Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„După ce m-am plimbat ca bezmetica 6 luni, cu caserolele cu plăcinte și prăjituri prin tot Iașiul, mi-am dat seama că trebuie să schimb strategia și să-mi deschid propriile magazine”. Republica Antreprenorilor

Nicoleta Hritcu - FB

Foto: Facebook/Nicoleta Hritcu

Vrei să fii antreprenor? O sarcină neplanificată, primită cu reticență de angajator, identificarea unei nevoi nesatisfăcute în Iași și hotărârea de a construi ceva de care să fie mândră, au determinat-o pe Nicoleta Hrițcu să răspundă afirmativ acestei întrebări venite de pe un afiș care promova un curs de antreprenoriat. Șapte ani mai târziu conduce, împreună cu soțul ei, un business de 2,5 milioane de euro, se pregătește să relanseze un nou concept și speră ca în 5 ani să deschidă și o fabrică de biscuiți. Pentru că da, se poate și în România, se poate și la Iași.

Nicoleta Hrițcu a deschis Cuptorul Moldovencei în februarie 2013, după ce a participat la un curs de antreprenoriat și a aflat de programul guvernamental prin care se ofereau 10.000 de euro nerambursabili celor care își deschideau pentru prima dată o firmă. Peste banii primiți de la stat a mai pus 11.000 de euro, obținuți din vânzarea unui teren, și a deschis primul laborator și punct de vânzare, în spatele unui hipermarket. Avea cu totul 50 de metri pătrați. Afacerea s-a dezvoltat de la an la an, astfel că în 2020 producția va fi mutată într-o hală de 600 de metri. Până să ajungă aici, Nicoleta a schimbat strategia business-ului după numai 6 luni, a făcut o nouă investiție de 20.000 de euro și a jucat rolul antreprenorului-orchestră care, dacă nu era în laborator ajutând la producție sau nu stătea la vânzare, se urca în mașină ca să facă aprovizionarea sau vizita băcănii, cafenele și magazine în încercarea de a-și găsi distribuitori.

Gata, nu se mai poate! O să îmi asum eu riscurile

Nicoleta a fost actriță, dar a renunțat pentru că “lucrurile se mișcau greu”, și a terminat Facultatea de Economie. Ulterior a lucrat în marketing, apoi ca analist financiar și gestionar la o galerie de artă. Când, în sfârșit, își găsise un job care îi plăcea cu adevărat, la o firmă de distribuție de produse horeca, a rămas însărcinată și, din reacția pe care a avut-o angajatorul ei, și-a dat seama că nu se mai putea întoarce la același loc de muncă.

“Așa aveam o hotărâre în mine, încât atunci când am văzut afișul pe care scria « Vrei să fii antreprenor?», am zis “gata, nu se mai poate. O să fac eu ceva, o să-mi asum riscurile. Știam să fac prăjituri, dar nu eram expertă. Știam însă de acasă ce înseamnă bun. Eram după al doilea copil și voiam să mănânc ceva bun. Și tot timpul, desertul pe care îl mâncam lăsa de dorit. O dată, de două ori. Și mi s-a aprins becul. Chiar nu știe nimeni în orașul asta să facă o prăjitură ca lumea, care nu aibă o grămadă de rom și culori turbate? Cu becul ăsta aprins și cu cunoștințele pe care le aveam – știam cum trebuie să arate un plan de afacere, că trebuie să fie o cerere neacoperită - lucrurile s-au legat”, își amintește Nicoleta.

Foto Facebook/Cuptorul Moldovencei

În februarie 2013, după ce a terminat cursurile de antreprenor și a obținut finanțarea, Nicoleta a deschis primul laborator de cofetărie și patiserie. Investiția inițială a depășit 20.000 de euro, diferența fiind acoperită din vânzarea unui teren al soțului ei, care a intrat propriu-zis în afacere abia acum 3 ani. A fost nevoie să își păstreze jobul pentru a-și susține familia până când business-ul a început să intre pe profit. 

„Distribuitorii puneau un adaos mai mare decât puneam eu ca producător. Nu era corect!”

Inițial, Nicoleta s-a gândit că va face distribuție prin revânzători: magazine, cafenele și băcănii. Dar și-a dat seama că produsele sale ajung să fie foarte scumpe și, pe cale de consecință, vânzările erau slabe.

“Toată lumea punea un adaos mai mare decât puneam eu ca producător. Nu era corect. Le-am zis maxim 15% și nu au fost de acord. Acela a fost un moment de răscruce și am decis să schimb strategia și să lucrăm prin puncte proprii de vânzare. Să nu mai umblu eu bezmetică cu plăcintele după mine și să am grijă ca magazinul meu să fie bine poziționat, vitrina să fie plină, frumoasă și curată”, spune Nicoleta.

Văzuse că există cerere și prinsese curaj. A luat un credit de nevoi personale și s-au mutat într-un laborator mai mare și au început să deschidă propriile magazine. Unul pe an. Astăzi, Cuptorul moldovencei care 5 magazine și 2 laboratoare, unul de patiserie și unul de cofetărie. Urmează al șaselea anul acesta, care îi va asigura o acoperire completă în Iași.

Odată ce producția va fi mutată în hală, Nicoleta va analiza posibilitatea de a face distribuție și prin intermediul lanțurilor de retail, dar cu un portofoliu foarte redus de produse. 

Cum ajungi la un portofoliu matur de produse: introduci, aștepți, decizi

Și în ceea ce privește portofoliul de produse, Nicoleta a schimbat strategia. Mai precis, s-a adaptat. A început cu 12 produse tradiționale – plăcinte, prăjituri de casă și torturi specifice zonei Moldovei, dar apoi, după ce a testat „prăjiturile copilăriei” – savarină, ecler, amandină și boema – și a văzut că oamenii erau înnebuniți după gustul de odinioară, le-a introdus în portofoliu și le-a păstrat până azi pentru că se vând “cu sutele pe zi”. O altă categorie de produse o reprezintă copturile, adică cornulețe, checuri și cozonaci, dar în Cuptorul Moldovencei se coc ocazional și cheesecake-uri, iar lângă torturile tradiționale, își găsesc loc și mousse-urile.

“Am adaptat, am modificat, până am ajuns la un portofoliu matur, în care am adăugat rar câte un produs și, eventual, a plecat altul. Acum sunt 60 de produse. Avem un produs nou la fiecare 6 luni. Introducem, testăm și decidem care rămâne”, explică Nicoleta.

Cum creezi un brand în care lumea să aibă încredere

Când și-a deschis primul laborator, Nicoleta s-a lovit “de o oarecare doză de neîncredere”, în principal pentru că își propusese să lucreze cu ingrediente naturale și toata lumea îi spunea că “o să își revină în câteva luni”. A revenit, dar numai asupra strategiei de business.

Dincolo de respectarea rețetei originale a fiecărei prăjituri – fiecare cu blatul și cu crema ei – și a ingredientelor pe care le folosește, antreprenoarea din Iași spune că a mai fost foarte atentă la încă un aspect. “După 48 de ore, anumite prăjituri trebuie să le scoți de la raft. Ele mai sunt bune, dar gustul se schimbă, se simte că nu mai sunt proaspete. Iar noi am fost foarte atenți la asta”. 

Angajații primesc procent din vânzări în fiecare lună

Nicoleta are în prezent peste 70 de angajați. Salariul mediu este de 2.400 lei, plus 300 de lei bonuri de masă, iar angajații primesc procent din vânzări în fiecare lună. Dincolo de motivația financiară, Nicoleta spune că, pentru a-ți păstra oamenii, trebuie să creezi condiții normale de muncă, să le respecți drepturile și să îi tratezi de la egal la egal.

“Am văzut că oamenilor le este frică. Am fete care fuseseră abuzate la celelalte joburi, lovite, abuzate verbal, penalizate la bani. Dar eu vin dintr-o altă generație, sunt tânără, educată, și îi tratez de la egal la egal”, spune Nicoleta.

Angajații calificați sunt destul de greu de găsit, dar cei care își doresc să învețe au această oportunitate. Sunt angajați care au pornit de la spălat vase, apoi au devenit cofetari.

Glazurai, un concept de business resuscitat. Și alte planuri de viitor

Odată ce lucrurile au început să meargă de la sine la Cuptor și soțul său Radu să se implice mai mult în afacere, Nicoleta a încercat un nou concept: Glazurai, o insulă de prăjituri în Pallas Mall. “Mă gândeam că voi face prăjituri pe care să le vând la cutie. Dar produsele de la Cuptor s-au impus și le-a canibalizat cumva pe cele mai sofisticate”. Dar Nicoleta va schimba strategia. Încă o dată. Va muta conceptul într-o altă zonă din Iași și va intra pe nișa produselor fără gluten, vegane, raw-vegane, a prăjiturilor pentru persoanele cu diabet și a celor mai sofisticate. Pentru că este o cerere neacoperită în Iași. Deschiderea noului magazin peste programată pentru 14 februarie 2020.

Iar planurile de viitor nu se opresc aici, pentru că Nicoleta speră ca în 5 ani să deschidă și o fabrică de biscuiți. Și să demonstreze, încă o dată, că da, se poate și la Iași, se poate și în România. 


Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Încredere în tine

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Încredere în tine și curaj

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Au fost câteva, dar nu am fost singură. Dacă ai sprijin, e suficient să te odihnești ca să o poți lua de la capăt de fiecare dată.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Sunt multe astfel de momente, chiar și acum

Ce este antreprenorul: O persoană responsabilă, asumată, care își pune visele în aplicare. Și căreia îi place cu adevărat ceea ce face.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 20.000 euro (10.000 de la stat)

Numar de angajati: 70

Timp de recuperare a investiției: 3 ani

Cifra de afaceri 2019: 2,5 mil euro (dublu față de 2018)

Profit (net): 10% din CA 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Raul check icon
    Daca salariul MEDIU este de 2400 lei, insemana ca muncitorii si vanzatorii sunt pe minim sau aproape.
    • Like 0
    • @ Raul
      La un astfel de biznis venitul mediu, reprezentativ este cel al brutarilor și lucrătorilor de jos, și nu e 2400, se mai adaugă destule chestii și ouml pleacă acasă cu 3000 în mână. Trebuie să pricepi că azi, în RO nimeni nu mai ia sub 2500 net decât dacă e tâmpit de-a dreptul. O femeie de servici ia în Iași 2000 net.
      • Like 0
    • @ Cezar Jipa
      am vazut articolul tarziu. din cifrele postate de https://www.listafirme.ro/cuptorul-moldovencei-srl-34150410/
      rezulta ca numarul de angajati este mult mai mic, cifra de afaceri maxim 1, 7 mil, si ca sunteti pe pierdere.
      Am incercat sa cumpar produse dar vanzatoarele nu au putut sa imi confirme ca frisca este naturala, din smantana si nu frisca vegetala.
      Majoritate prajiturilor au multa gelatina frumos colorata si arome mai mult sau mai putin naturale. Din pacate nu este o diferenta semnificativa fata de alti producatori. Chiar am sperat sa fie niste produse mai aproape de ceea ce am mancat inainte de chimizarea totala a cofetariilor si patiseriilor.
      • Like 0
  • PiF check icon
    Da, suna frumos in teorie, am fost si eu fan si cumparator fidel. Pana intr-o zi cand m-am nimerit langa masina de aprovizionare. Cel mai ieftin ulei de la Metro, laptele de la vacutele de la Sipote poate a fost la inceput, lamai din Turcia. Naturale, nu zic nu.
    Si poate se gandesc sa aplice aceeasi strategie de scoatere de la raft si a saratelelor si cornuletelor, si ele isi schimba gustul si textura dupa o perioada de stat la raft. Am intrebat o data despre ingredientele dintr-o prajitura si am primit o ridicare din umeri.

    Una peste alta initiativa e buna si e de laudat orice antreprenor care face ceva cu simt de raspundere si nu numai orientat catre profit. O mai buna onestitate si mai putin marketing in privinta ingredientele nu ar strica. "Fara premixuri, fara prostii" poate insemna foarte multe lucruri...
    • Like 0
    • @ PiF
      Marketingul cu ingredientele naturale e degeaba dacă gustul e sintetic Or, se pare că nu e.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult