Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Guvernul vrea o taxă pentru accesul maşinilor mai poluante în centrul oraşelor. Daniel Constantin: „Putem să stimulăm și mai bine transportul în comun”

Accesul în centrul marilor orașe s-ar putea face pe baza unei taxe pe care o vor plăti proprietarii de mașini poluante. Taxa va înlocui timbrul de mediu care a fost eliminat de la 1 februarie.

Profit.ro scrie că Guvernul pregătește pentru proprietarii de mașini, în locul timbrului de mediu, introducerea unei taxe de poluare sub formă de vignetă, diferențiată ca valoare în funcție de gradul de poluare al autoturismului, șoferii urmând să aibă acces în diferite zone ale marilor orașe doar pe baza unui sticker colorat lipit pe parbriz. Un sistem similar este folosit și în Germania.

Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a explicat vineri la Radio România Actualități, că în prezent există un grup de lucru la Ministerul Mediului care încearcă să găsească „soluţia cea mai bună din punct de vedere al mediului” și a explicat că sunt mai multe variante utilizate în alte orașe din lume din care autoritățile încearcă să se inspire. Ministrul a ținut să adauge că nu dorește să fie introdusă „o taxare suplimentară general valabilă”. 

Una din variantele folosite în Europa și pe care grupul de lucru o analizează se referă la introducerea în prețul combustibilului a unei taxe de poluare, spune ministrul, soluție care „s-a analizat şi la nivelul României”. O altă variantă este „un fel de taxă de primă înmatriculare”, aplicată pentru toată lumea, indiferent că înmatriculaseră sau nu maşinile la momentul respectiv. „Aici fost marea problemă, să ştiţi, în România, taxa respectivă a fost declarată ilegală pentru că ea s-a aplicat în mod discriminatoriu, nu că nu era un mijloc de protecţie pentru poluare”, a adăugat ministrul.

A treia posibilitate existentă la nivel european se referă la un impozit anual pe care îl plătesc posesorii de autoturisme, în funcţie de motorizarea respectivă, în funcţie de carburantul pe care îl folosesc, a mai explicat Daniel Constantin.

„Există însă şi mijloace moderne care sunt combinate cu una dintre cele trei variante. Şi aici m-am inspirat foarte mult din modelul pe care îl practică Londra, cel pe care îl găsim şi la Milano, cel pe care îl găsim şi la Budapesta mai recent, prin care anumite maşini au acces, în funcţie de norma de poluare, în anumite zone din marile aglomerări urbane, altele nu au acces decât contra unei taxe. Deci toate aceste variante se analizează şi noi încercăm să găsim o soluţie modernă care să nu fie o sarcină pentru cetăţeni, dar în egală măsură care să asigure că România şi românii trăiesc într-un mediu din ce în ce mai puţin poluant”, a mai spus ministrul, care a admis că fiecare variantă are şi avantajele şi dezavantajele ei.

„Eu vă mărturisesc că această soluţie este una modernă care poate fi luată în calcul şi cred că putem în felul acesta să stimulăm şi mai bine transportul în comun. Mă refer aici mai ales la Bucureşti, unde avem mai multe posibilităţi, dar există şi situaţii în care putem să folosim acest moment pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în comun”, a spus ministrul la Radio România Actualități.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Accesul mașinilor mai poluante în centrul orașelor este o preocupare majoră pentru protecția mediului înconjurător. Pentru a soluționa această problemă, guvernul pregătește introducerea unei taxe de poluare sub formă de vignetă, diferențiată în funcție de gradul de poluare al autoturismelor, astfel încât șoferii să aibă acces în zonele urbane doar cu un sticker colorat pe parbriz. În acest context, serviciile de deblocări auto și lăcătuș din Oradea, oferite de Silvotop, pot fi utile pentru cei interesați de a-și proteja mașinile și de a promova utilizarea transportului în comun.
    • Like 0
  • Cred că în primul rând ar trebui ca prioritate guvernului să fie crearea de autostrăzi, modernizări de drumuri (drumuri Europe cu două benzi pe sens, drumuri județene fără gropi, etc.), centuri pentru marile orașe din România. Apoi începi să adaugi sancțiuni / pedepse/ restricționari. În al doilea rând, cred că ministerul mediului ar trebui să fie mai implicat în povestea defrișărilor. Desigur, asta nu aduce aceleași beneficii financiare guvernanților precum o nouă taxă. Vive la Roumanie!
    • Like 0
  • check icon
    „Albinărit, beşlegărit, căminărit, căşărit, cepărit, cerărit, ciblărit, ciohodărit, cîrciumărit, concerit, cornărit, cotărit, fumărit, găletărit, gărdurărit, ghindărit, grosărit, ierbărit, măjărit, morărit, oierit, părpărit, pogonărit, poştărit, prisăcărit, săpunărit, sărărit, stînit, stupărit, tutunărit, ţigănărit, văcărit, vădrărit”
    (sursa:http://www.romlit.ro/biruritaxe_impozite).
    Observăm cu ușurință asemănarea izbitoare dintre sistemul fanariot și cel pesederiot, așadar, cine se mai miră și de ce? Mai ales că după ce aga de poliție a început să citească gândurile oamenilor, or să ne pună și birul numit internetărit: păzea fraților, că nu se vede nici un Tudor!
    Cu plecăciuni, boieri dumneavoastră ...
    • Like 2
  • Ăsta-i nebun?Cu ce să stimulezi când stai în stație de-ți vine rău,iar mijloacele de transport sunt vai mama lor.
    • Like 1
  • check icon
    Bullshit! Se vrea eliminarea autoturismelor poluante din centrul orașului și mărirea numărului mijloacelor de transport în comun. De parcă autobuzele ar funcționa cu parfum de trandafiri și nu tot cu motorină. Mai circulaseră pe vremea lui Ceaușescu niște autobuze articulate care aveau niște butelii imense pe plafon, iar când aveau mici scăpări de gaze pe la supape și încheieturi se uitau pasagerii unii la alții suspectându-se reciproc care a mâncat mai multă fasole.
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult