Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Gafele ministrului Grindeanu, „școlarizat" în infrastructură la locul de muncă: „Suntem undeva în lucru la peste 80 de kilometri în acest moment”

Sorin Grindeanu - Inquam Photos / Virgil Simonescu

Foto: Inquam Photos / Virgil Simonescu

Ministrul care are în subordine compania de autostrăzi și care ar trebui să gestioneze milioane de euro inclusiv din PNRR nu este la curent cu numărul exact de kilometri de autostrăzi și drumuri expres aflați în lucru și încurcă termenele din contractele pentru autostrada de pe Valea Prahovei.

O serie de gafe făcute de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), în emisiunea de duminică seara de la Digi24, a declanșat o dispută pe rețelele sociale, între acesta și predecesorul său de la USR, Cătălin Drulă.

Numărul de kilometri de autostradă aflați în lucru a fost unul dintre subiectele controversei. Grindeanu a declarat, răspunzând la o întrebare a moderatorului, că „suntem undeva în lucru la peste 80 de kilometri în acest moment”, scrie Hotnews.ro. Ulterior, Drulă a comentat pe Facebook: „Să nu știi că ai în lucru 300 km de autostradă și drum expres și să spui că «sunt în lucru undeva la peste 80 de kilometri» e deja cam mult” și a atașat lista completă a proiectelor, „ca să fie mai ușor de reținut.”

Lista proiectelor în derulare (autostradă + drum expres):

Proiecte cu contract semnat: 386 km, din care proiecte cu lucrări începute fizic în teren: 293 km

- A0 Sud: 51km

- A0 Nord lotul 2: 19km

- A1 Sibiu-Pitești secțiunile 1&5: 43km

- Pod peste Dunăre la Brăila cu drumuri de legătură: 23km

- DX12 Craiova-Pitești tronsoanele 1&2&3: 90km

- Drum expres Brăila-Galați: 11km

- A3 Transilvania sectoarele Cluj-Zalău & Nușfalău-Suplacu de Barcău: 56km

și

Proiecte în faza de pre-execuție (proiectare):93 km

- A0 Nord lotul 4: 5km

- A1 Sibiu-Pitești secțiunea 4: 10km

- DX12 Craiova-Pitești tronsonul 4: 31km

- A3 Transilvania sectorul Chiribiș-Biharia: 28km

- Drum expres de legătură A3-Oradea: 19km

În aceeași emisiune de la Digi24, Sorin Grindeanu a vorbit de „greaua moștenire”, iar fostul ministru Cătălin Drulă a detaliat pe Facebook și proiectele semnate și lucrările demarate în 2021, în domeniul infrastructurii rutiere:

Contracte de lucrări semnate în 2021: 90 km

- A0 Nord lotul 2: 19km

- A1 Sibiu-Pitești secțiunea 4: 10km

-DX12 Craiova-Pitești tronsonul 4: 31km

- Drum expres Brăila-Galați: 11km

- Drum expres de legătură A3-Oradea: 19km

Proiecte pe care lucrările au început în anul 2021: 183 km

- A0 Sud loturile 1&3: 35km

- A0 Nord lotul 2: 19km

- A1 Sibiu-Pitești secțiunea 5: 30km

- DX12 Craiova-Pitești tronsonul 3: 32km

- Drum expres Brăila-Galați: 11km

- A3 Transilvania sectoarele Cluj-Zalău & Nușfalău-Suplacu de Barcău: 56km

Totodată, autostrada de pe Valea Prahovei a fost subiect de dispută între cei doi politicieni.

Sorin Grindeanu a declarat la Digi24 că sunt șanse mici ca în următorii cinci ani să înceapă construcția autostrăzii din cauza termenelor din contractul atribuit în februarie 2021 pentru realizarea studiului de fezabilitate. El a spus că „fostul ministru al Transporturilor” a scos la licitație contractul, iar „acea licitație s-a încheiat, caietul de sarcini sunând așa: pentru studiul de fezabilitate - 30 de luni, pentru proiectare - 42 de luni”. „Ați auzit bine. Asta este situația pe care am preluat-o acum. Înainte de a veni eu a fost desemnat câștigătorul acestei licitații în forma despre care v-am spus. Sigur că îmi doresc să am discuții cu el și să găsesc înțelegerea la acest câștigător pentru a scurta termenele. Cu asta mă lupt în acest moment”, a spus Grindeanu la Digi24.

Replica lui Drulă nu a întârziat: „Dl. Grindeanu se războiește cu «fostul ministru» și gafează din nou, neștiind că nu se referă la mine, ci la colegul de masă din guvern, dl. Bode. Licitația pentru contractul de proiectare cu toate termenele de acolo (citate greșit de altfel, încă o gafă) este lansată și cu oferte depuse în mandatul dlui. Bode din 2020”, a scris Cătălin Drulă pe Facebook.

„Au trecut deja 10 luni (din cele 42 ale contractului, așa cum l-a licitat dl. Bode) și nu suntem nici la 5% din progresul necesar. Traseul autostrăzii trebuia deja finalizat și investigațiile în teren să fie avansate. Nici vorbă de așa ceva, contractul bate pasul pe loc”, a continuat fostul ministru USR al Transporturilor.

Sorin Grindeanu a revenit cu explicații, într-o postare pe Facebook, pe tema termenelor de realizare a contractului de revizuire SF și proiect tehnic pe autostrada A3 Ploiești - Brașov, insistând că e vorba de 46 de luni pentru proiectare. Hotnews scrie că Grindeanu a prezentat niște capturi tăiate din documentația de licitație. Însă, adaugă aceeași sursă, tocmai în același document se precizează: 30 de luni Studiul de Fezabilitate, 6 luni Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor (P.A.C.) și 6 luni Proiectul tehnic de execuție.

Contractul pentru proiectarea autostrăzii A3 Ploiești-Comarnic-Brașov a fost scos la licitație în 2020 și s-a semnat în februarie 2021. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnul ministru baleteaza si are impresia ca unica responsabilitate a unui miistru este sa dea bine la TV chiar daca insira doar ineptii, gandind probabil ca prostimea care il priveste si asculta ia de bun tot ce spune. Uita sau nu-l intereseaza ca se mai uita si oameni care stiu despre ce este vorba si ii dau peste bot cu cifre si situatii, oameni care isi regasesc toate cartile scrise de ei, oameni care si-au luat doctoratele pe bune nu la nu stiu ce institutie insignifianta. Individul este un veleitar care atat stie, sa mudareasca cu noroi realizarile predecesorului si nu conteaza ca nu are ce cauta in fruntea acestui minister atat de important, conteaza doar ambitia lui de a fi ministru. Stiti vorba aia "prostul nu e prost destul daca nu e si fudul".
    • Like 0
  • Antropologia feței, pe care o schimonosește când elucubrează, amintește de încruntătura interesului național radiată de Oprea, și da, mă obligă să-l bănuiesc de-un retard mintal degenerescent cauzat de traumă violentă în copilărie. Dar asta nu-l califică să fie ministru!
    • Like 2
  • Grindeanu un cretin infatuat. Cu mimica de poponar.
    • Like 1
  • Când spui Grindeanu nu poți decât să te gândești la două lucruri: sluga lui Dragnea (care îi pune râma în cârligul undiței) și Ordonanța 13. Mai trebuie alte argumente?
    • Like 2
    • @ Dan Filip
      Nu mai trebuie pentru unii, pentru altii acestea nici nu exista. Grindeanu, ca multi altii, sunt "predestinati", ori cat rau ar face, oricat ar fura si minti, oricat de tembeli ar fi sa fie "ministri"..Asta-i soarta lor si a noastra din pacate.
      • Like 2
  • Pai la PSD si nu numai , oamenii din conducere in cel mai bun caz fie si cinstiti , habr nu au de conceptele de management si de profesionalism. Deci daca dai din gura bine , orice slujba ti se potriveste. Numai in Romania este posibila o traiectorie profesionala ca a lui Grindeanu. Ieri vice-primar , dupa aia 6 luni pe la o comisie prin Parlament dupa modelul " ..fa-te ca lucrezi" , 9 luni ministru al comunicatiilor - fara sa fi avut nici o treaba cu telecomul , dupa aia aterizeaza la ANCOM , slujba foarte grea si importanta . Dupa aia hopa Ministru al Transporturilor. Si ne asteptam sa fie bun...
    • Like 5
  • storo check icon
    ...imi displace USR-ul dar trebuie spus clar ca acest Drula a fost unul dintre cei mai buni ministri romani din ultimii ani. Comparatia cu Bode si Grindeanu nu face altceva decit sa sublinieze acest fapt. Cu el la Transporturi chiar am crezut ca o sa aibe Romania si drumuri, si cai ferate intr-un viitor relativ apropiat dar....visul s-a spulberat acum. Cum sa nu stii '' pe de rost'' cite contracte ai in derulare, citi kilometri, samd, tu ministrul Transporturilor ???
    • Like 5
  • nicu check icon
    Dobitocule.
    • Like 5
  • pfff ! e penibil Grindeanu si nu-i prima oara ! e de altfel o meteahna romaneasca , cand nu stii exact, sa spui "undeva la"...........
    • Like 6


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult