Ernst & Young (EY) România, una dintre puținele firme care au trecut la sistemul plății defalcate a TVA - opțională din octombrie - a găsit mai multe probleme în modul în care este aplicată măsura la nivelul autorităților.
Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România, spune într-un comunicat că „Trezoreria nu este pregătită” pentru aplicarea sistemului split TVA, fiind nevoie de îmbunătăţiri şi de online banking. Colegii lui au asistat la „situații surprinzătoare”, în timp ce stăteau la coadă la trezorerie - în lipsa posibilității procesării online, așa cum s-a promis.
„Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Colegii noştri au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite”, spune Alex Milcev, într-un comunicat.
Pe de altă parte, experții fiscali au constatat că adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor.
„Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie”, avertizează reprezentantul EY România.
În cazul retragerii banilor din contul de TVA, sumele disponibile au o utilizare limitată, iar procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta.
„Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare”, a afirmat Alex Milcev. Astfel că este nevoie de o analiză atentă a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi.
EY România a anunțat că susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată.
În prezent există discuţii pentru modificarea sistemului de plată defalcată a TVA, în sensul aplicării doar în cazul firmelor care intră în insolvenţă, în faliment sau cu „istoric fiscal nu foarte coerent”, după cum a afirmat recent premierul Mihai Tudose.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.