Formularul 088 pentru înregistrarea în scopuri de TVA este eliminat începând cu 1 februarie 2017, însă ANAF menține procedura de evaluare a riscului fiscal în funcție de care va acorda sau va anula codurile de TVA ale companiilor.
Practic, în condițiile în care procedura rămâne la fel ca până acum și schimbarea constă în eliminarea formularului 088, rezultă că analiza va fi făcută pe baza informațiilor aflate la nivelul ANAF, iar contribuabilii nu au nicio posibilitate să afle ce documente/informații ar duce la o eventuală decizie de invalidare/neacordare a codului de TVA.
Procedura este elaborată pe baza unui articol al Codului Fiscal care permite ANAF să evalueze intenția și capacitatea companiilor de a desfășura activități economice.
Mai mult, criteriile care sunt avute în vedere de inspectorii fiscali nu sunt publice. Prin urmare, contribuabilii nu pot anticipa /evalua dacă îndeplinesc sau nu criteriile de înregistrare în scopuri de TVA.
Formularul 088 pentru înregistrarea în scopuri de TVA este eliminat începând cu 1 februarie 2017, însă ANAF menține procedura de evaluare a riscului fiscal în funcție de care va acorda sau va anula codurile de TVA ale companiilor.
Practic, în condițiile în care procedura rămâne la fel ca până acum și schimbarea constă în eliminarea formularului 088, rezultă că analiza va fi făcută pe baza informațiilor aflate la nivelul ANAF, iar contribuabilii nu au nicio posibilitate să afle ce documente/informații ar duce la o eventuală decizie de invalidare/neacordare a codului de TVA.
Procedura este elaborată pe baza unui articol al Codului Fiscal care permite ANAF să evalueze intenția și capacitatea companiilor de a desfășura activități economice.
Mai mult, criteriile care sunt avute în vedere de inspectorii fiscali nu sunt publice. Prin urmare, contribuabilii nu pot anticipa /evalua dacă îndeplinesc sau nu criteriile de înregistrare în scopuri de TVA.
Această situație rămâne nemodificată. Criteriile vor fi secrete, în continuare, iar eliminarea formlarului 088 va simplifica situația, din punctul de vedere al actelor/informațiilor pe care trebuie să le pună la dispoziție contribuabilul o dată cu cererea de înregistrare în scopuri de TVA, dar o va și complica, în condițiile în care companiile nu vor avea niciun control al informațiilor pe care ANAF le va utiliza în evaluarea riscului.
Ce prevede noua procedura?
Noua procedura de înregistrare în scopuri de TVA (efectiv fiind vorba tot de evaluare a intenției și capacității de a desfășura activități economice) prevede ca persoana juridică sau reprezentantul său legal trebuie să depună o declarație pe propria răspundere prin care să declare dacă desfășoară activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare sau în afară acestora (în caz contrar, riscul fiscal este ridicat).
De asemenea, administratorii/asociații/acționarii nerezidenți trebuie să declare dacă au fapte de natura infracțiunilor înscrise în cazierul fiscal.
Apoi, departamentul specializat din cadrul ANAF evaluează intenția de a desfășura activități economice pe baza unei analiza de risc și stabilește dacă riscul fiscal este scăzut, mediu sau ridicat. În cazul în care riscul este mediu și, în urma interviului cu contribuabilul nu s-a determinat intenția de a desfășura activități economice, în anumite condiții se poate solicita un control antifraudă.
Ce presupune analiză de risc?
Până acum, analiza de risc presupunea aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care se referea la (fără a se limită la):
- gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile
- existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare
- existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate
- prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate etc.
Ce se întâmplă după analiza de risc?
Dacă este indentificat risc mediu, reprezentantul legal al persoanei impozabile este invitat la ANAF. Dacă acesta se prezintă și furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate, se întocmește un referat cu propunerea de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA. În cazul în care nu se prezintă la sediul ANAF se întocmește decizia de respingere a cererii de înregistrare.
În cazul în care reprezentantul legal se prezintă la ANAF, dar fără toate documentele solicitate, ori se prezintă cu toate documentele solicitate dar (în opinia organelor fiscale) nu poate justifica intenția și capacitatea de a desfășura activități economice, referatul va fi de respingere a înregistrării în scopuri de TVA dacă societatea este la prima cerere de înregistrare ori dosarul se înaintează către Direcția Antifrauda dacă contribuabilul a mai avut anterior cel puțin o cerere de înregistrare respinsă.
Chiar și în cazul în care se identifică un risc fiscal mare și se emite o decizie de respingere a înregistrării, persoana impozabilă va fi invitată la audiere.
Deicizia ANAF de respingere a înregistrării ar trebui să cuprindă în mod concret motivele de fapt și de drept care au format convingerea organului fiscal că persoana impozabilă nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice și poate fi contestată în termen de 45 de zile.
Cum este reglementat controlul Antifraudei?
Controlul este de tip tematic și se execută în baza unui ordin prin care se stabilesc obiectivele de verificat, entitățile supuse controlului, perioada asupra căreia se efectuează verificarea, durata și momentul declanșării.
Controlul tematic urmărește constatarea, analizarea și evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activități economice determinate.
Ordinul de control tematic, pe care inspectorii trebuie să îl prezinte contribuabilului, trebuie să cuprindă: obiectivele de verificat, entitatea vizată, perioada verificată, durata și momentul declanșării controlului.
Ce atribuții au inspectorii?
În cadrul controlului, inspectorii pot:
- Să verifice respectarea reglementărilor legale privind circulația mărfurilor
- Să verifice legalitatea activităților desfășurate, existența și autenticitatea documentelor justificative, să aplice sigilii pentru asigurarea integrității bunurilor;
- Să confiște bunurile a căror fabricație, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum și veniturile realizate din activități comerciale ori prestări de servicii nelegale și să ridice documentele financiar-contabile și de altă natură care pot servi la dovedirea contravențiilor sau a infracțiunilor;
- Să dispună luarea măsurilor asiguratorii și să sesizeze organele de urmărire penală;
- Să legitimeze și să stabilească identitatea administratorilor entităților controlate, precum și a oricăror persoane implicate în săvârșirea faptelor de fraudă și evaziune fiscală și vamală constatate și să solicite acestora explicații scrise;
- Să constate contravențiile și să aplice sancțiunile corespunzătoare.
Care sunt concluziile acestei noi proceduri?
Așa cum se poate observă, analiza de risc poate fi aplicată în special pe contribuabilii care deja au desfășurat activitate economică înainte de a solicita înregistrarea în scopuri de TVA și, poate câțiva dintre ei vor scăpa de corvoadă de a se plimbă pe la ANAF cu documente suplimentare privind activitatea economică desfășurată.
Pentru contribuabilii nou înființați, neexistând niciun istoric cu privire la comportamentul lor fiscal, ajungem la concluzia că aceștia nu vor putea fi niciodată încadrați în categoria de risc fiscal mic, înregistrarea acestora fiind în continuare efectuată doar după ce li se va solicita un teanc de dovezi privind intenția de a desfășura activități economice și privind bonitatea asociaților și administratorilor.
Practic s-a eliminat formularul 088 însă procedura de înregistrare în scopuri de TVA rămâne la fel de complexă și greoaie, companiile fiind nevoite să vină cu teancuri de documente la ANAF pentru a justifica activitatea economică pe care intenționează să o desfășoare. Și chiar și așa, mulți dintre insepctorii ANAF își vor declina responsabilitatea privind luarea unei decizii cu privire la înregistrare și vor trimite inspectorii Antifrauda pentru a verifica la față locului însă această se va putea face abia după ce au soluționat nefavorabil o primă cerere de înregistrare.
Desigur că există soluții pentru a scăpa de toată această procedură privind înregistrarea în scopuri de TVA (de genul sedii permanente deschise în România de societăți nerezidente) însă aceste soluții nu sunt la îndemâna oricărui contribuabil care este nevoit să se lupte cu sistemul birocratic din România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Declaratia 088 era doar un simbol al birocratiei! Eliminarea lui nu inseamna si renuntarea integrala la birocratie si mai ales la mentalitate! Pe de alta parte nici nu ar fi ok sa nu mai avem parghii acordarea sau anularea codului de tva! O verificare trebuie sa existe! Toata lumea s-a plans de aceasta declaratie! Cand a fost scoasa declaratia 088 au fost multi contestatari in special din opozitie care afirmau ca nu-i ok ca va creste evaziunea! Acum tot nu e bine ca desi s-arenuntat laacest formular tot nu scapam de birocratie! Eu cred ca e bine ca s-arenuntat la el pt ca stiu la ce situatii aberante se ajungea si ca e bine sa pastram niste parghii de verificare a capacitatii deexercitare a activitatii economice! Asteptam bineinteles sa vedem si in practica la ce situatii aberante sau nu ajungem! Astept cu interes legea preventiei!