Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În Olanda au intrat hoții în muzeu. În România, ironia ieftină intră peste tot...

coiful de la cotofenesti

La începutul anului, Muzeul Național de Istorie a României a suferit o pierdere gravă: patru artefacte de aur, parte dintr-o expoziție temporară găzduită în Olanda, au fost furate în urma unei spargeri spectaculoase. Astfel de furturi s-au întâmplat și în instituții de top – Luvru, British Museum, Vatican etc. Patrimoniul mondial a fost mereu vulnerabil. 

Să nu uităm că furtul s-a produs în afara României, în condițiile de securitate ale muzeului gazdă. MNIR a fost parte vătămată, nu vinovată. Este adevărat că o parte din responsabilitate aparține și conducerii muzeului, care nu a verificat în ce măsură muzeul partener implementase clauzele contractuale privind paza fizică.

Dar ceea ce a urmat în spațiul public este chiar mai trist decât furtul în sine. Sute de comentarii la orice comunicat ale muzeelor de istorie, la orice descoperire anunțată de arheologi, la orice postare a arheologilor din țară, reiau aceeași ironie obosită: „Când le trimiteți și pe astea în Olanda?”, „Curățați-le bine, că hoții trebuie să le găsească lucioase!”, „Nu le vor olandezii la muzeu?”. 

Nu contează dacă e vorba de o expoziție, o conferință sau chiar un detectorist care predă legal artefacte; batjocura se repetă mereu și mereu.

A face mișto însă de toți arheologii din România și de cercetările lor, e ca și cum ai ironiza pompierii pentru un incendiu izbucnit într-o clădire pe care o păzeau alții.

Majoritatea acestor mesaje, vin invariabil din partea unor oameni semi-inculți, neconsumatori de cultură, care în mod evident nu au pus vreodată piciorul într-un muzeu și care confundă tragedia punctuală a unui furt, cu munca onorabilă și de multe ori eroică a arheologilor români. Mulți dintre „hateri” nici nu înțeleg cât de complicată e munca de cercetare, restaurare, conservare a specialiștilor în patrimoniu. Este mai ușor să arunci o ironie pe internet decât să apreciezi anii de cercetare, lipsa de fonduri, pasiunea și tenacitatea care duc la descoperiri de valoare europeană. Da de unde să știe „glumeții” ce e aia „cercetare”? Atâta timp cât nu au reușit să găsească tunelurile dacice și nici n-au citit „secretele de la Vatican”, specialiștii români nu au nici o valoare în ochii lor.

Mulți dintre acești comentatori, în loc să calce pragul unei expoziții, preferă să facă bășcălie de pe margine, proclamându-se iubitori de ‘daci’ și de ‘neam’, dar tratând cu dispreț patrimoniul real. ”Patriotismul” multora din ei e unul de carton, iar disprețul lor față de cultura vie și profesionistă e - din păcate - autentică.

În loc să existe opinii pertinente despre valoarea descoperirilor sau despre efortul arheologilor, despre uriașul patrimoniu pe care îl avem, asistăm la o degradare sistematică a respectului pentru cultură și pentru cei care o servesc.

Arheologia românească aduce rezultate în condiții de subfinanțare cronică și muncă fizică grea, dar acestea sunt acoperite cu un val de grobianism ieftin. A le acoperi cu un val de sarcasm echivalează cu a scuipa peste propria noastră istorie și cultură. fenomenul nu e nou! Vezi și valurile de dispreț și hate cu privire la cercetările de descărcare arheologică de pe traseele autostrăzilor!

Până la urmă, furtul de la începutul anului va rămâne un episod negru, dar recuperabil prin anchete și prin măsuri de securitate mai ferme. În schimb, mitocănia cultivată zi de zi în spațiul virtual riscă să lase cicatrici mai adânci „promovând” un dispreț față de cultură, batjocură față de profesioniști și, evident, indiferența față de patrimoniul care ar trebui să ne reprezinte pe toți.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Se pare că s-au transformat toți în niște fulgi de zăpadă și nu mai suportă ceva ironie. Dar nu-i nicio problemă că pot să vină în mediul privat să vadă acolo cum stau lucrurile.
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    MNIR a fost vinovatul principal, nu aveau ce căuta piesele din patrimoniul național la un muzeu sătesc complet irelevant dpdv științific! Așa că ironiile, indiferent cât de greu de acceptat ar fi, sunt pe undeva justificate, toată lumea a rămas cu ideea că oficialii statului român, în cazul de față conducerea MNIR, își bat joc de artefactele pe care le au în grijă. Corelat cu eterna "renovare" a muzeului și cu starea în general proastă a muzeelor din țară, nu este nici o surpriză faptul că au ajuns subiect de miștocăreli.
    Poate dacă nu ar fi existat fervoarea boistică de a "demitiza" istoria românii ar fi avut altă reverență față de aceasta. Inclusiv, horror, cu riscul "dacopatiei"...
    Ce e mai bine, să fii "dacopat" sau "nime'-n drum" cum ne doresc "neoistoricii" care bălesc, unii chiar fățiș, la teoriile roessleriene?
    • Like 1
  • Doar s-a dorit manelizarea nației. Și s-a reușit. Le-am mulțumi cu drag tuturor promotorilor țigăniei. Cu un topot pe grumaz. Asta merită toți trădătorii și vânzătorii de țară, oricine ar fi ei. Toți dacopatii, antivaccinistii, ( prefer antivaxerilor), toți "suveranistii" imbecilizati, zombificati.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult