După un anunț de încurajare a vaccinării făcut de Curtea Veche Publishing, Dana Budeanu a scris, într-o postare încheiată cu „FĂTĂLĂILOR! MARȘ!”, că nu va mai cumpăra, în viața ei, nicio carte a editurii și nimic de la lanțul de librării Diverta.
Ca reacție la acest atac, editura a decis să „trolleze” trollul, iar mesajul său amuzant, scris cu litere mari, în stilul Danei Budeanu, a devenit în scurt timp viral.
„Ne pare rău că am pierdut un cititor
De fiecare dată când unul dintre voi pleacă din comunitate, o luăm foarte în serios. @danajustlove (și orice alt membru care pleacă cu ea), o să ne lipsiți.
PENTRU ĂȘTIA CARE RĂMÂN
NU UITAȚI, FĂTĂLĂILOR ȘI AMEȚITELOR, CĂ PERSOANELE VACCINATE ÎNTRE 7-16 CU PRIMA DOZĂ POT MERGE ÎN ORICE MAGAZIN @divertaro DIN BUCUREȘTI SĂ-ȘI ALEAGĂ O CARTE MOCANGEALĂ”, este mesajul de pe pagina de Instagram a Curtea Veche Publishing.
Am vorbit cu Barna Nemethi (foto), CEO al Curtea Veche Publishing, despre cum gestionează o editură o posibilă criză de comunicare atunci când este atacată de un troll cu notorietate, dar și despre motivele pentru care a decis să se implice în campania de susținere a vaccinării.
Credit foto: Miluță Fluieraș
Cei care se vaccinează cu prima doză de ser anti-Covid în perioada 7-16 mai primesc gratuit, în orice magazin Diverta, o carte editată de Curtea Veche. „Generic, cumva, ne așteptam la câteva reacții, ne-am dat seama că este un subiect controversat și sensibil. Dar nu ne-am așteptat la o reacție de acest gen”, explică Barna Nemethi.
Barne Nemethi: Dezinformarea câștigă teren din cauza faptului că nu citim destul
Atunci când a văzut mesajul, echipa editurii a considerat că trebuie să dea un răspuns pe măsură, folosind armele ironiei. „Nu cred că a luat-o nimeni altfel decât în contextul a ceea ce în social media s-ar numi trolling. Cred că ea (nr. Dana Budeanu), din punct de vedere al comunității, s-a poziționat deja acolo și cred că orice echipă de social media poate să identifice acest lucru. Am văzut-o ca pe o reacție pe trend din partea ei. Nu ne-am așteptat să acorde atât de multă atenție și să trateze cu atât de multă vehemență acest subiect.
Noi suntem o editură de non-fiction și credem că unul dintre motivele pentru care sunt atâtea discuții cu foarte mult echivoc și cu foarte mult din ceea ce numim Fake News sau dezinformare este faptul că nu citim destul, că acest mușchi al creierului nu este suficient de antrenat încât să distingă nuanțe din discursul public. Ne-am gândit că ar trebui să răspundem, că ar trebui cumva să avem o poziție și față de trolii care spun lucruri complet gratuit. Am considerat că se poate da un răspuns pe măsură”, spune CEO-ul Curtea Veche.
„Am vrut să arătăm că nu trebuie să ne lăsăm intimidați”
Acesta se declară surprins și de valul de reacții pozitive venite în urma replicii editurii. „Ne bucură cu siguranță, dar ne și întristează. Pentru că noi ne-am dorit ca în primul plan să fie campania pro-vaccinare, aceasta a fost misiunea noastră.
Noi am vrut să arătăm că se poate ironiza ceva, că nu trebuie să ne lăsăm intimidați și să nu răspundem, dar nici nu vrem să ne coborâm la acel nivel și să purtăm un dialog etern”, spune el.
În perioada maratonului vaccinării, desfășurat de vineri până luni dimineață la București, Curtea Veche Publishing a organizat la rândul său un maraton de suport, în timpul căruia scriitorii publicați de editură au purtat discuții despre diversele fațete ale crizei sanitare.
„Sâmbătă am făcut un live, cu o serie de autori Curtea Veche Publishing care au fost disponibili în momentul respectiv, alături de care am creionat o hartă a experiențelor legate de pandemie și de vaccinare. Și asta pentru că am auzit foarte des că nu s-a comunicat suficient de bine pe tema vaccinării, că nu s-a comunicat pe limba oamenilor. S-a reproșat că au fost foarte multe informații, foarte milităresc prezentate, incomplete. Și că la situația de acum s-a ajuns din cauza comunicării. Astăzi sunt țări care ar face orice să primească doze de vaccin, sunt în niște situații foarte rele, în timp ce noi avem toate aceste vaccinuri, dar nu există suficient impuls pentru a ne vaccina”, subliniază Barna Nemethi.
Cea de-a doua etapă a campaniei a fost reprezentată de oferirea de cărți celor care au ales să se vaccineze. „Această pandemie este atât de mare încât are nevoie de un răspuns al întregii comunități.
Am vrut să ieșim din comunitate noastră și să ne arătăm sprijinul față de cei care înțeleg că e important să ne vaccinăm cât mai repede, cu toții, pentru a ajunge la imunitatea de turmă. Ideea e simplă, nu e originală, au făcut-o și alții în străinătate. Noi facem cărți, așa că ne-am gândit să oferim cărți, ca să ne arătăm sprijinul”, mai spune el.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.