La începutul lunii aprilie a acestui an, am acceptat provocarea lansată de compania DYSON: să măsor, cu un aparat special conceput în acest sens, calitatea aerului din București, timp de câteva zile.
Protejarea mediului, selectarea separată a deșeurilor menajere, zonele pietonale largi, cu acces limitat pentru mașini- sunt toate teme care mă preocupă în mod special.
Cei care au urmărit în ultimii ani interesul meu pentru aerul pe care-l respirăm știu că în căutarea unui nivel acceptabil al calității vieții am ales să mă mut cu familia în Sibiu, oraș din care am revenit în București în urmă cu puțină vreme (foto: Inquam Photos/ Octav Ganea).
Două probleme pe care le are capitala (în unele zone pare că începe să le rezolve timid) ne-au determinat să căutăm alt loc în care să ne creștem copiii în primii lor ani de viață: lipsa trotuarelor (ocupate de autoturisme, trotinete, mașini abandonate) și poluarea în exces (aer greu de respirat și zgomot infernal, în toate cartierele, cu puține excepții).
De ce este calitatea aerului importantă pentru mine?
Mergem zi de zi cu metroul, folosim mijloacele de transport în comun de suprafață, sau conducem mașinile personale. Stăm blocați în trafic ore întregi pe lună, alegem să ne deplasăm pe jos ori cu bicicletele pentru a ajunge mai repede din punctul A în punctul B. În oricare din aceste situații, chiar și atunci când decidem să mergem pe jos crezând că este benefic pentru sănătatea noastră, de fapt ne expunem unor particule foarte fine, pe care le introducem în plămâni, iar apoi, prin intermediul sângelui, în toate celulele organismului.
OMS estimează că în lume sunt înregistrare în fiecare an între 7 și 8 milioane de decese cauzate direct și indirect de poluarea atmosferică. În cazul copiilor, tocmai pentru că au organismul în creștere, aparatul respirator are mai mult de suferit. Aerul murdar poate cauza boli respiratorii cronice, cum sunt astmul, boli ale inimii, ale sângelui și ale sistemului circulator, dar și alte multe afecțiuni conexe. Ultimele studii fac legături clare între nivelul ridicat de poluare atmosferică și incidența diferitelor tipuri de cancer.
O persoană care petrece mult timp în zone poluate se îmbolnăvește mai ușor și mai des pentru că are sistemul imunitar mai vulnerabil.
Rezultatele neașteptate ale experimentului din București
Mă așteptam când am testat calitatea aerului să-mi confirm că avem o capitală de nelocuit, nocivă din toate punctele de vedere, plină de noxe, praf și aglomerație, 24 de ore din 24.
Am avut parte de o constatare oarecum surprinzătoare- în anumite condiții, Bucureștiul este demn de redescoperit la picior și chiar de respirat. Vestea mai puțin bună este că astfel de intervale de grație, cu „aer verde” sunt rarisime.
O altă constatare și mai surprinzătoare a fost legată de aerul din locuință- în anumite momente, aerul ce-l respirăm la interior este cel puțin la fel de nociv precum cel din exterior.
Ce am măsurat și mai ales cum măsurat
Aparatul cu care am făcut această monitorizare a calității aerului este un device unic. Utilizând tehnologia de detectare folosită în purificatoarele de aer Dyson, rucsacul pentru calitatea aerului (Air Quality Backpack) a fost dezvoltat inițial de inginerii Dyson pentru studiul Breathe London realizat împreună cu Kings College London și Greater London Authority (2019 și 2020).
Rucsacul conține practic niște senzori ultrasensibili, legați la GPS și alimentați cu un acumulator. Această „instalație” poate oferi informații în timp real despre expunerea personală la poluarea aerului. Sunt măsurate nivelurile de PM2,5, PM10, VOCs și CO2.
Toate informațiile se văd live într-o aplicație de smartphone. Acolo sunt indicate și locul exact unde te afli și calitatea aerului. Când este de bun pentru plămâni, nivelul este verde. Când „se duce” în galben, nu mai este atât de bun, când e roșu e considerabil poluat, iar când este mov, probabil că ar trebui să fugi cât mai repede de unde te afli.
Unde am făcut măsurătorile, sau când e Bucureștiul „verde”
Zilele în care am testat Air Quality Backpack au fost 29 aprilie (sâmbătă), 30 aprilie (duminică), 1 mai (luni) și 2 mai (primele ore ale zilei). Acest interval a coincis cu două variabile care au influențat rezultatele măsurătorilor: mini-vacanța de 1 mai, când orașul se golește și viteza vântului, care a suflat cu 10-12 kilometri.
În 29 aprilie, am mers cu rucsacul în spate din zona Piața Alba Iulia până la un magazin de articole sportive dintr-un centru comercial (zona Piața Obor)- Bulevardul Decebal la pas până la metrou stația Piața Muncii - Piața Obor. Apoi, de la gura de metrou Piața Obor, pe jos, spre Veranda Mall. Pe tot acest traseu, senzorii rucsacului mi-au indicat un „aer verde”.
La întoarcere, am mers cu Uber. După prânz, când orașul s-a mai animat, iar traficul a devenit mai aglomerat, senzorii au indicat niveluri mai ridicate de PM2,5 (46). PM2,5 sunt acele particule invizibile, care provin din arderile de combustibil și lemn, în cea mai mare parte. Nivelul 46- (crescut, dar nu îngrijorător) a fost înregistrat lângă mall.
Băteau în galben și senzorii pentru PM10 (particule în suspensie care conțin praf și ciment)- nivel 59.
După ora 15:00, în 29 aprilie am mers pe Calea Victoriei, zonă închisă traficului de mașini. Toți senzorii au fost pe verde, datorită lipsei autoturismelor, motiv de bucurie pentru copii care au alergat pe mijlocul străzii.
Duminică, 30 aprilie, ne-am plimbat în zona Alba Iulia. Am avut chiar privilegiul să fac o fotografie cu zero mașini în mișcare pe bulevard. Un instantaneu foarte rar, de prins numai când în oraș e organizat vreun maraton. La fel, un aer „verde”.
Te-ai întrebat cât de multe noxe înghiți de la o mașină de tonaj care turează motorul lângă tine?
01 Mai 2023, Ziua Muncii. Grătare în toate spațiile amenajate în oraș și pe lângă București. Programele de știri relatau „distracția la maxim” din mini-vacanță. Am decis să testez în continuare aerul din zonele și pe străzile pe care le străbat zilnic, nefiind atras de spațiile aglomerate și zgomotoase, pe care le evit în mod special în zilele libere.
Am băut un espresso la o cafenea lângă Piața Muncii. Pe strada Dristorului, o mașină de salubritate a sectorului 3 a reușit să ducă-n roșu toți senzorii, timp în care a staționat la semafor (se poate observa pe graficul de sub hartă, în imaginea de mai jos).
Spre surprinderea mea, un alt moment în care senzorii au indicat expunerea la un aer încărcat a fost în interiorul cafenelei. Indicele Dyson AQ a bătut în roșu. Am descoperit în aplicație că nivelul VOCs (acesta măsoară nivelul compușilor volatili) a fost foarte ridicat în minutele în care am așteptat prepararea băuturii.
Dincolo de aerul de afară din timpul plimbărilor, cea interesantă constatare am făcut-o în locuință. Iată cum arată aerul în timp ce gătești pentru musafiri. E important să înțelegem că poluarea nu există numai pe străzi. La interior, suntem expuși multor tipuri de particule nocive, atunci când gătim sau când utilizăm produse pentru curățenie.
02 mai 2023- Bucureștiul a revenit la aerul său „normal”- poluare în creștere, pe toate liniile
Ultimele ore ale experimentului, primele ore ale dimineții de marți, 2 mai, după mini-vacanța de Ziua Muncii. Deși nu era la fel de aglomerat, am recunoscut traficul în creștere și mirosul de noxe din intersecții.
Traseul acasă- școală- grădiniță- o întâlnire cu autoturismul și apoi într-o plimbare pe jos arată ca în harta de mai jos, segmente cu portocaliu și chiar roșu (cu depășiri destul de mari ale nivelurilor de PM2,5 și PM10)
Așadar, câteva concluzii după experimentul cu Air Quality Backpack de la Dyson:
- În mini-vacanțe, capitala României, București, poate oferi locuitorilor rămași în oraș un aer de calitate relativ bună. Putem să ne plimbăm, putem face sport în aer liber, putem să petrecem timp cu copiii pe străzi.
- Trei condiții necesare și- din câte se pare- suficiente pentru a avea un aer respirabil în oraș: mai puține autoturisme în trafic, artere închise total mașinilor și redate pietonilor și prezența vântului, care permite dispersia particulelor. Așadar, bucurați-vă atunci când străzi și bulevarde sunt închise circulației mașinilor și deschise pietonilor- poluarea scade considerabil.
- Noi, adulții și copiii noștri, suntem afectați de poluarea atmosferică în toate locurile în care mergem. Gândiți-vă de două ori atunci când vă așteptați copilul de la școală cu motorul mașinii pornit. Fiecare persoană care trece pe lângă autoturism trage în plămâni o cantitate însemnată de noxe provenită din arderea combustibilului. Poate și copilul dumneavoastră, până urcă pe bancheta din spate.
- Nu uitați de aerul din locuința dumneavoastră. S-ar putea să fiți la fel de expus poluării la interior pe cât sunteți la exterior, la multe tipuri de substanțe, de la particulele emise în timp ce gătiți, la praf, sau- în multe cazuri- la aerosolii din produsele pe care le folosiți la curățenie.
Notă: acest experiment are o componentă comercială.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.