Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Întâmplare din școala care face învățământ, dar nu face educație: un student a întrebat-o pe profesoara lui de ce trebuie să citească și să știe ce a spus Platon, că „ăla a murit demult”

elevi de liceu

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

„De ce trebuie să îl citesc pe Platon? Că ăla a murit demult...” Uimirea exprimată recent de un student în fața unui profesor universitar ridică un semn de întrebare cu privire la nivelul de conștientizare istorică și culturală de care dă dovadă o parte din tânăra generație. Observația îngrijorătoare a fost făcută de profesorul Dumitru Borțun, doctor în filosofie și profesor universitar la SNSPA.

„Îmi spunea soția mea de curând - și ea este cadru universitar - că un student a întrebat-o de ce trebuie să citească și să știe ce a spus Platon, că «ăla a murit demult».  Această viziune, un fel de cancel culture, un fel de cultură a anulării - tot ce este vechi nu mai merită studiat, noi citim p-ăștia care sunt în viață, care ne spun ceva. Trăim într-o coală de hârtie, nu mai avem a treia dimensiune, timpul, Generația actuală nu știe că este moștenitoarea unei tradiții și că are misiunea de a o duce mai departe”, a spus profesorul Dumitru Borțun, invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

De ce trebuie să-l mai citim astăzi pe Platon? Ce le-ați răspunde studenților? a fost întrebat profesorul Borțun de jurnalistul Florin Negruțiu.

„Le-aș răspunde așa: Că grecii antici vor fi de-a pururi dascălii noștri, pentru că marii gânditori și marii artiști ai Greciei Antice au pus toate problemele posibile. Restul istoriei au fost răspunsuri date la problemele formulate de ei, răspunsuri din ce în ce mai rafinate, mai stilizate și mai complexe. Dar problemele ei le-au pus. Deci tu n-ai cum să fii european, dacă nu ai moștenit cultura greco-latină și religia iudeo-creștină, măcar ca valori, ca sistem de valori morale. Nu ai treaba asta, nu știi cine ești. Or, un popor de oameni care nu știu cine sunt, care nu-și cunosc nici vecinii....Dvs. știți că sunt absolvenți de liceu, enorm de mulți, care nu cunosc vecinii României? Sunt enorm de mulți absolvenți de liceu care nu știu care e Ziua Națională a României și, dacă o nimeresc, fiindcă sunt în preajma evenimentului și au auzit la televizor sau la radio, nu știu ce se serbează, ce se aniversează la 1 Decembrie. Deci problema este că această generație este fără conștiință istorică, nu are conștiința temporală, sunt fără conștiință geografică, nu știu unde se situează, ca țară, ca popor, nu știu care sunt vecinii. Vreau să vă spun că aceste lucruri țin de natura școlii, de calitatea profesorilor din școală, profesori care nu sunt educatori”, vede Dumitru Borțun.

„E oră de dirigenție și tu faci probleme de matematică cu ei - mi se pare o trădare și o abdicare de la statutul de educator”

Profesorul universitar spune că școala se concentrează pe pregătirea elevilor exclusiv pentru examenele viitoare și nu are în vedere înzestrarea tinerilor cu valori umane și sociale, Dumitru Borțun considerând că asta este „o trădare și o abdicare din partea sistemului de învățământ față de rolul său de educator.”  Îndemnați fiind de unii părinți, unii profesori renunță la ora de dirigenție și fac matematică, spune el.

„Și cum spunea foarte bine Solomon Marcus - are un studiu chiar așa intitulat - „Educația omenescului” - și spune așa: Școala face învățământ, dar nu face educație. Școala românească de astăzi îi pregătește pentru viitorul examen. Atât. Proximul examen. «Doamnă, băgați probleme în ei, băgați tare!» Și știți ce fac profesorii? În loc să facă orele de dirigenție, fac probleme sau fac limba engleză, dar nu dirigenție, unde ai putea să vorbești despre valori, despre omenie, despre umanitate, despre relația cu semenii, despre idealul de viață, despre cum ne formăm idealurile de viață. Nu vorbesc. Să ai în fața ta un adolescent, să nu profiți de treaba asta?! E o oră de dirigenție și tu să faci probleme de matematică cu ei - mi se pare o trădare și o abdicare de la statutul de educator”, a subliniat Dumitru Borțun.

„Este atât de gravă criza de resurse umană în toate domeniile, încât ai impresia că s-a terminat resursa umană valoroasă”

Totodată invitatul emisiunii „În fața ta” de la Digi24 a punctat preocuparea legată de calitatea sistemului de educație și impactul asupra resurselor umane din diverse domenii, inclusiv în instituțiile fundamentale ale statului. Școala ar putea avea dificultăți în a se reforma, pentru că cei care ar trebuie să se ocupe de asta provin dintr-un sistem educațional cu carențe. Referindu-se la politicieni, ca produs al școlii, profesorul Dumitru Borțun a sugerat că de fapt calitatea educației primite de aceștia în trecut ar putea influența capacitățile lor de a reforma sistemul de învățământ.

„Este atât de gravă criza de resurse umană în toate domeniile, încât ai impresia că s-a terminat resursa umană valoroasă, nu numai la țară, în satele izolate sau în satele din jurul marilor orașe. Este vorba de domenii, de sectoare întregi, cum ar fi armata, poliția, instituții fundamentale ale statului care au probleme de încadrare, probleme de resurse umane. Or, în școală, scuzați-mă. Școala este singura instituție care își oferă, își pregătește, își livrează propriile sale produse. Știți că dacă vorbim de fabrici, astea iau produsele de la universitățile politehnice, inginerii sau, economiștii. de la academiile de studii economice. Dar școala lucrează exact cu produsul ei și stau să mă gândesc dacă nu cumva am ajuns în acel punct în care școala nu mai poate fi reformată, pentru că cei care ar trebui să reformeze sunt chiar produsul acestei școli care trebuie reformată”, a spus Dumitru Borțun.

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, începând de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Una e să fi auzit de Platon și alta e să fi citit realmente Platon. Câți de pe acest forum au citit Platon? Se poate proba. Da, de el a auzit toată lumea, dar de citit...
    Măcar elevul era sincer. Nu-mi spuneți că făcând un sondaj ad-hoc pe stradă aflăm că editurile vând Platon ca pâinea caldă. Mai mult: intrați în librării - de unde se ia pulsul pieței - și vedeți cât Platon găsiți la raft. Scrierile lui, comentarii despre Platon, eseuri etc. Gem librăriile? Nu. De ce? Pentru că nu se citește.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Catalin check icon
      O dovedește felul în care funcționează societatea modernă - superficial, totul în viteză și fără pic de înțelegere sau analiză.... De aia suntem cum suntem. Timp de 2000 de ani Platon a dăunat ignoranței. Asta până nu a mai fost citit.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Îmi pare rău să vă contrazic toate tezele exprimate mai sus.
      În primul rând, Platon trebuie citit de cei care studiază filozofia, dreptul, istoria. Dar Platon, ca și ceilalți mari filozofi, ar trebui citit de toți cei care vor să aibă o cultură generală solidă.
      În al doilea rând, cine vrea să citească (orice) nu trebuie neapărat să intre în librării, ci, din comoditatea fotoliului, e suficient să scrie în Google, de exemplu, "Cărți Platon". Vă las pe dumneavoastră să constatați ce se poate cumpăra.
      Totuși, cu tristețe vă dau dreptate în ceea ce privește scăderea interesului pentru lectură, în general, nu legat strict de Platon.
      • Like 0
  • Articolul ăsta pune iar o falsă problemă. Un student din câteva sute se miră ca vițelul la ce i-ar folosi studiul lui Platon. Asta pentru că este efectiv un vițel, pe cale să devină bou. În timp ce majoritatea celorlalți studenți știu foarte bine la ce le folosește această lectură. Sau mă înșel eu cumva asupra ultimei fraze?
    • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Am aceeasi problema, nu stiu daca hotel California a fost peste A night to the opera... Oricum plang cand ascult pe oricare dintre astea doua..
      • Like 0
  • Profesorii competenti care sunt de asemenea si educatori sunt adesea batjocoriti de clica atotstiutorilor cei fara dubii din sistemul educational romanesc.

    Stau adesea singuri in pauze, sunt desconsiderati de colegi, nu se incadreaza in haita multimii, nu obtin promovari si functii administrative in cariera. Si ulterior, dupa 36 de ani, se feresc de aceasta cariera in sine.

    Rezultatele vorbesc irefutabil, intrebarile si solicitarile pentru clarificari din partea elevilor se lasa cu tipete, sarcasm si atacuri colorate la persoana, iar vestigiile neingropate ale comunismului aplauda.

    Iar rezultatul vorbeste de la sine - scoala la noi e un forum si un punct de adunare pentru complexe de superioritate si de intimidare a curiozitatii academice, o groapa numai buna de varsat toate frustrarile, sechelele si neajunsurile din viata asta in mod ironic si razbunator.

    Sunt tare curious unde au disparut pasiunea pentru materie, capacitatea de a invata un grup de oameni si entuziasmul fata de curiozitatea acestuia.

    Pentru ca se vehiculeaza ipoteza ca "elevii nu vor sa invete, sunt toti zero barat, nu e vina noastra", dar realitatea ilustreaza cu totul altceva.
    • Like 0
  • E adevarat ce zice prof. B0rtun (dar pe jumatate). Ce face nea ION GHEORGHE, romanul, care a citit (studiat) pe Platon (si nu numai), vorbeste, scrie corect ROMANESTE dar nu si engleza (prof. a dat exemplu cu engleza) si nici o alta limba europeana, merge in Anglia in excursie. Scrie pe pieptul sau ,,L-AM CITIT PE PLATON"??? sau gesticuleaza ca ie sete, foame sau alte nevoi. Oare am si eu dreptate?
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Printre altele: PLATON nu e un nume. E o poreclă. Pe respectivul îl chema Aristocle. Ideea e că era mai sportiv din fire și butucănos din construcție, PLATON însemnând "lat în spate."
    Eu zică că merge să-i captezi pe tineri dacă nu umbli de parcă ai fi înghițit un băț.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Dan check icon
      Bravo, exact despre asta era vorba în articol. /s
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Vorbim practic de diferența dintre MATERII și EDUCAȚII. Materia înseamnă să înveți matematică de la A la Z, iar apoi să vezi la ce-ți folosește. EDUCAȚIILE sunt concepte diferite. Între matematică (materie) și educația matematică (educație) există diferențe majore. Pentru matematică, nu este importantă originea lui Thales, pentru că matematica nu se ocupă cu istorie, ci cu concepte matematice, abstracte. Educația matematică este însă o disciplină în care se dau anumite baze practice ale matematicii, o istorie a matematicii, legătura dintre matematică și artă etc. Nu mă refer la micile perle pe care un profesor le poate spune la ore despre matematică, ci la o programă special structurată, care să formeze nu atât cunoștințe aprofundate despre matematică, ci mai mult o zonă de cultură generală.

    Comunismul a introdus un concept numit POLITEHNIZARE, în care fiecare materie era predată vocațional și separat. Sistemele performante de educație - de unde provin și testele PISA - pun accent pe transdisciplinaritate și cultură generală, ceea ce la noi lipsește.
    • Like 2
  • In alta tara, fiica mea la 14 ani s-a ridicat si raspuns profesorului ca nu a inteles si nu pricepe la ce ajuta. Profesorul a gasit 5min si un alt exemplu si o alta abordare. Copiii au multumit in cor, si au ramas atenti chiar daca pauza incepuse, testul saptamanal a aratat ca majoritatea clasei a inteles cum sa aplice.

    In 17 ani cat a durat educatia mea institutionalizata romaneasca ( de la 6 ani) , am putine exemple unde am avut curajul sa cer ajutor profesorului la acelasi nivel ca fiica mea.
    • Like 1
  • Renunţând la vorbele inutile şi la filotardie (filosofie tardivă) în care suntem experţii Europei, intervievaţi-l pe domnul Marga, fost ministru al învăţământului, căruia îi datorăm celebra lege, inspirată de tehnica furajării din zootehnia comunistă, anume "finanţarea urmează elevul/studentul". Aşa s-a ajuns în situaţia în care universităţile româneşti au devenit adevărate aprozare academice şi au permis adolescenţilor semianalfabeţi, care nu visau să păşească pe trotuarele din faţa instituţiilor de învăţământ superior, să devină studenţi, apoi masteranzi şi, în final, doctoranzii despre care s-a dus buhul în toate ţarile civilizate.
    De ce oare ar trebui aceşti români, (că români trebuie să-i numim, nu-i aşa?), să ştie despre contribuţia la cultura europeană a vechilor greci? Şi de ce ar trebui unii dintre ei să fie interesaţi de istoria vechilor stele din univers, din moment ce ele s-au stins în negura vremurilor? Au fost aceste cunoştinţe de vreun folos lichelelor cu pensii de zeci de mii de lei?

    NOTA: Doamnă Voiculescu, cu toată simpatia, pentru că textul abordează un subiect serios: Şcoala nu "face învăţământ" niciunde în lume, este doar o entitate a "sistemului de învăţământ", adică o entitate desemnată să facă "educaţie organizată" la un anumit nivel, potrivit unor reglementări legale. Că o face sau nu, asta este altă discuţie.
    • Like 3
  • Vai de mine! Ce întrebare a putut să pună studentul doamnei profesoare universitare! Suntem orilipilati cu totii!
    Ca tot vorbiți în articolul de mai sus de tradiții, una dintre tradițiile sistemului românesc ar fi:
    “ce prost ești! După ce matur cu tine pe jos, dacă mai ești dispus, o să încerc să te învăț și pe tine câte ceva”. Valabila nu numai în educație ci cam peste tot.
    Băi! La sfârșitul oricărui curs la care am fost în tara adoptivă se pune întrebarea:
    “Aveți și alte întrebări? Nu va faceți probleme! Nu exista întrebări greșite! DE AIA SUNTEM AICI!”
    Înțelegeți dom’ profesor universitar?
    Să va oripilați atunci cand un absolvent de-al dumneavoastră- nu un student - vă va pune o asemenea întrebare despre Platon.
    Hai noroc!
    • Like 1
    • @ Bogdan Misaila
      Stimabile, e foarte frumos ce ai auzit la cursurile din țara adoptivă, e un principiu minunat, dar fiecare întrebare are o vârstă, să te-ntrebe un elev de liceu de ce trebuie să știi să citești? de ce trebuie să știi să scrii? că acum poți dicta smartphonului sau să-ți citească! te cam descumpănește, nu pentru că întrebarea ar fi greșită, ci pentru că e din altă clasă/vârstă... adică lanțul firesc al vârstelor e știrb.
      • Like 4
    • @ Bogdan Misaila
      Ioana check icon
      Aparent nici in Romania, dar nici in tara adoptiva nu v-au invatat politetea si buna crestere. Nu imi dau seama cu aveti de castigat din tonul agresiv si de mahala pe care il folositi incercand sa dati replica unui profesor universitar.
      Eu si sotul meu lucram in multinationale, copiii nostri au terminat sau inca sunt studenti la universitati de prestigiu din Germania (foarte grele, de altfel), deci avem multe legaturi cu tari "adoptive".
      Partial aveti dreptate legat de modul cum teoretic se creaza acea deschidere catre studenti in strainatate, practic pentru multi profesori e doar o obligatie profesionala, care nu e dusa pana la capat (adica nu raspund intrebarilor, emailurilor, promit cursuri, discutii care nu se intampla...).
      Au si ei falitii lor, ce e drept mai putin decat ai nostri, avem si noi profesori buni, inca mult prea putini si noi toti trebuie sa lucram la a face lucrurile un pic mai bune, in fiecare zi.
      Dar daca va dati persoana educata, comunicarea e prima confirmare si din pacate mai aveti inca mult de lucru:-)
      Numai bine va doresc!
      • Like 3
    • @ Lucian Constantinescu
      Cursurile ce le fac in tara adoptiva incep cu 3=5 min descriere a ce va urma in urmatoarele saptamani, si la ce foloseste.
      • Like 1
    • @ Lucian Constantinescu
      Si nu ii raspunzi elevului ca Internetul se poate opri cu o apasare de buton, la vointa unui singur om... unde va mai fi stiinta lui atunci, in smartfonu ala secat de "cunoastere"?
      Nu mai zic de ratacit in padure si descarcat bateria ...
      • Like 2
    • @ Ioana
      Distinsă doamnă, mitocănia nu are nici o legătură cu studiile universitare. Ce am de câștigat din felul în care m-am exprimat? Nimic nu am de câștigat. Nu mi-am propus să câștig ceva. Îmi pot însă da cu părerea, pot să imi exprim opinia vis-a-vis de ce zice cadrul universitar intervievat la Digi24. Am câștigat dreptul asta de a mă exprima liber, chiar și pe un ton colocvial uneori, în decembrie 1989. Din când în când trebuie să îngroșam tușele pentru a fi ascultați și mai ales înțeleși. Pentru că asta mi se pare mie ca se întâmplă în România, oamenilor normali la cap și cu educație (care sunt majoritari), le este frică, efectiv frică să-și spună părerile. Și pe frică asta se cațără toți “ăilalți”. Cum e domnu’ universitar.
      “Au și ei faliții lor.” Au, cum să nu! Contează însă procentul, proporția! Una e să ai, de exemplu, 70% de profesori buni și restul hahalere și alta să fie proporția inversată. Chestia asta se aplica peste tot, nu numai în învățământ. Procentul face diferența dintre corupție endemică și cea izolată. O zi bună și dumneavoastră.
      • Like 1
    • @ Bogdan Misaila
      Ioana check icon
      Am spus eu ceva despre educatie ca fiind legata strict de studiile universitare? Nici in trecut, dar mai ales in zilele noastre, nu e cazul. De multe ori e chiar un pericol, persoane care termina o facultate (nu discutam ce facultate si cum), au impresia ca sunt superioare si se poarta in consecinta...
      Pentru mine o persoana educata este in primul rand un om cu bun simt, bunatate, bunavointa, politete si toleranta.
      Sigur, e alegerea fiecaruia cum alege sa se exprime, cred doar ca prin felul cum o facem reusim sa transmitem mai usor sau mai greu ceea ce dorim si dam si un exemplu celorlalti, ca tot vorbim despre educatie:-)
      Aveti dreptate in ceea ce priveste frica, dar cred ca daca alegem sa ne spunem parerea (e excelent sa o faca tot mai multi dintre cei educati :-) ), conteaza mult si cum o facem.
      Multumesc pentru raspuns, numai bine!
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult