Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

La 23 de ani, Xenia Muntean și-a „vândut” la Cluj o idee cu 20.000 de euro: doi ani mai târziu, Planable are 400 de clienți internaționali

Xenia Muntean

Foto: Facebook Xenia Muntean

La 23 de ani, Xenia Muntean reușea, împreună cu alți doi co-fondatori, să pună bazele unui start-up care are astăzi 400 de clienți internaționali, printre care și Jaguar. Invitată în emisiunea „În fața ta” antreprenoarea, care are astăzi 25 de ani, a povestit despre ideea din spatele Planable, un business început cu 20.000 de euro, pe care îl evaluează astăzi la câteva milioane de euro.

„Planable e o platformă de colaborare pentru echipele de marketing din spatele brandurilor. Am pornit împreună cu cei doi cofondatori, eu am avut o mică agenție de social media marketing și confondatorul meu tehnic lucra într-o agenție de genul ăsta. Eram foarte familiari cu problemele din industrie și am pornit Planable pentru că voiam să rezolvăm una dintre problemele noastre proprii la muncă. În spatele fiecărei postări pe care o vedem pe Twitter, Facebook, Instagram, e o echipă întreagă de oameni care lucrează ca să creeze acea postare. De la un om, dacă e un brand mai mic, până la sute de oameni implicați la nivel global în diferite echipe, țări, în diferite departamente, pe diferite fusuri orare. Este un tool care organizează toți oamenii din spatele conținutului de social media și îi ajută să meargă, de la ideea de conținut, prin procesul de aprobare și colaborare și feedback, până la publicare”, a povestit Xenia Muntean. 

Majoritatea clienților Planable se află în SUA și Marea Britanie, iar dintre aceștia cel mai mare este Jaguar/Land Rover. O echipă de 20 de persoane aflată în Marea Britanie folosește Planable pentru a planifica postările de pe paginile de social media ale Jaguar și Land Rover spune antreprenoarea. 

Originară din Republica Moldova, Xenia Muntean a găsit sprijin pentru ideea sa la un pre-accelerator de afaceri din Cluj. Acolo a reușit să obțină, împreună cu ceilați co-fondatori o investiție de 20.000 de euro. „Nu eu am avut banii, nu erau banii mei. În România nu prea e conceptul ăsta de friends and family de la care poți să iei o investiție de câteva zeci de mii cum este în SUA, dar am avut și un pic de noroc că am intrat în acest accelerator la Cluj. Le-a plăcut foarte mult de noi și de ceea ce facem și au și investit în noi 20.000 de euro la început de drum ceea ce ne-a ajutat foarte mult ca timp de un an să putem să punem produsul pe picioare”, a povestit ea.

Cum convingi pe cineva să investească în tine când ești la început de drum? „E un proces foarte dureros procesul de fundraising, sunt câteva criterii pe care trebuie să le îndeplinești pentru a convinge un investitor. Trebuie să îi convingi că voi sunteți echipa cea mai bună. Puteți să atrageți talent, puteți să vindeți produsul mai departe. Cred că la început îți este greu să convingi un investitor cu altceva”, este de părere ea.

Ce oraș i se pare cel mai bun pentru a porni un business în România? „Pentru noi Clujul a fost extraordinar pentru a pune bazele startup-ului. Sunt foarte mulți oameni buni în Cluj, pe tech, pe product, e extraordinar din punctul ăsta de vedere, dar ce ține de industria noastră - marketing, brand, advertising - e la București. Când am ajuns în etapa să punem produsul pe piață am creat un birou aici, în București, pentru că putem să găsim mulți oameni pe zona de business, pe zona de marketing pe care să îi angajăm. Clujul are foate mult talent tehnic, are o universitate puternică, foarte mulți investitori. Tot mai mulți oameni de business, angel investors, care sunt interesați să pună o investiție mică în alte startup-uri. Și cred că asta a făcut ecosistemul faimos în Cluj. Bucureștiul e foarte bun pentru noi am găsit oameni extraordinat pe marketing, business și operațiuni. Am reușit să găsim oameni super, super talentați”, a spus ea.

În momentul de față, Planable are 10 angajați și caută încă patru. Care sunt calitățile pe care le caută atunci când recrutează un nou angajat?

„Mă interesează, dincolo de skill-urile de bază pentru poziția respectivă, atitudinea pe care o are. Chiar dacă suntem de trei ani produsul este pe piață de abia de un an și ceva, de abia am început creșterea noastră, e foarte important să aibă atitudinea potrivită, să fie entuziasmat și energic și să vrea să lucreze pentru noi”, spune Xenia Muntean.

Emisiunea „În fața ta” e difuzată de Digi24 sâmbăta și duminica de la ora 14:05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E o supra-supra micsorare a vocabularului, in dauna intelesului si a bunului simt. Cred ca mai nuantat si inteligibil se exprima acum AI. Ce lume interioara poti avea pe asa o saracie de expresie? Desigur, de mare ajutor sunt si redactorii Republica.ro, in acest caz Raluca Ion, care lasa saracia sa se vada. Pentru ca, desigur, nu o remarca. Tot acolo sunt si ei. La micul prezent, ce mare viitor?!
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult