Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

EXCLUSIV. Rabla auto și ecotichetul pentru mașini electrice sunt blocate, niciun dosar nu a fost aprobat în aproape o lună. Ministrul Mediului, Tanczos Barna spune că lucrurile „s-au blocat între direcții" și va schimba procedura

Tanczos Barna - FB

Tanczos Barna/ Foto: Facebook Ministerul Mediului 

Niciun dosar depus în cadrul programului Rabla 2021 pentru autovehicule nu a fost aprobat până acum, la aproximativ trei săptămâni de la lansarea programului guvernamental. Motivul este legat de comisia tehnică din Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), formată din reprezentanți de la mai multe autorități centrale, care nu s-a întrunit niciodată pentru a discuta dosarele. Componența nominală a comisiei nu ar fi fost încă stabilită, după ce unele ministere nu au transmis numele reprezentantului propus, potrivit unor surse Republica.ro. 

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a confirmat luni, într-un scurt interviu pentru Republica.ro, faptul că până acum nu a fost aprobat niciun dosar din programul Rabla pentru mașini. Tanczos Barna nu a confirmat sau infirmat informația despre comisia care trebuie să ia în discuție dosarele în programul Rabla pentru mașini. 

„Din păcate, la AFM (Administrația Fondului pentru Mediu) sistemul este extrem de birocratic”, a declarat ministrul Mediului, adăugând că procedura urmează să fie simplificată, iar săptămâna viitoare să fie aprobate toate dosarele depuse în acest an.

La programul Rabla Clasic 2021 s-au înscris aproximativ 16.000 de persoane fizice, iar persoane juridice care au depus dosare sunt aproximativ 750. La Rabla Plus sunt înscrise circa 785 de persoane fizice, iar persoane juridice care au depus dosar - aproximativ 560.

Rabla Clasic 2021 (pentru mașini pe combustie) și Rabla Plus 2021 (pentru mașini electrice și mașini hibride) au fost lansate oficial pe 26 aprilie. 

Prima de casare, acordată în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, este de 7.500 de lei (1.522 de euro), iar ecobonusul pentru achiziția unei mașini electrice este 45.000 de lei (9.135 de euro).

Din informațiile Republica.ro, până acum nu a fost aprobat niciun dosar depus în cadrul programului Rabla 2021 pentru mașini. Motivul ar fi că acea comisie tehnică, formată din reprezentanți de la mai multe ministere, nu s-a întrunit niciodată, pentru că unele ministere nu și-au numit/confirmat reprezentantul. 

Este adevărat, așa este, nu au aprobat niciun dosar. Procedura urmează să fie simplificată, iar săptămâna viitoare toate dosarele depuse în 2021 vor fi aprobate.

Ce înseamnă că procedura va fi mai simplă?

Este o procedură internă. S-au blocat între direcții, o simplifică și o fac mai suplă. Atât știu. Am cerut ca săptămâna viitoare să aprobe toate dosarele care au venit începând din 26 aprilie.

Comisia tehnică nu va mai fi formată din reprezentanți de la ministere?

Ca să scoată comisia tehnică trebuie făcută modificare legislativă. La AFM sistemul este extrem de birocratic. Analizăm o eficientizare, inclusiv la nivelul acesta, dar nu pot spune acum. Am cerut să clarifice în interiorul instituției care sunt pașii cu care pot simplifica, după care o să analizăm și această comisie tehnică care este formată din foarte mulți și care nu fac altceva decât ridică mâna.

La fel de complicată este procedura de aprobare a dosarelor și la Rabla pentru electrocasnice?

La electrocasnice nu avem comisie. Se alocă automat în sistem.

Câte dosare au fost depuse?

La programul Rabla Clasic 2021 s-au înscris aproximativ 16.000 de persoane fizice, iar persoane juridice care au depus dosare sunt aproximativ 750. La Rabla Plus sunt înscrise circa 785 de persoane fizice, iar persoane juridice care au depus dosar - aproximativ 560.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vineri cu un minut înainte de lansarea „rablei pentru electro” am transmis AFM pe toate cele 8 adrese de mail că acest minunat program miroase urât! De o lună biata Rabla ECO „blocată între direcții” deja a intrat în putrefacție...
    • Like 1
  • Întotdeauna astfel de programe au avut disfuncționalități. Cred că nu a fost un an în care să decurgă normal. În 2018 am primit aprobarea dosarelor după 7 luni. A trebuit să înlocuim bateriile mașinilor, pentru dealerii au adus mașinile (altfel nu se putea lansa programul) la momentul întocmirii dosarului. Apoi am așteptat mai bine de 7 luni. Mai am 10 exemple din aceeași categorie...dar....ocupăm prea mult spațiu. Țară de baladă!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult