Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Descoperă gustul special românesc – Cum se fabrică brânza maturată în Salina de la Praid

La trei sute de kilometri de București sau cinci ore de mers cu mașina găsești unul dintre cele mai frumoase locuri din România - Salina de la Praid (pentru o experiență completă, click pe imagine dacă folosiți PC, tap dacă utilizați telefonul mobil).

Spectaculoasă prin felul în care li se prezintă turiștilor și specială pentru modul în care este amenajată, Salina de la Praid este vizitată de peste 200.000 de turiști în fiecare an. Pentru a ajunge în măruntaiele muntelui de sare, ei parcurg un kilometru și jumătate cu un autobuz special.

Ei bine, numele acestui loc deosebit îl găsiți și dacă priviți cu atenție pe rafturile supermarketurilor din marile orașe, unde puteți vedea o brânză specială, marca Hochland, care se inspiră de aici și împrumută savoarea locului.

Brânza Praid nu e doar un sortiment ce a împrumutat numele unui loc care e trecut în toate ghidurile turistice internaționale, ci e produsă în zonă, iar procesul e continuat și include și maturarea în salină, unde condițiile speciale o transformă într-o bijuterie culinară.

Totul a plecat de la o idee și de la încercările unor oameni care își iubesc meseria de a se autodepăși. „Ideea s-a născut în urmă cu 10 ani, când ne gândeam să folosim salina ca spațiu de maturare pentru produsele pe care le produceam în fabrica de la Sovata, la vremea aceea era vorba de cașcaval. În cele din urmă s-a renunțat pentru că nu era neapărat un spațiu potrivit pentru cașcaval. Totuși, ideea a rămas și ne-am gândit să dezvoltăm un produs care să fie potrivit pentru un proces de maturare în aceste condiții pe care ni le oferă în mod natural această salină. Ideea de a matura în Salina Praid a fost punctul de start în acest proiect. Era păcat să nu folosim aceste condiții pe care ni le oferea chiar natura, având în vedere și proximitatea între Salină și fabrică”, ne spune Kubanek Wilhelm, Manager de Productie la fabrica Hochland din Sovata.

Dar de la idee până la realitate e o distanță de parcurs, pentru că fiecare produs al brandului trebuie să respecte norme exigente de calitate, însă, în final, încercările specialiștilor Hochland au avut succes. Vom descoperi în această călătorie parcursul roților de brânză, de la culegerea și prelucrarea laptelui, până la depozitarea lor la nu mai puțin de 50 de metri sub pâmânt, înconjurate de pereți de sare.


„S-au investigat calitatea aerului, umiditatea și temperatura, iar concluzia a fost că este un spațiu optim pentru maturarea unor anumite specialități de brânză. Aerul special, încărcat de sare și temperatura constantă de 16 grade în decursul întregului an sunt două condiții care ne-au convins să facem această încercare. Ulterior s-a dovedit că aerul sărat din mină ne ajută și la formarea cojii și brânza capătă un gust și miros unice, datorită mirosului specific din salină. Bineînțeles, gustul unic al acestui sortiment de brânză e dat și de culturile specifice, dar și de condițiile care intervin în procesul de maturare”, ne-a povestit Kubanek Wilhelm Ovidiu.

„Pentru noi, Brânza Praid primește încărcătura locului, devine astfel un brand românesc. Este un produs cu care ne mândrim foarte mult. A fost un proiect care a avut susținerea internă de la toate nivelurile. Ne dorim să ajungem un brand apreciat de către români. Și nu numai, în măsura în care va exista interes și din partea celorlalte țări din grupul Hochland, pentru a importa acest produs”, speră Anca Stoica, brand manager Hochland.

De ce ar fascina acest sortiment de brânză un străin? O întrebare la care cel mai simplu răspuns ar fi să-l invităm la o degustare, așa cum, din când în când, organizează compania Hochland chiar în salină. Dar cum e mai greu să potrivim agenda tuturor doritorilor, vom face o încercare mai dificilă.

Vă vom explica, pe scurt, în imagini însoțite de o scurtă descriere, cum se produce această brânză pentru a înțelege ce o face atât de specială.

Laptele colectat este pasteurizat, apoi se face însămânțarea acestuia cu anumite culturi lactice atent selecționate. Urmează, firesc, faza de închegare. În acest moment se formează ceea ce specialiștii numesc coagul. Acest coagul se taie și se prelucrează, după care este pus într-o presă de formare. Printr-un proces de presare se ajunge, în final, la forma unei roți de brânză.

După această etapă, bucățile de brânză sunt scoase din forme și sunt introduse în saramură. Ulterior se așază pe rafturi pentru zvântare.

La zvântare, brânza se odihnește cel puțin o zi. 

Dupa zvântare, este transportată în salină. Brânza stă la maturat în salina situată la 50 de metri adâncime cel puțin 7 săptămâni.

Ce se întâmplă din momentul în care brânza ajunge pe rafturile din interiorul Salinei ne explică Kubanek Wilhelm Ovidiu, Manager de producție Hochland: „Condițiile de maturare sunt date de temperatura constantă și controlul umidității. Brânza este așezată pe rafturi și este controlată zilnic. Se fac întoarceri regulate ale brânzei pe rafturi, pentru o formare cât mai uniformă a bucăților. Se prelevează probe pentru analize fizico-chimice și microbiologice, dar și pentru degustări periodice care se fac de către o echipă de specialiști din fabrică și, în functie de rezultatul degustărilor, se decid etapele următoare ale procesului. După perioada de maturare în Salină, brânza este ambalată în roți întregi și intră într-o nouă fază de maturare, de această dată, în alte condiții. După această fază, urmează conform unui program bine stabilit, ambalarea brânzei în produs finit.”

Brânza Praid este o brânză maturată cu gust complex, robust și o consistență care prezintă note catifelate cu o aromă plină de caracter, ce amintește de pășuni montane și aerul sărat al salinei Praid.

Și încă un amănunt care face această brânză să fie specială: veți remarca faptul că unul dintre cele două sortimente de Brânză Praid este alintat cu vin.

„Alintarea cu vin, care înseamnă pentru noi stropirea cojii cu vin, se face în salină, pe parcursul procesului de maturare. Coaja produsului nostru poate fi de asemenea consumată având o aromă deosebită”, ne explică Anca Stoica, brand manager Hochland.

Rezultatul e unul aparte, o brânză care merită vizitată, în locul în care se naște, dar și gustată alături de un pahar de vin roșu, nuci, fructe uscate sau dulceață acrișoară.

Cu siguranță, va fi o descoperire memorabilă.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Adriana check icon
    Nu mi-a venit a crede cand am descoperit acest sortiment de branza intr-un magazin alimentar in Florida. Abia astept sa o gust!
    • Like 0
  • Produsul este excelent prezentat.Urmeaza sa vad cum ma impac cu branza de Praid,daca gasesc in Londra.Stie cineva vreun loc in estul Londrei de unde pot cumpara?
    • Like 0
  • Minunata ! Eu personal apreciez varianta Natur alaturi de un vin rosu sec de calitate. O branza maturata excelent la un raport pret/calitate foarte bun care acompaniaza de minune un vin rosu sec creand o combinatie de vis...nu pot decat sa recomand cu incredere !
    • Like 0
  • Interesant! E vreo sansa sa exportati si in Israel?
    • Like 0
  • Ideea nici măcar nu e nouă(vezi brînza de Năsal și Țaga-ambele în județul Cluj). Acestea două, fabricate cu adaus de bacil Doederlein (medicii vor ști ce proveniență are acest bacil), sunt ținute la maturat în niște peșteri din zona Gherla, cu anumite condiții de temperatură și umezeală, pentru ca, în final, să rezulte o brânză(de fapt cașscaval), care poate rivaliza oricînd cu cele mai vestite brânzeturi din Franța, drept care ,se pare, că au și dispărut de pe piața românească, cel puțin. Se mai pot găsi, în cantități mici, doar la Cluj și, credeți-mă, sunt extraordinare ca gust.
    • Like 1
    • @ Harald Szilagyi
      Va contrazic.Apare la Severin curent la Carefour si Kaufland branza Nasal.Aceea produs de fapt la Taga.Un produs excelent!
      Am cumparat si eu pentru Pasti o bucata de cascaval Praid.Sunt curios sa vad daca chiar e atat de buna!
      Jos palaria pentru secuime!Aceasta se ocupa de producerea laptelui si a produsului.
      Oameni saraci dar foarte muncitori.Am vazut o ferma floricola inainte de Sovata extraordinara!M-a surprins sa vad si personalul.Extrem de tanar si de muncitor.Nu stateau o clipa!
      Si fac o paralela cu o zona de langa mine,din Oltenia.Tot deluroasa.Cand trec spre casa de la tara vad,in timpul verii,fete tinere, cu vacile sau oile la pascut,cum "freaca" telefonul cu orele...
      • Like 0
  • Jos palaria. Aceasta prezentare,care este si povestea realizarii si maturarii, starneste interes si vinde produsul. Eu unul, deja suntinteresat...
    • Like 0
  • Extraordinar , tot respectul !!!
    • Like 0


Îți recomandăm

Nicolle Birta

- Maman, c'est du vrai chocolat? (mami, este ciocolată adevărată?). Întocmai ca în povești, băiețelul își lipise nasul roșu, înghețat de frig, de geamul vitrinei frumos decorate, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă. - Mais bien sûr c'est du vrai chocolat, (desigur că este ciocolată adevărată), îi răspunsese mama.

Citește mai mult

Povestile Cristinei autografe

„Pe cerul albastru, într-o casă de nori mare și albă, trăiau șase norișori frați. Cinci dintre ei erau gri, iar unul era roz. Cei gri făceau mereu glume pe seama celui roz, pentru că era altfel. Nu numai că era roz, dar atunci când norișorii făceau ploaie, el nu putea să stoarcă nici măcar o picătură. Oricât de tare se străduia. Și toți norișorii râdeau de el...”

Citește mai mult

Eataly

„Am lucrat mulți ani pentru a alege mici furnizori excelenți din Sicilia, Sardinia, Calabria, din toate regiunile din Italia. Am reușit să conving furnizorii să producă mai mult, dar la același standard de calitate. Și să le scriu și spun povestea, să le creez noi ambalaje și tot programul tehnic pentru a face față birocrației. Acum avem 2.000 de furnizori, foarte, foarte mici”, spune Oscar Farinetti.

Citește mai mult