Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„Umanitatea nu are granițe”: 6 tiruri cu produse de necesitate au plecat către Cernăuți. Oleg Roibu, eMAG: „E important să realizăm că implicarea noastră e nevoie să fie una pe termen lung”

emag - donatii

Peste 100.000 de refugiați din Ucraina au ajuns până miercuri în România, din care aproape 50.000 au rămas aici, iar alte mii de persoane așteaptă să intre pe la punctele de frontieră. Epuizați, după ore întregi prin frig, mulți cu copii de mână sau în cărucioare, trag după ei un geamantan cu câteva lucruri aruncate în grabă, fugind din calea gloanțelor. 

Poveștile lor sunt simple, scurte și tragice. Sunt mame cu copii, care au trebuit să își lase soții și tații la frontieră. De aici, viața lor arată diferit - înainte de graniță și după graniță. Pentru că e foarte posibil ca momentul despărțirii să fie ultima oară când s-au văzut față în față.

Odată ajunși în România, oamenii au fost întâmpinați de un val de empatie și căldură. Românii, impresionați de drama refugiaților ucraineni, s-au grăbit să le vină în ajutor, oferindu-le alimente, ceai cald, pături. În vămi au ajuns autocare și microbuze ale unor firme care s-au arătat dispuse să îi transporte pe refugiați până la un aeroport, gară sau într-un oraș unde erau așteptați de rude sau cunoscuți. Lângă frontieră, autoritățile române au instalat corturi, paturi și zone de servire a mesei.

Numărul inițiativelor venite din partea companiilor din România care își doresc să sprijine refugiații cu donații este tot mai mare.

„Umanitatea nu are granițe”: șase tiruri cu produse de necesitate au plecat către Cernăuți

eMAG și Tazz s-au alăturat campaniei umanitare „Umanitatea nu are granițe”, inițiate de Crucea Roșie Română. Pe 2 martie, din zona Romexpo, din București, a plecat către Cernăuți un prim convoi cu ajutoare umanitare – șase tiruri cu produse de necesitate, cinci dintre ele fiind susținute prin contribuția eMAG, în valoare de 550.000 de lei. 

Este vorba de alimente de bază, greu perisabile, precum mălai, făină de grâu, zahăr, ulei, orez, conserve, paste făinoase, cereale, produse de îngrijire bebeluși și copii - scutece de unică folosință, servețele umede. Între bunurile trimise cu tirurile sunt și pături, perne, lenjerii de pat, lanterne, generatoare electrice, baterii, produse de igienă personală, pastă de dinți, periuțe de dinți, șampon, gel de duș, hârtie igienică și materiale sanitare - seringi, ace, dezinfectant.

Convoiul a plecat miercuri de la Romexpo, cinci din cele șase camioane sunt ale eMAG, iar un partener eMAG, când a aflat despre inițiativă a cumpărat produse din banii proprii și s-a alăturat convoiului cu o dubă mai mică. Produsele vor ajunge la populația civilă din Ucraina, e rezultatul unor negocieri pe care le-a avut Crucea Roșie Română cu guvernatorul regiunii Cernăuți. 

Totodată, eMAG a donat către câteva centre din jurul Bucureștiului, saltele și pături pentru refugiații care au ajuns acolo.

„Oamenii ajută oameni”: peste 350.000 lei, strânși din donații în câteva ore 

Oricine dorește poate dona atât din aplicația eMAG, în secțiunea dedicată campaniei umanitare, cât și din coșul de cumpărături, la achiziția de produse de pe eMAG.

De asemenea, Tazz organizează pe platforma online evenimente cu chefi cunoscuți, iar toți banii rezultați din evenimente vor fi donați către Crucea Roșie Română, urmând ca valoarea rezultată din vânzările la aceste evenimente să fie dublată de Tazz.

Din fondurile rezultate, Crucea Roșie Română va achiziționa necesarul de hrană și produse sanitare pentru populația civilă ucraineană.

„Pe platforma „Oamenii ajută oameni”, împreună cu Crucea Roșie Română, eMAG a lansat o campanie de donații, iar în câteva ore de la lansare au donat 5.500 de persoane. Sumele pe care le-am colectat până în acest moment (miercuri dimineață) se ridică la 350.000 de lei. 

Răspunsul oamenilor este impresionant, am rămas foarte plăcut surprinși de donații. Noi colectăm donații prin platforma eMAG, dar colectează și colegii noștri de la Tazz, au deschis și ei o platformă. Toate donațiile vor merge către Crucea Roșie Română, care va achiziționa produse alimentare, produse sanitare pentru populația civilă din Ucraina”, a punctat Oleg Roibu, Group General Counsel eMAG.

 „E important ca noi, ca societate, să realizăm faptul că implicarea noastră e nevoie să fie una pe termen lung”

 Oleg Roibu a povestit că refugiații ucraineni cu care a interacționat personal s-au declarat impresionați de modul în care au fost primiți de români.

„În general sunt mame cu copii. Eu am interacționat cu o familie în care erau și bătrâni. Pentru aceștia poate este și mai tragic, pentru că își văd copiii care au o viață lungă în față și vor avea de suferit. În același timp, au un trecut cumva comun, legat de ambele țări implicate în conflict și le este foarte greu să înțeleagă cum s-a ajuns aici”, vede el. 

Atunci când s-a întâlnit cu familia de refugiați, oamenii i-au spus că sunt uimiți de implicarea, disponibilitatea și ospitalitatea românilor. 

„Ei mi-au povestit că se plimbau pe bulevardul Ion Mihalache și au intrat într-o cafenea, iar oamenii de acolo, când și-au dat seama că sunt refugiați ucraineni, le-au oferit cafea gratis, le-au oferit mâncare, le-au oferit bani, le spuneau că dacă au nevoie de spațiu pentru prieteni, cunoștințe ei au spațiu unde să îi găzduiască. Fără să ceară nimic. Pur și simplu, în momentul în care au fost văzuți că sunt ucraineni, oamenii reacționează într-un mod extrem de plăcut.

Cred că e important ca noi, ca societate, să realizăm faptul că implicarea noastră e nevoie să fie o implicare pe termen lung. Așa cum arată acum situația din Ucraina, conflictul va dura și atunci este important să fim conștienți că va trebui să ne implicăm pe termen lung. Și e important să rămânem cu disponibilitatea asta pe un termen îndelungat”, punctează el.

Poți ajuta și tu

Cei ce vor să se implice în sprijinirea refugiaților din Ucraina o pot face și donând pe platforma eMAG, în secțiunea dedicată sau din coșul de cumpărături, la achiziția de produse. Toate donațiile merg către Crucea Roșie Română. eMAG are o istorie în materie de campanii umanitare, organizând anterior și campania „Donează pentru linia întâi”, în demersul lor alăturându-se multe alte companii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristi Danilet - fb

Practic: Prin această soluție se atestă că toți cei care au inițiat, anchetat și judecat în cazul Danileț au greșit. Este vorba de un număr de 18 judecători români de la Inspecția Judiciară, CSM și ICCJ – printre ei și actualul președinte al instanței supreme – care au încălcat legea, sancționând pe nedrept un magistrat. În procedura de la CEDO au intervenit de partea Guvernului patru cunoscute asociații, a căror poziție a fost infirmată de CEDO. foto Facebook/ Cristi Danileț

Citește mai mult

Lia Savonea

Se spune că natura are oroare de vid. Acolo unde există un gol, el va fi umplut, indiferent cu ce, pentru că aceasta este legea naturală. Vidul din Justiție a fost umplut de Savonea. Este Savonea o surpriză? Un șoc? O revelație urâtă? A creat ea singură, ca un mastermind diabolic, rețeaua care controlează astăzi Justiția? Nu a văzut nimeni ce face?

Citește mai mult

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult