Foto: Profimedia
Printre aspectele care nu trebuie ignorate de un antreprenor la început de drum se numără și respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Și nu doar din cauza amenzilor mari, care pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri a anului precedent, ci și pentru că este o oportunitate de a câștiga încrederea clienților.
Indiferent dacă ai un magazin online, o clinică medicală, una veterinară sau o agenție de marketing digital, implementarea măsurilor pentru conformitatea cu GDPR este obligatorie. Aceste business-uri prelucrează date cu caracter personal: nume, adrese de e-mail, numere de telefon, istoric medical sau preferințe de consum.
În cadrul evenimentului "GDPR: Ghid practic pentru antreprenorii la început de drum", organizat de Stup, reprezentanții casei de avocatură Filip & Company le-au explicat antreprenorilor prezenți care sunt principalele documente pe care orice business trebuie să le aibă pentru a se conforma GDPR și care sunt principiile de care trebuie să țină cont.
Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.
GDPR: Principalele documente
1. Nota de informare sau Politica de confidențialitate
Este un document prin care o companie informează în mod transparent persoanele ale căror date personale sunt prelucrate (persoane vizate) și explică motivul (temeiul legal) și modul în care datele lor sunt colectate, utilizate, stocate și protejate.
În general, persoanele vizate pot fi clienți (nume, prenume, adresă de e-mail, număr de telefon, adresă de livrare, date bancare; temei - consimțământ sau interes legitim), angajați (nume, prenume, CNP, adresă, număr de telefon, date bancare, date medicale, date privind performanța la locul de muncă; temei - contract de muncă), candidați pentru angajare (nume, prenume, adresă de e-mail, număr de telefon, CV, scrisori de intenție, referințe; temei - interes legitim) și vizitatori ai sediului (nume, prenume, data și ora vizitei; temei - obligație legală).
În anexa Ghidului privind transparența emis de Working Party 29 sunt listate toate informațiile pe care trebuie să le conțină o notă de informare.
2. Registrul datelor cu caracter personal
Pentru a completa acest registru, e necesară o analiză a tuturor activităților care implică prelucrarea datelor cu caracter personal: marketing, resurse umane, recrutare etc.
De exemplu, pentru marketing, registrul ar putea fi completat astfel:
- Scop: derularea campaniilor promoționale pentru a atrage și reține clienți.
- Categorii de date prelucrate: nume, prenume, număr de telefon, e-mail și fotografii (dacă e cazul).
- Destinatari: departamentul de marketing dacă datele sunt gestionate intern și/sau agenții de marketing externe care acționează ca împuterniciți ai companiei.
- Transferuri în afara UE/SEE: nu, da.
- Termene de stocare: 6 luni – 2 ani.
3. Contracte cu împuterniciți și cu operatori asociați
În situațiile în care prelucrarea datelor personale implică terțe părți, compania trebuie să încheie contracte în vederea protejării acestora. De exemplu, în cazul externalizării serviciilor de marketing, de HR sau de salarizare, contractarea unor servicii de cloud computing sau de call center. Una dintre cele mai importante prevederi ale acestor contracte se referă la obligația de a folosi aceste date numai în scopul enunțat în contract.
„Operatorul stabilește scopul și mijloacele pentru care sunt prelucrate datele cu caracter personal și poate desemna o persoană împuternicită care să se ocupe de ele în cazul externalizării unor servicii de payroll, de HR etc. În acest context, persoana împuternicită care primește date de la mine are obligația să prelucreze acele date strict în scopul și cu privire la activitățile de prelucrare pentru care eu îl împuternicesc, de exemplu să plătească salariile. Nu poate folosi datele pentru a le face oferte angajaților mei”, a explicat Christiana Bouleanu.
4. Consimțământul și interesul legitim
Acestea sunt două dintre temeiurile legale pe care o companie le poate utiliza pentru a prelucra datele personale conform GDPR. Consimțământul implică obținerea unei permisiuni explicite de la persoana vizată pentru a prelucra datele sale personale. Poate fi cerut pentru trimiterea de newslettere sau oferte, de exemplu. Interesul legitim permite prelucrarea datelor personale atunci când aceasta este necesară pentru interesele legitime urmărite de o companie sau de o terță parte și necesită o analiză a impactului asupra persoanelor vizate.
„O mare problemă este să obții consimțământul să trimiți oamenilor date despre tine. Și atunci toată lumea încearcă să evite acest lucru. Cea mai simplă cale este să folosești alt temei de prelucrare, care se numește interes legitim. De exemplu, îl poți aplica atunci când cineva cumpără ceva de la tine și ai vrea să-l informezi în continuare despre produse similare. Noi așa ne trimitem newsletterele în care dăm informații despre noutățile din legislație, presupunând că pe oamenii care au cumpărat servicii juridice de la noi o să-i intereseze în continuare ce s-a întâmplat cu legea pe care noi am oferit consultanță”, a explicat Ioan Dumitrașcu, partener Filip & Company.
5. Politică de data breach
Este un document în care sunt descrise procedurile și măsurile ce trebuie urmate în cazul unei încălcări de securitate care implică date cu caracter personal. De exemplu, un angajat trimite un e-mail cu datele personale ale clienților la o adresă greșită, un laptop care conține date sensibile este pierdut sau furat, un hacker obține acces la baza de date a companiei și fură informații personale. În cazul unui data breach, compania trebuie să raporteze incidentul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal în 72 de ore. De asemenea, dacă există risc pentru persoanele afectate de incident, acestea trebuie anunțate.
6. Politica de cookies
Pe lângă bannerul care permite utilizatorului să-și aleagă fișierele de tip cookies pe care le acceptă, este nevoie și de o politică de cookies, în care să fie explicat termenul, tipurile de cookies folosite și scopul pentru care sunt folosite. Noile reglementări impun ca pe banner să existe atât opțiunea de "accept all", cât și cea de "reject all".
Situații de încălcare a GDPR pentru care s-au aplicat amenzi
- Numele, prenumele, adresa de e-mail, numărul de telefon și detaliile comenzii clienților au fost expuse din cauza unei vulnerabilități pe website.
- Transmiterea din greșeală unui client a unor documente ce aparțineau altui client.
- O persoană a fotografiat lista cu date personale ale clienților înscriși pe o listă și a publicat-o online.
- Înregistrare video din parcare cu imaginea clientului unui magazin a apărut pe pagina web a unui ziar.
- Transmiterea de newsletter în continuare către o persoană care s-a dezabonat/a solicitat ștergerea datelor.
- Mesaj electronic către utilizatorii înregistrați pe portalul online al societății - adresele de e-mail la secțiunea „TO”, în loc de „BCC”.
- Informarea incompletă pe website (ref. destinatari, perioada stocare, dreptul de a depune plângere) și condiții excesive (cerere semnată și datată pe e-mail și copie CI).
- Concurs online pe Facebook pentru a atrage clienți. Din eroare au fost dezvăluite neautorizat formularele completate de participanți.
- Evidență Excel cu date clienți publicată pe website sau transmisă pe e-mail către un alt client.
- Cookies care nu sunt necesare din punct de vedere tehnic, instalate înainte de acordarea consimțământului prin apăsarea butonului de Accept.
- Operatorul nu a transmis la timp datele solicitate de autoritate.
- Refuz de a furniza copia datelor – dreptul de acces.
- Pierdere plicuri cu date personale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.