Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Banca Transilvania a lansat cel mai ambițios program de educație financiară din România. Ce înseamnă „FIT” și „Marea Capacitate Financiară”- răspunde Sergiu Mircea, director executiv marketing și comunicare în BT

Sergiu Mircea

„Am văzut că- deși în România nu stăm foarte bine la educație financiară- avem o părere bună despre noi la acest capitol, iar asta agravează situația. Nevăzând problema, respingem soluțiile”, spune Sergiu Mircea, director executiv marketing și comunicare în Banca Transilvania, într-un interviu pentru Republica. Liderul industriei bancare locale a lansat la finalul acestui an FIT (Finanțe pe Înțelesul Tuturor), un program de educație gândit pe mai mulți piloni, menit să crească gradul de alfabetizare financiară la nivel național. 

„FIT va ajunge la foarte mulți oameni, dar și mai important este că nu am pregătit un <one off>, ci un proiect recurent și continuu, astfel încât oamenii se vor întâlni frecvent cu informațiile din program”, explică Sergiu Mircea. 

Câteva declarații pe scurt:

  • Noi pregătim și vom implementa un program modular, care va adresa diverse segmente ale populației în modalități diferite;
  • La partea de conținut video, avem un fel de bord curatorial, în care, în afară de oameni din bancă, am apelat la specialiști recunoscuți, precum Dana Ciriperu – redactor șef adjunct la ZF și dl. Profesor Cristian Păun- decan în cadrul ASE;
  • Platforma noastră – FIT (Finanțe pe Înțelesul Tuturor)- va avea multe componente verticale și una dintre ele este Marea Capacitate Financiară (...) Marea Capacitate Financiară exact asta va vrea să rezolve- să ne arate punctele slabe, ca să le putem rezolva;
  • Vrem să vorbim și despre inflație și despre dobânzi, dar și despre ce le influențează. Dar asta este doar începutul, vorbim de multe altele- investiții, credite, pensie, despre ce influențează prețurile și dobânzile sau despre antreprenoriat.

În ultimele decenii, au existat mai multe programe de educație financiară în România, desfășurate (între alții) de asiguratori sau alți jucători din industrie. De ce a ales Banca Transilvania să dezvolte un astfel de proiect?

Da, într-adevar, au existat și există mai multe proiecte de educație financiară- unele mai formale, altele mai comerciale sau mai abordabile. Însă ceea ce vedem este că subiectul este departe de a fi rezolvat și asta este cumva natural, pentru că e vorba de ”timeless mission”, misiune care are mai degrabă un scop continuu, care nu credem că se va încheia vreodată.

Inclusiv noi, ca bancă, am fost prezenți în această zonă atât cu programe punctuale, cât și cu platforme dezvoltate pe termen lung, cum ar fi Întreb BT, cel mai mare knowledge base de întrebări și răspunsuri din domeniul financiar-bancar din România, ce are chiar și o opțiune de Search AI, unică în România și în această parte a Europei și care democratizează și mai mult accesul la informația financiară.

Pe de altă parte, situația educației financiare la noi în țară este o problemă structurală și asta conduce la o raportare dificilă a oamenilor față de bani, concepte teoretice și practice legate de bani.

Noi, la BT, am reușit în ultimii ani să implementăm o comunicare foarte prietenoasă, pe înțelesul oamenilor și credem că această abordare, destul de rar întâlnită în sectorul bancar, ne poate ajuta să explicăm mult mai bine oamenilor inclusiv concepte care țin de educația financiară.

Ăsta este și planul cu care am pornit la drum cu FIT.

Ce face FIT diferit de tot ceea ce a fost și este în piață?

Noi pregătim și vom implementa un program modular, care va adresa diverse segmente ale populației în modalități diferite- vom avea și o componentă formală, dar vom avea și o componentă extrem de prietenoasă și ușor de digerat. Vom folosi atât școlile și forța rețelei noastre de peste 500 de unități, dar și social media, unde un exemplu ar fi abordarea noastră pe TikTok sau baza noastră mare de ambasadori.

La fel, ce pregătim noi este un program scalabil, ceva care să poată crește și unde să nu fim constrânși de limitările economiei fizice pentru că vom lucra mult în online.

FIT va ajunge la foarte mulți oameni, dar și mai important este că nu am pregătit un one off, ci un program recurent și continuu- astfel că oamenii se vor întâlni frecvent cu informațiile din program.

Care este formatul? Cum va arăta distribuția rolurilor? Cui se adresează acest program?

Ce ați văzut la lansare- a fost doar una dintre componentele programului, o mică parte, ca să îi spun așa – un proiect de conținut în care am discutat cu persoane publice și influenceri din mai multe domenii și cu urmăritori diverși, despre economisire. Urmează o serie lungă de alte dezbateri- de la credite, la investiții, asigurări sau bursă, iar oamenii prezenți în emisiune vor fi foarte diverși, pentru că vrem să ajungem la întreaga Românie.

Proiectul nostru- mă refer acum la partea de conținut video, are un fel de bord curatorial, în care, în afară de oameni din bancă, am apelat la specialiști recunoscuți, precum Dana Ciriperu- redactor șef adjunct la ZF și dl. Profesor Cristian Păun- decan în cadrul ASE.

Alături de ei sunt alte tipuri de specialiști- de la finanțiști, la psihologi- care să ne arate cum e mai bine să ne raportăm la bani și unde greșim, la analiști sau pur și simplu vedete, care pot ajunge foarte ușor la publicul lor și ne ajută să ducem mesajul mai departe. 

Cum va arăta platforma multimedia? Aveți în vedere să oferiți și modalități de testare a cunoștințelor? 

Platforma noastră- FIT (Finanțe pe Înțelesul Tuturor)- va avea multe componente verticale și una dintre ele este Marea Capacitate Financiară. Am vazut că, deși în România nu stăm foarte bine la educație financiară, avem o părere bună despre noi la capitolul acesta și asta agravează problema, pentru că nevăzând problema, respingem soluțiile.

Marea Capacitate exact asta va vrea să rezolve- să ne arate punctele slabe, ca să le putem rezolva.

Încă este un proiect la care lucrăm și sperăm să îl putem lansa în trimestrul I din 2024 cu un set complet de teste și soluțiile aferente, care au rolul de a ne arăta fiecăruia câte nu știm de fapt, despre bani și finanțe.

Cât de important este ca un client al instituției dumneavoastră (și în general ai băncilor) să dispună de acest ABC în materie de educație financiară? Oamenii au o percepție greșită despre sistemul bancar. Băncile își doresc niște clienți care să fie familiarizați cu termenii financiari-bancari (card, cont, economii, depozite, investiții, cheltuieli, nevoi etc). Este un client mai „școlit” un client mai bun?

Peste tot în lume rolul băncilor este de a realiza intermedierea financiară. Și ele trebuie să facă asta extrem de responsabil pentru toate categoriile de clienți- adică trebuie să operăm având în minte atât interesele celor care vin la noi pentru că au bani de depus (pentru care așteaptă o dobândă cât mai mare și la care doresc să aibă acces permanent), cât și interesele celor care au nevoie de finanțare (și care, evident, caută la bănci condiții simple pentru a accesa banii și dobânzi cât mai reduse).

Bineînțeles că ne dorim clienți cât mai educați și cât mai conștienți de rolul și constrângerile cu care operează băncile pentru că astfel alegerile lor vor fi diferite. Însă este și o dorință foarte greu de împlinit- cel puțin pentru o bancă universală, populară- cum suntem noi- care lucrează cu toate categoriile de clienți.

Avem clienți care plătesc doar cu telefonul, nu doresc să vină la bancă decât foarte rar, dar avem și clienți care preferă cash-ul și care preferă să facă operațiunile în unități, cu asistență din partea colegilor noștri. Incluziunea financiară înseamnă, pe de o parte, că noi prestăm servicii universale și trebuie să oferim acces tuturor categoriilor de clienți. De aceea bătălia pentru educație financiară este atât de importantă, dar și de provocatoare.

Sergiu Mircea, director executiv marketing și comunicare în Banca Transilvania

Care sunt termeni despre care credeți că nu ar trebui să fie necunoscute pentru clienți, indiferent de vârstă?

Sunt foarte multe lucruri care credem că trebuie rezolvate- de la a explica rolul băncilor în economie și de ce este necesar să avem bănci solide și profitabile, până la concepte de bază, de exemplu că dobânda (plătită sau primită) este prețul băncilor – când iei bani de la bancă este un preț pe care îl plătești, iar când depui este „un preț” pe care îl primești.

Am început deja cu concepte de bază- dobândă, depozite, credite, inflație și mergem mai departe și explicăm care sunt factorii care le influențează.

Planul și ce facem noi este că vom pune pe piață aceste informații într-un mod în care oamenii să vrea să le afle, iar explicațiile să fie suficient de clare și simple, astfel încât să chiar fie înțelese, asimilate și, de ce nu, transmise mai departe. Ne bazăm pe faptul că vor fi network effects și conținutul va fi răspândit mai departe, atât de ambasadorii proiectului, cât și de oamenii care urmăresc conținutul pe care noi îl vom promova.

Încă de la început lucrăm cu trei segmente principale de vârstă: 7 – 13 ani, 13 – 19 și peste 20 de ani. E o misiune cel puțin interesantă să traducem aceste concepte- corect din punct de vedere tehnic, dar inteligibile pentru copiii de 8-9 ani.

Însă a fost necesară această segmentare ca să reușim să ajungem la toate categoriile.

Cum ați defini succesul unui astfel de program? Urmăriți un număr de persoane la care să ajungeți sau un număr de teste prin care participanții să-și demonstreze că au învățat mai mult despre finanțe?

Așa cum am mai menționat, it’s a timeless mission, o misiune pe care o începem acum și pe care o dezvoltăm pe termen lung.

Partea foarte bună este că baza de conținut este mult mai greu de creat de la început, însă apoi se poate dezvolta simplu, incremental. Va funcționa similar cu sistemul de operare al unui telefon- acum avem FIT 1.0, însă în fiecare lună sau trimestru vom pune sus noi versiuni, actualizate și perfecționate.

De aceea bătălia pentru educație financiară este atât de importantă, dar și de provocatoare

Sergiu Mircea, director executiv marketing și comunicare în Banca Transilvania

Cum va arăta partea de program care se va desfășura în școli? Este definită clar? E de așteptat să ne trezim că vin copiii acasă și ne vorbesc despre inflație? Vor fi cursuri diferențiate pe categorii de vârstă?

Da- este destul de clar cum arată programul, secvențiat pe vârste.

Avem și o primă versiune a materialelor de suport pe care banca le pune la dispoziția colegilor din BT (pentru a le disemina), dar și la dispoziția școlilor și a altor actori interesați.

Da- vrem să vorbim și despre inflație și despre dobânzi, dar și despre ce le influențează. Dar asta este doar începutul- vorbim de multe altele- de investiții, credite, pensie, despre ce influențează prețurile și dobânzile sau despre antreprenoriat.

Este una dintre cele mai importante componente ale programului, tocmai pentru că face leverage pe un avantaj unic al BT, pornind de la faptul că avem cea mai mare amprentă teritorială națională și putem ajunge cu oamenii noștri, specializați, într-un număr foarte mare de școli din țară.

Mai jos, puteți urmări prima ediție a producției video De toți banii- by BT:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult