Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Guvernul vrea o taxă pentru accesul maşinilor mai poluante în centrul oraşelor. Daniel Constantin: „Putem să stimulăm și mai bine transportul în comun”

Accesul în centrul marilor orașe s-ar putea face pe baza unei taxe pe care o vor plăti proprietarii de mașini poluante. Taxa va înlocui timbrul de mediu care a fost eliminat de la 1 februarie.

Profit.ro scrie că Guvernul pregătește pentru proprietarii de mașini, în locul timbrului de mediu, introducerea unei taxe de poluare sub formă de vignetă, diferențiată ca valoare în funcție de gradul de poluare al autoturismului, șoferii urmând să aibă acces în diferite zone ale marilor orașe doar pe baza unui sticker colorat lipit pe parbriz. Un sistem similar este folosit și în Germania.

Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a explicat vineri la Radio România Actualități, că în prezent există un grup de lucru la Ministerul Mediului care încearcă să găsească „soluţia cea mai bună din punct de vedere al mediului” și a explicat că sunt mai multe variante utilizate în alte orașe din lume din care autoritățile încearcă să se inspire. Ministrul a ținut să adauge că nu dorește să fie introdusă „o taxare suplimentară general valabilă”. 

Una din variantele folosite în Europa și pe care grupul de lucru o analizează se referă la introducerea în prețul combustibilului a unei taxe de poluare, spune ministrul, soluție care „s-a analizat şi la nivelul României”. O altă variantă este „un fel de taxă de primă înmatriculare”, aplicată pentru toată lumea, indiferent că înmatriculaseră sau nu maşinile la momentul respectiv. „Aici fost marea problemă, să ştiţi, în România, taxa respectivă a fost declarată ilegală pentru că ea s-a aplicat în mod discriminatoriu, nu că nu era un mijloc de protecţie pentru poluare”, a adăugat ministrul.

A treia posibilitate existentă la nivel european se referă la un impozit anual pe care îl plătesc posesorii de autoturisme, în funcţie de motorizarea respectivă, în funcţie de carburantul pe care îl folosesc, a mai explicat Daniel Constantin.

„Există însă şi mijloace moderne care sunt combinate cu una dintre cele trei variante. Şi aici m-am inspirat foarte mult din modelul pe care îl practică Londra, cel pe care îl găsim şi la Milano, cel pe care îl găsim şi la Budapesta mai recent, prin care anumite maşini au acces, în funcţie de norma de poluare, în anumite zone din marile aglomerări urbane, altele nu au acces decât contra unei taxe. Deci toate aceste variante se analizează şi noi încercăm să găsim o soluţie modernă care să nu fie o sarcină pentru cetăţeni, dar în egală măsură care să asigure că România şi românii trăiesc într-un mediu din ce în ce mai puţin poluant”, a mai spus ministrul, care a admis că fiecare variantă are şi avantajele şi dezavantajele ei.

„Eu vă mărturisesc că această soluţie este una modernă care poate fi luată în calcul şi cred că putem în felul acesta să stimulăm şi mai bine transportul în comun. Mă refer aici mai ales la Bucureşti, unde avem mai multe posibilităţi, dar există şi situaţii în care putem să folosim acest moment pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în comun”, a spus ministrul la Radio România Actualități.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Accesul mașinilor mai poluante în centrul orașelor este o preocupare majoră pentru protecția mediului înconjurător. Pentru a soluționa această problemă, guvernul pregătește introducerea unei taxe de poluare sub formă de vignetă, diferențiată în funcție de gradul de poluare al autoturismelor, astfel încât șoferii să aibă acces în zonele urbane doar cu un sticker colorat pe parbriz. În acest context, serviciile de deblocări auto și lăcătuș din Oradea, oferite de Silvotop, pot fi utile pentru cei interesați de a-și proteja mașinile și de a promova utilizarea transportului în comun.
    • Like 0
  • Cred că în primul rând ar trebui ca prioritate guvernului să fie crearea de autostrăzi, modernizări de drumuri (drumuri Europe cu două benzi pe sens, drumuri județene fără gropi, etc.), centuri pentru marile orașe din România. Apoi începi să adaugi sancțiuni / pedepse/ restricționari. În al doilea rând, cred că ministerul mediului ar trebui să fie mai implicat în povestea defrișărilor. Desigur, asta nu aduce aceleași beneficii financiare guvernanților precum o nouă taxă. Vive la Roumanie!
    • Like 0
  • check icon
    „Albinărit, beşlegărit, căminărit, căşărit, cepărit, cerărit, ciblărit, ciohodărit, cîrciumărit, concerit, cornărit, cotărit, fumărit, găletărit, gărdurărit, ghindărit, grosărit, ierbărit, măjărit, morărit, oierit, părpărit, pogonărit, poştărit, prisăcărit, săpunărit, sărărit, stînit, stupărit, tutunărit, ţigănărit, văcărit, vădrărit”
    (sursa:http://www.romlit.ro/biruritaxe_impozite).
    Observăm cu ușurință asemănarea izbitoare dintre sistemul fanariot și cel pesederiot, așadar, cine se mai miră și de ce? Mai ales că după ce aga de poliție a început să citească gândurile oamenilor, or să ne pună și birul numit internetărit: păzea fraților, că nu se vede nici un Tudor!
    Cu plecăciuni, boieri dumneavoastră ...
    • Like 2
  • Ăsta-i nebun?Cu ce să stimulezi când stai în stație de-ți vine rău,iar mijloacele de transport sunt vai mama lor.
    • Like 1
  • check icon
    Bullshit! Se vrea eliminarea autoturismelor poluante din centrul orașului și mărirea numărului mijloacelor de transport în comun. De parcă autobuzele ar funcționa cu parfum de trandafiri și nu tot cu motorină. Mai circulaseră pe vremea lui Ceaușescu niște autobuze articulate care aveau niște butelii imense pe plafon, iar când aveau mici scăpări de gaze pe la supape și încheieturi se uitau pasagerii unii la alții suspectându-se reciproc care a mâncat mai multă fasole.
    • Like 0


Îți recomandăm

Sorin Grindeanu 2025

Apetitul Partidului Social Democrat pentru orice tip de reformă (inclusiv administrativ-teritorială) este egal cu zero. Dacă România nu reușește să facă nicio reformă reală, structurală de decenii, e pentru că PSD le-a blocat pe toate prin liderii săi, prin clienții plantați în toate structurile, la toate nivelurile (foto: Inquam Photos / Octav Ganea).

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Volodimir Zelenski 2025

Omul ăsta e deștept, dar nu într-un mod rece sau calculat. Are inteligența aia care vine din instinct, din simțul momentului. Când a început invazia rusă, toată lumea se aștepta să dispară din peisaj, să fugă undeva „la sigur”. În loc de asta, a rămas acolo, în Kiev, sub bombardamente, spunând simplu: „Sunt aici.” Câteva cuvinte, dar care au ținut o țară întreagă în picioare. A fost genul acela de gest care nu se învață din manuale .Ori îl ai, ori nu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult