Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Farsa „România educată”: țara în care 8500 de copii cu medii sub 5 iau „burse de merit”

elevi pe holul liceului

Foto: Inquam Photos / George Călin

Am văzut datele statistice publicate de Ministerul Educației. Le-am analizat pe toate și am și reținut câte ceva din ele.

8500 de elevi cu media sub 5 iau bursă de merit de 450 lei pe lună. Bravo! Nici nu vreau să mă gândesc câți dintre ei vor ajunge oameni politici sau guvernanți.

Și asta nu e tot. Mai este câte ceva interesant în acele date statistice.

150 dintre aceștia au media sub 2.

Zice comunicatul ministerului că bursele de merit se acordă la 30% dintre elevii unei clase în ordinea descrescătoare a mediilor. Deduc că acei elevi cu nota 1,59, 1,85, și cei 150 cu nota sub 2 sunt între acei 30%, deci 70% dintre elevii acelor clase au note mai mici. Oare ce note au ceilalți 70%? Tot logic deduc că între 0 și 2. 

...

Ce era dacă acea lege prevedea că primesc burse de merit 30% dintre elevii unei clase, în ordine descrescătoare a mediilor, dar să nu aibă media generală mai mică de 8!?

Dacă bursa s-ar chema de studii, bursă motivațională să nu abandoneze școala, bursă socială puteam înțelege. Până și un elev de 1,59, 1,85 sau 2 trebuie să aibă o șansă la educație. A te duce la școală și a avea aceste note e mai bine decât să nu te duci deloc. Ceva-ceva poate tot se va prinde de ei în zeci de ore de stat în clasă.

Dar când bursa se cheamă de „merit” și o iau 8500 de elevi cu media sub 5, dintre care 150 cu media sub 2, termenul merit își pierde rostul. Devine o noțiune golită de sens sau dusă în derizoriu.

Ce societate a valorilor să construiești în țara în care dai bursă de merit celor cu note sub 2?!

Și ce să creadă despre merit elevul cu medii numai de 10, că și el ia bursă de merit și premii pentru merit.

E prea multă băltire, e prea mult talmeș-balmeș, e prea mult „merge și așa” în țara mea, pentru a mai ști clar ce e pe merit și ce nu e, ce e valoros și ce nu este, ce e sus și ce e jos.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In ultimii 34 de ani educatia in romania a fost diriguita de imbecili servili, numiti politic de cel mai ticalos partid politic psd. Si va continua asa daca nu mai rau sub aur.
    • Like 2
  • Mihai check icon
    Este o bursă care descurajează abandonul școlar, în primul rând al celor care chiar învață și au rezultate bune dar au o situație financiară precară. Apoi pentru că se acordă la primii 30% din clasă este suficient de motivantă pentru ca elevii să depună un efort suplimentar pentru a o obține. Limitarea la o anumită medie nu rezolvă problema abandonului școlar. Că se cheamă de merit sună mai puțin a ajutor social, dar în practica efectele sunt aceleași.
    • Like 0
  • Marina check icon
    S-a scris foarte mult despre bursa de merit luată cu medii sub 4. Trebuie precizat că asta se întâmplă doar în cazul elevilor de clasa a IX-a, a căror medie luată în calcul pentru bursă este media de la Evaluarea națională. Adică română și matematică. Dacă se lua media anuală a clasei a VIII-a, așa cum era normal, nu mai ieșea scandalul ăsta. Pentru toți ceilalți elevi este vorba despre media lor anuală. Ei nu pot avea sub 5 pentru că ar fi repetenți.
    Rămâne o prostie acordarea bursei de merit pentru 30% dintre elevii unei clase, indiferent de medie. O pot numi altfel, nu "de merit" și nu au decât să le dea tuturor.
    Realitatea este că ministerul încearcă scăderea absenteismului și a abandonului școlar. E clar nu vor abandona școala cei cu medii mari, nimeni nu are grija lor. Deși cel cu 9,40 este supărat că el nu e merituos, dar cel cu 6 este, nu va învăța mai puțin, pentru că nu bursa îl motiva.
    Prostia asta cu bursa de merit se înscrie în trendul actual: toți suntem egal de deștepți. E interzis să spui că un copil nu are capacitatea intelectuală de a trece de clasa a IV-a sau de a VIII-a. Abia când devine adult, eventual politician, poți să afirmi că e prost. Așa înțelege ministerul egalitatea de șanse.
    • Like 4
    • @ Marina
      Comentariul dumneavoastră clarifică foarte bine (mai bine decât articolul) ce se întâmplă de fapt cu aceste burse.
      Like!
      • Like 2

Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult