Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

#Graynaissance la Cannes 2021. Cine ar fi crezut că tocmai părul grizonant urma să fie unul dintre momentele cheie ale ediției 2021?

Cannes 2021

Foto: AFP via Profimedia

De ceva vreme, raportul industriilor față de vârstă, mai ales cea a femeilor, se schimbă destul de repede. Și nu în rău. Ridurile naturale sunt frumoase, Norvegia cere prin lege influencerilor să menționeze orice editare a pozelor, iar cererile de manechine de vârsta a treia cât mai ne-trecute prin botox sau sub bisturiu au explodat ofertele agențiilor de casting.

În Franța am observat de mai mulți ani cum industria de beauty nu mai încearcă să culpabilizeze femeile pentru ritmul în care trece timpul. Ci alege, ca și moda, să li se alăture ca să le ajute să se împrietenească cu timpul și corpul lor, nu să lupte inegal și înverșunat contra lui. Lucru demonstrat mai ales de campanii brandurilor high-end care nu te mai învinovățesc că nu arăți de 20 ani la 40 + dacă nu folosești toate produsele lor, ci vorbesc despre acceptarea vârstei cu grație, cultura respectului de sine și educația îngrijirii în timp.

Unii merg mai departe și știu să transforme gusturile clienților și directorilor artistici legate de vârstă în adevărată filozofie de brand. Cum a făcut în 2015 casa franceză de lux Céline, strunită pe atunci de Phoebé Philo, unul dintre cei mai importanți designeri contemporani, care a ales-o pe Joan Didion, 80 ani și părul alb, pentru campania lor internațională. Pozată foarte natural de Juergen Teller, celebrității lumii literare îi era subliniată vârsta și nu ascunsă poetic sau estetic. Publicitatea a făcut valuri, iar Philo a marcat încă o dată mințile oamenilor dincolo de creativitate și modă, prin mesajul ei clar și elegant.

Cannes, 2021 - primul festival după pandemie a fost o ocazie foarte așteptată de a vedea normalitatea tradusă prin apariții remarcabile și staruri strălucitoare care sărbătoresc lumea filmului cu și prin modă. Cine ar fi crezut că tocmai părul grizonant urma să fie unul dintre momentele cheie ale ediției 2021?

Foto: AFP via Profimedia

Andie McDowel, fost manechin și actriță, a apărut la deschiderea festivalului alături de Dame Helen Mirren și Jodie Foster, cu părul cărunt și buclat cât se poate de natural. La 63 de ani, McDowel a început să încărunțească în lockdown și a decis să-și lase părul așa.

Foto: Getty Images

Lucru vizibil adoptat și de Jodie Foster, 58 ani, sau Dame Helen Mirren, 75 ani, o actriță care dacă mi se părea foarte interesantă în tinerețe, devine fascinantă pe măsură ce trece timpul. 

Foto: AFP via Profimedia

În același registru, Dame Judi Dench, la 85 ani face coperta revistei Vogue.


Starurile care nu se sfiesc să-și apere public firele argintii într-unul dintre cele mai importante evenimente internaționale ale anului cu siguranță deschid ușa și pentru celelalte femei. Alegerea părului alb nu este o noutate, mai ales în modă, locul unde prin esență schimbările mari apar primele și sunt apoi interpretate și îmblânzite de stiliști, fashion editori sau directori (foarte) creativi din lumea întreagă.

Când mă uit la vârstele doamnelor de mai sus, nu m-am putut împiedica să nu mă gândesc la Isabella Rossellini. Într-un interviu artista povestea cum, după ce a împlinit 42 ani, a primit un buchet enorm de flori de la Lancôme și colaborarea lor s-a oprit brusc. Era ‘prea bătrână’ ca să-i mai reprezinte, chiar dacă Rossellini era pe atunci unul dintre cele mai scumpe și bine plătite manechine din lume cât și o actriță foarte cotată.

Brandul francez a revenit către ea când aceasta a împlinit 63 ani. După 23 ani de pauză, Lancôme dorea reluarea colaborării – culmea, pentru exact același produs pentru care făcuse publicitate cu ani în urmă și pentru care apoi fusese considerată prea în vârstă. Poate secretul proiectului a fost că, între timp, noul director al brandului era acum… o directoare.

Cred că momentul „Graynaissance” de la Cannes este o evoluție firească și un semn extern de normalitate într-o conjunctură globală în care femeile sunt încurajate să fie fix așa cum își doresc și să aibă încredere în alegerile și imaginea lor, vor fi iubite și apreciate la fel, dacă chiar nu mai mult.

Starurile care nu se sfiesc să-și apare public firele argintii într-unul dintre cele mai importante evenimente internaționale ale anului cu siguranță deschid ușa și pentru celelalte femei. Alegerea părului alb nu este o noutate, mai ales în modă, locul unde prin esență schimbările mari apar primele și sunt apoi interpretate și îmblânzite de stiliști, fashion editori sau directori (foarte) creativi din lumea întreagă.

Sarah Harris, Fashion Features Director la British Vogue, a avut părul alb de la 16 ani – acum are 40 și nu-l poartă decât gri și natural. 

Foto: Getty Images

La 76 ani, Jan de Villeneuve, manechin din anii 60, recunoaște că nu a făcut chirurgie estetică și pozează nonșalant cu plete ca neaua pentru Vogue și Harper’s Bazaar.

Ca și Kirsten McMenamy, 56 ani și unul dintre manechinele preferate ale anilor 90, care a devenit căruntă înainte de 40 ani și și-a păstrat părul nevopsit. Pentru o începătoare de doar 14 săptămâni pe Instagram, modelul are peste 21 k de followersi, o medie de peste 3 000 like-uri per postare și un stil foarte vizual în care recunoști experiența de supermodel.

Foto: Getty Images

Din aceeași categorie, Erin O’Connor este foarte mândră la 43 ani să-și poarte cu eleganță părul argintiu, iar legendara Iris Apfel a semnat la 97 ani contractul ei de manechin cu agenția care o reprezintă pe Kate Moss.

Foto: Getty Images

Din rubrica ‘excepțiile confirmă regula’, Cindy Joseph, make-up artista devenită manechin la aproape 50 de ani, a avut succes când a decis să nu-și mai vopsească deloc părul. Atunci un director de casting, văzând-o pe stradă la New York, i-a propus să pozeze în campania Dolce & Gabbana. Ceea ce a motivat-o pe Cindy să continue ca model și să creeze Boom!, propriul brand de cosmetice. Dacă azi Cindy nu mai este printre noi, linia ei de cosmetice naturale duce mai departe conceptul ei si produse gândite să ajute, nu să disimuleze, vârsta femeilor.

Învățate să-l ocolim pentru că reprezintă îmbătrânire și să-l privim cu teamă ca pe un semn urât de delăsare și neîngrijire, părul argintiu a devenit o sursă organică de inspirație însemnând asumarea personală și încrederea necesare noilor vremuri. Nu (mai) avem de ce să ne temem de noi și schimbări firești.

Iar nevoia de firesc ne-a lovit pe toți mai consistent după anul trecut când am avut timp să rumegăm și să facem ordine în lucrurile cu adevărat importante pentru noi. Simt și că s-au accelerat dorințe care dormitau de ceva vreme în subconștientul nostru și care erau dans l’air du temps, cum ar fi raportul la aparențe și convenții pe care acum punem concret degetul și le ștergem serios de praf.

Vârsta și semnele ei, după ce am înțeles ce înseamnă să fim suspendați în timp luni de zile și să ne sărbătorim zilele de naștere în lockdown la nivel modial, au căpătat un nou sens care ne oferă alte dimensiuni de explorat – sensul pe care noi îl alegem, deliberat și dincolo de efectele sale, de ceea ce cred ceilalți despre noi sau despre ceea ce ar trebui sa fim la un anumit moment.

‘ - You’re always supposed to trust yourself and express yourself. But it takes years to get there. That’s a wonderful thing about growing old.’

Isabella Rossellini

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Sunt din ce in ce mai impresionat de ipocrizia companiilor din industria modei si a frumusetii. Ani de zile s-a facut afacerile pe cresterea stimei femeilor, dar si a barbatilor prin folosirea unor produse care "miraculos" te fac mai frumos, pari mai destept, devi mai atragator sexului opus si mai ales CREZI ca ve fi face parted dintr-o anumite "comunitate". Prostii..
    Prin urmare noua "tendinta" nu are nici o legatura cu "acceptarea" naturalului, ci merge pe aceeasi schema mentionata mai sus pentru a vinde alte linii cosmetice "naturale" si poate chiar mai scumpe.
    P.S. La 60 de ani, chiar trebuie sa ai o probleme mentala sa iti inchipui ca orice ai folosi sau face vei arata de 20 de ani.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult