Foto: Inquam Photos / Ilona Andrei
Schimbările de la ministerul Sănătății nu ar trebui să reprezinte o surpriză. Vlad Voiculescu a trecut prin multe crize de imagine și, dincolo de teoriile din spatele demiterii sale, a avut câteva erori serioase de comunicare.
Astfel că a fost creat „contextul demiterii” sau, simplu spus, au fost evidențiate o serie de erori care au „umplut paharul”.
Comunicarea nu a fost neapărat o prioritate
O spune chiar el într-o conferință de presă. Reformele nu s-ar realiza prin comunicare.
Îl contrazic, iar faptele sunt în favoarea mea. Reforma sistemului medical este un obiectiv infernal de greu. Vii cu idei noi, schimbări necesare, abordări diferite. Reacțiile nu vor întârzia să apară, astfel că procesul de comunicare este singurul instrument care îți va conserva susținerea publică.
Din păcate, în România, marea majoritate a liderilor văd comunicarea drept ceva ce „trebuie bifat” și nu un instrument de influențare sau convingere.
L-a ajutat această abordare? Evident că nu...
Crizele de imagine nu au fost gestionate corect
Aici sunt două probleme ce trebuie menționate, ambele având la bază aceeași idee greșită: imaginea nu contează atât de mult. De fapt, este fix invers. Imaginea întotdeauna a contat. Acum, odată cu dezvoltarea rețelelor de socializare, imaginea contează chiar și mai mult. Percepția este realitate și vei avea probleme serioase dacă nu vei înțelege acest lucru.
Prima problemă a gestionării este lipsa pregătirii.
Trebuie să înțelegi că te vei lovi de crize și e nevoie să încerci să anticipezi ce poate merge rău. Odată identificate potențialele crize, ai nevoie de planuri de reacție. Într-o criză de imagine, elementul „timp” nu există. Totul este pe repede înainte și este nevoie de doar 5 minute pentru a schimba o percepție în rău.
A doua problemă este gestionarea incorectă a crizelor care au apărut. Nu a știut cum să comunice și ce să facă pentru a calma emoțiile negative și a ieși din situațiile dificile.
Nici măcar nu contează dacă aceste crize au fost cauzate de propriile decizii sau forțate de context. Ele au existat și trebuiau corect gestionate. Atât! Iar percepția s-a format, oferind astfel ceea ce se numește „context favorabil demiterii”.
Lipsa dovezilor
Strategia de damage control folosită de Vlad Voiculescu și de USR PLUS a fost simplă: „mafia din sănătate m-a schimbat”.
Da, atacul poate fi folosit cu succes în crisis management, cu o mică mențiune: să ai și dovezi reale care să îl susțină. Și, din păcate, nu a avut. Toți știm legendele mafiei din sănătate, dar nu este clar care dintre acțiunile sale au deranjat „sistemul”.
Prin neprezentarea dovezilor, atacul poate fi interpretat drept o scuză a eșecului. Și cam așa a și fost interpretat. În concluzie, strategia sa de comunicare de criză a fost neinspirată. Ceea ce a condus la contextul despre care vorbeam mai sus.
Am putea argumenta că nu a știut cum să gestioneze momentele dificile. Corect. De aceea orice lider are nevoie de ceea ce se numește un consultant strategic de imagine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. PERCEPTIA nu este REALITATE - asa cum considera autorul cu aplomb dar incorect! Ar dori el sa fie asa, dar nu este! Tot asa precum PERCEPTIA fiecarui om asupra unui fapt obiectiv reprezinta doar foarte partial acel fapt, ea fiind si intotdeauna automat deformata de numerosi factori subiectivi si personali (educatie, receptivitate, memorie, emotivitate, sensibilitate, etc.)
2.IMAGINEA nu este REALITATE, asa cum considera autorul, ci doar o manipulare a celui ce-a creeat-o (evident contra cost!) asupra celui care o priveste!!! De aceea avem parte de 30 de ani de atata publicitate TV (de multe ori lipsita de credibilitate caci este platita de producatori/ distribuitori, agresiva, debila, chiar mincinoasa/ inselatoare) mereu iritanta prin frecventa si insistenta, etc...Nimic util, interesant sau memorabil, deci!...Dar bine platita mediilor TV! Care o difuzeaza mult prea frecvent, in aceleasi intervale orare si simultan - culmea inteligentei CNA! - pentru a nu schimba postul TV romanesc... Noroc ca acum avem acces si la posturi straine TV...
3.ACTIUNEA si PRO-ACTIUNEA ar fi irelevante chiar insignifiante fata de comunicare, imagine - deci manipulare! - fara de care totul ar fi inutil! Fara a nega rolul sine-qua-non al comunicarii si rolul UNEORI pozitiv al manipularii (de ex. in reducerea rezistentei la schimbare) mentionez ca, dupa 1989, jurnalistii nostri fosti ziaristi au ""descoperit"" subit interesul deschis pentru manipulare, desi manipularea s-a practicat si inainte de 1990 fara sa se recunoasca ca atare...Astfel, in anii 90 s-au tradus si publicat la noi sute de titluri de carti occidentale despre manipulare iar in noile scoli de Jurnalism disciplina fundamentala a devenit STIINTA COMUNICARII - de fapt stiinta manipularii, adoptata ca baza a unor noilor profesii - PR officer, TV moderator/ analyst, influencer, trol, etc.
In ceea ce ma priveste , in fata acestor continue asalturi de MANIPULARE si DEZINFORMARE publica nu pot decat sa adopt o deviza populara in SUA "Nu cred nimic din ceea ce aud si cred doar jumatate din ceea ce vad!"
Acum marea acuzatie este ca n-a facut nimic in 4 luni Voiculescu , Ca sa mergi pe aceasta insinuare inseamna ca esti PROST de BUBUI.
Eu am fost foarte fericit ca Florin Catu a fost pus PM, dar dupa toata circoteca asta ,se vede ca omul nu are treaba cu managementul .