney+. 

Foto: Rights Managed / Mary Evans Picture Librar / Profimedia

Se crede că motivul care stă la baza interdicției animației cu Peter Pan, lansate în 1953, este pentru că are o scenă cu un trib ai cărui membri sunt denumiți „piei roșii”, un termen jignitor, mai scrie publicația.

Foto captura Youtube/ Peter Pan

Și animația Pisicile aristocrate - „The Aristocats” -, realizată în 1970, a fost supusă restricțiilor companiei Disney, pentru că are un personaj pisică siameză numit Shun Gon, ai cărui ochi oblici și dinți proeminenți au fost descriși drept o caricatură a locuitorilor din Asia de Est.

Foto: The Walt Disney Productions / AFP / Profimedia

Și desenele animate cu elefantul Dumbo, create în 1941, au acum un disclaimer, în cazul vizionării de către copii mai mici de 7 ani, fiind acuzate că ridiculizează populația afro-americană, care muncea pe plantațiile sudice.

Foto: Walt Disney Productions / AFP / Profimedia

Într-o scenă din timpul filmului pentru copii, lucrătorii negri fără chip muncesc și cântă versuri precum: „Când primim salariul, ne aruncăm banii”.


Foto: Masheter Movie Archive / Alamy / Alamy / Profimedia

În filmul de animaţie Dumbo există o scenă în care personajul principal întâlneşte un grup de ciori pe al cărui lider îl cheamă Jim Crow, un stereotip rasial care reprezintă numele generic al afroamericanului lipsit de inteligenţă, care cântă şi dansează. În plus, numele face aluzie la legile Jim Crow, legi segregaţioniste aplicate în SUA până în 1965 și îndreptate împotriva populației de culoare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Lumea traieste tot mai mult intr-o ipocrizie si decadenta care face vizibila tot pregnant scaderea nivelului de educatie a populatiei!Asa au aparut productii ca Bridgerton in care peste 50% din nobilimea de la curtea Angliei ,la inceputul sec.19,este de culoare,inclusiv regina,iar bineinteles apar si scene homosexuale caci altfel nu se aproba productia ,desi in acei ani faptasii putea fi chiar condamnati la moarte!In schimb se condamna “Pe aripile vantului” sau dispar titluri ca “10 negri mititei”!O lume tot mai penibila si va si mai rau cu Biden promovand comunitatea LGBTQ in guvern!
    • Like 6
  • S-au trezit niste imbecili degenerati, de acolo de sus, sa "cante in struna" rasei care da cei mai multi delicventi, in state si sa forteze schimbarea versiunilor unor povesti,ce au educat si bucurat, decenii la rand generatii la rand si chiar si maturi. In schimb faptul ca mai toate productiile cinematografice sunt sufocate de scene cu poponari scarbosi nu-i deranjeaza, ba din contra, este o conditie pentru ca un film sa intre in competitie. Si "oile" accepta aceasta samavolnicie asupra celor multi, accepta ca niste minoritati, de regula declasate, sa hotarasca si sa impuna majoritatii degenerarea lor. Rusine umanitate!
    • Like 4
  • Nu mai e mult și o să ajungem aici:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Idiocracy?fbclid=IwAR20tXtGao5yn7X47ad8LBZOs4HR5DZ6cjZrJ-0gwKpzcjnNJOl4sPOAuPw

    Ma refer la omenire.
    • Like 1
  • Parerist check icon
    Foarte tare. Ca sa între în competiția la Oscar trebuie sa aibă personaje din minorități și astea au fost blocate tocmai pentru ca au personaje imaginare din minorități.
    Concluzia logica ar fi ca filmele nominalizate la Oscar ar trebui interzise. Ceea ce n-ar fi o mare pierdere, multe dintre ele sunt vai de mămăliga lor, cu sau fără personaje discriminate.
    • Like 5


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult