(Foto: Guliver/Getty Images)
Dacă mergi la un eveniment local în care agenda abundă de speakeri internaționali, atunci știi din start că eforturile de a-i avea pe acei vorbitori acolo au demarat cu mult timp înainte, impresarul sau echipa acelui speaker a fost contactată cu un an în avans, că s-a negociat un fee de cinci cifre plus transport, acomodare și respectarea altor cerințe stricte.
Situația diferă total atunci când vorbim de speakeri locali. În România profesioniștii din business, fie ei antreprenori sau C-level, arareori percep un fee pentru valoarea pe care o pot aduce evenimentului în sine și credeți-mă că uneori sunt la fel de carismatici și bogați în idei ca mulți alți speakeri ce nu vorbesc limba română. În plus, oamenii de business din România aduc ceva ce orice alt speaker din lumea aceasta numai va mima că o face și anume conținut și idei pliate pe specificul spațiului românesc.
De ce nu percep acești profesioniști români din business un fee pentru prestația lor ca public speakeri? Pentru că nu au fost educați să o facă. Pentru că de cele mai multe ori motivația lor este de a dărui și de a da mai multă vizibilitate ideilor lor sau serviciilor pe care le furnizează, pentru că sunt mai generoși. Decât cine?
* Decât orice vedetă ce a apărut vreodată la TV în România și care nu se jenează să ceară sume cu patru sau cinci numere pe un speech de 30 minute. Atenție oameni buni, celebritatea lor se măsoară în likes și followers și mai puțin în calitatea conținutului pe care ți-l pot furniza. Uneori vei plăti pentru poleială, nu neapărat pentru ce e înăuntru, dar nu vreau să generalizez, ci doar să atenționez.
* Decât orice actor român consacrat cu veleități de public speaker, iar în piața locală sunt cel puțin doi actori renumiți care percep un fee frumușel de 4 cifre pentru prestația lor la un eveniment corporate. Spre deosebire de falsele vedete, acești profesioniști știu, culmea, să se valorizeze mai bine decât orice CEO ori antreprenor ca public speaker local, își prețuiesc corect timpul și valoarea conținutului pe care urmează să ți-l furnizeze.
În ultimii ani am instruit peste 600 de profesioniști în public speaking – iată mai jos câteva aspecte de care trebuie să ții cont dacă ți-ai propus să fii public speaker frecvent la evenimentele din piața locală. Am spus frecvent și nu profesionist întrucât un public speaker profesionist este unul ce și-a făcut un business din discursul public, este membru al unei asociații profesionale de public speaking, este reprezentat, este recunoscut pentru valoarea pe care o poate aduce – și aici testimonialele clienților săi sunt importante – și este plătit pentru asta.
În România lui 2018 nu există încă profesioniști care să facă din angajamentele lor în public speaking mai mult de 50% din ponderea încasărilor lor. Este o piață la început de drum unde eu și alți profesioniști încă educăm piața sau ne educăm. Dar dacă totuși vrei să fii mai mult decât un speaker ocazional la evenimentele locale, iată câteva aspecte de care poate ar trebui să ții cont:
Înainte de a spune DA unui angajament de public speaking, întreabă-te de ce faci asta? Este acea motivație suficient de puternică? Pentru că dacă intenția nu ți-e clară, atunci nu-ți irosi energia, consum-o pentru ceva în care chiar crezi!
Acceptă că indiferent de nivelul tău de performanță în carieră și business – trebuie să te instruiești puțin în public speaking pentru simplul motiv că titlul de pe cartea ta de vizită nu va dicta neapărat calitatea intervenției tale. Și aici există o diferență între mediocru și excepțional și aceasta se poate obține prin extra efort și pregătire de specialitate, plus ceva exerciții de public speaking în fața unui public divers, plus analiza video a performanțelor tale precedente ca speaker.
Prețuiește-ți mai mult timpul și valoarea pe care o poți genera pentru publicul unui eveniment. Cere un tarif pentru prestația ta! Nu, nu ceri 4 sau 5 cifre pentru 20 minute de speech, ceri acea sumă pentru fiecare client cu care ai interacționat în ultimii 15 ani, pentru fiecare problemă dificilă pe care ai rezolvat-o, pentru fiecare idee inovativă pe care ai implementat-o cu succes, pentru fiecare eșec și succes pe care l-ai avut în experiența ta profesională și pe care ești gata să-l împărtășești și altora! Căci organizatorii de evenimente ar trebui să înțeleagă că nu plătesc doar pentru cele 20 minute de speech și cele 48 de ore de pregătire, ci pentru toată experiența ta și pentru banii pe care ai putea să-i câștigi în același timp făcând altceva!
Caută sau acceptă acele invitații de a vorbi în public unde tu și experiența ta puteți face diferența, puteți aduce valoare oamenilor care vă ascultă și nu din vanitate sau alte interese (preferabil).
Listează-ți toate temele pe care le poți susține ca public speaker și în care nivelul tău de experiență este net diferit față de al majorității speakerilor – nu vrei să fii unul dintre cei mulți, vrei să fii un speaker care face diferența. Lasă organizatorii să știe despre temele tale de succes, influențează agenda evenimentului.
Asociază-te cu comunități și organizatori de evenimente cu experiență în organizarea de evenimente, apți să atragă parteneri valoroși și public din nișa ta de interes. Evenimentele în serie sunt cele mai potrivite pentru că au demonstrat că pot trece testul timpului, dar nu aș spune nu nici la evenimentele tip premieră, dacă ai încredere în organizatori.
Fii mânat nu de dorința de a deveni celebru și vizibil, ci de dorința de a dărui, pentru că așa cum le spun adesea cursanților mei, un public speaker nu este nici un cititor de slide-uri și nici un egoist cu un microfon în mână! Dăruiește!
Articol preluat de pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.