Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Fast fashion pe românește. Sau despre marketingul hainelor „de lux” accesibile

fashion - magazin

Foto Guliver/Getty Images

Consumatorul cere, brandurile răspund.

Este foarte normal, în momentul în care există cerere, business-urile să se mobilizeze și să răspundă prin ofertă, respectiv prin produs. Și nu neapărat printr-un produs de calitate.

Iar pentru că procesul trebuie să fie exterm de rapid, pentru a „ieși pe piață” la timp, condițiile de muncă și mediul devin secundare.

Mai ales în industria de fashion, unde, spre deosebire de alte produse, articolele nu trebuie testate și retestate, precum un telefon, un articol cosmetic sau o țigară electronică.

Dacă în urmă cu 100 de ani femeile aveau doar 2 rochii pentru tot anul, acum 50 de ani aveau 2 rochii pentru fiecare dintre cele 4 sezoane, acum există 52 de anotimpuri legate de modă, „un sezon” pentru fiecare săptămână a anului.

Dar ne-am gândit vreodată la impactul real al industriei modei? Cine produce hainele și cum? Cât de legați suntem cu ceilalți oameni în ceea ce privește îmbrăcămintea?

Marii retaileri de fast fashion sunt în permanentă legatură cu magazinele și știu în fiecare minut ce produse se vând și unde, dacă într-o zi un produs are mai mult sau mai puțin succes. Astfel, comenzile pentru fabrică se fac în timp real, iar acestea trebuie să se adapteze în timpul cel mai scurt.

Sursa Pinterest

Astfel de noutăți reprezintă de fapt așa-numitului curent fast fashion.

Haine la prețuri accesibile adaptate după modelele marilor designeri, care pătrund rapid în toate garderobele noastre.

Și cum nu era suficient să se oprească aici, H&M, retailerul suedez de modă, realizează că, dacă produce colecții de haine asociate cu vedete sau designeri celebri, aceștia vor împinge brandul în lumina reflectoarelor.

Totul a început în toamna lui 2004, când H&M face un anunț care a șocat și entuziasmat în același timp lumea modei: lansarea unei colecții realizate în colaborare cu designerul casei Chanel, Karl Lagerfeld.

 

Amatoarele de haine ieftine și trendy au reacționat rapid și au format cozi în fața magazinelor cu ore bune înainte de deschidere, cu spirite încinse determinate de febra cumpărăturilor. 

Foto Guliver/Getty Images

Succesul colecțiilor H&M i-a determinat și pe ceilalți retaileri de modă să lanseze colecții create de designeri. Marks & Spencer a colaborat cu Timothy Everest, unul dintre cei mai cunoscuți creatori de modă britanici și cu Oliver Sweeney, producător de pantofi, pentru colecții care au avut prețuri de 4 ori mai mici decât prețul practicat în magazinele proprii ale creatorilor.

Target, lanț de magazine specializat în discounturi în US, a realizat o colecție de încălțăminte creată de Isaac Mizrahi, la doar 34,99 dolari perechea. Top Shop, colecția cu manechinul Kate Moss, iar lista poate continua.

H&M aplică această reteță cu regularitate în fiecare an, la începutul lunii noiembrie. Versace, Anna Dello Russo, Moschino, Alexander Wang, Stella McCartney, Viktor & Rolf, Maison Martin Margiela sau Kenzo sunt câteva nume de pe lista designerilor care au acceptat să deseneze haine accesibile. Stilul, cu toate că poartă amprenta designerilor, este oarecum diferit de cel aplicat în cazul colecțiilor proprii. Diferențele sunt destul de mari între cele două linii. 

Dacă în cazul colecțiilor proprii, este bazat pe exclusivitatea materialelor și pe precizia finisajelor, liniile pentru aceste colaborări sunt construite pe tipare mult mai ușor de finisat industrial, pe folosirea altor țesături și finisaje și, desigur, pe simboluri care se adresează unui consumator de lux în formare.

Odată drumul deschis, există șanse ca și alți designeri să lase pentru moment podiumul de prezentare și să creeze colecții accesibile pentru public, în alte magazine decât cele proprii.

Merită investiția colaborării pentru brandurile fast fashion?

Din punct de vedere business, fără a avea acces la informații interne, pare că da:

1. Prețurile sunt mai mari fața de cele din colecțiile obișnuite (uneori și de 4-5 ori), chiar în cazul în care calitatea rămâne similară cu colecțiile normale (în niciun caz nu crește propoțional)

2. Se creează o nevoie, oamenii cumpără haine pe care nu le-ar cumpăra în mod normal, doar pentru că pe etichetă este marcat în plus un brand de lux sau un nume cunoscut.

3. Apar noi cumpărători – persoane care nu vin în mod normal în magazin, dar cu toate acestea aleg să o facă în momentul când „apar” aceste colecții speciale.

Pe scurt produsele se vând în doar câteva ore de la lansare.

Oamenii sunt prezenți la coadă cu 5-6 ore înainte să se deschidă magazinele, iar echipa de marketing gândește întreg procesul de shopping cu luni înainte, pentru a crea impresia de valoare a brandului și de unicitate a produsului, un tool de marketing foarte bine gândit:

- Colecția se lansează în aceeași zi în toată lumea.

- Produsele se pot găsi doar în câteva magazine, de obicei flag ship stores. De exemplu, în România colecțiile speciale H&M sunt doar în magazinul din Băneasa Shopping City (1 sau 2 ani au fost și în magazinul de la Unirea, dar acum au renunțat)

- Sunt doar câteva produse din fiecare tip (de exemplu 4 genți).

- Poți cumpăra doar un număr maxim de articole (de exemplu 5) pentru a evita o eventuală revânzare a hainelor.

- Ai doar 20 de minute la dispoziție pentru a-ți alege produsele preferate și a le cumpăra.

- De când sunt aduse în România, am cel puțin un produs din fiecare colecție, si, recunosc, nu mi l-aș fi permis să mi-l achiziționez la „preț întreg”. Am stat la coadă, m-am împins la intrare, am cumpărat din impuls, am scos mai mulți bani din portofel decât merita.

Am simțit că am dat ora exactă în fashion, doar pentru că suntem „mai la est” și fusul orar m-a ajutat să postez pe social media un outfit înaintea francezilor, italienilor sau americanilor.

Anul acesta Giambattista Valli.

5 noiembrie pre-sale, eveniment cu circuit inchis pentru PR.

Din 7 noiembrie, ora 9 in magazinul Baneasa Shopping City si online ora 11.

Provocarea ONE YEAR NO SHOPPING îmi va da puține dureri de cap, dar sunt sigură că mă voi descurca (cadourile sunt acceptate conform regulilor).

Între timp îmi apreciz hainele pe care le am deja în garderobă și îmi doresc să le exploatez la maximum – să mă bucur de ele cât mai mult și cât mai creativ.

Si săptămâna aceasta am reușit să ajung la workshop-ul Anei Maria Stoica - textile care specialist - care abordează tot felul de subiecte interesante despre cum să avem grijă de hainele noastre, sustenabilitate și durabilitatea vestimentară.

Ne-a vorbit despre Cum citim etichetele cu simbolurile de intreținere a hainelor?

O să fac un sumar cu ceea ce mi-am notat.

Puteți să o urmăriți și voi pe Ana Maria pe Facebook sau Instagram, are rubrica #UNAPEZI pe pagina de likes în care ne scrie sfaturi zilnice legate de cum să păstrăm hainele, plus să vă înscrieti la cursurile ei pentru că poate să răspundă la orice întrebare legată de cum să avem grijă de hainele noastre.

Până data viitoare puteți să mă urmăriti pe Instagram, să participați la cursurile de Image and Colour – cum să devin propriul meu stilist, să îmi sugerați orice brand/ afacere care susține direcția sustenabilă în fashion pentru a o face cunoscută celor interesați, să acceptați provocarea Shopping Diet pentru orice perioadă de timp vi se pare fezabilă și să documentăm împreună experiența voastră.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult