Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

În tinerețe am vândut cărți. Dacă am costuri de promovare 2 milioane pentru o carte, mai am cheltuieli de printare și logistice, câte exemplare ar trebui să vând, încât să am ceva profit? Studiu de caz pentru studenții mei

Un ostas - panou Nicolae Ciucă

Foto: Inquam Photos / George Călin

În tinerețea mea, prima afacere despre care-mi amintesc că am făcut-o a fost să vând cărți. Eram asistent universitar, predam management, așa că, firesc, am vândut cărți de management. La două dintre ele eram coautor și aveam un interes suplimentar în a le vinde. Împărtășim știință, cunoaștere și facem și ceva profit. La ce salarii erau în învățământ, orice ban suplimentar era binevenit.

Era începutul antreprenoriatului în România, am început singur, apoi cu un partener. Am lansat mai multe invitații de alăturare la proiectul antreprenorial (nu știam atunci să-l numim așa), teama de risc era, însă, prea mare.

Prin urmare, socoteam cu atenție. Cât am de plătit tipografiei, autorilor, transportul cărților, magazinaj, câte și mai câte. Am mai și greșit calculele și am pierdut bani. Am numit asta, atunci, costul învățării. Și chiar am învățat foarte mult din acea experiență.

Mai târziu, învățarea de atunci am folosit-o la altă amploare. Pentru că, nu-i așa, ce învățăm rămâne al nostru, nimeni nu ne poate lua asta. Progresiv, au apărut concepte și învățări noi, precum costul vânzărilor, costuri de marketing, marja brută, marja netă, o întreagă nebunie.

Să ne înțelegem, eram la mult timp după apariția în piață a cărților cu „Cățeluș cu părul creț”, „Elefantescu Elefant, cât un munte de înalt” și altele asemenea. Ba, între timp, trecusem prin niște Gheba și altele asemenea.

Privind în urmă, mă bucur de fiecare experiență prin care am învățat. Toate mă ajută să privesc mai avizat la ce se întâmplă în jurul meu. Și să-mi pun întrebări, multe întrebări.

Prin urmare, dacă am costuri de promovare 2 milioane pentru o carte, mai am costuri de printare și logistice, mă întreb câte exemplare ar trebui să vând eu încât să am niște profit? Mic, micuț, dar să nu iau de la gura familiei pentru cartea asta. Aș vrea să știu detaliile acestei afaceri, e un bun studiu de caz pentru studenții ce învață business.

Voi face un astfel de experiment și voi propune învățăceilor să genereze un business plan pentru o afacere profitabilă, având ca date de intrare: produsul - o carte, costuri de promovare - 2 milioane euro.

Mă aștept să îmi spună că-i iau de proști, dar de făcut tot voi face experimentul. La final le mai dau ceva, ca informație. Cine și în ce cantități ar putea cumpăra cartea. Adică piața potențială. Mă aștept să-mi spună, încă o dată, că-i iau de proști.

Iar ei au drept de vot și se simt luați de proști.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ove check icon
    Ciuca este unul din cele mai elocvente exemple despre ce se scoate din invatamantul romanesc.Clar este analfabet functional,nu este in stare sa scoata doua vorbe,nu poate citi coerent,si nu intelege ce citeste.Nu ar fi in stare sa ia examenul de capacitate.DAR,individul este general cu 4 stele,a fost seful armatei romane,a fost prim ministru si candideaza la presedentie.Ce mama naibii este in neregula cu tara asta?Cum ajunge un oligrofen de asta in asemenea functii?Chiar nu gasim o mana de oameni capabili ?De ce nu suntem in stare sa iesim in strada sa maturam cu alde Dancila ,Ciolacu ,Ciuca etc.?Analfabetul asta a scris o carte?Hai sictir.....
    • Like 2
    • @ ove
      Francisc check icon
      În afară de sictir ce putem face, ove? Putem încerca să alegem pe alții, nu-i așa?

      Atâta vreme cât acceptăm situația nu avem dreptul să ne plângem...
      • Like 0
    • @ Francisc
      ove check icon
      Pai am scris la sfarsitul comentariului - "De ce nu suntem in stare sa iesim in strada sa maturam cu alde Dancila ,Ciolacu ,Ciuca etc.?"
      • Like 1
    • @ ove
      Francisc check icon
      Ieșitul în stradă e ultima soluție, ove. Până atunci avem ștampila în mână...

      După rezultatele alegerilor locale și ale celor europene e clar că nu avem motiv să ieșim în stradă. Ne place pesedismul altoit pe penelism.

      Urmează să-l alegem pe Ciucă (sau pe Ciolacu) președinte ca să putem dormi liniștiți încă un cincinal. Cu mâna la piept, că așa fac patrioții...

      • Like 1
  • Francisc check icon
    Dacă e s-o spunem pe-a dreaptă, ar trebui să ne întrebăm câți fraieri ar cumpăra o carte scrisă de un bâlbâit. Tovarășul Ciucă nu le are nici cu vorbitul, d-apăi cu scrisul...

    Da' nu-i nimic. Am mai avut noi cizmari în fruntea țării și savanți de renume mondial care se pricepeau la orice. „Codoiul” Elenei e celebru în chimie. Pentru cei născuți după „revoluție” amintesc că Elena Ceaușescu era nevasta lu' Nicolae, cel mai iubit fiu al poporului...

    Câți dintre românii cu scaun la cap ar cumpăra o carte scrisă de Ciucă? Sunt tare curios.

    Un ostaș în slujba țării e numa' bun de președinte. Uite-așa avem (în sfârșit) ocazia să poruncim ce trebuie să facă. Să nu cumva să-l alegem pe Marcel, că ăsta ne dă și pensii mărite și salarii minime crescute. Dacă găsește destui câini care să umble cu covrigii în coadă, se subînțelege...

    Alternativele se numesc Geoană, Simion și Șoșoacă, că pe doamna Lasconi nu o votează nimeni fiindcă e de la USR, un partid de „neomarxiști”.

    Îmi cer iertare că fac propagandă unui partid care își propune să ne salveze, fără să știe prea bine cum. Ideea e că m-am săturat de tovarășii care ne tot promit bunăstare, dar ne fentează cât cuprinde. Imaginați-vă o Românie cu Ciucă/Ciolacu președinte/premier. Sau invers...

    Avem „talentul” să ne alegem conducătorii după chipul și asemănarea noastră. Am făcut din șmecherie și hoție valoare națională. Onestitatea nu are ce căuta în societatea românească. E floare rară...




    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult