Foto Facebook/Florin Cîțu
Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, spune că evaziunea fiscală a ajuns o „problemă de securitate națională” și a anunțat că va introduce în CSAT materialele necesare pentru aprobarea strategiei de informatizare a ANAF și MFP ca obiectiv de importanță națională.
„Concomitent voi face toate demersurile ca, începând din acest an, ANAF să efectueze cel mult un control complex pe an la companiile din Romania, indiferent de mărimea lor. (Excepție fac cazurile de flagrant/sesizări)”, a scris pe Facebook Florin Cîțu.
Premierul Ludovic Orban a declarat în decembrie că România are cea mai mare evaziune din Uniunea Europeană și cel mai mic grad de colectare de TVA. „Evident că trebuie îmbunătățită colectarea TVA, dar pentru îmbunătățirea colectării TVA-ului și ANAF-ul trebuie să înțeleagă că trebuie să schimbe obiceiurile. Trebuie informatizat ANAF-ul", a spus Ludovic Orban, care a adăugat că, deși a existat un program de informatizare a ANAF, susținut de Banca Mondială, acesta nu a mai fost pus în practică.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O banuim cu totii, dar ne facem ca ploua.
Este necesara discutarea situatiei in CSAT, dar atentie la ce masuri se vor lua, pentru a nu ajunge -iar- la CCR, care sa spuna ca nu sunt "constitutionale".
In acelasi timp, CSAT ar trebui sa discute legea de baza a organizarii si functionarii SRI. A ramas acelasi organ represiv, indreptat asupra maselor. "Ochiul si timpanul". Care ia masuri abuzive si nelegale impotriva cui vor ei. (Cu "Index", cenzura si alte marlanii de cel mai prost gust.) Si care prezinta dari de seama noilor politruci.
O pisica cu zurgalai prost organizata, prost orientata si fara finalitate.
Cate actiuni ostile Romaniei a depistat SRI, in 30 de ani de existenta? Si cate a blocat? Cum de a putut exista un jaf la asemenea proportii, fara ca ei sa stopeze macar o actiune? Cum este posibil sa vindem energie electrica si gaze pe 2 bani si sa importam la cel mai mare pret din Europa? Cum este posibil sa se blocheze toate licitatiile pe care interlopii doresc sa le incurce? Cum este posibil sa se despadureasca sistematic toti muntii nostri, fara ca ei sa ia masuri?ETC.
Cu SRI situația e: depinde cui slujește. Directorul si adjuncții sunt propuși de președinte. Când a fost DNA pe val era altceva. Chiar celebrele protocoale au fost de folos. De ce tuna și fulgera Dragnea? Păi tocmai că nu avea controlul iar prin ascultarea telefoanelor putea s-o înfunde. Psd n-au reușit să-i pună căpăstrul ci au avut ca armă doar propaganda. A fost destul, au reușit să demonizeze securitatea în așa hal, că mulți dintre noi au marșat la această manipulare. Eu însă nu văd unde-i opresiunea. Nu tremură nimeni de frică așa ca pe vremuri, nu te mai saltă noaptea, etc. Poate doar de o frică indusă.
Jaful nu poate fi împiedicat decât printr-o acțiune consecventă și concentrată. S-au tratat prea cu ușurință probleme vitale. Și trebuie consens național, ceea ce până acum n-a prea fost posibil. Mai trebuie înlăturate ultimele bastioane psd prin alegeri și reorganizarea CCR.
Atentate dejucate au fost, acum niște ani în ținutul secuiesc ( butoiul cu pulbere a României). Nebuni și radicalizați iarăși sunt. Securitatea să-și facă treaba ei. Atât timp cât e invizibilă e în regulă.
Restul e treaba celorlalți: guvern, parlament, președinte.
ANAF e moștenit așa, poate incerca totuși să-l reformeze și modernizeze. Poate dacă angajaților le e frică să nu zboare imediat își vor face treaba că așa merge, cu biciul pe spinare.
1. Cheltuielile extravagante introduse prin legi
2. Nivelul de suportabilitate al mediului privat si incercarile acestuia de a eluda taxele si impozitele
Acum sa dezvolt putin :
1. Economia romaneasca desi se afla pe o crestere economica de ceva timp nu poate suporta inca extravagante bugetare ( un parlamentar are venituri de peste 50.000 de lei lunar la care daca se adauga si aparatul din subordinea parlamentului ajunge usor la 100.000 lei/luna asta inseamna undeva la 25.000 de euro ( ceva mai mult decat i-a un europarlamentar) Situatia se regaseste si la nivelul multor institutii centrale si locale ( am sa dau doar un exemplu de la nivel local unde o secretara de primarie sateasca are un salariu de 5000 lei net/luna intr-un sat de 300-400 de suflete care evident nu poate sustine din impozite locale un asemenea aparat birocratic , primar , viceprimari, consilieri , angajati care e logic ca cer resurse de la bugetul central pentru ca banii nu ajung nici macar pentru cheltuielile curente dar sa mai faca ceva pentru comunitate, in Polonia nu exista primarie sub 15000 de locuitori). Exemplul se poate extinde si la alte domenii ca medicina , invatamant, siguranta si ordine publica , armata, justitie unde chiar daca se justifica salariile mari si pensiile speciale prin tot felul motive , totusi nu trebuie uitat ca toti acei bani vin din impozitele si taxele platite de cei din privat care au in general salarii de 2-3000 de lei. Veniturile la nivel de economie nationala ar trebui sa fie corelate cumva altfel toate veniturile functionarilor publici vor veni mai degraba din imprumuturi care vor creste pana cand Romania nu se va mai putea imprumuta sau cand o parte semnificativa din impozite se vor duce pe dobanzi. Eu nu neg faptul ca toate acele categorii de salariati trebuie sa aiba un salariu decent ( stiu ca multi vor aduce argumente ca un medic sau un politist sau magistrat au venituri de 2-3 ori mai mari in occident dar acolo si salariatii simpli din privat au salarii de 2-3 ori mai mari ca aici). Deci primul pas ar fi ca guvernul sa croiasca o lege a salarizarii eficienta fara discriminare pentru toate categoriile sociale tinand cont de posibilitatile economiei nu de dorinta unora de a avea un trai indestulator motivat prin diverse sloganuri ( prestanta, independenta, etica etc care de fapt acopera nevoia de bani), nu mai vorbesc de faptul ca desi toti sustin declarativ eliminarea pensiilor speciale care se extrag din bugetul de stat nu din propriile contributii practic nu s-a facut nimic in acest sens si la un moment dat se va ajunge in situatia cand salarii sau pensii publice nu se vor mai putea achita din lipsa de bani.
2. Acum referitor la cauza a doua cauza (Nivelul de suportabilitate al mediului privat si incercarile acestuia de a eluda taxele si impozitele) e evident ca mediul privat nu poate suporta la nesfarsit cresteri de impozite si taxe si nici cresteri nesustinute productiv de salarii si vor cauta modalitati de eludare a acestora. Statul cauta acum prin controale si amenzi suplimentare care sa aduca bani la buget dar parerea mea e ca trebuie alta abordare.
2.1 Stabilirea unui grad suportabil de fiscalitate ( evident insotit de o reducere a cheltuielilor publice mai ales la capitolul salarii si venituri individuale fie prin reducerea aparatului birocratic fie printr-o reasezare a grilei de salarizale corelata la nivel national indiferent de forma de proprietate, eliminarea sinecurilor de tip pensii/ajutoare/indemnizatii speciale( nimeni nu ar trebui sa fie special in aceasta tara pentru ca daca evaluam eficienta acelor sectoare care beneficiaza de aceste sinecuri vom vedea ca sunt cele mai putin eficiente).
2.2 O legislatie drastica care sa duca la excluderea din activitatea economica a celor care nu-si platesc taxele/impozitele sau le eludeaza ( ca in Germania unde daca timp de 6 luni nu ti-ai platit taxele ti se inchide firma si nu mai ai voie sa deschizi alta timp de 10 ani si atunci nu-ti ramane decat sa te angajezi sa vezi si partea cealalta a paharului).