Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Impozitarea și autorizarea jocurilor de noroc: ce schimbări aduc noile reguli pentru pasionații de păcănele și pariuri

slot machine

foto: Damien MEYER / AFP / Profimedia

Primul pachet fiscal adoptat de actuala guvernare vine cu o serie de modificări importante în ceea ce privește impozitarea jocurilor de noroc, atât la nivel de persoanelor fizice participante, cât și la nivelul operatorilor economici din acest domeniu. În același timp, sunt aduse o serie de modificări cadrului de reglementare în acest domeniu, asigurat prin  Ordonanța 77/2009, așa cum vom explica pe scurt în cele ce urmează. 

Cadrul de reglementare. Ce se întâmplă cu site-urile fără licență în România 

Pe lângă majorările de taxe și impozite specifice sectorului de jocuri de noroc, sunt aduse și o serie de modificări în sfera de reglementare, din care menționăm câteva în cele ce urmează. 

În primul rând, se introduc prevederi menite să combată fenomenul prin care site-uri nelicențiate în România puteau oferi servicii rezidenților români, cu ajutorul unor operatori licențiați clasa a II-a. Aceștia din urmă prestau servicii pentru operatorii de jocuri de noroc oferind acces jucătorilor din România la jocuri de noroc la distanță, fără ca operatorul să dețină o licență valabilă în România. Prin modificările aduse, acești operatori licențiați clasa a II-a vor putea oferi serviciile lor (de ex. furnizare conținut în limba română, facilitare de încasări și plăți în RON), doar pentru organizatori care dețin licență clasa I. De asemenea, aceștia vor fi obligați să pună la dispoziția ONJN o serie de date privind statele de unde le este accesat sistemul informatic, date de identificare ale organizatorilor de jocuri de noroc, date privind măsurile de blocare a accesului participanților pe site-uri neautorizate. Neconformarea cu aceste obligații de raportare se sancționează cu revocarea licenței de organizator de jocuri de noroc. 

În al doilea rând, se reglementează accesul la jocuri de noroc online, în spații publice, exclusiv de către persoana înregistrată pe platformă, în propriul cont de joc, de pe un dispozitiv care îi aparține, în timp ce persoana care pune la dispoziția publicului, tablete sau orice alt dispozitive cu acces la internet, trebuie sa asigure restricționarea accesului la site-uri de jocuri de noroc.  

Această măsură are în vedere combaterea vidului legislativ curent în care operatori de jocuri de noroc la distanță puteau realiza activitatea și după interzicerea jocurilor de noroc tradiționale de tip slot-machine în localități cu mai puțin de 15.000 locuitori. Profitând de acest vid legislativ, aceștia au introdus în fostele locații (redenumite drept “internet-café”) tablete pe care se dă acces pe platforma online la jocuri identice cu aparatele de tip slot-machine. 

Nu în ultimul rând, legea aduce și o înăsprire a sancțiunilor prin introducerea de noi infracțiuni / înlocuirea unor contravenții cu infracțiuni. Cu titlu de exemplu sunt introduse noțiunile de “participare frauduloasă la jocuri de noroc la distanță” și „facilitare frauduloasă a participării la jocuri de noroc la distanță”. 

Alte măsuri adoptate vizează:

  • extinderea “listei negre” a ONJN pentru a include și persoanele fizice sau juridice care desfășoară activitate în domeniu fără a deține o licență în România, pe lângă site-urile neautorizate.
  • corelarea cu prevederile Codului de Procedura Fiscală a prevederilor privind utilizarea poliței de asigurare de garanție emisă de o societate de asigurare, ca variantă pentru acoperirea riscului de neplată a obligațiilor fiscale, aceasta fiind considerată a fi mai greu de controlat în practică;
  • asigurarea trasabilității asupra mijloacelor de joc, prin dotarea cu dispozitive GPS, etc.

Majorări de taxe și impozite

Cu privire la impozitarea premiilor obținute din aceste activități de persoanele fizice participante, cota de impozitare crește de la 3% la 4% (și nu 10% cât a fost prevăzut inițial) pentru veniturile din jocuri de noroc de până la 10.000 lei inclusiv.

Pentru veniturile care depășesc pragul de 10.000 lei, rămân neschimbate cotele de impozitare de 20% (pentru venituri între 10.000 lei și 66.750 lei), respectiv 40% (pentru venituri de peste 66.750 lei).   

Pe de altă parte, majorări de taxe importante au loc la nivelul operatorilor economici din domeniu.

Astfel, taxele aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc (anuale) vor crește după cum urmează: 

  • de la 21% la 25% din veniturile din jocuri de noroc pentru: pariuri mutuale – tradiționale, dar nu mai puțin de 144.000 EUR (anterior minimul era 120.000 EUR); pariuri în cotă fixă – tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR); pariuri în contrapartidă – tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR). 
  • de la 21% la 30%% pentru jocurile de noroc la distanță clasa 1 și clasa 3, dar nu mai puțin de 480.000 EUR (anterior minimul era 400.000 EUR) 
  • de la 5.300 EUR la 6.000 EUR pentru fiecare mijloc de tip slot-machine clasa A 

Conform legii, noile cote vor afecta și autorizațiile anuale de funcționare aflate în perioada de valabilitate la data intrării în vigoare a prezentei legi, întrucât taxa de autorizare pentru perioada rămasă se recalculează conform noului nivel de taxare. 

Remarcăm că, în timp ce la persoanele fizice participante impozitul nu mai crește la 10%, așa cum se dorea inițial, ci la 4%, la nivelul operatorilor economici, taxele aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc cresc la 25%, respectiv 30%, față de 23% și 27% cât a fost prevăzut inițial.

Totodată, crește taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine şi pentru videoloterie (VLT) de la 500 euro/post autorizat/an la 1.000 EUR/post autorizat/an.

În același timp, se introduce o nouă taxă specială pentru jocurile de tip loto cu excepția videoloteriei, de 8% (față de 6,5% cât a fost prevăzut inițial) aplicată asupra veniturilor din jocuri de noroc ale operatorului licențiat.

Așadar, asistăm la modificări semnificative în sfera domeniului jocuri de noroc, cu un nivel de taxare în creștere, motivat atât de contextul bugetar actual cât și de creșterea alarmantă a fenomenului dependenței de jocuri de noroc.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult