Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Interviu cu Li Edelkoort, creatoarea manifestului Anti-Fashion, despre trendurile viitorului: „Moda e una dintre cele mai poluante și nesustenabile industrii din lume – 150 de miliarde de haine sunt făcute anual pentru populația noastră de 7 miliarde!”

Lidewij Edelkoort

Foto: Trend Union, Koen Hauser, Thirza Schaap

Interviu cu „papesa” trendurilor Lidewij Edelkoort - vă invităm să citiți mai jos o discuție despre jocul de-a trendurile ca noua formă de activism. Li Edelkoort a fost aleasă de Business of Fashion în top 500 a personalităților care modelează industria modei.

„Verde. Mult, flori verzi, dormitoare pline de plante ca o junglă, case unde oamenii trăiesc ca în niște sere. Reîntoarcerea puternică către plante este mai mult decât un trend cu business-uri înfloritoare, căutăm să ne conectăm direct cu natura. Vrem vegetație peste tot, cât mai mare și multă, mai ales în orașe. Oamenii simt nevoia să vorbească cu plantele, să le trateze ca pe animalele de casă, să plece cu ele în vacanță – verdele este o necesitate a vieții contemporane”. Așa îți povestește Li Edelkoort viitorul, cu calm.

Prima dată m-am întâlnit cu Li Edelkoort studentă fiind și lucrând la Le Bon Marché pentru Comme des Garçons. Doi ani mai târziu, mergeam cu nerăbdare la toate prezentările ei din timpul Fashion Week-ului parizian – adevărate happeninguri de artă despre trenduri, organizate la parterul biroului ei, un imobil chic de pe bulevardul Saint Jacques din Paris.

Personaj emblematic aflat la intersecția industriilor de modă, design, lux, beauty sau auto printre altele, fascinanta olandeză știe impactul pozitiv și influența pe care o poate avea meseria ei. De unde și crearea celebrului manifest Anti-Fashion în 2015, unde Li Edelkoort nu s-a sfiit să critice dur una dintre cele mai poluante industrii din lume. A fost convinsă că-și va pierde toți clienții – din contră, declarația ei a devenit cel mai cunoscut protest actual despre modă.

Importanța rozului, trendul bucătăriilor negre, dorința de a crea produse cât mai interesante tactil unde tehnologia se împletește cu meșteșugurile tradiționale, upcycling în modă sau mâncare – Li Edelkoort, la 70 de ani, observă și traduce totul cu rapiditate, oferindu-ți o călătorie accelerată și sofisticată în viitor. Ca printr-o mașină a timpului unde doar ea are cheia de contact. Printre zecile de întrebări pe care le aveam pregătite, a fost destul de greu să mă limitez la câteva. Pentru că dincolo de „ce purtăm sezonul acesta”, trendurile sunt una dintre cele mai inteligente și puternice unelte pe care le poți stăpâni astăzi ca profesionist. Iar ele rămân limbajul preferat a celei mai cunoscute „vânătorese” de tendințe din lume.


Ai început ca fashion coordinator la marele magazin olandez De Bijenkorf, după ce ai absolvit ArtEZ, Universitatea de Artă din Olanda. Îți aduci aminte de momentul când ai știut că-ți poți transforma talentul pentru trenduri într-un business?

La teza de la examenul meu final de la ArtEZ din 1972 aveam deja o viziune clară despre direcția în care ar trebui să se îndrepte retailul și marile magazine. Am descris multe dintre principalele trenduri sociale cu care încă lucrez în ziua de azi – destul de uimitor! Îți dau mai jos câteva puncte din felul cum această fată foarte tânără care eram pe atunci înțelesese deja viitoarele provocări care rămân relevante azi:

  • Vreau să fiu eu însămi și nu să mi se spună ce să fac. Fraza asta exprimă cum clienții sunt interesați să cumpere din ce în ce mai mult piese separate pe care să le combine după bunul lor plac. Această trăsătură ar trebui stimulată prin a le oferi consumatorilor o varietate de „separates”, cum se numesc în modă, iar posibilitățile de a le combina să rămână a fi explicate prin publicitate și merchandising.
  • Am nevoie de consistență. Publicul este obosit de tendințele care se mișcă foarte, prea repede. Din această cauză va fi evidentă o întoarcere către piese de bază, mai simple și clasice, din materiale de calitate și cu croiuri perfecte.
  • Îmi este dor de sobrietate, onestitate și atingere. O întoarcere la materialele naturale este iminentă: bumbac, in, lână și mătase în loc de fibre sintetice.
  • Plasez empatia prin simțul atingerii. Produsele ne invită să le simțim - o schimbare remarcabilă în comportamentul consumatorului unde prima atingere este cea mai importantă, iar culoarea împreună cu forma vor juca un rol secundar.

Voi fi mai critică cu ceea ce îmi oferă piața. Discuții aprinse sunt ținute în legătură cu poziția noastră de retailer sau dacă ar trebui să ținem în întregime partea consumatorului final și, posibil, să avem o poziție opusă producătorilor… Influența lui Ralph Nader în USA crește și abordează jucăriile sau mașini periculoase care prin consecință sunt retrase de pe piață. Un alt exemplu este recenta creație a Whole Earth Catalogue, care promovează produse din jurul lumii manufacturate în mod etic. Acest „trend” este încă la o vârstă fragedă, dar poate fi motivul răspunsului din acea vreme privind felul în care producem bunuri de consum și încurajăm așa-numitul nostru „consumerism”.

Cine sunt este mult mai important decât ce vârstă am. Femei în vârstă de 70 ani se vor îmbrăca în haine de ploaie scurte și colorate, iar mamele vor face cumpărături împreună cu fiicele lor. Vârsta nu mai contează, așa cum a spus și un retailer american: dacă bunica are silueta și mentalitatea, va putea purta orice!

Lidewij Edelkoort – foto de Thirza Schaap, Singita Private Game Reserve, Africa de Sud

Care a fost primul succes „comercial” și confirmarea profesională privind abilitățile tale de a citi tendințele de mâine și de a le potrivi nevoilor viitoare?

Au fost atât de multe peste ani… unul din cele mai timpurii exemple care îmi vine în minte a fost succesul lui Nissan Micra. Am ajutat să fie creat în 1987 înainte de a fi lansat în 1992 și a câștigat „Car of The Year” în 1993. Proiectul acesta a fost și prima oară când un constructor de mașini a colaborat cu un trend forecaster, iar conceptul a fost bazat pe un avocado! Forma era prietenoasă, motorul era baza și interiorul mașinii era moale și confortabil, încurajându-ne să ne facem un cuib din mașină. Am continuat colaborarea cu Nissan pentru mulți ani, ceea ce a inclus și redesignul lui Micra în 2002 și succesul său recent, cât și conceptul pentru Cub.  

Sus – Nissan Micra 1993, câștigătoarea „Car of The Year”/ Jos – Nissan Micra devine March în 2003

Economic și politic se petrec multe azi cu o mare viteză – mă gândesc la documentarul lui Karim Amer, „The Great Hack”. Cum se traduc toate acestea în piață și în tendințele din modă, arhitectură sau industria automobilă, de exemplu?

Într-adevăr, este înspăimântător când AI și lucruri ca hackingul alegerilor amenință democrația. Cred că ne vom lupta împreună cu AI pentru următorii 40 de ani și ceva, dar, până la urmă, – in extremis – societatea va vota umanitatea și lucrurile se vor încetini. Ideea de încetinire poate fi aplicată la toate tipurile de produse și servicii. Confruntând spectrul socio-politic de azi oamenii vor căuta autenticitate și tandrețe umană în toate aspectele vieții.

Acum câțiva ani spuneai că ai „mal au monde” explicând că e o severă durere pentru timpurile negre pe care le trăim. Cum te simți azi și de unde găsești energia să propui și să aperi un viitor pozitiv?

De fapt sunt o persoană foarte optimistă și, prin munca pe care o fac acum în educație, pot să-ți spun că cei tineri sunt cei care vor lupta și vor curăța toată harababura noastră! Creativitatea lor este o lumină călăuzitoare și ei chiar se căznesc să schimbe lumea. Industria modei este un foarte bun caz de studiu din punctul ăsta de vedere: cum este actualmente văzută moda pentru ceea ce este, învechită și drept una dintre cele mai poluante și nesustenabile industrii din lume – incluzând cele 150 miliarde de haine făcute anual pentru populația noastră de 7 miliarde de oameni! Fluxul TREBUIE să se întoarcă dacă vom supraviețui ca specii și, prin inovația textilă, prin perturbarea, întreruperea producției și a sistemului de distribuție, este necesară o altă definiție a consumului de fashion. Am trecut dincolo de urgență, trebuie să înceapă acum acest lung proces!

Lidewij Edelkoort – foto de Thirza Schaap, Singita Private Game Reserve, Africa de Sud

Ai vorbit la sfârșit de februarie la Design Indaba în Africa de Sud despre importanța în 2020 a folclorului și a culorilor vibrante în designul de interior. De ce sunt pentru tine direcții creative esențiale?

Folclorul poate fi considerat imaginea, fotografia dezinvoltă de sine; felul în care oamenii împart o identitate și un sens puternic de apartenență. Este o trăsătură atât de importantă în lumea de azi care este atât globală și, în același timp, locală.
Oamenii se identifică cu o regiune, cu peisajul ei, cu istoria sau cultura, dar cel mai mult ei își aparțin unii altora. Este un sentiment bazat pe comunitate, pe o activitate culturală de la egal la egal, unde grupul duce direcția creativă și unește expresiile individuale.
Vedem asta în food, în comunicare, în arhitectură, dar și în modă, unde folclorul continuă să se reinventeze în timp ce societatea se mișcă de la un moment la altul și generații diferite își stabilesc identități multiple. De aceea cred că moda folk va fi din nou miezul, baza și va crește ca un trend macro-global de care va trebui să ținem cont. Ca o metodă de a reînvăța ceea ce este intrinsec uman.

„Confruntând spectrul socio-politic de azi oamenii vor caută autenticitate și tandrețe umană în toate aspectele vieții.”

Lidewij Edelkoort

Creativitatea cu care prezentai trendurile în biroul vostru parizian era o adevărată customer-experience înainte de vreme – un eveniment de artă, unde lăsai oamenii să-și imagineze foarte liber viitorul. Când colegii trend forecasteri se foloseau de direcții mult mai practice, fiind aproape seci când recomandau forme sau culori, de ce e important să ai o abordare atât de diferită?

Toți clienții noștri sunt mari creative thinkers și designeri talentați, deci ne place să le lăsăm spațiu pentru cât mai multe interpretări diferite. Este un lucru făcut din respect pentru profesiile lor și limbajul nostru vizual le permite creativilor să se simtă conectați, ca parte a unui moment sau a unei mișcări. În același timp – indiferent dacă este vorba despre modă, design de interior, mașini, cosmetică sau o instituție financiară – le dăm toate cheile ca ei să fie capabili să-și ghideze munca: ultimele culori, materiale, finisaje, forme și idei.
Trendurile sunt întotdeauna bazate pe fenomene preexistente, nu sunt inventate de mine sau de echipa Trend Union. Munca noastră este, pur și simplu, să le dăm formă în felul cel mai creativ posibil ca să-i inspire.

Tehnologia se dezvoltă uimitor în toate colțurile și spațiile noastre de viață, cucerindu-ne casele. Pe măsură ce munca de acasă pare a deveni noua formulă câștigătoare, cum poate software-ul să îmbunătățească echilibrul dintre viața profesională și cea personală și, în același timp, să ne stimuleze creativitatea?

Tehnologia de azi ar trebui să se mixeze natural și fără urmă în mediul și în viețile noastre. Rolul ei este să ne ajute să trăim zi de zi fără a ne controla viețile. Ceea ce face ca hardware-ul de la Google să fie atât de interesant pentru mine.
Sub direcția lui Ivy Ross se străduiesc să aducă tactilul și prezența umană înapoi în asprimea, în severitatea tehnologiei. De aceea eu o numesc mai degrabă „softwear” decât software.

Ai prezis încă din 1987 puterea florilor și a naturii, ba chiar ți-ai numit propria publicație „Bloom”, în 1998. Printre toate trendurile pe care le simți pentru următorii ani, care va avea un impact mai puternic?

Suntem în mijlocul unei schimbări majore în ceea ce privește consumul și producția, deci singura cale înainte este să o luăm pe drumul verde. Acest lucru va influența orice, de la materiale, la călătorii, la mâncare, ceea ce face deja. Un fel mai concentrat, mai încet de a face lucrurile este mai mult decât necesar. Ca o extensie a mentalității ecologice, reprezentările de frumos-frumusețe ca o formă de activism ne vor ajuta să redefinim cultura. Și florile vor fi categoric o parte din noua poveste.

Lidewij Edelkoort (Foto: Koen Hauser)

Mulți imaginează că trendurile sunt ca o citire a viitorului într-o bulă de cristal – tu subliniezi importanța observației în munca ta și a echipei tale. În prezentul plin de frici diferite, anxietate și necunoscut, de ce ar trebui să ne agățăm într-o lume în tranziție?

Avem nevoie de timp, să luăm distanță și să ne concentrăm pe ceea ce este important: valorile umane, conectare, simțul atingerii, autenticitate, conștiință și să învățăm să fim în prezent. Într-o lume plină de distracții, să fim conștienți de orice în jurul nostru care a devenit extrem și obositor. Să fii bun, inimos și înțelegător, să fii respectuos cu oamenii, cu animalele și cu planeta – despre asta este vorba.
Mai cred și că sunt esențiale curiozitatea și învățarea, cât și combaterea fricii de a fi diferit. E important să continuăm să aducem cultura și să ajutăm societatea să-și corecteze traiectoria.

Articol apărut inițial pe blogul autoarei.

Urmăriți mai jos manifestul Anti-Fashion, by Lidewij Edelkoort:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cât m-aș bucura ca moda să se întoarcă la Valori. De ani de zile urmăresc cu groază munții de gunoaie de pe umerașele din magazinele de modă. Lucruri cumpărate doar ca să fie aruncate! Iar dacă îți dorești o haină clasică, de calitate, care să țină ani mulți, e aproape imposibil să o găsești!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult