Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

După 14 ani în străinătate, Maria a înțeles că viața nu e în altă parte și s-a întors acasă. „Îmi bucură sufletul că reușesc să vând un produs românesc pe Amazon, acolo unde 95% din marfă provine din China”. Republica antreprenorilor

Wolves

Probabil că știți deja modelul unui business pe Amazon. Identifici unul sau mai multe produse pe care să le imporți din China, creezi o identitate vizuală, aloci un buget pentru un set de fotografii profesionale și promovare, iar dacă ai identificat bine nișa, te poți bucura de succes. Este modelul care a inspirat-o și pe Maria Lupucz, doar că ea a ales să vândă un produs fabricat în România. Mai exact jucării din lemn educative de inspirație Montessori, meșterite de soțul ei, într-un atelier de tâmplărie din apropiere de Oradea, pe care le vinde sub brandul Wolves WoodWorks.

Povestea Wolves WoodWorks a început la sfârșitul lui 2019, după ce cu un an în urmă, Maria și soțul ei Ladislau au decis să se întoarcă în România. Petrecuseră 7 ani în Germania și alți 7 în Austria.  

„Noi venim din cu totul alte domenii decât ceea ce facem acum. Am plecat în urmă cu 14 ani în Germania, apoi am mers în Austria, acolo unde l-am născut și pe David, băiețelul nostru, în 2016. Am plecat pentru că voiam să renovăm casa și ne propusesem să stăm un an-doi, cât să strângem banii necesari, dar s-au făcut 14. Apoi, în 2018, din cauza unui eveniment nefericit din familia noastră, mi-am schimbat perspectiva asupra vieții și am început să apreciez mai mult familia și timpul petrecut împreună. Așa că am hotărât să ne întoarcem și să încercăm să facem ceva aici”, povestește Maria. 

Pasiunea pentru tâmplărie a soțului ei, care avea deja un atelier unde făcea mobilă la comandă, interesul Mariei pentru decorațiunile interioare și apoi pentru educație, când a devenit mamă, i-au condus către primul produs pe care aveau să-l comercializeze pe Amazon: o jucărie de inspirație Montessori, cu ajutorul căreia copiii de vârstă preșcolară pot învăța cifrele prin corespondență unu la unu, asociindu-i fiecăreia cantitatea corespunzătoare prin introducerea unor tije de lemn, ceea ce le dă și posibilitatea de a se autocorecta.

De ce direct pe Amazon?

Pentru că este o piață mare, iar americanii sunt foarte familiarizați cu shoppingul online, spune Maria. Dar și pentru că, inițial, a văzut la unul dintre prietenii ei, care vinde tot jucării, că poți crește un business pe Amazon, și a găsit argumentul de a încerca aceeași „rețetă”. Însă nu oricum.

Timp de 3 luni, a urmat unul dintre cursurile susținute de cei care au deja afaceri de succes pe Amazon, și a învățat cum să folosească platforma, experiență pentru care a plătit 1.500 de dolari.

În relația cu Amazon, Maria utilizează sistemul fulfillment, ceea ce înseamnă că ea trimite marfa în Statele Unite și partea logistică – ambalarea și livrarea – iese din datoria sa. Bineînțeles că aceste servicii vin cu niște costuri, care se adaugă celor cu transportul cu avionul și cu promovarea, absolut necesară pentru a deveni vizibil și a vinde.

Pentru că pe lângă piața mare la care ai acces și clienți obișnuiți să cumpere cu ușurință online, Amazon oferă contra cost și posibilitatea promovării targetate. Iar faptul că Maria vinde un produs fabricat în Europa îi oferă un avantaj competitiv, în condițiile în care aproape toate produsele comercializate pe platformă vin din China.

„Cel mai greu este până începi să primești review-uri, pentru ca oamenii să înceapă să aibă încredere în produs. Sunt mai multe modalități de a le obține. Ai un buton de request review pe care îl poți folosi după achiziție, iar Amazon oferă bonusuri celor care oferă astfel de recenzii sau trimite produse gratuite în schimbul exprimării părerii despre acestea”, explică Maria.

O piață mare și o concurență pe măsură

Dincolo de oportunitățile pe care le oferă o platformă ca Amazon, există și numeroase provocări. Concurența este foarte mare și trebuie să ai un preț competitiv, pentru că obișnuința de a cumpăra online a americanilor implică și obiceiul de a căuta până găsesc un preț bun, indiferent cât costă produsul.  

În plus, sunt foarte familiarizați cu retururile și de multe ori comandă 3-4 produse de același fel și îl opresc doar pe acela care le place mai mult, iar pe celelalte le trimit înapoi. Mai ales că serviciul este gratuit.

Clienții Wolves WoodWorks sunt în special mame și bunici, dar și grădinițe sau școli, care reprezintă 5% din clienți. Procentul poate părea mic, dar este unul foarte bun pentru un produs de nișă, spune Maria.

Într-o lună bună, Maria poate primi și 500 de comenzi, dar încă este potențial de creștere.

„Vrem să venim și în Europa, dar deocamdată ne-am propus să ne stabilizăm mai întâi acolo, pentru că există încă potențial de creștere. Trebuie să ne mărim capacitatea de producție și pentru asta tot reinvestim, astfel încât să avem un stoc mai mare. În România mi-ar fi fost mai ușor, pentru că aș fi încasat banii automat și aș fi avut un cash-flow mai mare decât acum când Amazon transferă banii o dată la două săptămâni. Numai că în România, piața fiind mică, aș fi avut nevoie de o mai mare diversitate”, spune Maria.

„Îmi bucură sufletul că reușesc să vând un produs românesc pe Amazon”

În prezent, Maria și soțul ei lucrează la lansarea celui de-al doilea produs, care nu este din lemn și pentru care unele etape ale producției vor fi externalizate. Asta în condițiile în care capacitatea de producție este limitată și de faptul că soțul Mariei face și mobilier la comandă pentru clienți din România, iar investițiile depind direct de evoluția business-ului.

Până la extinderea în Europa, Maria se gândește să colaboreze cu câțiva distribuitori de pe piața locală, așa cum sunt site-urile specializate de jucării sau librăriile, dar nu ia în calcul să-și deschidă un magazin fizic, pentru că nu poate susține diversitatea de care e nevoie pentru asta.

„Îmi bucură sufletul că reușesc să vând un produs românesc pe Amazon, acolo unde 95% din marfă vine din China. Poate că în urmă cu câțiva ani nu aș fi avut același sentiment, dar faptul că am stat atât de mult în străinătate, mă face să mă simt altfel. Este un soi de mândrie de care devii mai conștient atunci când ești plecat și îi vezi pe străini se bucură și știu să valorifice tot ce au”, spune Maria. 

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj, flexibilitate, deschidere la oportunități.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Sigur că e nevoie de bani, dar altfel, în România e mai ușor să începi un business. Forța de muncă e mai ieftină, iar costurile cu spațiul și cu producția sunt mai mici.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Deocamdată nu.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Acum mi se deschid tot felul de oportunități și primesc tot felul de oferte, iar asta este o confirmare că sunt pe drumul cel bun.

Ce este antreprenorul? Acea persoană care îi inspiră pe cei din echipa cu care lucrează.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 20.000 euro

Număr de angajați: 2

Cifra de afaceri: N/A

Profit: N/A

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cat tr costa amazonul? Ce preturi ai?
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult