Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

În războiul Guvern - BNR - multinaționale se știe sigur cine pierde

oameni pe stradă - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Decizia de suprataxare a sistemului bancar prin aplicarea unei taxe asupra activelor bancare a declanșat un veritabil război între Guvern și Banca Națională. Se trage din toate părțile și cu toate armele. Fiecare beligerant atacă înverșunat pozițiile inamice. Iar războiul tinde să se extindă: intră în joc multinaționalele, de exemplu.

Atacul a fost declanșat de către Guvern. Motivația economică? Lipsa banilor la buget. În anul în care gradul de colectare a veniturilor de către Anaf a atins maxime istorice, deficitul bugetar a ieșit la mustață. Sau la zecimală, ca să fim mai exacți. Creșterea susținută a salariilor bugetarilor, a punctului de pensie, a pus presiune evident pe bugetul construit inițial. În plus, sunt semne tot mai vizibile ale încetinirii creșterii economice. În acest context macroeconomic, administrația centrală a căutat noi surse de venituri bugetare. Și le-a găsit la nivelul a trei sectoare de activitate: bancar, energie și telecomunicații. Ce au în comun aceste trei sectoare? Răspunsul e simplu: o structură concurențială concentrată, ceea ce explică și profiturile substanțiale obținute de companiile din cadrul lor. Strict derivat din profilul concurențial menționat anterior este faptul că puterea de negociere a consumatorilor finali este limitată. 

Alegând cele trei sectoare Guvernul a minimizat cumva impactul la nivelul mediului de afaceri, numărul companiilor subiect al suprataxării fiind limitat. Ceea ce nu se poate spune însă despre numărul consumatorilor finali, care este de ordinul milioanelor, fie că vorbim de telecomunicații sau de bănci.

Banca Centrală a ripostat imediat, încercând să apere propria redută. Atitudine ce e interpretabilă în ambele sensuri. Pe de o parte, ar putea fi înțeleasă din punctul de vedere al instituției monetare centrale a statului, al cărei obiectiv implicit îl constituie stabilitatea sistemului financiar. Pe de altă parte, aceeași atitudine apare cumva și ca fiind paradoxală dacă privim Banca Națională ca un organism cu rol reglementator al sistemului bancar și nu cu rol de „asociație patronală”.

În apărarea redutei băncile invocă deteriorarea drastică a profiturilor anuale estimate a fi obținute ceea ce, în mod evident, va afecta în ultimă instanță chiar veniturile bugetului de stat pe filiera impozitului pe profit. Modalitatea economică cea mai facilă de evitare a acestei situații va fi desigur majorarea diferențialului de dobândă și a comisioanelor bancare percepute clienților.

E greu de dat un pronostic în privința câștigătorului războiului. Fiecare din tabere invită „căpetenia” armatei adverse la negocieri. Pe teren propriu, desigur. Nu e momentul de concesii. Guvernul are un atu: prelungirea mandatului Guvernatorului BNR depinde de Parlament. BNR are alt atu: cursul de schimb.

În no man’s land se află, captivi câteva milioane de cetățeni. Încă. Italia, Spania, Canada, Australia îi așteaptă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • !!! Interesant articol !!!
    Italia a intrat oficial in recesiune, urmeaza Germania si Franta.
    La criza precedenta BNR (mai precis asociatia de caritate BNEu) a cotizat cu 16 mld. euro. Cu ce ne-am ales: in jur de 0,5% dobanda pt. economii, peste 10% dobanda la credite. Intrebare retorica (sau poate nu): Oare ce s-ar intampla in occident daca ar fi dobanzi asemanatoare?
    Care va fi urmatoarea contributie (pomana), s-a gandit oare domnul guvernator.
    Noi nu cerem decat tratament egal intre firmele romanesti si multinationale. Stim toti f. bine cum se evapora profitul multinationalelor la sfarsitul fiecarui an si ce sa vezi dispare si impozitul pe profit.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult