Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

De la malul mării, cu furie: ce vedem noi, constănțenii, în oraș atunci când nu ne vin turiștii

Constanta - iarna

Foto: project-e.ro

Salariile din Constanța sunt mici. O spun statisticile, o afirmă angajatorii și o simt angajații. Realitatea este cruntă, Constanța nu se află în topul celor mai dezvoltate județe ale țării. În ceea ce privește salariile, Constanța se află între locurile 10-15 la nivel național.

Constanța este percepută ca un loc al distracțiilor estivale și cam atât

Cele nici măcar 3 luni în care este vizitată de turiști nu reprezintă un etalon al dezvoltării Constanței. O regiune nu se dezvoltă închiriind cu ora șezlonguri pe plajă sau comercializând shaorma. Salariile din Constanța sunt mici. Joburile sezoniere sunt prost plătite.

Este foarte posibil ca în viitor turiștii, așteptați 9 luni pe an, să ajungă în situația de a evita însă Constanța. Un exemplu în acest sens este costul parcării, care începând cu vara anului 2021 a ajuns să coste aproape 100 de lei pe zi, în Mamaia. Astfel, 6 zile de parcare în Mamaia adaugă încă 600 de lei la costul concediului. Sfatul meu este ca atunci când efectuați rezervarea la hotel să întrebați dacă unitatea hotelieră dispune de parcare. În caz contrar, riscați ori să nu aveți unde să vă parcați mașina, ori să fie ridicată.

Constanța nu se va dezvolta prin intermediul distracțiilor estivale

Constanța nu se poate dezvolta dacă vor fi deschise noi cluburi în nordul stațiunii Mamaia. Nu ne vom dezvolta doar fluturând chei pe marginea drumului, acțiune prin care anunțăm turiștii că închiriem apartamente cu ziua.

Mai nou, administrația locală a promovat un regulament al parcărilor aberant. Întreg orașul este transformat, stradă cu stradă, într-o imensă parcare. Aceasta este viziunea pentru dezvoltarea orașului?

Cireașa de pe tort, de la 1 noiembrie, accesul cetățenilor cu mașina în zona veche a orașului a fost restricționat. Foarte important, accesul auto va fi restricționat inclusiv pentru persoanele care locuiesc în zonă, dacă acestea nu fac dovada că beneficiază de loc de parcare propriu, cu documente care să ateste acest lucru. Vorbim despre o suprafață de peste 33 hectare, care este în primul rând cartier și apoi ar trebui să fie zonă pietonală. Restricționarea accesului afectează atât pe locuitorii din zonă, dar și pe cei ce au afaceri (restaurante, firme, diverse activități).

Ironic vorbind, pentru a aduce puțină ordine cu iz milităresc, am putea transforma toate restaurantele din Peninsulă în popote, numerotate UM1, UM2, etc. Am putea servi felurile de mâncare din gamele și de ce nu, pentru securizarea zonei, ar putea fi montate garduri de sârmă ghimpată și posturi de pază. Locuitorilor din zonă li s-ar putea impune accesul în această zonă de 33 de hectare doar între orele 06:00 – 22:00 și doar pe baza unui permis special. Este o ironie, evident, însă doresc să atrag atenția la modul în care cei care locuiesc în Peninsulă sunt tratați de către autorități.

Accesul în zona Peninsulară este restricționat prin intermediul unei bariere

În restul orașului, fără a se vopsi de multe ori nici măcar două linii pe asfalt, au apărut panouri prin care se percep bani pentru parcare. Zero investiții, doar un panou. Atâta pot autoritățile locale, ca parte a procesului de dezvoltare prost înțeles.

Parcare cu plată Constanța

Parcare cu plată Constanța

Din cauza lipsei de viziune și a lipsei de interes a autorităților am ajuns în situația de a ne „bate” de la egal la egal cu județele Olt, Bacău, Galați sau Dolj. Salariile din Constanța sunt mici. Nu vom putea reține forța de muncă înalt calificată aici

Toate administrațiile din ultimii 30 de ani și-au adus aportul, în diverse procente, la transformarea Constanței într-un imens sat cu ieșire la mare, fără oportunități pentru forța de muncă înalt calificată.

Cel mai important sector economic din Constanța este reprezentat de comerț și industria de transport, reprezentând 33,93% din angajații din oraș. Comerțul cu amănuntul asigură 6,32% din locurile de muncă din oraș. Serviciile profesionale și de afaceri reprezintă 18,57%), iar serviciile administrative și de asistență ocupă o pondere de 8,99%.

Sructura economică Constanța / Sursă: Harvard Metroverse

Mai exact, constănțenii lucrează în port, la mall, hypermaketuri și diverse magazine din oraș. Piața muncii în Constanța este complet dezechilibrată, având un caracter pro ciclic înalt. Știu că vă vin în gând navigatorii, care au salarii mari, însă pentru acele salarii sunt nevoiți să își petreacă jumătate din viață pe mare, iar impozitul pe salariu nu merge la bugetul local, navigatorii sunt plătiți de companii străine.

Ce colectează autoritățile de la navigatori? Cel mult, impozitul aferent unui salariu minim pe economie, asta în cazul în care aceștia au și un contract de muncă încheiat cu agențiile de crewing.

În rest, tranzacții imobiliare, multe.

Lipsa locurilor de muncă din domenii high tech ne gonește la propriu tinerii din oraș. Acest lucru poate părea ciudat, mai ales că suntem centru universitar.

Dar industria constănțeană unde este?

Greu de argumentat ceva în ceea ce privește industria din Constanța. În principiu, industria constănțeană este frumos desenată pe cartolinele din campania electorală. În Constanța nu există industrie și nici dezvoltare. Se promite mereu asta, însă totul rămâne la stadiul de promisiune. Nu există huburi IT, nu există oportunități pentru tinerii acestui oraș și nici speranța că în viitor ar putea exista. Nu există investiții prin care să fie create locuri de muncă. Există doar promisiuni și atât.

Se vorbește mereu despre „potențialul fantastic al orașului și județului Constanța”. Însă Constanța nu este un pol de dezvoltare

Sătui de lipsa oportunităților, tinerii pleacă masiv din oraș. Nu mai interesează pe nimeni ceea ce promit politicienii. Oamenii sunt sătui de propagandă. De la stânga la dreapta eșichierului politic toți politicienii si-au bătut joc de așteptările oamenilor. Și continuă să își bată joc. Căci locuri prin parlamentul României, prin consiliile locale sau consiliul județean vor fi mereu. Așa că așteptăm promisiunile viitoare, cele vechi sunt „îndeplinite”, pentru a ne fura votul.

Ca efect direct al lipsei oportunităților economice tinerii părăsesc Constanța

Conform Institutului Național de Statistică, în intervalul 2012 – 2020, aproape 28000 de constănțeni cu vârsta între 20 și 35 de ani au plecat din județ. 28000 de mii, da?

Într-un articol recent discutam despre strategia de dezvoltare a județului Constanța: falimentul, lipsa de viziune și subdezvoltarea.

Nu există o strategie coerentă prin care acest județ să se dezvolte, să își atingă acel potențial fantastic despre care ni se vorbește cu ocazia fiecărei campanii electorale. Actuala strategie de dezvoltare își propune truisme care chiar dacă vor fi implementate, nu se va schimba nimic. Menționez principalele obiective stipulate în acest document: dezvoltarea infrastructurii pentru transportul public și de mărfuri, creșterea calității mediului și stimularea utilizării resurselor de energie regenerabilă, precum și modernizarea administrației publice și a capacității de implicare în dezvoltarea teritorială. Sună cunoscut?

Un alt efect al lipsei de dezvoltare este valoarea salariului net pe care îl câștigă constănțenii

În Constanța, am ajuns să ne uităm cu jind la angajații din Brașov, Galați, Mureș, Prahova sau Bacău. În fiecare dintre aceste județe angajații sunt mai bine plătiți decât cei din județul Constanța. Este normal?

Datele din tabel sunt valabile pentru luna septembrie 2021. Dacă privim clasamentul pe întreg anul 2021, Constanța se află pe locul 13.

Lipsa investițiilor private plasează Constanța într-o poziție cel mult mediocră la nivel național. Nici vorbă să putem concura cu București, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Timiș sau Sibiu. Mai degrabă vom ajunge să ne duelăm în statistici cu județele Olt, Dol, Călărași sau Brăila, alături de vecinii din Tulcea.

În lipsa oportunităților și a unui climat social decent, Constanța va muri în timp ce politicienii se vor bate pentru Constanța pe afișele electorale. Salariile din Constanța vor rămâne la fel, mici. În tot acest timp, tinerii vor părăsi fără regrete Constanța.

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ați cerut și punctul de vedere al celeilalte "părți"?
    Vi s-a parut ca nu au venit turistii vara trecuta din cauza taxei de parcare prea mari? In general hotelurile asigura locuri de parcare. Pentru cei care inchiriaza camere/apartamente in blocurile din Mamaia, nu are nicio obligatie administratia sa le asigure locuri de parcare sau locuri de parcare ieftine.
    Că s-a construit haotic si ilegal, da. Este una din cauzele pentru care nu există locuri de parcare suficiente.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Tot orașul s-a axat pe căpușarea portului, țepele date la mare pe litoral și construcții imobiliare haotice și din cei am înțeles și multe ilegale. Prin urmare s-a semănat vânt și acum se culege furtuna. În rest garagara și barbologie într-un județ în care nimeni nu dorește sa schimbe nimic pentru ca fiecare se descurca pana la urma. Pentru cei de acolo, PNL sau PSD este același lucru - ca în toată țară de altfel - numai sa fie ei. Acești PNL-PSD au reușit sa ii gonească pe toți cei care doresc schimbare - ca în tot sudul și o mare parte în Moldova și acum isi fac de cap pe rând. Sa vedem acum se se întâmplă când trebuie sa isi facă de cap împreună. Cum spunea dl. Boc acum câteva zile ca au fost dușmani dar cum vor lupta împreună pentru aceasta țară. O sa vedem cât de curând ce va însemna aceasta "lupta'". Constanta este un exemplu tipic pentru România unde urmașii PCR și Securității au avut un "loc de joaca" superb primit de la D-zeu și de la natura și l-au distrus complet, exact ca într-un cartier marginas plin de familii "tradiționale".
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult