Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Joi mi-am luat țeapă. Prima ordonanță de urgență fără urgență

Joi mi-am luat țeapă. După erorile de start cu dl Baciu și dna Guseth, respectiv cu programul de guvernare, părea că Guvernul Cioloș mai făcuse una nefăcută, ba chiar gogonată, cum mi se părea mie atunci, la cald. Mă refer la prima ordonanță de urgență fără urgență. Înființarea unui Minister al Consultării Publice și Dialogului Civic este o știre în sine, dar înființarea prin OUG, adică fără consultare, mi-era de neînțeles! Lăsând deoparte confuzia mea de joi, să despicăm în trei firul poveștii:

1. Constituția ne spune, în art. 115, alin. 4, că Guvernul poate adopta/emite OUG numai dacă se împlinesc, în același timp, 4 condiții: Mai întâi trebuie să fie vorba, pe substanță, de o situație extraordinară; noi încă nu avem o definiție a situațiilor extraordinare, dar nici nu ne-ar strica să avem câteva criterii. Apoi, trebuie ca soluționarea acelei situații extraordinare să nu se poată face altfel decât prin reglementare; puțină lume știe că există încă 5 alternative clar definite pentru soluționarea unei probleme de politici publice, înainte de-a recurge la „reglementarea prescriptivă.” Nu în ultimul rând, trebuie ca reglementarea în cauză, prin care se soluționează situația extraordinară, să nu sufere amânare; adică să nu poată fi lăsată la nivelul procedurii de urgență din Parlament, ci să se facă și mai repede. Iar a patra condiție este ca toate cele dinainte să fie motivate. 

2. Înființarea unui nou minister nu e ceva impredictibil, așa încât mi-e greu să cred că se poate încadra în criteriile care ar putea defini o situație extraordinară. Dar e evident că nu se poate înființa un nou minister fără o nouă reglementare, după cum e și limpede că o astfel de reglementare nu suferă amânare. Problema cu care ne confruntăm este că ne lipsește din Constituție acel mecanism onest prin care un nou Guvern să se poată organiza cum dorește, în baza votului de încredere obținut în Parlament. 

Constituția forțează Guvernul să recurgă la un șiretlic (utilizarea unei OUG), în ciuda faptului că fiecare dintre noi își dă seama de absurdul acestei situații. Alternativa onestă ar fi ca, pe baza votului de încredere, noul Guvern să inițieze un proiect de lege, care să intre în procedură de urgență la Parlament. Deși Parlamentul poate decide în 3 zile, cum a făcut la Codul Fiscal (1-3 septembrie), proiectul de lege în sine parcurge o procedură de cel puțin 30 de zile înainte de-a pleca spre Parlament, la care se mai adaugă cel puțin 5 zile după ce iese din Parlament, către promulgare.

Dacă se ajunge la adoptarea unei OUG cu încălcarea celor 4 condiții constituționale, chiar Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic ar trebui să-i ceară Avocatului Poporului să atace OUG în cauză la Curtea Constituțională!

3. Să presupunem că, în numele interesului public de-a avea un Guvern funcțional și eficient, acceptăm că raționamentul constituțional dur și pur poate fi ușor îndoit pentru a acomoda nevoia de-a face o reorganizare ministerială în câteva zile, în loc de aproape 40, cum am numărat mai sus.

 Mie îmi vine greu să accept, pentru că sunt mai rigid; dar știu că nu mă pot opune evidenței. Așadar, dacă accept acest șiretlic pentru atingerea unui scop presupus nobil, oare cine mă poate proteja de utilizarea lui pentru scopuri ticăloase? Ultima linie de apărare ar trebui să fie Avocatul Poporului și Curtea Constituțională, dar în prima linie ar trebui să fie integritatea și profesionalismul funcționarilor din ministerele de linie, din Secretariatul General al Guvernului și Cancelaria Primului Ministru.

 Iată, însă, că n-au prea funcționat aceste linii de apărare, așa încât noua mea speranță se îndreaptă către acest nou minister. 

Din perspectiva asigurării oportunităților de consultare publică și dialog civic pentru fiecare act normativ propus de Guvern, noul minister ar trebui (printre multe alte atribuții) să verifice dacă sunt îndeplinite cele 4 condiții constituționale pentru emiterea ordonanțelor de urgență. Mai mult decât atât, dacă se ajunge la adoptarea unei OUG cu încălcarea celor 4 condiții constituționale, chiar Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic ar trebui să-i ceară Avocatului Poporului să atace OUG în cauză la Curtea Constituțională! Astfel de cerințe ori sugestii pot fi transmise în atenția MCPDC până la 28 noiembrie, în legătură cu proiectul Hotărârii de Guvern privind organizarea și funcționarea noului minister.

Notă: Autorul și-a exprimat deja rezervele cu privire la viabilitatea unui guvern de tehnocrați, dar și încrederea în ministrul desemnat pentru consultare publică și dialog civic; de asemenea, a mai abordat subiectul ordonanțelor de urgență pe propriul blog.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • în urma Deciziei CCR de la https://www.ccr.ro/noutati/COMUNICAT-DE-PRESA-187 (punctul II, despre OUG 7/2015), este exclusă definitiv opțiunea privind adoptarea unei OUG pentru modificarea legislației electorale; tot ieri, Politică fără Bariere și-a exprimat poziția la https://politicafarabariere.wordpress.com/2015/12/10/pozitie-primari-doua-tururi/; să avem o zi excelentă :)
    • Like 0
  • Dacă ai avut așteptări nerealiste, e normal să fii dezamăgit. Dar dacă ești dezamăgit, nu înseamnă că ai luat țeapă. Asta cu ordonanțele este o gogoriță: mereu adversarii abuzează de ordonanțe, niciodată ai noștri. Întotdeauna unii spun alb și ceilalți negru. Sunt întotdeauna dispuși să spună orice. Ponta sugera că Iohannis nu ar fi tocmai român și nici creștin de-al nostru. Iohannis că Ponta nu poate scădea taxele și mări salariile, dar iată că Cioloș acum poate.
    Cred că ar trebui să ieșim din logica lor de ciorovăială continuă și să-i somăm pe ei la un comportament logic.
    • Like 0
    • @ Octavian Ungureanu
      scuze, probabil n-am explicat eu suficient de bine: așteptarea mea este să avem un cadru constituțional care nu obligă la adoptarea unei OUG pentru înființarea unui minister, pentru că nu văd cum se poate justifica urgența. iar câtă vreme fiecare nou guvern e nevoit să îndoaie un pic regula, înseamnă că n-avem nicio șansă la un veritabil „stat de drept” (rule of law, domnia legii) :(
      • Like 0
  • Mi se pare aberant sa creezi un minister pentru o problema punctuala. Trebuie sa facă o ditamai structura birocratica doar ca sa fie mai conectați guvernanții la realitate? Vor sa reglementeze pana și o elementara comunicare? Dezamăgitor.
    • Like 2
    • @ Mircea Mihai
      vă încurajez să transmiteți observațiile ori sugestiile chiar în atenția MCPDC, la adresa oferită în anunțul lor, https://www.facebook.com/mcpdc/posts/1522213984758929
      • Like 0
  • Cred ca e o mica confuzie. Ministerele se înființează prin hotărârea parlamentului de investire a guvernului. Ordonanțele de urgenta ce se emit de regula în prima ședință de guvern doar organizează structurile în funcție de decizia Parlamentului
    • Like 0
    • @ Mihai Voicu
      mulțumesc de comentariu--e mai degrabă o simplificare...
      • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult