Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

În Londra, dacă un muncitor vrea să folosească o scară pe șantier, trebuie să semneze un permis special. În România, mor oameni în explozii și incendii pentru că niște firme funcționează ilegal de ani de zile

Muncitor pe șantier în UK

Foto - Profimedia Images

Dacă un muncitor vrea să folosească o scară pe șantierul din centrul Londrei pe care lucrez, trebuie să semneze un permis special. La fel, dacă trebuie să taie metal cu polidiscul, are nevoie de permis. Anumite lucrări efectuate de electricieni se fac doar cu permis scris. Plus multe alte chestii care necesită aprobări scrise.

E enervant, dar astea-s regulile în construcții în țara asta. Eu fac în fiecare zi zeci de hârtii pentru că așa spune Health & Safety, bau-bau-ul șantierelor britanice. M-am obișnuit greu cu procedurile de sănătate și securitate în muncă, mai ales că vin dintr-o țară în care nu se dau doi bani, în general, pe așa ceva. Aș putea scrie 20 de posturi doar despre cât de complexă e documentația care trebuie întocmită înainte de deschiderea unui șantier și apoi, pe toată durata lui. 

Nu se mișcă nimic fără avize, aprobări, permise. Iar când vine inspectorul H&S pe șantier, zici că a coborât Isus din ceruri. În UK s-a dezvoltat o adevărată religie care are în centrul ei muncitorul: orice ar fi, acesta trebuie să ajungă teafăr acasă. Iar dacă pentru asta e nevoie să-l exasperezi în fiecare zi, așa să fie. Mănuși de enșpe mii de tipuri ca să-și protejeze mâinile, măști ca să nu îi intre praf în plămâni, căști ca să nu surzească, ochelari ca să nu rămână chior, mâneci speciale ca să nu-și taie brațele.

În timpul ăsta, în România mor oameni în explozii și incendii pentru că niște firme funcționează ilegal de ani de zile. Înțeleg că stația aia GPL care a sărit în aer la Crevedia nu mai avea avize din 2020. Mă ia cu rău: adică eu nu-l las pe Doru zugravu’ să dea cu pensula pe perete până nu semnează o fițuică pentru a avea voie să urce pe o scară, iar o bombă cu ceas funcționează fără avize de trei ani.

Aparent, nimeni, în tot amarul ăsta de vreme, nu s-a gândit să verifice cum lucrau oamenii ăia acolo. Vă spun, noaptea minții. Inconștiență infinită. Mă întreb câtă lume ar trebui să intre la pușcărie după tragedia asta – a câta?! De sus până jos, toți funcționarii cu atribuții de control. De demisii în guvern, nu mai zic.

Într-o țară normală, după așa ceva ar trebui schimbată toată garnitura de personal din ministerele și restul instituțiilor de resort de la nivel central și local. Ar trebui regândit întreg sistemul de avizare și control. Ar trebui angajată o comisie formată din experți, cu o misiune clară: bă, aveți șase luni să gândiți și să predați un sistem ușor de înțeles, care să nu mai permită astfel de nenorociri. 

Nu știu, dacă nu vă trece prin cap nicio idee genială, copiați legislația și procedurile dintr-o țară civilizată. Plătiți niște nemți sau niște suedezi să vă scrie draftul de proiect. Cazați-i la hotel până vă învață să reformați instituții și să aplicați reguli. 

Ideea e că așa nu se mai poate. Să mergi înainte cu niște criminali în funcții și cu o legislație învechită și incompletă, care nici aia nu se aplică, mi se pare asasinat cu premeditare și atentat la siguranța națională. Iar pentru așa ceva, mulți dintre cei care conduc țara aia ar trebui să-și petreacă restul zilelor în pușcărie.

Articol publicat inițial pe pagina de Facebook a autorului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Atata timp cât noi facem astfel de prostii, degeaba dam vina pe autorități ca au știut și nu au făcut nimic. Într-o zi, ceva rău tot se va întâmpla.
    • Like 0
  • Aș rezuma acest articol la două cuvinte: Corupția ucide!
    Și nu, nu trebuie să copiem nimic din alte țări pentru că avem tot ce ne trebuie (legislație, regulamente, proceduri etc.). Avem și ceva în plus: șmecherie în a ocoli legislația, regulamentele, procedurile. Iar când șmecheria are protecție politică și pute a corupție, obținem ce vedem în fiecare zi la TV: oameni care mor cu zile din cauza corupției.
    • Like 0
  • AnT check icon
    Si in Romania este la fel,de exemplu in rafinarie/foraj petrol si gaze,nu se misca nimic fara permis de lucru,analiza de risc,testare gaze,EIP corespunzator.Cat despre britanici,sa-i vezi cum lucreaza prin unele tari,mai rau decat romanii.Ei respecta health and safety din cauza amenzilor,in caz de fatalitati,acolo se platesc despagubiri de milioane de lire,faci inchisoare...
    Ca trebuiesc reformate institutiile statului,da,ca trebuie armonizata legislatia cu aia europeana,iarasi da...dar ce trebuie schimbat in primul rand este mentalitatea.Si asta se face in momentul de fata in Romania,cu pumnul/inchisoarea/amenda.
    Saptamana trecuta,in santierul in care lucrez in Romania,au venit doi inspectori SSM,de la ITM,si din prima au cerut mita.Un el si o ea,si EA a cerut mita.Au sperat ca vor gasi nereguli,si au plecat cu coada intre picioare.
    P.S.Lucrez ca inspector SSM/HSE din 2010.Nu cautati nod in papura regulilor si procedurilor,oamenii sunt de vina mereu.
    • Like 0
  • Antecomentatorul meu, Mihai, a descris cu acuratețe fapta ce a condus la tragedia de la Crevedia. Acolo în primul rând trebuia să fie instituit un antrepozit fiscal. Acest antrepozit fiscal ar trebui să fie on-line conectat cu ANAF. Dacă însă acolo se desfășura o activitate despre care instituțiile MAI nu aveau cunoștință, este foarte posibil ca ANAF să declare că nu avea cunoștință. Atunci era o activitate de evaziune fiscală ( nu impozit profit, nu accize, nu TVA) adică o problemă de siguranță națională, pentru că așa s-a stabilit în CSAT. Care servicii nu știau ce se desfășoară la Crevedia, că celelalte știau, fără să le fie rușine! Ca de obicei, banii negri finanțau partidul - după cum deja presa a diseminat și ministerul public va consacra - nu buzunarele nespălate ale membrului de partid și ale celor care asigurau protecția operațiunii ticăloase. Cam așa se manifestă metastaza, doar doar n-o face Carmen pușcărie.
    • Like 1
  • Lae check icon
    Teoretic da, e nevoie de permise pentru orice, scara, schela, platforma de 40cm,practic e doar o birocrație de acoperire, împotriva asigurătorilor. Tot în Londra asta se cumpără carduri fără sa ai habar de vreo meserie, dai 100 lire pe un certificat HS, asa ca...
    • Like 0
  • Mihai check icon
    In cazul de la Crevedia nu nerespecatrea procedurilor in cadrul unor activitati este problema cea mai grava ci faptul ca aceste activitati aveau loc. Desi au fost sesizari, organele abilitate nu au aplicat legea si au permis functionarea acelei operatiuni clandestine.
    Legi si birocratie avem destul iar in multe cazuri legislatia este aplicata excesiv chiar unde nu e cazul. In schimb unde intradevar sunt situatii periculoase dar sunt structuri protejate de autoritati, nu se intampla nimic. Ca sa fac o analogie cu exemplul din articol, unii isi iau amenzi usturatoare ca nu au semnat pentru a lucra pe scara cand ei au de pus podele iar altii construiesc pe un santier total ilegal, fara autorizatii si nimeni nu ii intreba nimic chiar daca exista sesizari. Cam asta e situatia.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult