Foto: Jonathan Raa / Zuma Press / Profimedia
Magazinele de aplicații de pe telefoanele și laptopuri, dar și rețelele sociale se schimbă. De ce? Pentru că giganții din domeniul tehnologiei (Alphabet/Google, Amazon, Apple, Bytedance/TikTok, Meta/Facebook și Microsoft) trebuie să se conformeze Legii privind piețele digitale (DMA) a Uniunii Europene, care a intrat în vigoare de joi, 7 martie.
Legea vrea să genereze o deschidere a serviciilor digitale „de bază” pentru ca rivalii mai mici din industrie să aibă o cale mai ușoară și mai ieftină de acces la date sau să concureze pe platformele companiilor din Big Tech. Pentru a face acest lucru, DMA stabilește un set de criterii obiective clar definite pentru a identifica ceea ce se numesc „gatekeepers”, adică paznicii porților internetului, după cum notează și CNBC.
Concret, acești paznici „gatekeepers” sunt platforme digitale mari care furnizează servicii cum ar fi motoarele de căutare online, magazinele de aplicații sau serviciile de mesagerie. Gatekeepers vor trebui sã respecte obligațiile și interdicțiile enumerate în DMA.
DMA este unul dintre primele instrumente care reglementează în mod cuprinzător puterea pe care o au cele mai mari companii digitale. DMA completează, dar nu modifică normele UE în materie de concurență, care continuă sã se aplice pe deplin.
Autoritățile europene de reglementare au făcut un pas important prin impunerea unor noi reglementări pentru marile companii din domeniul tehnologiei, pornind un val de schimbări care vor avea un impact major asupra unor jucători importanți precum Apple și Google, așa cum arată și publicația Fortune.
După cum precizează Washington Post, reglementările includ abordări inovatoare în ceea ce privește descărcarea aplicațiilor pe iPhone, rezultatele de căutare distincte pe Google și integrarea unei interfețe unificate care sã le permită utilizatorilor să converseze prin diferite aplicații.
UE vrea să spargă zidurile digitale construite de marile companii din tehnologie
Noile reguli sunt pregătite sã spargă monopolurile tradiționale menținute de giganții din domeniul tehnologiei, introducând experiențe mai ușor de utilizat și mai interoperabile. Una dintre cele mai notabile schimbări este așteptată în ecosistemul de aplicații, în special pentru iPhone-uri, deoarece utilizatorii vor avea la dispoziție noi metode de descărcare a aplicațiilor. Această mișcare pune în discuție natura opacă a App Store și are ca scop sporirea concurenței și a posibilităților de alegere ale utilizatorilor. Google, gigantul motoarelor de căutare, se va confrunta și el cu ajustări în ceea ce privește prezentarea rezultatelor căutărilor.
DMA urmărește sã încurajeze concurența loială, asigurându-se că serviciile și companiile alternative beneficiază de condiții de concurență echitabile atunci când utilizatorii căuta informații. În plus, implementarea unei interfețe unificate pentru mesagerie în diferite aplicații este o măsură revoluționară. Utilizatori vor putea comunica fără probleme pe diferite platforme, eliminând barierele dintre diferitele servicii de mesagerie.
DMA a fost concepută pentru a deschide ecosistemele tehnologice prin prevederi care vizează să ofere utilizatorilor mai multe opțiuni și să le permită să își aleagă propriile browsere web, magazine de aplicații sau motoare de căutare, în loc să rămână doar în sistemul unei singure companii. Legea intră în vigoare după mai mult de un deceniu de investigații și amenzi antitrust de mare amploare împotriva unor companii precum Google, Meta și, cel mai recent, săptămâna aceasta, Apple. Compania americană a primit o amendă de 1,8 miliarde de euro pentru că a încălcat legislaţia europeană în domeniul serviciilor de streaming audio.
Pe scurt: Apple va fi obligată să permită pentru prima dată ca magazinele de aplicații alternative să funcționeze pe iPhone-uri, utilizatorii Facebook vor putea să-și separe conturile de profilurile de Instagram, iar Microsoft le va da oamenilor mai mult cuvânt de spus în ceea ce privește aplicațiile pe care le folosesc în sistemul său de operare dominant Windows. Pentru a sparge zidurile digitale, DMA va cere, de asemenea, ca platformele de mesagerie precum WhatsApp să le permită utilizatorilor să trimită mesaje text prietenilor care folosesc Signal sau Telegram.
4 moduri în care Legea UE privind piețele digitale va schimba industria tehnologiei
Politico a făcut o selecție a celor mai importante 4 moduri în care Legea UE privind piețele digitale va schimba tehnologia:
1 - Reguli mai stricte de confidențialitate pentru reclamele direcționate
Companiile de tehnologie trebuie să ceară acum consimțământul utilizatorilor pentru a partaja datele introduse într-un serviciu cu un alt serviciu pe care îl operează. Spre exemplu, Meta (compania-mamă a Facebook) a întârziat lansarea în UE a serviciului său de socializare Threads - conceput pentru a concura cu X (fostul Twitter) - deoarece inițial a cerut utilizatorilor să se înregistreze cu contul de pe o altă platformă a campaniei.
Un alt exemplu este Google, care le cere utilizatorilor să aleagă cu ce servicii doresc să își partajeze datele: Search, YouTube, Ads, Google Play, Chrome, Google Shopping sau Google Maps. În plus, Google îi avertizează pe utilizatori că s-ar putea să nu le placă noile setări, deoarece experiența va fi „mai puțin personalizată”. Asta înseamnă că diferitele platforme ale companiei nu vor beneficia întotdeauna de datele personale ale utilizatorilor pentru a le oferi recomandările pe baza istoricului lor stocat de Google.
2 - Îți poți alege propria aplicație pentru a experimenta lucruri în online
Marile companii de tehnologie vor trebui, de asemenea, să eticheteze în mod clar ce părți ale software-ului lor fac parte din propriul sistem, cum ar fi aplicațiile „Cameră și Fotografii” ale Microsoft Windows 11. Acest lucru are ca scop să le permită utilizatorilor să decidă dacă doresc să le păstreze sau să aleagă un serviciu rival care face același lucru. Utilizatorii Google Android și Apple iOS ar trebui să poată alege browserul preferat dintr-un ecran de alegere pentru a înlocui setările implicite furnizate de companii.
3 - Poți căuta anunțuri și le poți compara
La rezultatele căutării pe Google se va adăuga o nouă casetă de tip „carusel” cu anunțuri de pe site-uri de comparare a prețurilor atunci când căutați un hotel. Acest lucru imită ceea ce utilizatorii europeni văd deja pe Google Shopping atunci când caută un produs, obținând instantaneu fotografii ale unor produse similare pe care ar vrea să le cumpere. Noua funcție este o modalitate sugerată de Google pentru a respecta interdicția DMA de a-și favoriza propriile servicii. Luna trecută, compania americană a început să testeze acest sistem în Germania, Franța, Cehia și Marea Britanie.
4 - Acum ai la dispoziție magazine de aplicații alternative
Apple a rezistat mult timp cererilor dezvoltatorilor de jocuri de a putea vinde aplicații în cadrul magazinului de aplicații al companiei. Compania fondată de Steve Jobs invocă securitatea pe care o poate oferi atunci când deține controlul total asupra aplicațiilor din App Store, deoarece aplicațiile neautorizate ar putea fi un vector pentru realizarea de infracțiuni cibernetice. Criticii au declarat că Apple dorește, de asemenea, să păstreze un control strict asupra modului în care obține bani de la dezvoltatorii care se bazează pe dispozitivele și software-ul său pentru a vinde produsul lor utilizatorilor de iPhone.
Dar acest lucru se schimbă odată cu intrarea în vigoare a DMA. Apple va trebui să permită pentru prima dată existența unor magazine de aplicații alternative pe iPhone-uri. Iar împătimiții de jocuri vor avea o serie de noi opțiuni. Microsoft lucrează la un magazin de aplicații pentru jocuri, în care va găzdui jocurile de succes precum „Call of Duty” și „Candy Crush”. Totodată, platforma de streaming muzical Spotify - care se află deja în luptă cu Apple din cauza termenilor și condițiilor din App Store - a anunțat că își va dezvolta propriul magazin de aplicații pentru a le găzdui pe produsele Apple.
Apple a avertizat că modificările aduse de UE subminează securitatea dispozitivelor sale, permițând încărcarea de software potențial periculos pe telefoanele sale prin intermediul magazinelor de aplicații din afara Apple. Comisia Europeană s-a arătat sceptică față de acest argument, iar Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurenţă, a afirmat că marile companii pot într-adevăr să aibă o tehnologie sigură și cu mai multe magazine de aplicații.
Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurenţă. Foto: Monasse Thierry/ANDBZ/ABACA / Abaca Press / Profimedia
Lupta dificilă a UE împotriva puterii pe care o au marile companii de tehnologie
Așa cum remarcă presa de la Bruxelles, UE se vede depășită de resursele umane atunci când vine vorba de punerea în aplicare a Legii privind piețele digitale. Cu alte cuvinte, o mare problemă cu care se confruntă probabil cea mai mare reorganizare a aplicării normelor antitrust digitale din lumea occidentală este cea a personalului. Noua „poliție digitală” a Comisiei Europene dispune de aproximativ 80 de persoane pentru a verifica dacă unele dintre cele mai bogate companii de tehnologie din lume respectă normele menite să le facă să cedeze teren concurenților mai mici.
Giganții din domeniul tehnologiei riscă amenzi de până la 10% din veniturile lor globale și chiar posibile ordine de vânzare a unora dintre serviciile lor dacă încalcă DMA.
Comisia Europeană se află acum sub presiune pentru a demonstra că noile norme vor face diferența, deoarece se confruntă cu contestațiile companiilor cu privire la limitele legii și cu apelurile concurenților de a acționa împotriva giganților din domeniul tehnologiei care, în opinia lor, nu se conformează. Potrivit oficialilor europeni, obiectivul principal al DMA este de a oferi cetățenilor din UE o mai mare libertate de alegere în mediul online.
„Avem resurse limitate”, a declarat luni, în conferință de presă, Margrethe Vestager. Luna trecută, ea a recunoscut că autoritățile de reglementare din UE au fost „întotdeauna depășite numeric” de armata de experți a marilor companii de tehnologie.
A face ca DMA să funcționeze corect este crucial pentru viitorul UE, potrivit lui Anu Bradford, profesoară de drept și autoare a unei cărți despre reglementarea digitală, care a inventat expresia „efectul Bruxelles” pentru modul în care reglementarea UE poate fi resimțită în întreaga lume. Bradford spune că credibilitatea UE în calitate de organism de reglementare depinde de capacitatea sa de a transpune aceste legi în rezultate reale pe piață.
Direcția generală de concurență a Comisiei Europene plănuia să angajeze un economist-șef și un responsabil principal pentru tehnologie, care să conducă măsurile de aplicare a legii împotriva companiilor puternice din domeniul tehnologiei care eludează normele antitrust ale UE. Încă nu a reușit să facă acest lucru, iar Comisia a publicat din nou, marți, anunțuri de angajare pentru ambele funcții. Pentru a verifica funcționarea DMA, Comisia Europeană va avea nevoie de specialiști în date, calculatoare, inteligență artificială și, de asemenea, de oameni cu expertiză în economie comportamentală sau în cunoașterea de bază a comportamentelor.
Comisia se bazează, de asemenea, pe ajutorul autorităților naționale din domeniul concurenței, o parte din personal fiind trimis la Bruxelles pentru a lucra la cazuri. Autoritatea olandeză de reglementare în domeniul concurenței a detașat doi dintre funcționarii săi la centrul UE de la Bruxelles pentru a lucra la DMA. Alte agenții, precum cele antitrust din Franța și Germania, au fost nerăbdătoare să se implice.
Însă, un obstacol major va fi probabil reprezentat de instanțele de judecată ale UE, unde unele companii contestă deja DMA și unde companiile mai mici de tehnologie ar putea intenta procese pentru a cere o acțiune din partea UE.
Apple, Bytedance și Meta au făcut apel la decizia UE de a fi catalogați drept „gatekeepers” pentru anumite servicii digitale. Apple a argumentat că App Store și browserul Safari ar trebui considerate servicii separate pe laptopuri, iPhone și iPad, astfel încât nu ar trebui să îndeplinească criteriile DMA. Deja, Microsoft și Apple au obținut cu succes dreptul ca unele dintre serviciile lor să fie scoase de sub incidența celei mai stricte supravegheri antitrust.
Capacitatea Comisiei Europene de a pune în aplicare DMA este, în cele din urmă, un test al credibilității UE. Bradford consideră că UE „trebuie să aibă curajul, convingerea, abilitățile și resursele necesare pentru a-și ocupa locul de guvernatoare a societății”, altfel nu va face decât să creeze contextul în care companiile de tehnologie sunt cele care conduc societatea europeană.
În altă ordine de idei, peisajul tehnologic global este martor la o interacțiune complexă a reglementărilor. Se încearcă acum găsirea unui echilibru între promovarea inovației, protejarea confidențialității utilizatorilor și limitarea dominației percepute a marilor companii de tehnologie.
Pe măsură ce reglementările intră în vigoare, rămâne de văzut cum vor remodela aceste schimbări peisajul digital și cum vor influența strategiile marilor companii de tehnologie. Negocierile și conflictele în curs de desfășurare între autoritățile de reglementare și giganții din domeniul tehnologiei sugerează că bătălia pentru control și influență în domeniul digital este departe de a se fi încheiat.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
De ce platformele sunt obligate in schimb nu face nimic UE pentru restul? Ca sa ma fac inteles am sa dau exemple.
Sa oblig magazinul apple sa vanda si alte aplicatii: de ce ma opresc la magazinele digitale? de ce nu oblig Carrefour sa vanda produse Aro (marca proprie a Metro)? sau de ce sa nu oblig Volvo sa vanda piese Mercedes? Sau si mai rau, de ce nu am dreptul eu ca si consumator sa montez pe masina mea Mazda piese de BMW? si exemplele pot continua.
raspunsul eu unul cat se poate de simplu: pentru ca acest lucru ucide concurenta. vor ajunge sa faca toti acelasi lucru si sa vanda la acelasi pret. practic, legea nu mai permite unei companii sa fie mai buna la ceva decat alta.
mai dau un exemplu: inainte sa fim in uniune, importam in tara un produs care evident era supus taxarii. am mers in vama sa platesc taxe si am fost pus sa pletesc taxe la o suma mai mare decat pretul produsului. de ce? pentru ca aveam (inca exista pentru produse din afara UE) ceea ce se cheama valoarea in vama. adica eu ca si companie, nu puteam sa import la un pret mai mic ca nu ma lasa legea. adica nu puteam sa fiu mai bun la pret decat concurenta. cine pierdea? consumatorul final care platea mai mult chiar daca eu as fi reusit sa ieftinesc produsul.
nu in ultimul rand, oamenii astia reglementeaza cai verzi pe pereti. au fost multe platoforme care au disparut in timp, pur sis implu pentru ca au aparut altele mai bune, mai competitive. ex: hi5 pentru cine isi aminteste, motorul de cautare yahoo. si multe altele. piata libera este cel mai bun regelmentator in opinia mea si nu legi artificiale cu tendinte comuniste de egalizare.
Acum, revenind la idee, a-i obliga pe cei mari sa faca o piata deschisa ii pune in situatia de a deveni strategici. nu o sa ne mai putem lipsi de ei pentru ca odata cu ei pica tot. adica intocmai legea asta ii pune in situatia de monopol!
Nu in ultimul rand, de ce oare credem ca buturuga mica nu poate rasturna carul mare daca istoria ne arata contrariul. Motorul de cautare Yahoo si compania din spate erau uriasi cand a aparut Google. Rezultatul il stim cu totii. De ce am ajuns aici? Nu pentru ca a avut Yahoo un management prost ci pentru ca situatia a fortat Google sa caute alternative ca sa bata Yahoo.
Atunci cand supra reglementam un domeniu ajungem in situatia in care orice serviciu nou, in loc sa caute sa inoveze ca sa fie mai bun, e pus in situatia de a se conforma si ajunge sa nu poate fi niciodata mai bun. Cel mai probabil se vor face companii separate pentru managementul pietelor (storurilor) si se va ajunge sa contribuim cu totii cu o mica taxa pentru a sustine existenta lor.
Exemplul cu Netscape nu sta in picioare. Android a aparut intocmai datorita comportamentului Microsoft. Deci s-a intamplat exact ceea ce spuneam mai sus, exact precum in situatia Yahoo. Cand o companie are un comportament "abuziv", practic o scoate lumea de pe piata alegand alternativa. Nu e nevoie de legi pentru asta, se cheama legea bunului simt. :)
ar fi fost foarte greu ca un nou sistem de operare sa aiba succes brusc pe miliarde de PC-uri. multe vin cu legacy si nu ai cum sa schimbi din alte motive (ex: nu sta nicio banca sa plateasca schimbarea SO de pe bancomate si a aplicatiilor de bancomat). a fost mult mai usor sa concurezi la SO cu o piata in facere, aceea a palm-urilor. asa a fost androidul mult mai usor de adoptat atat de producatori cat si de consumatori si a castigat foarte repede piata in ciuda faptului ca windows era deja pe multe device-uri. poate e chiar interesant sa ne gandim, cum ar fi aratat evolutia asta daca exista reglementarea inca de pe atunci. eu cred ca windows (mobile) nu mai pierdea piata. si consumatorii au adoptat android nu pentru ca era mai bun (ca nu era), ci pentru ca windows si MS aveau o reputatie proasta din cauza IE, a blue screens, a pb de securitate si a sistemului de licentiere in general. Nu, nu pentru apple a fost facut android. ok, se bateau cu acelasi gigant, dar asta e alta poveste. Eu nu inteleg cum iti pare normal sa nu fi privat de diverse limitari cand tu faci alegerea. daca orice joc e show stopper pentru tine si jocul nu e disponibil pe o platforma, pur si simplu alegi alta platforma. e ca si cum ai spune ca vrei functionalitatea de supercar dar ceri sa te coste ca o dacie. pur si simplu faci o alegere in functie de ce primeaza. pe logica pe care o propui, ar trebui sa pot cere ca samsungul meu sa aiba display interschimbabil, ca vreau eu o rezolutie mai buna. sau o alta baterie. care e limita in astfel de cereri? da, legiutorii pretind ca pleaca de la consumator, dar legiferarea se duce la producatori si orice obligatie se traduce in costuri care sunt impuse intr-o forma sau alta consumatorului. nu stiu detalii despre Fortnite dar sunt 100% convins ca e o problema care se reduce la bani/costuri de o parte sau alta. deci, ce o sa se intample? o sa fie disponibil iar in apple store, cu costuri. cine le suporta? consumatorul final. deci pentru cine legifereaza in fapt legiuitorul? din punctul meu de vedere, legea trebuie sa priveasca efectele si efectele nu sunt cele de dorit.
cheltuielile de dezvoltare ale epic games trebuiau luate in calcul prin contracte clare. e ca si cum eu produc eleroane pentru sandero si m-as supara pe dacia ca nu mai produc sandero si eu nu am cui sa vand, si eventual sa cer sa faca ei masina de asa natura sa imi permita mie sa pun in continuare acelasi eleron ca eu am investit in presa care le face.
in fine, eu cred tare in buturuga mica. nu are treaba cu gigantii si cu cat o firma e mai mare cu atat e mai usor de batut la unele lucruri. eu ma opresc aici. numai bine!